Spier- en gewrichtspijn

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Cilla

Berichten van Cilla
Onderwerpen van Cilla

Spier- en gewrichtspijn

Berichtdoor Cilla » Do 19 Sep 2002 17:08

Hallo allen

Hoe komt het dat spier en gewrichtsklachten in relatie tot de overgang zo weinig besproken worden?

Hier heb ik erge last van en het werkt erg uitputtend 's avonds na mijn werk heb ik echt geen vut meer. De pijn vreet je energie. Eerst onderzoek naar reuma gehad gelukkig was dit niet het geval, wel bleek ik dus in de overgang te zijn en de dokter zei dat deze klachten daar mee verband kunnen houden. Uiteindelijk aanvullende hormonen gekregen en voelde mij als herboren kreeg meteen mijn energie weer terug. Na meer dan een jaar aanmodderen.

Nu heb ik om redenen twee dagen deze pillen niet geslikt en loop (na weer gewoon begonnen te zijn met de pillen) al een maand met met de bekende klachten.

Je wordt dus behoorlijk gestraft als je niet blijft slikken en weet dan ook dat als ik wil blijven functioneren dat ik ze zal moet blijven slikken.

Herkent iemand dit?

Cilla

Franca
Leeftijd: 64

Berichten van Franca
Onderwerpen van Franca

Re: Spier- en gewrichtspijn

Berichtdoor Franca » Do 19 Sep 2002 17:09

Cilla,

Ik wist niet dat spierpijn bij de overgang hoorde.
Nu ik de laatste keer gestopt ben met deze pillen heb ik een gigantische pijn in mijn rug, die niet overgaat.

Eergisteren bij de huisarts geweest en die dacht aan mijn nieren. Pijnstillers gekregen en maar even afwachten, eventueel urine brengen. Maar gisteravond kon ik van de pijn niet slapen en begreep. ik dat het niet mijn nieren zijn, maar het is iets mijn spieren. Ik ben vandaag thuisgebleven, omdat ik het op mijn werk gisteren al niet volhield en nu dus amper geslapen heb. Zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben denk je??? Volgens mij heeft mijn huisarts hier ook geen idee van!!!!

Ik kan geen hormonen meer slikken, moet ik dan voortaan aan de pijnstillers blijven?

Franca

Cilla

Berichten van Cilla
Onderwerpen van Cilla

Berichtdoor Cilla » Do 19 Sep 2002 17:09

Franca bedankt voor je reactie,

Het lijkt of ik overdreven aan gymnastiek heb gedaan alleen gaat die spierpijn na twee dagen over en deze niet. Vandaar dat als het zo lang duurt dat je zo uitgeput raakt. Heb je ook dat je pijn en stijfheid 's morgens het hevigst is?

Groeten Cilla

Elly
Leeftijd: 60

Berichten van Elly
Onderwerpen van Elly

Berichtdoor Elly » Do 19 Sep 2002 17:10

Hallo,

Ja de meeste van de overgangsklachten gaan na de overgang wel over.
Alleen gaat de overgang niet zomaar verder zolang je aan de hormonen bent

Ik dacht ook dat ik er daarmee wel gemakkelijk door zou rollen. Ben er niet veel mee opgeschoten geloof ik. De opvliegers ach daar maak ik, hoe lastig ook, geen punt van. Maar de pijn in mijn lijf begin ik zo moe van te worden.

Vanmorgen voor het eerst maar is zoeken naar sites over de overgang. Heb deze bij mijn favoriete gevoegd.

Elly

Anjo
Leeftijd: 63

Berichten van Anjo
Onderwerpen van Anjo

Berichtdoor Anjo » Do 19 Sep 2002 17:12

Hallo,

ik ben 49 jaar oud en heb overgangsproblemen, ben 3 maanden niet ongesteld geweest en nu van de week weer wel met zeer ernstig bloedverlies.

Maar mijn grootste probleem is de pijn in mijn nek als ik wakker wordt het gevoel op een steen geslapen te hebben.
Vraag mij af of meer vrouwen daar last van hebben.

groetjes Anjo

Malou
Leeftijd: 62

Berichten van Malou
Onderwerpen van Malou

Berichtdoor Malou » Do 19 Sep 2002 17:17

Hoi Anjo

Jeetje jou verhaal is herkenbaar voor me zeg. Ik had dus 53 geen menstruatie gehad en het kwam en hoe maar daarbij kon ik dus niet slapen van de pijn in mn heupen. Ook zo iets achterlijks ,nog nooit geen last van gehad maar tijdens deze menstruatie (die 3 weken heeft geduurd) constant last gehad van mn heupen nu is het vloeien over en mn heupen een heel stuk minder.

