Psychose na menopauze?

De medische en farmaceutische industrie, roept samen met de overheid steeds weer nieuwe instanties in het leven. Waarom richten deze 'deskundigen' zich toch zo eenzijdig op het medicaliseren en onderdrukken van het natuurlijke overgangsproces?
Daan
Leeftijd: 58

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Psychose na menopauze?

Berichtdoor Daan » Zo 01 Nov 2009 17:33

Hallo,

Na lang en stevig nadenken heb ik besloten een verhaal alhier te plaatsen nav wat er in mijn directe omgeving heeft plaatsgevonden.

Een zeer goede bekende van mij is een vrouw van 52 jaar. Al een paar jaar zagen wij haar gedrag veranderen, logisch want ook zij was in de overgang. Tot een aantal weken geleden kreeg zij last van ernstige paniek en angst-aanvallen en werd dood en dood moe. Natuurlijk werd het liggen op bed geblazen, de situatie verergerde, ze werd labieler. En toen kwamen de artsen... het arme mens moest een handvol tum-tummetjes slikken waarvan een leek al zou roepen dat zo'n coctail iedereen link van zou maken!

"Een schande", riepen we in koor want er werd naar ons weten maar wat uitgeprobeerd met allerlei middelen. Ze zat al wel een paar jaar in de menopauze, dus kon het niet de overgang zijn volgens de heren. Dat was sowieso uitgesloten door de psychiaters. Het merkwaardige is dat een paar vrouwen in haar omgeving dit meteen koppelde aan het oestrogeen-gebrek. Maar ja, wie zijn wij, nietwaar.

Afgelopen vrijdag is ze letterlijk platgespoten en weggehaald. Haar man kon het ook niet meer aan, die jammerde dat het maar es afgelopen moest zijn en dat een vakantie wellicht de oplossing was. Deze vrouw werkte, was zelfstandig en verder oke.
Nu is het voorlopig allemaal afgelopen en mag ze het nakijken hebben daar Moeder natuur het met haar niet sterk voor heeft.

De reden waarom ik dit schrijf is natuurlijk de achteloosheid van het voorschrijven van fikse middelen. Begrijpelijk is het dat je als arts wat moet als iemand een -laten we maar even zeggen- crisis aanschouwt maar naar onze mening is na het toedienen van verschillende pillen, wel de boel verergerd.

En ook dat is onze maatschappij en onze macht en onmacht. Als ik mijn eigen situatie van een paar jaar geleden bekijk, ik was er ook niet best aan toe, heb ook ik nee en nog es nee moeten roepen tegen breinpillen en overbodige therapieen.

We zijn nog steeds niet erg geevalueerd, vergeleken bij bv. honderd jaar geleden.

Groet Daan.

Anette
Leeftijd: 61

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Re: Psychose na menopauze?

Berichtdoor Anette » Di 03 Nov 2009 16:59

Daan schreef:Haar man kon het ook niet meer aan, die jammerde dat het maar es afgelopen moest zijn

Hoihoi,

Wat een geluk heeft die man. Het moet goed voelen voor hem om te weten en te zien dat de maatschappij direct voor hem klaarstaat en handelt om zijn ongenoegen weg te nemen, zodat hij er niet meer mee om hoeft te gaan.
Alles en iedereen schaart zich achter hem.

Maar dan die vrouw........ wie erkent haar gevoelens. Haar onmacht, haar worsteling waarmee ze aangeeft dat ze niet kan wat ze eerder nog wel kon. Wie kwam haar tegemoet toen de eerste signalen zich aandienden. Wie zorgde en zorgt voor haar als de omgeving verstek laat gaan.

We schakelen haar geest uit, en voeren haar af.
Zo gaan we om met vrouwen in de overgang als ze niet meer, of even niet aan de oude patronen voldoen.

We staan erbij en kijken ernaar.
Wie heeft het lef om naast haar te staan in al deze eenzaamheid.

Achteloos voorschrijfgedrag? Er is meer aan de hand. Veel en veel meer.

