Bio industriële hormonen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jojo580

Berichten van Jojo580
Onderwerpen van Jojo580

Bio industriële hormonen

Berichtdoor Jojo580 » Di 24 Mar 2009 19:21

Hallo dames,

Ik heb op maandag 23 maart naar oprah gekeken en daar ging het over de overgang en over het gebruik van synthetische hormoonpillen die vaak worden voorgeschreven door artsen.
Deze hormoonpillen zijn meestal niet goed voor je gezondheid, bij oprah lieten ze zien dat je eerst je bloed moet laten testen omdat men drie verschillende hormonen heeft en die afzonderlijk bekeken moeten worden en meestal wordt er dan bio industriële hormonen gegeven men slikt dat niet maar wordt als creme gegeven of als een injectie.
Maar hier in nederland kan ik dit niet vinden en meestal laten artsen je bloed niet onderzoeken en geven ze maar wat wat totaal niet helpt.

Jojo

Wilma
Leeftijd: 59

Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma

Re: Bio industriele hormonen

Berichtdoor Wilma » Di 24 Mar 2009 22:25

Jojo580 schreef:dat je eerst je bloed moet laten testen

Beste Jojo,

Tijdens de overgang wisselen de hormonen in je bloed voortdurend. Dat kan per uur, zelfs per moment verschillen. Dan dien je wel een aantal keer per dag je bloed te onderzoeken om daarop in te kunnen spelen.
De schommeling gaat ook na de menopauze nog een hele tijd door, tot je lichaam zich de nieuwe postmenopauzale situatie heeft eigen gemaakt.
Andere organen in je lichaam hebben dan de aanmaak van hormonen overgenomen. Geen schommelingen meer en het wordt weer rustig.

Bij sommigen vrouwen nemen andere organen die aanmaak niet goed over. (Of omdat de natuur wel eens een foutje maakt, of omdat vrouwen misschien wel veel teveel van zichzelf zijn blijven vergen)
Voor die vrouwen is de hormoontherapie bedoeld. Jammer genoeg kwam dat niet uit de verf en leek het alsof deze middelen bedoeld en geschikt waren voor 'de meeste' vrouwen en voor de gehele overgang.
Zoals vroeger met allerlei soortgelijke mooie beloften en vaagheden de reguliere hormoontherapie werd gepromoot gebeurde dat hier precies zo.
Voorheen deed de industrie dat zelf. Sinds die aan vertrouwen verliest laat men dat natuurlijk veel liever doen door een stel bekende gezichten. En 'beet' hebben ze weer!

De informatie was vaag en verbloemend. Alleen als je weet wat reguliere hormoontherapie doet, kon je horen dat deze soort hormoontherapie je evenmin door de overgang heen helpt.
In beide gevallen gaat het hormonen aanvullen naar 'normale' waarden. En normaal is dan de waarde zoals die is voor vrouwen die niet in de overgang zijn. Ook hiermee wordt je dus kunstmatig teruggeplaatst.
Wat gebeurt er als je stopt met aanvulling? Daar werd over gezwegen.

Men liet ook na om duidelijk te zeggen dat deze (elke) hormoontherapie bedoeld is voor ná de menopauze.
Zolang je hormonen schommelen kun je met aanvullen niets.

Het enige wat heel snel ff genoemd werd, was dat totaal onbekend is of deze nieuwe hormoontherapie veiliger is en dat je er dus onbekende risico's mee neemt. Of die kleiner, hetzelfde of groter zijn, weet niemand.
Als dat van tevoren al wordt toegegeven..... nou........

En wat ik nog het meest kwalijk vindt in het hele gebeuren dat er met niet 'één woord werd gesproken over hoe belangrijk het is om in deze periode van het leven jezelf in acht te nemen en de gelegenheid te geven voor je overgang. Een pauze om deze fase te doorleven.
Dat vrouwen vaak veel teveel van zichzelf vergen en veel moeten verandert niet met hormonen in je lijf stoppen.

