Fyto-oestrogeen

De medische en farmaceutische industrie, roept samen met de overheid steeds weer nieuwe instanties in het leven. Waarom richten deze 'deskundigen' zich toch zo eenzijdig op het medicaliseren en onderdrukken van het natuurlijke overgangsproces?
Ellen
Leeftijd: 51

Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen

Fyto-oestrogeen

Berichtdoor Ellen » Wo 23 Mar 2005 20:51

Hallo,

Ik las dat gynaecologen waarschuwden tegen het ongecontroleerde gebruik van fyto-oestrogenen (de zg. natuurlijke middelen), omdat er niets bekend is over gevolgen op langere termijn en over hoe ze nou precies werken.
Ik kan me helemaal vinden in die waarschuwing.

Als ik lees hoe hoppluksters bijna stuk voor stuk last kregen van menstruatiestoornissen, door de hopeine (=fyto-oestrogeen) in de hop.... Die slikten het niet eens, die plukten het alleen nog maar.

Reguliere hormonen zijn meer onderzocht, oke, maar ook daarvan zijn de gevolgen op lange termijn nog niet algemeen bekend.
Wat er bekend wordt, en bewezen is, wordt meteen weer ontkend of gebagatelliseerd. Van hetzelfde laken een pak dus.

Soms begrijp ik de wereld ook niet.
Ik kan maar niet neerleggen bij het feit dat meisjes en vrouwen het zo gewoon zijn gaan vinden om hun hele leven onderhand gestuurd te worden door hormoonpillen.
Het millieu zit er intussen vol mee.

En dan vragen we ons maar af hoe het toch komt dat steeds meer mannen en vrouwen onvruchtbaar blijken te zijn, dat steeds meer vrouwen steeds jonger met borstkanker te maken krijgen.
Of een nog simpeler gevolg: we raken al in paniek dat wanneer we dan ff stoppen met het spul, blijkt dat onze menstruatie niet meer exact na 28 dagen komt.

Wat wil de maatschappij toch van vrouwen dat ze dit wordt opgedrongen?

Ellen

PetraS
Leeftijd: 59

Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS

Re: Fyto-oestrogeen

Berichtdoor PetraS » Wo 23 Mar 2005 22:35

Hi Ellen,

Kan me een heel eind in jouw verhandeling vinden. Inderdaad, ons voedsel, milieu enz. enz. zitten vol met chemicalien.

Maar, anders dan jij vind ik niet dat vrouwen in z'n algemeenheid zich laten leiden door hormonen en er een afhankelijkheid door opbouwen.
Ik denk dat vrouwen bewust kiezen voor natuurlijke stoffen. Ook krijg ik niet het idee dat ze het zich laten opdringen, eerder om de - laten we zeggen - vervelende overgangsklachten wat te verlichten, een eigen keuze dus.

Wat niet wegneemt dat velen zich misschien niet volledig realiseren dat de vlieger 'baat het niet het schaadt ook niet' voor wat betreft natuurlijke middelen niet opgaat.
Want, de natuur bevat heel krachtige bestanddelen, wat jij ook aanhaalde met de hoppluksters.
De Pil is niet voor niets geboren uit de schors van de een of andere boom

Ik denk dat het goed is dat vrouwen zich gaan realiseren een beetje voorzichtiger te worden met hun eigen gezondheid. Een bewustwording, die mede door jou aangeslingerd is, waarvoor dank.

Petra

Ellen

Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen

Berichtdoor Ellen » Do 24 Mar 2005 00:16

Hoi Petra

Ik heb zelf geen dochters, maar als ik in mijn omgeving hoor dat meisjes van 14-15-16 jaar de pil krijgen, dan vraag ik me af hoe bewust die meisjes zich zijn van de voors en de tegens op de lange termijn.
Hun hersenen zijn ng niet eens volgroeid, hoe in gosnaam kunnen zij hun leven op die leeftijd overzien.
Al voor ze zichzelf en hun eigen lichaam kennen worden ze aan hormonen gezet.

