< Nieuwsbrief 63 >
Jaargang 13 - oktober 2015

Draagkracht en Draaglast

Bij alles wat we meemaken spelen twee krachten een rol die in balans moeten blijven. De ene kracht is je draagkracht, de andere kracht is de mate waarin je belast bent, de draaglast.

De draagkracht is zowel een biologisch als psychologisch verankerd gegeven en bepaalt de mate waarin je in staat bent stress te hanteren, problemen op te lossen, afstand van situaties te nemen, enzovoort.

Vrouwen hebben een verminderde draagkracht in een levensfase als de overgang.

Stressgevoeliger in de overgang?

Oestrogeen zorgt onder andere voor een evenwicht van parasympatisch en sympathisch zenuwstelsel. Meestal zijn we ons niet zo bewust van de activiteiten van dit zenuwstelsel, omdat ze 'autonoom' (zelfstandig, zelfsturend) verlopen.
Veranderingen en schommelingen in dat oestrogeen, zoals die er tijdens de overgang voortdurend zijn, geven ons zenuwstelsel steeds wisselende boodschappen: innerlijke stress.

Omdat we van binnenuit stress ervaren in de overgang, kan dat samen met bestaande verplichtingen, bezigheden, inspanningen e.d. ervoor zorgen dat we teveel stress krijgen, terwijl we die in eerste instantie dikwijls niet kunnen plaatsen


Vrouwen vertellen:

Bertine: Ik ben lang doorgegaan met wat ik altijd deed en wilde behouden, aan mezelf sleutelen met pillen en therapieën om dat voor elkaar te krijgen intussen roepend dat ik van niemand begrip kreeg. En maar wandelen om de symptomen te bestrijden.
Uiteindelijk brak toch alles me op en kwam mijn trein met een flinke klap tot stilstand.

Toosje :Iets meer dan 1 jaar geleden kreeg ik een burn-out. Ik dacht dat het aan de druk op mijn werk was met veel deadlines en stress.
Bij de psycholoog kreeg ik ook te horen dat de draagkracht vanaf je 40e langzaam afneemt onder invloed van hormonen en dat je draaglast dus ook moet afnemen.
Mijn burn-out had dus met de hormonen, met mijn overgang, en en ik ben blij dat ik nu wat aan die draaglaste gedaan heb. Ik voel me weer beter en ben weer ge-reïntegreerd.
Wees lief voor jezelf dames, leg de lat eens een stuk lager.

Harma: Die goedbedoelende adviezen van familie, vrienden e.d. werken averechts, vind ik. Ze geven je het gevoel dat je jezelf moet aanpakken in plaats van dat het voldoende is om gewoon 'te zijn'. Dat je tekortschiet. Hoe goed bedoeld ook, ik voel me erdoor onder druk gezet en het kan me het gevoel geven 'tekort te schieten'.

Ryana: Ik ben mijn baan kwijt geraakt omdat ik in een burn-out terecht kwam door de overgang. De baan werd inhoudelijk te zwaar en te veel uren voor mij. Ik heb nu de rust waar ik zo naar verlangde, en voel me gezegend dat ik alles in mijn eigen tempo kan doen, maar ik heb daarover ook weer een schuldgevoel. Maar als ik er dan aan denk om weer te gaan werken dan slaat de paniek toe, want ik heb geen idee hoe ik dat allemaal zou moeten volbrengen. Het weer moeten presteren staat me zó tegen dat ik ervan in paniek raak.

Balans

Bij stress gaat het ook in de overgang om evenwicht.

De overgang is een periode waarin je draagkracht flink onder druk kan staan en veel sneller uit balans raakt.

Ook als je denkt "maar ik heb toch geen stress" kunnen de veranderende hormonen zorgen voor stress van binnenuit.

 

Deel deze pagina