Wilma

Hoe je iets in je lijf stopt, slikken, smeren, spuiten, sprayen, plakken, maakt allemaal niet zoveel uit. Het gaat om wat het doet in en met je lichaam en geest.

Lindy

Berichten van Lindy
Onderwerpen van Lindy

Berichtdoor Lindy » Di 24 Mar 2009 23:56

Beste dames,

De hormonen die vrouwen nu gebruiken worden zeker niet alleen maar in pilvorm toegediend.
Ook die zijn er in allerlei verschillende vormen, cremes, sprays, implantaten, injecties en pleisters.

De term 'bio-identiek' wekt de illusie dat je te maken zou hebben met iets natuurlijks. Dat is natuurlijk niet zo.
Dat zijn gewoon marketing termen die vertrouwen moeten winnen onder de klanten.

Ook de bio indentieke hormonen zijn synthetische hormonen. Voorheen waren het meestal dierlijke hormonen die chemisch werden bewerkt. Nu zijn het (fyto)hormonen uit planten die chemisch bewerkt worden, ze zijn niet van zichzelf identiek. Vervolgens worden verschillende hormonen gemixt en als eindprodukt zijn ze dus net zo synthetisch en net zo chemisch.

Is er met bio identieke nou werkelijk zoiets nieuws onder de zon?
Dat val wel mee.
Een groot deel van de reguliere hormoontherapie was en is al lang bio identiek

Lindy

Daan
Leeftijd: 58

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Wo 25 Mar 2009 23:34

Hoi allemaal,

Twee weken geleden heb ik van mijn huisarts een fiat gekregen voor de complete hormoontest. Volgende week krijgen we de uitslag, het wordt (volgens mijn huisarts) naar Rotterdam gestuurd en het is erg duur.

Waarom heb ik hierom gevraagd? Ik ga het vijfde jaar in met een ziek lichaam en een afgematte geest. Ergens heb ik hier geschreven dat als ik 2 jaar niet meer gemenstrueerd heb en het verbetert niet, dan is er een fout in mijn stysteem. Nu wil ik weten wát er gaande is.

In principe wil ik geen hormonen maar...dit houd ik niet vol! Ik zal zeker niet in een slootje springen, heb ergens gelezen dat bio-indentieke hormonen nemen beter is om dat vlak na de menopauze te doen en zeker niet na het 60e levensjaar. Natuurlijk moet je gezond zijn, betekent; geen vleesbomen, aderplaque en dies meer want dan kunnen deze hormonen de boel laten groeien en versterken.

Verder is het inderdaad zo dat Nederland hier nog niet erg mee bezig is. In Belgie is er al een arts die ermee bekend is. Wil ook precies weten welke hormonen er eventueel in Nederland verkrijgbaar zijn.

Verder ga ik uitvoerig met mijn huisarts hierover in debat, indien hij niet voldoende achter mijn verhaal staat dan huppel ik naar een vrouwenarts. Wat overigens voor mij dan de eerste keer is in mijn leven, daar ik nooit gyneacologische problemen heb gehad.

Mijn overgang en de menopauze heb ik volledig beleefd, ik heb de tijd moeten en kunnen nemen (gelukkig, dat is niet voor iedereen weggelegd) maar ik voel intuitief dat het systeem bij mij het niet goed regelt en nogmaals na ruim vier jaar in een zieke toestand te moeten verkeren heb ik het vertrouwen in mijn lichaam verloren.