Ik geloof ook niet dat zoveel vrouwen 10-20-30 jaar of misschien wel langer de hormonale anticonceptie gebruiken omdat ze dat zo fijn vinden.
Nee wettelijk verplicht is het nog net niet. Maar de meesten zullen zeggen "je moet nou eenmaal wat....." en daar schuilt afhankelijkheid in. Dat betekent dat vrouwen zich genoodzaakt voelen bewust te kiezen voor iets dat erg risicovol is en ook nog met die last door het leven moeten.

Ik vind dat er toch wel erg sterk verwacht wordt van vrouwen dat ze er alles aan doen om de vrouwelijke ongemakken, inclusief de kans op zwangerschappen voor de maatschappij te regelen en alles gladjes en zonder uiterlijke hinder te laten verlopen.

We laten het ons stiekem toch maar allemaal als verantwoordelijkheid opleggen. En daarvoor lopen we ook nog risico's en leven we jarenlang in een kunstmatige cyclus.
Ik vind dat vrouwen meer verdienen.

En eigenlijk vind ik dat de maatschappij zou moeten stoppen zo afhankelijk te zijn van dit gedrag van vrouwen en daarmee van het hormoongebruik. De vrouwelijke natuur zou toch gewoon moeten mogen bestaan.
Maar in de plaats daarvan overlaadt men die vrouwen op hun 50e ook nog eens een keer met aanbiedingen van weer een nieuwe generatie hormonen.

Van mij mogen vrouwen stoppen zich dit allemaal te laten aandoen.

Ellen

PetraS

Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS

Berichtdoor PetraS » Do 24 Mar 2005 00:28

Beste Ellen,

Ik vind het fantastisch van je dat je zo terecht maatschappij kritisch bent, meen ik oprecht.
Mijn kanttekening had denk ik te veel betrekking op mezelf, ben nl. altijd 'eigenwijs' geweest en mijn eigen gangetje gegaan, ook wat betreft hormonen/pil.
Zo was ik 34 jaar geleden al overtuigd vegetarier.

Afsluitend: kan me heel goed in jouw reactie vinden en hoop dat meer vrouwen de kracht kunnen vinden om te zijn wie ze zijn, met of zonder (van nature) gierende hormonen.

Heb respect voor je.

Groet
Petra

LoLa

Berichten van LoLa
Onderwerpen van LoLa

Berichtdoor LoLa » Do 24 Mar 2005 17:29

Beste Ellen,

Was het vroeger beter dan? Eerst kregen de vrouwen een 10-tal kinderen omdat er geen pil was (of daarna omdat hun geloof het niet toeliet de pil te nemen) en dan kregen ze nog alle ongemakken van de overgang er bovenop. Om dan tijdens hun laatste jaren krom te lopen van de pijn door osteoporose.

Zelf heb ik de pil vroeger MOETEN nemen omdat ik 10 dagen zonder ophouden mijn maandstonden had en bloedingen, zo'n zware, dat wil je niet weten! Had ik toen, als jonge puber (vanaf mijn 13 jaar), die oplossing niet gehad dan was mijn puberteit een hel geweest.

En nu, tijdens de overgang, ben ik ook blij dat ik de mogelijkheid heb om mijn leven iets aangenamer te maken dankzij de hormonen. Als ik naar mijn werk ga dan wil ik niet zweten als een otter, wil ik niet de hele dag moe zijn, ... zonder hormonen lukt me dat niet hoor.

Wees blij dat er hormonen bestaan, ze zijn niet enkel negatief hoor! Antibiotica en pijnstillers zijn toch ook ingeburgerd in de maatschappij, moeten we die dan ook maar meteen bannen uit ons leven?

