Dag na dag, uur na uur hartkloppingen, hartfladders.

De overgang met al zijn lichamelijke ongemakken. Van slecht slapen, duizelingen, transpireren tot en met stemverandering. Er- en herkenning bij lichamelijke verschijnselen.
Greta51
Leeftijd: 57

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Dag na dag, uur na uur hartkloppingen, hartfladders.

Berichtdoor Greta51 » Za 23 Apr 2011 23:45

Hallo

Dag na dag en uur na uur heb ik hartkloppingen, hartfladders, een raar gevoel in mijn lijf en hoofd, helemaal gek word ik ervan. Hoe lang moet dit nog zo doorgaan? Het beperkt me echt in mijn leven. Ik durf niet eens meer met de honden naar het bos omdat ik bang ben dat er iets gebeurt. Verstandelijk weet ik dat het de overgang is maar het kost me moeite om dit steeds tegen mezelf te zeggen en het ook te geloven.
Ik wil zoveel, ik vind het zo zonde van de tijd die er verstrijkt. :(

Greta

Annemieke51
Leeftijd: 56

Berichten van Annemieke51
Onderwerpen van Annemieke51

Re: Dag na dag, uur na uur hartkloppingen, hartfladders.

Berichtdoor Annemieke51 » Zo 24 Apr 2011 11:28

Dag Greta,

Zou het niet om een hartritmestoornis kunnen gaan? ik had daar vroeger ook veel last van en zeker de overgang versterkt dit nog.
De Cardioloog heeft op het moment dat ik hartkloppingen had eens een hartfilmpje genomen en het bleek om een ritmestoornis in de voorkamer van mijn hart te gaan, niets ernstig maar zeer vervelend, heb toen medicijnen gekregen...
Sindsdien gaat het stukken beter, soms nog wel eens een overslag maar dat was vooral de week voor mijn menstruatie, daar ik nu niet meer menstrueer sinds september zijn de overslagen ook verminderd.

Ik weet hoe belastend en vermoeiend dit gevoel is om nog niet te spreken over de angst en paniek, ik heb dit ook allemaal meegemaakt, heb zelfs 1 jaar antidepressiva genomen, had schrik om buiten te komen en iets aan mijn hart te krijgen.

groetjes en het beste nog

Annemieke

Greta51

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Berichtdoor Greta51 » Zo 24 Apr 2011 19:59

Hallo Annemieke,

Ja, het zijn ook ritmestoornissen met daarbij dat speciale gevoel dat je hart fladdert en onrustig is. Ik heb ze al ruim tien jaar, soms zijn ze weg, maar als ik dan denk dat ik er vanaf ben komen ze weer. Heb ook al eens een holterkastje gehad maar daar was niks op te zien.
Ik vraag me gewoon af wanneer het eens echt over zal zijn want het is nu alweer maanden mis. Ik menstrueer al vanaf mijn 48e niet meer!

Groetjes,
Greta.

Marian57
Leeftijd: 58

Berichten van Marian57
Onderwerpen van Marian57

Berichtdoor Marian57 » Zo 24 Apr 2011 20:23

Hallo Greta,

Wat een herkenning wat jij schrijft. Ik heb ook alle dagen last van hartkloppingen (heb ik 'n betablokker voor) en dat hartfladderen (betablokker helpt daarvoor niet), om gek van te worden :evil:
Ook dat onrustige gevoel bij je hartstreek en soms in mijn lijf.
Heb ook met 'n holter gelopen, kwam ook niets uit, maar ik zit er toch maar mooi mee :( Soms ben ik zo bang, zeker als dat fladderen maar door gaat.. en 't kost zoveel energie, omdat ik soms geen dingen durf te ondernemen hierdoor.
Merk wel bij mezelf dat het meestal erger is aan 't begin van iedere maand, daarna zakt het wel wat af, maar er is geen dag zonder hartfladder. Heb jij ook dat je het vaak hebt als je net in bed ligt?
Wil ik tot rust komen....nou, vergeet het maar.
Vraag me soms af, hoelang de overgang nog duurt... ben al zo'n 10 jaar bezig, maar die hartsensaties vind ik het vervelendste van de hele overgang.

Greta, jij ook sterkte in de strijd van de overgang.

Groetjes,
Marian.