Ik ben heel blij dat ik deze site ontdekt heb want veel gekke dingen zijn nu ineens gewoon geworden wat het niet prettiger maakt maar toch .......

Malou

Anjo

Berichten van Anjo
Onderwerpen van Anjo

Berichtdoor Anjo » Do 19 Sep 2002 17:21

Hoi,

spierpijn hoor je van veel vrouwen die in de overgang zitten. Ook ik sukkel al heel lang met mijn nek. Ben al 18 keer bij de fysiotherapeut geweest maar weinig vooruitgang.

Maar die verkoudheid ken ik ook. Heb jij dat ook dat als je na een paar maanden ineens weer erg ongesteld word, dat je het dan krijgt bij mij is dat zo het zal toch je weerstand zijn die vermindert.

groetjes Anjo

Shanna

Berichten van Shanna
Onderwerpen van Shanna

Berichtdoor Shanna » Do 19 Sep 2002 17:21

Hoi,

Ik heb een waterbed aangeschaft met het idee dat de spierpijnen dan minder zouden worden. Maar helaas word ik 's morgens wakker van de spierpijnen, vooral in de nek en heupen en rug. En inderdaad na een klein poosje op te zijn is het over. Wel balen dat je nooit eens lekker uit kan slapen want kan je door de pijn niet lekker blijven liggen.

Gr. Shanna

Shanna

Berichten van Shanna
Onderwerpen van Shanna

Berichtdoor Shanna » Do 19 Sep 2002 17:23

Hallo dames

Ik ben ook meestal als eerste op 's morgens, terwijl ik best nog slaap heb. Ik moet 's avonds ook rekening houden om het niet te laat te maken omdat ik nooit kan uitslapen.

Ik heb heel lang fysiotherapie gehad maar hielp dat alleen op de dag zelf en de volgende dag was alles weer hetzelfde. De fysiotherapeut raadde aan voor als het echt heel erg was om 's avonds voor het slapen een pijnstiller in te nemen. Dit met name tegen de rug en nekpijn. Het helpt inderdaad wel wat maar durf toch niet voortdurend deze best wel zware medicijnen in te nemen.

Wat ook wel invloed heeft is je eetpatroon. Als ik veel gesnoept heb of gewoon niet at te gezond gegeten heb is de pijn veel erger. Je moet dus steeds die zelfdiscipline hebben om al deze klachten te proberen te voorkomen.

Gr. Shanna

Johanna48
Leeftijd: 61

Berichten van Johanna48
Onderwerpen van Johanna48

Berichtdoor Johanna48 » Do 19 Sep 2002 17:24

Hallo dames

Ik heb al sind vorig jaar september last van hoofdpijn elke dag weer. Fysiotherapie gehad, wel iets verbetering maar niet weg. De huisarts dacht ook aan een vorm van stress i.v.m. de kinderen die maar thuis blijven wonen. Gedeeltelijk is dat ook wel zo. Maar toch niet helemaal.

Ik heb daarom ook haptonomie gekregen, ook dat gaf wel iets verbetering, maar ik heb niet zoveel met haptonomie. De behandeling werd om die reden dan ook gestopt. Al die tijd is de hoofdpijn gebleven.

Natuurlijk dacht ik ook aan ernstige aandoeningen, zoals tumor etc. Maar de huisarts gaf aan dat de verschijnselen dan wel anders zouden zijn (hoofdpijn was dan niet het eerste verschijnsel).

Ik kan wel "normaal" functioneren, d.w.z. ik doe gewoon mijn werk en huishouden. Maar af en toe is de hoofdpijn toch wel erg overheersend. De pijn komt volgens mij uit de nek en schouders. Voor 2 jaar heb ik ook een tenniselleboog gehad en ben daarvoor bij de cesartherapeute geweest.

De haptonoom heeft me aan het denken gezet dat deze klachten weleens de voorbodes kunnen zijn van de overgang. Ik ben nu bijna 48. Mijn jongste dochter is 6 jaar. De menstruaties verlopen nog steeds regelmatig.

Zijn er onder jullie ook die dit soort klachten herkennen en wat adviezen kunnen geven wat ik kan doen. Pijnstillers helpen niet, dus dat slik ik niet behalve als het erg heftig wordt.