Het leven voor mij bestaat uit: kan niet meer eten wat ik zou willen, regelmatig misselijk en diarree
eeuwig duizelig
verward en trage reacties
bewegings beperking
niet meer deel kunnen nemen aan 'het leven'
motorische onrust
zenuwpijnen en overgevoelig voor licht, geluid en verandering van beeld (niet kunnen focussen)
nog steeds dood en dood moe
geen levensgeluk voelen

Dus: voor deze uitzending van Oprah heb ik al gevoeld dat dit voor mij verder niet te harden is, zeker met een ander perspectief. Bovendien vertelde Oprah dat er een vervolg zou komen en dat het eea nog verwarrend is. Ook dat het uiteindelijk syntethisch is maar wellicht een zéér lage dosis zou al wat verbetering kunnen geven.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet van Daan.

Marjolein
Leeftijd: 63

Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein

Berichtdoor Marjolein » Do 26 Mar 2009 13:43

Beste Daan,

Als je vaker naar Oprah hebt gekeken, dan heb je al gauw in de gaten dat dit een grote reclamezuil is. Waar kun je met het produkt dat je wilt verkopen beter terecht dan bij Ophra? Miljoenen vrouwen over de hele wereld kijken naar haar programma. Aan het eind vinden de bezoekers van haar show vaak het boek of produkt dat besproken is onder hun stoel. Op de aftiteling en op de website van Ophrah is te vinden waar je het kunt kopen.
In Amerika maken artsen reclame voor medicijnen. Soms doen ze dat direct, maar het gaat vaak als bij Oprah met 'find a doctor.'
En 'één van die artsen doet dan het woord bij Oprah.

Hormonen zijn hormonen, synthetisch of 'natuurlijk' . En dit is een mengseltje van van alles en nog wat???

Als je twee jaar niet meer menstrueert en je bent van middelbare leeftijd, dan ben je gewoon in de overgang. Dat is heel normaal. Dat betekent niet dat je een tekort aan hormonen hebt.
'Ergens iets gelezen hebben' over natuurlijke hormonen lijkt me geen veilige basis om er dan ook maar aan te beginnen. Wie heeft het bedacht? Dat maar 'één Belgische arts ze wel verkoopt, want je moet er uiteraard voor betalen, is ook al verdacht. Dokters zijn helaas ook wel eens te koop. Ik moet nu denken aan artsen die ( gevaarlijke ) slankheidspillen voorschreven.

Wat er precies inzit is helemaal niet officieel onderzocht .. in ieder geval ook hormonen en daarvan weten we allang dat ze kanker kunnen verorzaken.

groet,
Marjolein

Margreet

Berichten van Margreet
Onderwerpen van Margreet

Berichtdoor Margreet » Do 26 Mar 2009 18:14

Hallo Marjolein,

'Ergens iets gelezen hebben' over natuurlijke hormonen lijkt me geen veilige basis

Het zijn niet eens natuurlijke hormonen, men noemt ze alleen zo. Het zijn kunstmatig gefabriceerde hormonen, die in de natuur helemaal niet op die manier voorkomen.

Men springt ermee in het gat dat momenteel in de bestaande markt voor de bekende hormoonmiddelen dreigt te ontstaan. Steeds meer raken vrouwen ervan doordrongen dat het slecht is voor hun gezondheid en dat het intensieve hormoongebruik alles te maken heeft met het toenemen van allerlei hormonale defecten en beschadigingen van het zenuwstelsel. Toenemen van onvruchtbaarheid, borstkanker, hart- en vaatziekten en allerlei 'vagere' hormoongerelateerde (moderne) aandoeningen.

En zo zijn er vrouwen na de menopauze (waarin Daan zich zegt te herkennen), bij wie het hormoonstelsel teveel is gaan mankeren om zich na die menopauze nog te kunnen gaan gedragen zoals het zou normaliter zou doen.

Hoe schandalig de medische industrie ook te werk gaat, laten we 'één ding niet vergeten.........
Achter èlke schade die door toedoen van die industrie, direct of indirect is aangericht onder vrouwen, zit wèl een mens; een vrouw die daarmee verder moet leven !