Kaatje48
Leeftijd: 52

Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48

Berichtdoor Kaatje48 » Zo 24 Apr 2011 20:44

Hallo Greta,

Ik herken het helaas ook wel. Ik merk ook dat dat fladderen me een enorme angst inboezemt evenals de hartkloppingen. Durf zelfs niet meer te sporten. Omdat er dan ook nog dat hartbonzen bijkomt. Toch als je dan even je pols voelt blijkt die toch rustiger te zijn dan dat je in je lijf ervaart. Dat helpt mij soms om iets rustiger te worden.
Aan de andere kant het blijft angstig. Iedere keer weer dat onbestemde gevoel en al kan ik heel vaak denken het is de overgang, toch piept er ook wel vaak de gedachte tussendoor, maar als het de overgang nou niet is. Na het gefladder heb ik ook vaak een krampend gevoel rond in mijn hart. Ik zou heel blij zijn als de overgang achter mij ligt. Ik kan niet wachten. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het helpt mij altijd wel dat ik niet de enige ben, hoe schrale troost dat ook is.

Veel succes Greta

Groetjes Kaatje

Jojo
Leeftijd: 62

Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo

Berichtdoor Jojo » Zo 24 Apr 2011 23:42

Hallo dames,

o wat herken ik dit, ik sta er mee op en ga er mee naar bed vaak. Heb een halve betablokker die niet altijd help. Zo,n onrust in je lichaam ik vooral 's morgens met me ogen open doen (wakker worden dus) verstoppend onder me dekbed denkend hopelijk komt het weer niet en ja dus. Hartfladders, trillen van binnen en dan denk ik daar gaan we weer de dag door.

Ook ik durfde niet naar buiten erdoor maar doe het weer en ga naar buiten, winkels in oke nog niet alleen (wel naar de buurtwinkel geweest al 2 keer alleen) het is een gevecht en zo moe word je ervan niet alleen geestelijk.

Sterkte,
Jojo

Greta51

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Berichtdoor Greta51 » Ma 25 Apr 2011 00:02

Hallo mede fladderaars,

@Marian 57 :

Ik heb het op de meeste gekke momenten maar vaak de hele dag door. Het valt me wel op dat het erger is als ik gegeten heb, zo vreemd. Ik wil het er wel uitslaan, stapelgek word ik ervan! Opvliegers, nachtzweten, ouder worden, allemaal vervelend maar een eitje in vergelijking met die hartklachten. Ik zou er wat voor over hebben als dit minder wordt!

@Kaatje48:

Het IS ook gewoon een heel eng gevoel, je wilt je hart niet constant voelen, dat ding moet het gewoon doen maar je wilt je er niet steeds bewust van zijn. En als het dan ook nog eens onregelmatig klopt krijg je zo'n naar gevoel overal, alsof je lijf zich steeds moet herstellen.

@Jojo:

Dat vroeg ik me dus af, betablokkers. Mijn dokter wilde ze voorschrijven maar ik lees hier overal dat ze niks doen tegen de hartritmestoornissen en de hartfladders.
Het helpt wel iets om te lezen dat zoveel vrouwen dezelfde klachten hebben. Wat een strijd moeten we toch leveren, ik vind het soms niet eerlijk.

Sterkte voor ons allemaal!

Greta.

Annemieke51

Berichtdoor Annemieke51 » Ma 25 Apr 2011 14:21

Hallo lotgenoten,

Ik spreek uit ondervinding dat Betablokkers niet helpen tegen de ritmestoornissen, normaal doet het je hartslag verlagen... ik heb ook nog met een holter gelopen waar ook niets op te zien was, enkel tijdens een aanval van hartkloppingen zag de cardioloog om welke ritmestoornis het ging en de pillen die ik toen gekregen heb zijn wel degelijk voor bepaalde hartritmestoornissen. Mij hebben ze toen en nu nog altijd geholpen tijdens de overgang.

Het is wel zo dat stress, alcohol en zwaar tafelen ook een invloed hebben. Ik had het ook meestal 's avonds in bed, schrok soms 's nachts wakker met een op hol geslagen hart, ook tijdens het bukken was het raak... er ging geen minuut voorbij of ik dacht aan mijn hart.

Ik hoop voor jullie dat het vlug mag beteren !

groetjes
Annemieke

Snoes

Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes

Berichtdoor Snoes » Ma 25 Apr 2011 18:28

Hallo dames,

Ik neem als ik het erg heb kalmeringsmiddel wat niet de fladders oplost maar het voorkomt wel een paniekaanval. Ik heb ondervonden dat als ik niet in paniek raak er niet steeds op let [ pols voelen waar je duidelijk de overslag voelt] het minder lang aanhoudt maar het is wel heel erg moeilijk omdat het gevoel meer dan vervelend is.