Groet
Lola

Sjors

Berichten van Sjors
Onderwerpen van Sjors

Berichtdoor Sjors » Do 24 Mar 2005 19:55

Hallo Lola,

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik heb met de hormonen minder klachten. Voordat ik ze slikte voelde ik mij ook vreselijk.
Natuurlijk is het slecht voor mijn gezondheid, maar kwaliteit van leven is toch eigenlijk ook belangrijk.

groetjes Sjors

Ellen

Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen

Berichtdoor Ellen » Do 24 Mar 2005 23:42

Hoi Lola,

Ben het er helemaal mee eens dat hormonen ook een functie kunnen hebben als 'geneesmiddel' bij bepaalde aandoeningen of stoornissen.
Daar gaat mijn onderwerp niet over. Het gaat ook niet over de vraag of het vroeger beter was.
Het gaat om het gegeven dat vrouwen (hun lichaam en geest) zo langzamerhand van de wieg tot het graf met zichzelf laten experimenteren. En al die tijd grote gezondheidsrisico's lopen.

Het gaat over het inzetten van hormonen voor zaken die niets met ziekte of stoornis te maken hebben. We hebben het over gezonde lijven waar we dat instoppen.
Vruchtbaarheid en overgang zijn gezonde processen en hebben niets met ziekte te maken.
Ik bedoel je slikt ook niet dagelijks antibitoca omdat er altijd een kans bestaat dat je ooit een ontsteking krijgt.

Ik vind het gewoon krom dat vrouwen maar moeten zorgen dat hun omgeving geen hinder ondervindt van hun normale vrouwenverschijnselen en dat zij al die zaken maar moeten oplossen.

Waar gaat dat naar toe met de opdringerigheid van industrie en maatschappij.
Soms denk ik wel eens, nog even en dan is het gerechtvaardigd dat manlief 's ochtends tegen zijn vrouw, die niet lekker in haar vel is opgestaan vanwege haar overgangsverschijnselen, als enige antwoord daarop nog weet te zeggen:
"Schat, heb je je Ymeatje wel gehad vandaag?"
Ik zie de 'begripvolle' glimlach al op zijn gezicht.

Dat het vroeger beter was voor vrouwen, nee dat denk ik niet Lola. Ze kregen veel kinderen. En kregen ze die niet dan kwam meneer pastoor wel ff druk op de ketel zetten.
Dat konden hij en de zijnen gerust doen. De zorg en verzorging kwam toch voor rekening van vrouwen. De hanen kraaiden daar verder niet naar.

Nu met al die middelen is het nog steeds de vrouw die de verantwoording te dragen krijgt, en ervoor betaalt met haar gezondheid.

Ellen

Wendy
Leeftijd: 64

Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy

Berichtdoor Wendy » Za 26 Mar 2005 17:23

Hallo allemaal

Er wordt eerder gesproken over kwaliteit van leven. Dat dit ook belangrijk is.

Wat is dan kwaliteit van leven tijdens de overgang?
Dat je niet moe mag zijn of dat je jezelf niet akelig mag voelen enz., zodat je je huishouden, werk, zorgtaak, gezelligheid, enz. allemaal kunt blijven volbrengen en niemand teleur hoeft te stellen?
Niet moegen voelen wat je voelt?
Dat heeft toch tijdens de overgang helemaal niets met kwaliteit van leven te maken?

Sjonge ja, de pil.. baas in eigen buik!!
Noemen wij vrouwen dit nu emancipatie en kwaliteit van leven?
Niet meer mogen voelen en zijn wie we zijn .. gewoon hormonen erin en doorkachelen!

Vrouwen .. denk na!
Of.... misschien is de bedoeling ervan wel, dat we niet meer nadenken!

Groet,
Wendy

Sjors

Berichten van Sjors
Onderwerpen van Sjors

Berichtdoor Sjors » Za 26 Mar 2005 18:56

Hallo allemaal,

Met kwaliteit van leven bedoel ik het volgende:
Ik was 37 jaar toen ik in de overgang kwam. Ik had 3 kinderen.
Ik was altijd moe, sliep niet meer, opvliegers, depressief en had nergens zin in.
Ik huilde ook veel, want ik herkende mijn eigen lichaam niet meer.
Ik was in de overgang,

Op aanraden van de dokter ben ik aan de Pil gegaan, want ik was toch veel te jong om mij zo te voelen.

Ik ging mij weer beter voelen, kon weer genieten van wat ik had. Natuurlijk zijn hormonen troep, maar voor mij was het een zegen.