Anette

Helma

Berichten van Helma
Onderwerpen van Helma

Berichtdoor Helma » Wo 18 Aug 2010 18:47

Hoihoi,

Kennelijk hebeurt het heel geregeld dat vrouwen in de psychiatrie belanden, gewoon omdat ze aanlopen tegen een directe omgeving die niet wil of kan omgaan met de heftige gevoelens en emoties die soms bij de overgang komen kijken.

Lees hier maar eens, een mooi voorbeeld van een doodgewone vrouw waar niets mee mis was.
Overgang en psychotherapie (interview)

Helma

Tinne
Leeftijd: 54

Berichten van Tinne
Onderwerpen van Tinne

Berichtdoor Tinne » Di 02 Nov 2010 09:01

Hallo dames

Het lijkt mij ook, als ik het verhaal lees, een combinatie te zijn van overgang en een burn-out.

Tinne

AnnaH
Leeftijd: 55

Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH

Berichtdoor AnnaH » Ma 07 Feb 2011 17:59

Beste Daan,

Misschien lees je dit bericht.
Bij het doorlezen van het forum kwam ik jouw verhaal weer tegen, destijds was ik er diep door geraakt, en nu weer opnieuw.
Hoe gaat het verhaal nu verder, hoe is het met haar gegaan?
Als het te prive is of je hebt geen zin, ook goed hoor ;)

Ik reageer ook omdat 'één van mijn vriendinnen momenteel bijna 24 uur "platgespoten" blijft. Ze woont al jaren in een half-open inrichting vanwege psychoses. Op zich ging het altijd wel redelijk met haar, ze kon ook een beetje werken, we konden af en toe een uitstapje maken en ze had daar een nieuwe vriend gekregen.

Inmiddels is ze 48 en het laatste jaar zijn die psychoses ineens ernstig toegenomen. Zou 'één van haar artsen/psychiaters (mannen!) wel eens denken aan de invloed van de overgang en hormoonschommelingen? Ik denk daar namelijk wél aan. Maar ja, ik ben natuurlijk een vrouw en geen arts ...

Hartelijke groet,
Anna

Daan
Leeftijd: 58

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Di 08 Feb 2011 13:04

Hoi hoi,

Tja Annah, ze is lang opgenomen geweest, daarna dagbehandelingen en medicijnen natuurlijk. Een link naar oestrogeenafname en psychose, daar wilden de heren niet aan geloven.

Ze is vreselijk veranderd en haar naaste mensen hebben daar last van natuurlijk. Een aantal hebben haar (de situatie) verlaten. Daar hoef je niet eens voor in haar situatie te zitten. Ik heb dat ook meegemaakt en maak het nog steeds mee. Als je het moeilijk hebt en je kan niet als vroeger meedoen dan ben je niet meer interessant en verlaten de meesten je leven.

Het is allemaal een hard gelach, de ontkenning van de medici, de mensen die je verlaten of slordig met je omgaan. En je kunt er niets tegen doen! Dit is de maatschappij voor vrouwen in en na de overgang.

Wat jouw vriendin betreft... vorig jaar heb ik per toeval een vrouw gesproken die al jaren kampte met ernstige manisch-depressieve klachten (ook veel opnames en medicijnen) en zij is er van overtuigd dat de overgang het alleen maar erger maakt. Ze is 48 jaar. Ook zij kreeg geen enkele aansluiting bij haar behandelaars over dit onderwerp. Ik vind dat zo merkwaardig..

Natuurlijk neemt het verband tussen overgang en psychose de klachten niet weg maar het is zo stug geredeneerd dat DAT het niet kan zijn, daar verbaas ik mij over.

Je zou er bijna gek van worden..

Groet van Daan.

AnnaH

Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH

Berichtdoor AnnaH » Wo 09 Feb 2011 18:30

Hoi Daan,

Dank voor je reactie.
Het blijft een triest verhaal, ook al gaat het nu beter met je vriendin.

Ik ken een paar vrouwen van eind 50 die rond hun 45 geworsteld hebben met een 'burn-out. Pas nu, jaren ná de overgang, ontdekken ze ineens de relatie met de overgang. Die ontdekking gaat vaak gepaard met een mengeling van verdriet en opluchting.
Nooit een arts of psycholoog die destijds de link legde.
't Bijft raar, want als je puber bent of zwanger dan wordt vrijwel alles wat je doet of laat meteen onder het kopje "hormonen' geplaatst en mag het gewoon aanwezig zijn.