Ik heb ook reacties gehad op bepaald eten maar als ik er weer even van verlost ben geven dezelfde voedingsmiddelen geen klachten.

Het is heel belangrijk te leren er anders mee om te gaan en dat is heel makkelijk gezegd, de paniek die ik ook gehad heb verergerd alles.
Ik kwam op een punt dat ik dacht dit kan ik zo niet aan dit red ik niet ik ga hieraan onderdoor.

Ik had gevoelsmatig geen keus dan de knop om moeten zetten en dat lukt in zoverre dat ik niet in paniek raak voor de rest blijf ik er toch mee bezig tot het over is.

De laatste tijd lijkt het op een glas sojamelk de klachten laat verminderen verdwijnen maar of dat echt zo is weet ik niet en zal zeer zeker niet bij iedereen werken.

Probeer niet aan huis gekluisterd te blijven uit angst.

Heel veel kracht allemaal toegewenst

groet, Snoes

Jojo
Leeftijd: 62

Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo

Berichtdoor Jojo » Ma 25 Apr 2011 23:40

Hallo dames,

ik neem ook sojamelk producten al jaren, en in mijn geval helpt het niet. Vind ze wel lekker :) Heb zelfs een bloeddrukmeter aangeschaft een 3 jaar terug en werd nog banger, nu ligt hij in de kast en soms gebruik ik hem nog even maar niet als toen Jeetje was mijn derde arm zeg maar.

Nu nog steeds bang van de klachten maar weet dat het vaker betert op de dag, maar dan ben je moe geestelijk en lichamelijk van de strijd van de dag.

Jojo

Annemieke51

Berichtdoor Annemieke51 » Di 26 Apr 2011 17:43

Dag Greta,

ja ik neem al een 10 tal jaar Tambocor, ben begonnen met 2 per dag en nu nog 1 per dag... volledig zonder durf ik nog niet, ben bang dat het dan terug erger wordt... voorheen nam ik ook betablokkers tegen hoge bloeddruk maar die hielpen zeker niet tegen de ritmestoornissen.

groetjes
Annemieke

Bloem
Leeftijd: 51

Berichten van Bloem
Onderwerpen van Bloem

Berichtdoor Bloem » Di 26 Apr 2011 23:47

Hallo Greta,

Ik herken veel van je klachten. Een kleine troost misschien is dat je absoluut niet de enige bent :D
Hartfladders, hartoverslagen kunnen veel angst veroorzaken waardoor je in een cirkel terecht kunt komen, niet meer alleen weg durven bijvoorbeeld. Let eens op je ademhaling, vaak is er geen buikademhaling meer maar borst ( door angst) en dat kan weer hyperventilatie veroorzaken. Ik heb veel baat gehad bij ademhalingstherapie :D

Ik heb het nog steeds met name in bed, dan doet me hart erg raar, en het gevoel dat ik steeds in een lift op en neer ga. Heel irritant.

Uiteindelijk heb een poosje antidepressiva geslikt, niet dat ik depressief was maar puur voor de angst, want ik had teveel angst, ook met paniekaanvallen, dit heeft mij geweldig geholpen en ik ga er nu heel anders met die hartfladders om :D ook al heb ik ze nog steeds wel.

Veel sterkte!

Bloem

Greta51

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Berichtdoor Greta51 » Wo 27 Apr 2011 20:58

@Bloem, ja de ademhaling is heel belangrijk, misschien zou ik eens op yoga moeten gaan. Wat voor ademhalingstherapie heb jij gedaan?
In bed zijn die fladders helemaal naar he? Dan heb je geen afleiding.

Ik heb nog een vraag:
Hebben jullie ook wel eens een hele langzame (maar wel hard bonkende) hartslag? Hierbij het gevoel dat het "stuwt" in je hoofd. Ik ben dan ook nogal duizelig.

Greta.