Johanna

Cocky

Berichten van Cocky
Onderwerpen van Cocky

Berichtdoor Cocky » Do 19 Sep 2002 17:25

Hallo Johanna,

wat vervelend voor je dat je zoveel hoofdpijn hebt. Ja het hoort ook bij de overgang. Ik heb na de keizersnee van mijn jongste zoon, ook heel veel last gehad van hoofdpijn, ik kon bijna niet meer functioneren van de hoofdpjn.

Ook naar de huisarts, helaas die kon niets doen, ben toen naar op aanraden van iemand naar de acupuctuur gegaan en na 2 behandelingen was ik hoofdpijn vrij. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel sterkte Cocky

Engelina

Berichten van Engelina
Onderwerpen van Engelina

Berichtdoor Engelina » Do 19 Sep 2002 17:25

Hoi Johanna,

Ik heb ook heel veel last van hoofdpijnen gehad die niet uit te houden waren. Af en toe zat ik gewoon te huilen, ook op mijn werk. Via de huisarts ben ik naar een fysiotherapeut gestuurd, omdat het vanuit mijn nek en schouders zou komen. Maar als ik daar geweest was, was ik de volgende dag echt ziek en kon ik niet gaan werken.

Via de fysiotherapeut ben ik bij een acupuncturist terechtgekomen en ik moet zeggen dat de behandeling mij uitstekend heeft geholpen. Ik heb nauwelijk hoofdpijn meer. Nog maar heel af en toe. En voor die gevallen heb ik van de huisarts pijnstillers gekregen

Groetjes,
Engelina1

Johanna48

Berichten van Johanna48
Onderwerpen van Johanna48

Berichtdoor Johanna48 » Do 19 Sep 2002 17:26

Wat goed om te horen allemaal.

Gelukkig is op dit moment de hoofdpijn wel heel erg verminderd, maar het blijft op de achtergrond aanwezig. Of zou je er min of meer aan gewend zijn?

Johanna

Katwoman
Leeftijd: 59

Berichten van Katwoman
Onderwerpen van Katwoman

Berichtdoor Katwoman » Do 19 Sep 2002 17:27

Hoi allemaal,

sinds een paar dagen heb ik ook last van mijn spieren, voornamelijk mijn benen en mijn knieën.
Als ik een paar meter heb gelopen of op de fiets boodschappen doen, ze voelen alsof ik lood draagt in plaats van dat ik benen heb.
De overgang ...oke ,
maar al die bijwerkingen er bij......balen.

groetjes van Ciska
Katwoman45

Renske

Berichten van Renske
Onderwerpen van Renske

Berichtdoor Renske » Do 19 Sep 2002 17:28

Hallo allemaal,

Ik weet niet wat ik allemaal lees op deze site, ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat ik een vreselijke oude zeur aan het worden ben.

Ik ben 48 jaar en heb de laatste paar jaar ook verschrikkelijke pijn in mijn rug, heupen, spierpijnen, enorm vermoeid, huilbuien. Ik ga nu weer naar een fysiotherapeut, maar heb het gevoel dat dat allemaal niet helpt. Ik menstrueer nog regelmatig, maar heb veel last van PMS.

Ik ben 3 maanden geleden uit mijn functie gezet van receptioniste. Ik werkte parttime en ze hebben nu voor mij een fulltime kracht aangenomen. Ik werkte er 13 jaar. Een grote klap, maar ik was ook zo aan het sukkelen de laatste jaren. Dan wijt je het maar steeds weer aan een omstandigheid die zich voordoet, maar ik geloof dat er voor dit alles maar een hoofdschuldige is, en dat heb ik altijd gezegd, ook met PMS, het zijn de hormonen.

Veel sterkte allemaal, Renske

Jose47

Berichten van Jose47
Onderwerpen van Jose47

Berichtdoor Jose47 » Za 15 Mar 2003 08:16

Hallo dames,

ik denk dat ik het hier wel heb gevonden. Het is mijn verhaal wat ik zie staan. Sinds mijn 39 jaar ben ik in de overgang, en eerlijk de eerste jaren, ik vond het heerlijk. Ik had buiten het transpireren en opvliegers eigenlijk nergens last van tot een jaar of twee geleden kreeg ik last van mijn spieren en gewrichten

Ik ben nu 47 en mij spieren en gewichten zijn zo pijnlijk dat het niet meer normaal is.

Ook vermoeidheid is daar de oorzaak van. Mijn sport durf ik niet meer te doen (tennissen) gewoon omdat ik na een partij `s avonds naar mijn bed moet kruipen van de pijn.