Nu ben ik 47, voel mij nog steeds goed, maar denk erover om nu wel te stoppen.
Soms zijn hormonen een uitkomst.

Sjors

Wendy

Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy

Berichtdoor Wendy » Zo 27 Mar 2005 01:34

Sjors schreef: want ik was toch veel te jong om mij zo te voelen.

Hallo Sjors

Dit zinnetje raakt mij diep.
Het weerspiegelt het egoïsme van de maatschappij: Je moet je goed voelen.
Als je 50 bent is het kennelijk oke om je rot te voelen. Ach .. eenmaal 50, oud en afgedankt.
Dit zie je dan ook volop al in de maatschappij gebeuren: Jong zijn is de norm.

Aandacht is nodig op elke leeftijd!!
De boodschap die we van de maatschappij krijgen is dat we jong, dienstbaar en productief moeten blijven.
En dan zijn hormonen inderdaad een uitkomst.

Wendy

Sjors

Berichten van Sjors
Onderwerpen van Sjors

Berichtdoor Sjors » Zo 27 Mar 2005 14:32

Hallo Wendy,

Ik bedoel dat ik op mijn 37 met 3 kleine kinderen en heftige overgangsverschijnselen, blij was met mijn hormonen.
Nu ik 47 ben en mijn kinderen ouder zijn, denk ik dat ik beter in staat ben om met mijn klachten om te gaan. Er is nu wat meer rust in de tent.

groetjes Sjors

Anette
Leeftijd: 61

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Berichtdoor Anette » Zo 27 Mar 2005 14:42

Wendy schreef:Er wordt eerder gesproken over kwaliteit van leven. Dat dit ook belangrijk is. Maar wat is nu kwaliteit van leven tijdens de overgang. Dat je niet moe mag zijn of dat je jezelf niet akelig mag voelen enz., zodat je je huishouden, werk, zorgtaak, gezelligheid, enz. kunt blijven volbrengen en niemand teleur hoeft te stellen?
Dat heeft toch tijdens de overgang niets met kwaliteit van leven te maken?

Hallo Wendy,

Zo denk ik er eerlijk gezegd ook over.
Leven is toch veel meer dan alleen maar een streven om jezelf altijd goed te voelen?
Wat blijft er over van leven als je de andere kant ervan over moet slaan en moet verdringen?
Voor wie heeft je leven dan kwaliteit?

Ik ervaar pas kwaliteit van leven als ik ook de pijn ervan mag voelen en mag werken naar mijn eigen kunnen en mag luisteren naar mijn emoties.
Hoe kan ik vreugde kennen als ik niet zien mag wat mijn pijn is.
Rijk houdt alleen stand zolang arm bestaat.

Als ik mijn donkere kanten niet mag kennen zullen mijn lichte kanten nooit echt van mezelf zijn en kan er ik geen evenwicht in ontstaan.
Dan zou mijn leven niet meer zijn dan een gekunsteld afwerken van een programma, gericht op het bevredigen van de maatschappij.

Voorlopig koestert de (mannen)maatschappij zich verder en dieper in haar eigen egoïsme en mag mama na afloop lijden in stilte. Te moe en onzichtbaar geworden als haar dienstbaarheid is opgebruikt.

Anette

Sjors

Berichten van Sjors
Onderwerpen van Sjors

Berichtdoor Sjors » Zo 27 Mar 2005 15:08

Hallo Anette,

Mag ik vragen hoe oud jij bent ???

groetjes Sjors

Wendy

Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy

re: Fyto-oestrogeen

Berichtdoor Wendy » Zo 27 Mar 2005 15:22

Hallo Sjors

Ook ik was 37 jaar toen mijn overgang begon.
Ik ben nu 47 jaar en voel mij ook gewoon 47!

Groet, Wendy

Anette
Leeftijd: 61

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

re: Fyto-oestrogeen

Berichtdoor Anette » Zo 27 Mar 2005 17:01

Hallo Sjors

Ik ben nu 51.
Al voor mijn laatste zwangerschap had ik overgangsverschijnselen.
Kort na de geboorte van mijn jongste kind, bleven mijn menstruaties voorgoed weg en was ik in de menopauze. Ik dacht nog 'gelukkig dan hoef ik niet meer aan de pil en ben ik van die hormonen af'
De overgang werd vastgesteld. Volgens de deskundigen kon ik niet zonder hormonen.
Ik heb toen een jaar of 12 hormonen gebruikt in de veronderstelling dat ik daarmee goed voor mezelf en mijn gezin zorgde.