Bloem
Leeftijd: 51

Berichten van Bloem
Onderwerpen van Bloem

Berichtdoor Bloem » Wo 27 Apr 2011 22:58

@ Greta

Ik heb ademhalingstherapie gevolgd bij een gewone fysiotherapeut. Het bleek namelijk dat ik veel te hoog met me adem zat (borst) hij heeft me geleerd hoe je via de buik moet ademen. Ik moet je zeggen dat ik er nog steeds profijt van heb want door angst ga je helemaal fout ademhalen waardoor de fladders erger lijken te worden.
Hardop zingen helpt ook goed want dan adem je eigenlijk altijd via de buik. Wel een beetje lastig als je in je bed ligt s nachts haha.

Langzame hartslag heb ik ook weleens (WAT heb ik eigenlijk niet :lol: ) vooral ook in bed, dan lijkt het net alsof ik steeds zak (achtbaan gevoel) en voel ik dat ook in me hoofd. Ik word daar erg onrustig van dan pas ik dus me ademhaling toe, om verder angst te voorkomen, en uiteindelijk val ik dan wel in slaap. Wat een gedoe allemaal..... hij is fijn die overgang.

Of ik daar werkelijk in zit weet ik niet zeker, je kunt je bloed erop laten prikken overigens, heb jij (jullie) dat wel gedaan?

Bloem

Greta51

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Berichtdoor Greta51 » Wo 27 Apr 2011 23:05

Hoi Bloem,

Dat achtbaan-gevoel ken ik geloof ik niet, wel dat ik bij die langzame hartslag duizelig ben en zo'n druk in mijn hoofd heb.

Ik probeer er nu de hele tijd op te letten dat ik via de buik adem maar dat is nog niet zo makkelijk! Van oudsher zijn we toch opgevoed met hoofd omhoog, schouders recht en buik in. :roll:

Ik heb me nooit laten prikken want ik ben al vanaf mijn 48e niet meer ongesteld dus voor mij is het wel duidelijk :)

Groetjes,
Greta.

Anske
Leeftijd: 60

Berichten van Anske
Onderwerpen van Anske

Berichtdoor Anske » Vr 29 Apr 2011 12:37

Hallo dames,

Klinkt me allemaal bekend in de oren, maar o zo rot om er goed mee om te gaan.
Nu heb ik last van pijn onder linkerborst en soms rechts net naast het hart daarbij voel ik de spieren onder mijn schouderbladen.
Dus jullie begrijpen het al, ik denk meteen heb het met het hart, is zo.n rot gevoel en pijn.
Wie kent dit en hoe ga jullie ermee om.
Ik word erg angstiger erdoor en ben moe erbij.
Wie kan mij advies geven van hoe en wat. Want door het denken krijgen de angsten
ook nog de overhand ga dan trillen enz. Daarbij speelt de nek weer op. En de hartkloppingen.
Ben echt bang wie kan helpen. Of hoort dit gevoel allemaal bij de overgang.
Heb wel last van angst/paniekstoornis en daarbij hypochondrie.
Heb ook vaak 's nachts in bed last vooral als ik op linkerzij lig voel ik daar druk pijn.
Dan
is het moeilijk om rustig te blijven.
Hoor graag van jullie.

Groetjes Ans

Kaatje48

Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48

Berichtdoor Kaatje48 » Vr 29 Apr 2011 15:12

Hallo Ans,

Ik herken je verhaal heel erg, kan je alleen niet echt geruststellen. Ik heb bijna hetzelfde beschreven als jij alleen in een andere rubriek. Ik heb ook veel last van pijn en steken in en naast het hart. Soms rechts, maar de meeste klachten heb ik gek genoeg aan de gehele linkerkant van mijn lijf.

Daarbij trillen in het hele lichaam en andere vervelende sensaties. Daardoor of misschien anders ook wel, hartbonken en angst en uiteindelijk toch weer hyperventilatie, terwijl dat juist even iets beter ging. Met een kalmeringsmiddel gaat het daarna ook wel weer even iets beter. Vandaag huilend van het werk gekomen, met slappe benen ook nog.