Helaas is het enige wat haar wordt aangeboden een keuze uit middelen van diezelfde industrie.
De keus die ze krijgt is dan óf voor de rest van je leven dagelijks de ontstane narigheid hebben, óf je begeven op die onveilige basis die heel misschien wat verschil maakt.

Margreet

Daan

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Do 26 Mar 2009 23:05

Hallo,

Natuurlijk weet ik dat deze amerikaanse shows een prijskaartje aan hun jeweetwel hebben hangen en oh jéé wat wordt er geknoeid met vrouwenlijven, deze mening deel ik ook en ik ben wars van vele praktijken en ik weet wat er te koop is, zoals ik schreef, ik spring niet in slootjes, weet dat het syntetisch is en laat mij eerst hèél goed informeren. Bovendien (schreef ik ook) was dit mijn idee ruim voor de uitzending.

Waar het mij om gaat (wat ik ook schreef), mijn levenskwaliteit is te klein. Dit trek ik niet meer, het is jammer dat er niet tussen de regels door wordt gelezen en direct bestraffend of waarschuwend wordt gereageerd.

Stel nou dat ik (wat ik ook schreef) een zeer lage dosis krijg ( maakt nu even niet uit welk hormoon) en ik probeer dit voor een paar weken ( niet voor de opvliegers maar voor het hele welzijn) en het gaat absoluut beter....?! Kan ook niet aanslaan en dan ben ik klaar, dan is er geen ander uitzicht. Heb ik erge pech! Dan is alles geprobeerd, van homeopatie tot hormoon. En geloof me, ik heb tegen alle medicatie in het verleden hard néé gebruld.

Heel bewust en goed overwogen ga ik te werk en wil ik dit alleen maar met jullie delen. Hoe de waarden zijn van de hele hormoonhuishouding en hoe de Nederlandse artsen hier tegenaan kijken.

En bij twijfel: trekt Daan zich terug!

Groet Daan.

Margreet

Berichten van Margreet
Onderwerpen van Margreet

Berichtdoor Margreet » Vr 27 Mar 2009 03:01

Hallo Daan,

Soms eindigen ook natuurlijke processen niet zoals je het zou verwachten of hopen. Ook na een zwangerschap herstelt het systeem soms niet goed genoeg bij een vrouw.
Natuurlijk heb ik gelezen wat jouw motivatie is. Dat je inmiddels een aantal jaar de menopauze voorbij bent en het overgangsproces niet is geëindigd zoals je had gehoopt. Daar ben ik beslist niet aan voorbij gegaan.

Snap absoluut dat het niet aantrekkelijk is om voor de rest van je leven met al die klachten te moeten leven en dat je er dan maar voor kiest er voortaan hormonen voor te slikken als dat verschil zou kunnen maken.
Ik heb daar zelf ook mee te kampen, vrijwel zeker vanwege eerder hormoongebruik. Niemand die me waarschuwde in die tijd.
Soms denk ik ook, als er wat zou zijn om de gevolgen van mijn overgang te verlichten dan neem ik dat, alleen geen hormonen meer voor mij. Het idee voor de rest van mijn leven on-eigen hormonen te moeten blijven nemen, nee dat doe ik niet meer.

Maar dat is niet de reden waarom vrouwen tijdens de overgang naar hormonen grijpen. Die denken er de overgang mee door te komen.
De meeste vrouwen die hormonen gaan gebruiken doen dat gewoonlijk om klachten die ze tijdens de overgang te onderdrukken. Denkend vaak, zo de overgang te kunnen overslaan.
Dat is de grote groep op wie al die middelen vooral worden losgelaten.

Dit onderwerp begon met een bericht dat puur van die reclame uitging en waarin je tussen de regels door leest bijvoorbeeld:
een slecht geïnformeerd zijn over het (gangbare) hormoon gebruik,
een voorbijgaan aan de hormoonschommelingen tijdens de overgang.
een niet begrepen hebben van wat er in zo'n programma werkelijk wordt gezegd.
een te groot vertrouwen in amerikaans promotiemateriaal

Het zijn de waarschuwingen die her en der gelukkig ook worden gegeven, die mij de mogelijkheid geven tot afwegen van beslissingen en tot verder nadenken dan wat mooie woorden beloven.
Had ik die waarschuwingen maar gekregen destijds........