Sinds een jaar fiets ik naar mijn werk alles bij elkaar een half uur, nog steeds heb ik spierpijn wat niet over gaat. Ik wordt er moedeloos van echt waar. :(

Jose

Lida
Leeftijd: 58

Berichten van Lida
Onderwerpen van Lida

Berichtdoor Lida » Zo 16 Mar 2003 14:44

Hoi Jose

Ik weet niet of het door de overgang is ontstaan want ik had al in mijn jongere jaren last van gewrichtspijnen en vermoeidheid.
Maar sinds de overgang is het wel verergerd.

Heb jij ook last van je knieën en ellebogen.Soms zijn ze bij mij zo stijf dat het zeer doet. Toch weerhoud het me niet om te bewegen ondanks de pijn. Ik wandel namelijk 3x per week 5km in een goed tempo. Als je niets meer doet dan word de stijfheid en pijn alleen maar erger dus wel blijven bewegen op jouw manier.

Vooral s nachts heb ik nogal last van stijfheid.

Slik geen medicijnen want ik heb het inmiddels geaccepteerd en dan ben je niet zo gefocus op de pijn en heb je ook minder pijn.
Door bloedonderzoek is het niet te zien. Ik ben bij een reumatoloog geweest en die deed keek naar de pijnpunten en daardoor kan ze de diagnose stellen.

groetjes Lida45

Jose47

Berichten van Jose47
Onderwerpen van Jose47

Berichtdoor Jose47 » Zo 16 Mar 2003 17:12

Bedankt Lida,

met bewegen stop ik niet hoor maar het tennis is echt over voor mij, maar ik werk nog halve dagen en daar ga ik heen op de fiets. Lopen doe ik ook veel al is het dan geen wandelen ik leg aardig wat kilometers af per dag af :)

Eerst ga ik het nog eens met mijn arts bespreken. Ik vind nu dat er maar eens goed naar gekeken moet worden. Want ik wordt steeds humeuriger en ziet er volgen mensen ook moe uit. En zo voel ik me ook.

groetjes Jose.

Jose47

Berichten van Jose47
Onderwerpen van Jose47

Berichtdoor Jose47 » Ma 31 Mar 2003 15:12

Hallo dames,

vandaag de uitslag gehad van het bloed prikken, en ja alles was goed waar op geprikt was.

Nu ben ik zelf erg tegen hormonen slikken, maar ik denk dat ik het toch gaat proberen. Gewoon om te kijken of het help tegen al die spierpijn en gewrichtspijn. Livial rade ze me aan iemand ervaring mee?

Want ik weet dat ik niet verder kan zo, alles gaat zo moeizaam omdat alles protesteert in mijn lijf.

groetjes Jose.

Clazina

Berichten van Clazina
Onderwerpen van Clazina

Berichtdoor Clazina » Vr 16 Mei 2003 12:29

Hallo allemaal,

ik wil ook graag een reactie geven op dit onderwerp.

Ik ben 50 jaar en sinds enkele jaren volop in de overgang. Heb regelmatig pijn in gewrichten, de elleboog, vingers, gaat meestal na enkele weken weer over, pijn in schouders en nek, pijn in het bekkengewricht.

Volgens mijn huisarts worden door de overgang de gewrichtskapsels droger en komt daar de pijn vandaan. Ik heb nu hormonen, niet voor deze klachten, maar ik voelde me zo ontzettend moe, geen energie, wekenlang druppelend ongesteld, dan weer heel hevig, maanden niet en dan weer snel achter elkaar, ik wilde liever geen hormonen, maar heb het toch geprobeerd, ik slik ze nu een half jaar en de klachten zijn zo goed als verdwenen.

De eerste maanden waren niet prettig: pijnlijke zware borsten, veel buikpijn, wisselende stemmingen, maar nu voel ik me fitter, heb mijn energie weer terug en ben aangenamer voor mijn omgeving (man en zoon). Het is een keuze die ik gemaakt heb tussen twee kwaden, en ik voel me er beter bij.

Dit is denk ik wat iedere vrouw in de overgang zelf moet bepalen.

Ik heb gelukkig een huisarts die altijd een luisterend oor heeft, nooit laat merken van daar is ze weer, want ik was de laatste jaren een goede klant bij hem. Maar ik heb werkelijk een bijzonder fijne huisarts. Dat is ook wel eens anders, als ik zo de reacties lees.
Ik wil maar zeggen, luister naar je lichaam en ga op je eigen gevoel af.

Clazina50

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overgang na Hormoontherapie”