Eenmaal 'gewend' aan de hormonen raakte ik de connectie kwijt met de invloed die ze hadden op mijn belevingswereld en daarmee weer op datzelfde bewustzijn. Een soort ongrijpbare cirkel die zichzelf in stand hield en waar mijn intuitie geen grip meer op had.
M.a.w. de hormonen veranderden mijn bewustzijn, maar dat kon ik niet zien omdat ze dat bewustzijn veranderden.

Het is pas achteraf dat ik kan zien (en voelen) wat er gebeurde en dat ik weet dat ik mezelf tekort heb gedaan omdat mijn emoties en belevingswereld van buitenaf ingekleurd waren geweest door de medicijnen.
Natuurlijk zal niet iedereen dat zo ervaren. Zeker niet zolang de invloed van hormonen op de geestelijke gesteldheid nog zo weinig erkenning en bekendheid krijgt.

Anette

LoLa

Berichten van LoLa
Onderwerpen van LoLa

Berichtdoor LoLa » Zo 27 Mar 2005 18:51

Mensen toch,

Wat is er verkeerd aan om je goed in je vel te voelen?
Ik neem liever hormonen zodat ik me goed in mijn vel voel dan dat ik de hele dag last heb van al die kwaaltjes en me vervelend voel.
Laat ons meteen de antidepressiva ook de vuilbak in donderen, lekker wegkwijnen in onze ellende.

En ja, als je drie kinderen moet opvoeden dan heb je niet de tijd om met jezelf bezig te zijn als het jou uitkomt. Neen, dan moet je er altijd zijn, op gelijk welk ogenblik zijn voor je kids. Is dat niet normaal misschien?

En ja, het is zo dat je op je 37e te jong bent voor verschijnselen van de overgang. Op je 37e ga je werken en heb je niet de keuze om thuis te blijven en alleen maar met jezelf bezig te zijn en dan komt de overgang echt wel ongelegen.
Op je 50e kun je het min of meer verwachten en dan zijn meestal de kinderen het huis uit. Het is ook een 'normale' leeftijd om in de overgang te belanden. Het hoort er bij.

Ik ben het volledig met je eens Sjors.
Wendy, "egoïsme van de maatschappij"? Alsjeblieft zeg....

Groetjes, Lola

Martine51
Leeftijd: 62

Berichten van Martine51
Onderwerpen van Martine51

Berichtdoor Martine51 » Zo 27 Mar 2005 19:11

Dag Lola,

Ik ben het volledig met je eens.

Ik voel me nu goed, maar als ik te veel last krijg van de overgang, dan overweeg ik toch ook een hormonenkuur.
Ik vind dat je gezin niet mag lijden van de overgangsjaren, en als je dit kunt voorkomen door hormonen te nemen, wat is daar verkeerd aan?

Ik zeg niet dat dit een waarheid is, het is enkel mijn eigen mening.

Martine

Wendy

Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy

Berichtdoor Wendy » Zo 27 Mar 2005 21:24

Martine schreef:Ik vind dat je gezin niet mag lijden van de overgangsjaren, en als je dit kunt voorkomen door hormonen te nemen, wat is daar verkeerd aan?

Hallo Martine

Meen je dit echt!!

De overgang brengt mij dicht bij mijn oorsprong waardoor ik als vrouw weer zelfstandig in mijn denken en in mijn zijn ben.

Hoe zit dat dan bij jou?

Waren jullie in de pubertijd ook zo dat je ouders er geen last van ondervonden?
En werd je voor de overlast ook volgestopt met risicovolle medicijnen?