Denk dan bijna dat hormoontherapie toch beter is dan dit alles nog zoveel jaren te moeten verdragen. Vandaag echt het gevoel dat ik het niet meer trek. Voor de hypochondrie en de angsten ben ik nu in therapie, nog maar net, dus ik hoop dat het gaat helpen. Verder heb je veel cursussen als "de angst de baas", of "geen paniek" Weet niet of het in geval van de overgang helpt, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Ik wens je veel sterkte,
Kaatje

Anske

Berichten van Anske
Onderwerpen van Anske

Berichtdoor Anske » Vr 29 Apr 2011 18:02

Hoi Kaatje,

Toch fijn dat je gereageerd heb Kaat. Ja ik voel ook het meest aan de linkerkant ook nu onder mijn oksel
en trekt dan door naar de rug. Ik probeer me rustig te houden maar valt niet echt mee.
Ik heb ook kalmeringsmiddleen in huis maar heb nu homeopathisch genomen valeriaan wil ik het eens mee proberen.
Ik ben met paniek/angst in 2006 begonnen heel heftig toen. Was het wat rustiger en sinds ik in september
2010 de pil heb laten staan omdat de arts zei probeer het maar eens. Nou toen begonnen de klachten van
angsten tot overgangsklachten zweten, spieren, gewrichten enz. Loop ook bij de psycholoog voor de angsten en
hypochondrie. al 5 jr.
Maar denk dus gewoon helemaal verkeerd nu en ben erg moe ook nog erbij slecht slapen als ik het had
geweten had ik de pil door geslikt nog even.

Maar Kaat hoe gaat het met jou nu dan. Dus je hebt een moeilijke dag gehad op het werk. Is verschrikkelijk
als je dan op die manier naar huis gaat er helemaal door zit.
Ja ben zelf nooit naar cursussen heen geweest of gedaan omdat het mij niks lijkt in groepsverband.

Wens je ook sterkte en kalm aan.

Groetjes Ans.

Zonnebloem
Leeftijd: 48

Berichten van Zonnebloem
Onderwerpen van Zonnebloem

Berichtdoor Zonnebloem » Za 30 Apr 2011 22:29

Hallo dames

Hebben jullie ook wel eens dat je hart op hol slaat, dus echt gaat jagen?
Alsof er ineens een contactje losschiet zeg maar ;).

Lisela

JolandaB
Leeftijd: 58

Berichten van JolandaB
Onderwerpen van JolandaB

Berichtdoor JolandaB » Zo 01 Mei 2011 20:46

Hoi Lisela,

ja dat is wat ook met enige regelmaat voorkomt, en heel vervelend kan zijn, vooral als je er bang voor gaat worden,
wat ik al jaren met regelmatige tussenpozen heb.

Ik ben het liefst in mijn eigen omgeving, heb een hekel om op vakantie te gaan. 3 Jaar geleden kreeg ik het weer eens na lange tijd geen last van te hebben in Griekenland net voordat we zouden vertrekken naar het vliegveld om weer naar huis te gaan dus vandaar die vakantiefobie. Mijn man vind het een ramp hij wil begin juni weer naar een warm land en andere omgeving.

Morgen naar de tandarts een kies trekken, ook zo'n aanslag op mijn leven, ja het valt niet mee in de overgang, zeker ook niet als je een man heb die vind het allemaal onzin, daar is ook al genoeg over geschreven op dit forum, verder heb ik ook al 4 jaar opvliegers en hartkloppingen.

Ben al 3 jaar niet meer ongesteld, je zou denken dat het toch wel eens over moet zijn naar zo,n 10 jaar overgang nu.

Ik heb geen enkele medicijn of hormoon gebruikt alleen af en toe een kalmeringsmiddel wat mij weer even verder helpt, mijn 2 vriendinnen die 10 jaar ouder zijn waren tot hun 55 aan de pil 3 maanden last en verder weer fluitend door het leven.

Nou dames allemaal heel veel sterkte, Jolanda

Sosolala

Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala

Berichtdoor Sosolala » Zo 08 Mei 2011 11:12

Hallo dames,

Hier ook herkenning van de symptomen en van de angst.
Mijn moeder is heel plotseling aan haar hart overleden, 66 jaar, en iedereen aan haar kant van de familie sterft jong aan hun hart. Drie weken geleden mijn nichtje 62 en een week erna haar broer, mijn neef, 48. Dat zijn dus dingen die niet meehelpen om alles te relativeren.

Mijn hart is diverse keren nagekeken. Laatste keer in december een soort mri scan.
Resultaat, goed, er zit wel wat verkalking maar wat hoort bij mijn leeftijd en daar moet je het dan mee doen. Maar zij hebben niet de symptomen en dus ook niet de angsten.

Vind het heel naar. Ik heb ook sinds een week betablokker. Mijn bloeddruk is ook ineens te hoog en eigenlijk kan ik nergens vinden of dat hoort bij overgangsverschijnselen.