Groet
Margreet

Lenie

Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie

Berichtdoor Lenie » Za 28 Mar 2009 15:50

Hallo Daan

Wat een ellende is die overgang toch, ik had zo gehoopt dat het beter met je zou gaan.
Met mij gaat het ook nog steeds zo slecht en bijna elke dag ziek, nog steeds dat rare zieke gevoel in mijn hoofd.
Ik heb ook geen leven op deze manier en kan nog steeds niet veel en dat al jaren. Dus daarom kan ik zo goed begrijpen dat je dit wilt gaan proberen. Ik durf niets meer te proberen want wat ik doe ik word er alleen maar slechter van.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je iets vindt wat je kan helpen.

Groetjes
Lenie

Daan

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Ma 30 Mar 2009 18:39

Hallo,

Vooralsnog is Nederland niet echt bekend met de bio-indentieke hormonen, we zullen zien hoe onze medici zich daar over uit gaat laten. Voorzichtigheid is altijd geboden, de voorlichting die is gegeven geeft iig aan dat wereldwijd huisartsen en andere artsen nog niks (willen) weten hoe voor vrouwen de overgang kan verlopen.

Ik kan uit mijn vel kruipen over de nog steeds stompzinnige manier van praten en handelen van artsen naar vrouwen toe die knettergek of beroerd worden van de klachten. Alsof we niet weten wie we zijn en waarom ze nog regelmatig de overgang/menopauze onder het vloerkleedje schuiven.

Enfin, deze week gaan we bekijken in hoeverre mijn huisarts bereid is om samen te werken. Een schat van een 'man', in deze 4 jaar heeft hij geen moment aan de overgang gedacht, laat staan over gesproken!

Groet Daan.

ps: Met Lenie gaat het ook nog niet geweldig hè?

Lenie

Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie

Berichtdoor Lenie » Di 14 Apr 2009 19:40

Hallo Daan

Hoe was de uitslag van die hormoontest? En weet je al wat je gaat doen?
Donderdag op RTL 8 gaat het bij Oprah weer over die bio-identieke hormonen en vrijdag wordt dit herhaald op RTL 4. Ik ga in ieder geval kijken, die vorige uitzending heb ik gemist.

Met mij gaat het inderdaad nog erg slecht, elk jaar gaat het slechter en krijg ik het warmer. Ik heb het de hele dag heel erg warm, soms even kouder en dan begint die hitte weer en door die hitte voel ik mij dus erg slecht. Soms heb ik een dag dat ik het minder warm heb en dan voel ik mij wat beter.

Groetjes
Lenie

Daan

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Vr 17 Apr 2009 17:24

Hoi hoi,

Dank Lenie voor de tip van de uitzending.

Zelf ben ik met mijn huisarts niets opgeschoten, hij antwoordde op de vraag betreft bio-identieke hormonen dat dat soja pillen zijn!!
Ik heb mijn mond gehouden want het zou tot niets leiden. Verder waren de uitslagen van de bijnieren, schildklier en de fshwaarde voor zijn gevoel (?) goed. Bovendien wist ik al dat Nederland er niets mee doet. Wel is er een weblog waar overigens tig wanhopige mailtjes staan van vrouwen die er om brullen plus een arts die een beste uitleg geeft over de BIH.

Wat erg frappant is, de vrouwen die reageerde op de bovengenoemde site, dus ik ook, is de frustratie. Iedereen herkent zich er in, er 'bestaat' dus een therapie maar we kunnen niks concreets ondernemen. Je kunt een klachtenlijst invullen, er zou dan een dame zijn die je eventueel verder kan helpen. Ook zou er een mevr. in Brussel ons verder kunnen helpen. Dit is mij helaas veel te vaag. Bovendien zie ik mij niet naar Brussel liften en ook mijn crediet is in een crisis.