Hartelijke groet,
Annah

Sonja123nick
Leeftijd: 52

Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick

Berichtdoor Sonja123nick » Vr 08 Apr 2011 11:44

Hallo dames,

Ik heb een vraag, lijken de klachten van de overgang op de klachten van manisch depressieve tijd? Wie weet hier een antwoord op?.Ik heb een zus van 57 jaar, en zij is 13 jaar manisch depressief. Haar klachten lijken veel op die van mij. Gespannenheid, tegen alles opzien, depressief, wisselende stemmingen. Ik vind haar klachten veel op de overgang lijken, is zij wel manisch depressief? of toch de overgang. Hoop op een antwoord.

Sonja

Ruchama
Leeftijd: 60

Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama

Berichtdoor Ruchama » Vr 08 Apr 2011 13:18

Hallo Sonja

Natuurlijk kan zij ook in de overgang zitten, dat kan soms wel 20 jaar duren het hele proces en kan dus rond het 40e al beginnen. Maar alleen een goede arts zou dat kunnen onderzoeken om het eventueel te kunnen concluderen. Het lijkt mij dat zolang manisch depressief-achtige klachten nauwelijks alleen door de overgang kunnen komen. Meestal zijn het volgens mij een paar jaar of een bepaalde periode dat je deze klachten hebt in de overgang, maar het zou uitgezocht moeten kunnen worden vanaf de eerste periode dat je zus dergelijke klachten heeft, weet ze dat nog en weet ze bv hoe toen haar menstruatiepatroon was.

Daar begint meestal een verandering in de komen als de overgang begint( kortere cyclus of langer of korter bloedverlies of zwaarder bloedverlies, meer zweten zonder dat het al echte opvliegers zijn etc) maar ik ben niet echt deskundig natuurlijk. Succes!

Ruchama

Emilia

Berichten van Emilia
Onderwerpen van Emilia

Berichtdoor Emilia » Do 21 Apr 2011 19:48

Hallo allemaal,

Ik heb zowat het hele forum doorgelezen en herken zoveel, dat ik eerst mezelf heb zitten afvragen waar mijn bericht te plaatsen.

Twee jaar geleden ben ik door chemo "ongewild? " van de ene op de andere dag zomaar in de overgang gegooid.
Nu denk ik lezende in het forum, ik was bijna 50, normale leeftijd om in de overgang te zijn toch.

Ik had last van nachtelijke opvliegers, vaak wakker worden, maar dacht dat dat alles was.
Na 1 jaar weer vlijtig aan het werk gegaan, maar toen begon het mis te gaan, sterk het gevoel dat ik meer moest dan ik aankon, maar alles wat ik voelde werd ( ook door mijzelf) gegooid op mijn voorafgaande ziekte.
Ik zit nu sinds 2 weken thuis, kon het niet meer aan, door huisarts doorverwezen naar psycholoog.
Ik heb last van paniekaanvallen, piekeren, 's morgens opstaan met maagpijn en onrustig, "hoe moet ik deze dag weer doorkomen! "
Veel huilen natuurlijk... angst om iets te hebben/krijgen bij alles wat ik voel (op het moment ben ik helemaal van slag door een onnozel klikje in m'n ademhaling )
Dus zowat alle symptomen in het forum besproken.
Mijn man raadde mij aan eens te googelen naar *de overgang*.
Dus.. als ikzelf niet eens in de gaten heb wat er aan de hand is... en dat niet aangeef bij een arts, is het dan niet ergens logisch dat ook hij niet meteen aan overgang denkt? Vooral met mijn voorgeschiedenis. En misschien speelt overspannen ook wel mee in het hele verhaal.*Zucht*
Alles wat ik weet is dat ik regelmatig zit te huilen hier en dan van binnen uitschreeuw "HELP " het boeit me niet hoe het heet, ik wil er vanaf :oops:

Emillia

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Macht en Onmacht”