In elk geval voel ik me belabberd en heel onzeker, functioneer vaak niet en er is vaak geen tijd voor leuke - dus ontspannende en zo belangrijke - dingen.

Ben wel blij dat ik hier een herkenningspunt heb.

Wat ik heel jammer vind is dat dokteren, ook cardiologen, zeggen dat er zo weinig onderzoek is gedaan naar vrouwen in de overgang en hartproblemen. Hoe kan dat dan denk ik? We zijn met zovelen en de problemen zijn talrijk, waarom niet? Het zou veel duidelijk kunnen maken en kunnen oplossen.

Hormoontherapie wil ik niet, wordt mij ook afgeraden door de arts. Wat ik nu doe? Letten op mijn eten, geen extra zout toevoegen, er zit al overal zoveel zout in. Weinig of geen alcohol, alleen nog maar cafeïne vrije koffie (wat ik helemaal niet erg vind) weinig thee en weinig franse kazen (die kunnen hoofdpijnen stimuleren). Opletten dus bij alles wat ik doe.

Probeer veel te bewegen maar als ik een fladderend hart heb sta ik niet zo lekker in de sportschool.

Dank dat jullie hier zijn.
Linda (52 jaar)

Kaatje48

Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48

Berichtdoor Kaatje48 » Ma 09 Mei 2011 22:57

Hallo Ans,

De dagen zijn erg wisselend net als voor velen van ons en dan overwegend slecht ook nog. Vandaag een redelijke dag tot 15 uur en dan begint het gedonder. Echt pijn in mijn hart, geen steken, maar echt pijn. Probeer de hyperventilatie en angst aanval die daarop volgen te omarmen en denk kom maar dan. Dan gaat het gek genoeg weer iets beter, maar de pijn in mijn hart blijft. Voortdurend hoesten omdat mijn hart in mijn keel klopt.

De cardioloog en huisarts wijten het aan stress. Dat komt er ook vast bij, maar je wordt ook gestrest van die overgang. En voor LINDA. Je kunt inderdaad van de overgang een hoge bloeddruk krijgen en ook daarna. Ik las dat op een andere site, ook met veel informatie.

Ans bij mij hielp valeriaan niets. Het probleem van al die homeopathische middelen is dat behalve dat ze duur zijn, je ze heel lang moet gebruiken voordat ze iets gaan doen. Probeer het eens bij een preventiecentrum, zij geven ook cursussen hoe omgaan met stress, angst en spanningen. Je kunt ze individueel volgen onder de noemer fysiotherapie, dan wordt het gewoon vergoed. Beetje warrig verhaal, Sorry :) Maar veel succes er maar weer mee.

En LINDA, ik durf met die hartfladders en hartbonzen ook niet meer te sporten, terwijl dat juist goed is tegen hoge bloeddruk. Ben te bang dat mijn hart het begeeft. En dan wat dan zou je zeggen. Terwijl ik een half jaar geleden 4 keer in de week 3 uur sportte.

Succes een ieder,
Groetjes Kaatje

Snoes

Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes

Berichtdoor Snoes » Di 10 Mei 2011 00:36

Hallo Dames,

Net ongesteld wordt ik tijdens deze overgangsperiode ook niet vrolijker van pff . Maar even over de bloeddruk, ik vind het nogal logisch dat die in de overgang omhoog schiet denkend aan alle stress, paniekaanvallen die we te verduren krijgen.

Sterkte allemaal en we slaan ons erdoor!

Groet, Marianne

Anske

Berichten van Anske
Onderwerpen van Anske

Berichtdoor Anske » Vr 13 Mei 2011 12:57

Hoi Kaat,

Ja ken het gevoel wat jij beschrijft. Heb ook alle onderzoeken gehad ook hartfilmpje maar alles gelukkig goed.
Laat ook elk jaar bloedonderzoek doen dat geeft mij een gerust gevoel vooral omdat ik veel last heb van angsten.
En klopt je kunt ook hoge bloeddruk van overgang en angsten krijgen. Dat heb ik van de paniekaanvallen over gehouden.
Weet het met de valeriaan helpt niet direct en weet je ik vergeet het vaak pff. Dus nu al hele week niet gehad en het
werkt dan niet echt :)
Zou ook graag willen sporten maar durf het ook niet meer sinds de angstaanvallen bang dat mijn hart op hol gaat weer.
Hoe gaat het nu met je Kaat.