Groet
Wendy

PetraS

Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS

Berichtdoor PetraS » Ma 28 Mar 2005 00:35

Beste Vrouwen,

Als we (terecht) kritiek uiten op een maatschappij die ons tot medicijnen-/hormoongebruik dwingt, waarom verschijnt er dan zo weinig tot niets in de publiciteit over vrouwen in de overgang?
Hebben jullie wel eens een artikel hierover gelezen in een (landelijk) blad? Waarom kiezen vrouwen er voor om alles onder de hoed te houden?
Waarom accepteren wij lacherig gedrag van ontwetenden van: "O, opvliegertje?"

Waren het alleen maar opvliegertjes, verdraaid nog an toe.
Waarom laten we het konijn niet eens uit de hoed komen en breder aandacht vragen voor de positie van vrouwen in de overgang in een maatschappij waar alles schijnbaar gezegd mag worden?

Een positie in deze maatschappij, of dat nu het huisgezin, het werk, verenigingsleven of... vul maar in is. Waarom zwijgen wij?
Geen wonder toch dat het alternatieve circuit een gat in de markt ziet en ons overspoelt met allerei al dan niet serieuze middelen om ons zogenaamd beter te doen voelen? Kassa!
Als wij als vrouw in de overgang serieus genomen willen worden moeten we ook een brede aandacht opeisen.

Vertellen dat vrouwen die jaren gesappeld hebben nu even een tandje lager nodig hebben.
Ik ben die lacherigheid zat, ben het zat niet geaccepteerd te worden omdat ik even niet op mijn toppen functioneer, ben het zat even niet met rust gelaten te mogen worden.

Pff, het is er uit.
Beste vrouwen, ik heb hier dagen op gebroed. Wat vinden jullie er van? Of ben ik weer eens te opstandig?

groet,
Petra

Ellen

Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen

Berichtdoor Ellen » Ma 28 Mar 2005 14:17

Hoi Petra

Wat jij beschrijft is precies wat ik ook bedoel en van waaruit mijn vraag voortkomt.
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat vrouwen dit allemaal laten gebeuren.
Maar tegelijk begrijp ik het wel.

De weerstand van de maatschappij om overgang de ruimte te geven is enorm. Het taboe is groter dan het lijkt
Als ik alleen al hier de reacties lees n.a.v. mijn vraag, dan overvalt me opnieuw een gevoel van grote machteloosheid.

De maatschappij wordt met de dag harder en steeds meer raakt iedereen gericht op zichzelf.
Ik vind het oke, dat er vrouwen zijn die hormonen gebruiken. Daar gaat het niet om. Het gaat mij om de algemene trend.

Dat vrouwen zich zo heftig gaan verdedigen n.a.v. dit onderwerp zegt mij iets over die weerstand van de maatschappij. Maar ook over de enorme kracht die het ze kost om te doen wat ze doen.

Ik vind het begrijpelijk, maar tegelijk ook heel verdrietig dat we ons als vrouwen zo vaak genoodzaakt voelen te handelen vanuit een schuldgevoel dat ons is aangeleerd. Vanuit de angst anders niet te voldoen, laten vrouwen zich drogeren, slikken en slikken, zetten we hun gezonde lichamen op het spel, en sluiten noodgedwongen de ogen voor wat werkelijk is.

De belasting van vrouwen in deze maatschappij is onevenredig zwaar vind ik. Gelijke rechten hebben we enigszins, maar de verdeling van verantwoordelijkheden daarbij, laat nog heel veel te wensen over.
Vrouwen zitten nog in een veel ondergeschiktere posititie dan op het oog lijkt.

Het is de vanzelfsprekendheid waarmee de maatschappij accepteert en in stand houdt, dat vrouwen vanuit die ongelijkheid moeten kiezen, waar ik me zorgen over maak. Vooral omdat het gaat om medicijngebruik, ind dit geval fyto-oestrogenen die als warme broodjes aan de man worden gebracht en waarvan over de gevolgen nog vrijwel niets bekend is.

Dat iets mogelijk is, mag niet betekenen dat het als voorwaarde of als algemene regel wordt opgedrongen.
En dat is wat er momenteel in de maatschappij wel gebeurt.

Ellen

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Macht en Onmacht”