Afgelopen nacht een rare en nare droom gehad die zo echt leek schrok er wakker van mijn hart dat te keer ging dacht nu rustig blijven en op de ademhaling letten. Zweten, angstig enz. Maar kreeg het niet voor elkaar dan wordt je onrustig in je vel en wou me man niet wakker maken. Daarbij zie ik ook soms dingen op de overloop als ik wakker ben schimmen laat ik het zomaar noemen en dat had ik ook vannacht weer. Dus werd nog onrustiger er van. Is niet dat ik gek ben hoor haha. Ik ben over gevoelig voor bepaalde dingen zie en voel veel aan.
Heb dus tegen half 3 uur zitten lezen dat ik goed moe werd en ben wel in slaap gevallen. Maar was nu wel echt bang voor me hart
dacht zul je het hebben. Dus durf vandaag niet echt dingen te doen ook last van mijn maag dus even bij af weer en echt bang en angstig. Wie kan me wat advies geven of geruststellen. Heeft dit nu met de overgang te maken of de angsten pff.
Weet wel dat je echt wel klachten krijgt van de overgang en ook mijn angsten worden mee.

Groetjes Ans.

Desi

Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Berichtdoor Desi » Vr 13 Mei 2011 14:49

Hallo Ans,

Ik herken het. Bij mij ging het al een tijdje redelijk, maar sinds een paar dagen weer veel last. Het 'gevoel', weet niet hoe het anders te noemen. Ik weet dan ook niet of het mijn buik, maag, hart, darmen etc. is, maar voel me heel naar in mijn bovenlichaam. En ondanks dat ik weet dat het de overgang is, ben ik toch ook weer wat angstig. Stel dat het toch mijn hart is, moet ik dan niet naar de dokter? Dat soort vragen gaan er dan maar door mijn hoofd. Maar tot nu toe is het ook altijd weer weggetrokken (ik moet dan ook veel boeren en dan ineens is het weg voor een paar uurtjes) dus ...

Sterkte ermee!
Desi

Kaatje48

Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48

Berichtdoor Kaatje48 » Ma 16 Mei 2011 22:15

Hoi Ans,

Wat een narigheid he?! Ik heb dat gevoel ook een aantal keren 's nachts gehad, dat mijn hart op hol sloeg en half in slaap had ik zo iets van kom maar dan. Na 3 keer zo'n soort aanloopje van mijn hart hield het toen wel op. Maar je wordt er echt naar van. Ik heb onder een ander item al geschreven dat ik er even helemaal doorheen zit. Wil dat het ophoudt en ben wanhopig op zoek naar een lichtpuntje, zodat ik ook anderen er misschien mee kan helpen, maar ik heb het nog niet gevonden.

Ik zou je heel graag helpen en geruststellen Ans, maar de geruststelling die we krijgen is steeds maar van korte duur. Tot de volgende klacht zich aandient. Ik ben er op het moment ook erg gevoelig voor als iemand een naar verhaal vertelt over ziektes of anders.
Ik ben mezelf niet of al die jaren nooit geweest.

Ans je angsten zijn heel herkenbaar en ik geloof werkelijk dat ze met de overgang te maken hebben. Daarvoor had ik ze niet en ook niet de hele dag die fixatie op mijn lijf. Ik hoop voor je dat het snel minder wordt en je iets geruster wordt en dat hoop ik voor alle vrouwen hier op dit forum.

Groetjes Kaatje

Sosolala

Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala

Berichtdoor Sosolala » Za 21 Mei 2011 15:57

Hallo dames

@Kaatje en alle anderen.... ja het is balen dit, ik heb ook ECHT pijn in mijn hartstreek en angst doet er dan nog een schepje bovenop he.
Denk je dat je net ergens aan gewend bent duikt er weer wat anders op, vreselijke steken in mijn hoofd en licht in mijn hoofd, gaat niet weg met een normale paracetamol.
Ik kan slapen midden op de dag, zomaar niet 10 minuten maar 30 minuten tot anderhalf uur ! Nou ja het moet dan maar het is mijn eigen tijd denk ik dan maar. Maar het is raar en het is niet ik.

Ik heb dus sinds november een andere huisarts en ik merk gewoon dat hij het niet begrijpt, voel me een enorme zeur terwijl ik dat niet ben, maar de angst begint mijn leven een beetje te regeren en dat wil ik NIET, maar tot op heden ben ik er nog niet klaar mee.
Soms kan ik wel janken omdat ik me -eigenlijk ineens - een echt oud mens voel.

Linda

Snoes

Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes

Berichtdoor Snoes » Do 02 Jun 2011 22:39

Hallo Dames,

:cry: t is weer zover 5 maanden geen last gehad gelukkig maar de overslagen zijn er de hele avond al. Heb nasi gegeten ik vrees dat de kruiden daarvan de oorzaak zijn maar ja ik zoek altijd naar een oorzaak.

Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren al is dat moeilijk heb maar extra kalmeringsmiddelen genomen net de angst voor een paniekaanval zit er diep in.

Het is en blijft voor mij echt wel de ergste klacht maar ja nu hoop ik dat het snel over is en weer tijd wegblijft :S

Groetjes Marianne

Greta51

Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51

Berichtdoor Greta51 » Do 02 Jun 2011 23:36

Hoi Marianne,

Wat een ellende is dat toch. Denk je dat je er vanaf bent maar nee hoor. Negeren vind ik zelf bijna onmogelijk omdat je het steeds voelt. Helpt een kalmeringsmiddel bij jou? Ik vind het ook het ergste van de overgang, ik heb liever 20 opvliegers per dag dan die hartoverslagen.

Sterkte ermee,

Greta.

Snoes

Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes

Berichtdoor Snoes » Vr 03 Jun 2011 00:00

Hoi Greta,

De overslagen gaan niet weg met kalmeringsmiddelen maar het voorkomt bij mij de paniekaanval die alles nog veel erger maakt. Ik zeg niet dat dit altijd zo blijft maar op gegeven moment werd ik echt helemaal gek ervan en dacht het is of het 1 of het ander want zo kan ik niet verder leven.

Je lijf beter gezegd je hersenen registreren heel snel fout gedrag, je voelt bijv. de overslag je gaat steeds opletten,je pols voelen en je gaat van angst vanzelf hyperventileren waardoor je je nog ellendiger gaat voelen.

Als je het doorstaan hebt en alles weer rustig is hebben je hersenen als het waren je gedrag geregistreerd en deze zullen bij de volgende keer gelijk het sein geven "je moet zo reageren" En als vanzelf ga je weer dezelfde reactie vertonen paniek en kom je weer in die cirkel.

Ik heb jaren geleden gedragstherapie gehad voor een fobie en wist dus dat ik ook mezelf een ander gedrag/reactie kan aanleren want mijn fobie ging ook gepaard met giga veel paniekaanvallen.
Dit gaat niet makkelijk en misschien doordat ik die therapie ooit gehad heb pakt mijn lichaam het eerder op.

Ik heb mezelf dus eigenlijk het verkeerde gedrag/reactie op hartoverslagen etc. afgeleerd [ niet alles is gelukt nog ] hoe, zodra ik het voel dacht ik "oke daar is het weer het moet weer even laten weten dat het er is" "je hebt dit al zo vaak eerder gehad en er is niets ergs gebeurd het ging weer over dus laat maar even gaan"
Ik zocht ook afleiding in iets wat veel aandacht vroeg bijv. puzzelspel op de pc of ander spel iets wat je ontspant.

Let tevens op je ademhaling en schouders bij spanning trek je die ook vaak op. Zo leerde ik mezelf dus een andere reactie aan want mijn paniekaanvallen zijn ongewenst gedrag.

Dit klinkt wellicht erg simpel maar zo is het niet ik ben uiteraard ook geen deskundige heb alleen mijn jarenlange ervaringen met gedragstherapie.

Het is nu 5 maand weggeweest, nu merk ik ook al paar uur weinig het lijkt minder heftig [ logisch een paniekaanval maakt het erger]

Wat ik nog wel ervaar steeds is het voelen naar me hartslag en er toch nu regelmatig met mijn gedachte opletten of ik het niet voel. Uiteraard is dat ook geen "goed"gedrag.

Goed en slecht gedrag niet opvatten alsof je iets fout doet want jullie zijn stuk voor stuk kanjers maar zo is mij dat geleerd in simpele bewoordingen.

Mijn hersenen reageren niet gelijk nu met paniek maar denken oja dat was toen en toen ook en toen hebben we zo gereageerd.
Misschien klinkt t wel raar maar onze hersenen doen meer dan wij zo denken.

Heel veel kracht allemaal en ik hoop dat t voor ons allemaal gewoon eens weggaat en blijft.

Groet, Marianne

Terug naar “Lichamelijke Overgang”