De arts die een stuk schreef op de site (in 2007 nb) riep aan om je eigen huisarts en evt. gynaecoloog les te geven hierover. Ik begrijp dat we ergens moeten beginnen maar ook dit laat mijn wenkbrauwen hangen.
Ik vind het vreselijk jammer dat wij hier in Nederland onbekend terrein betreden, de uitzendingen van Oprah, als je GOED luistert naar alle praters is best in orde. Ik blijf iig zoeken naar wat wegen.

Inmiddels ben ik maar uit ellende aan de borageplant gaan hangen, het doet wel ietsjes iets.

Jammer, erg jammer is dit hormoonverhaal, verder kan ik momenteel niet komen.

Groet van Daan.

Mickie
Leeftijd: 60

Berichten van Mickie
Onderwerpen van Mickie

Berichtdoor Mickie » Za 18 Apr 2009 08:43

Hallo dames,

Ik voel me al jaren waardeloos en inderdaad ook naar Oprah gekeken.

Wat is erger het middel of de kwaal, bij mij is de kwaal erger en ik zou best een lage dosering hormonen willen proberen.
Ik heb vooral veel last van hoofdpijnen, slecht slapen, wisselende stemmingen, pijn in rug en schouders en ben 53 jaar.

Hartelijke groet,
Mickie.

Josee

Berichten van Josee
Onderwerpen van Josee

Berichtdoor Josee » Za 18 Apr 2009 16:11

Hallo dames,

Wat ik heel erg opvallend vind is dat er helemaal niet wordt gesproken over hoelang je deze hormoontherapie zou mogen gebruiken.
Het komt over alsof je het 'in' de overgang gebruikt om iets tijdelijks op te lossen. In werkelijkheid word je ook met deze hormoon replacement therapy kunstmatig terugzet op waarden van voor de overgang.
Wat gebeurt er dan als je na verloop van tijd stopt omdat je denkt dat je overgang dan wel voorbij zal zijn?
Hoe reageert je lijf dan op het plotseling wegvallen van deze toegevoegde hormonen. Dat wordt dan toch met geweld opnieuw in de menopauze gegooid....

Men zegt: 'het zal beter en beter met je gaan'
Met andere woorden: 'je zit er tot je dood toe aan vast'

Een gynaecologe die vertelde dat er over de werking en bijwerking op termijn nog niets bekend was, kreeg de gelegenheid haar verhaal af te maken. Ze kon rustig vertellen dat men helemaal nies weet over de veiligheid van deze nieuwe industriële hormonen. Men kan immers niet heen om dat feit.
Ze mocht ook meermalen vertellen dat middelen die zich 'natuurlijk of plantaardig' noemen niet per definitie veilig zijn. Natuurlijk mocht ze dat vertellen, hoe meer de bekende middelen worden afgekeurd hoe groter de kans dat vrouwen bereid zijn zich beschikbaar te stellen voor nieuwe experimenten.

Christiane Northrup daarentegen kon maar steeds haar zinnen niet afmaken.
Ze deed een aantal vergeefse pogingen om duidelijk te maken dat deze nieuwe therapie niet zomaar voor elke vrouw met overgangsklachten bedoeld is of geschikt is.
Steeds als zij wilde uitleggen dat het bedoeld was voor 'één specifieke groep vrouwen, draaide de camera van haar weg en greep mevrouw Winfrey in om de aandacht weer te verleggen en te veralgemeniseren.
Ik durf te zweren dat het gros van kijkers niet heeft meegekregen om welke specifieke groep vrouwen het ging.

Josee

Mees
Leeftijd: 68

Berichten van Mees
Onderwerpen van Mees

Berichtdoor Mees » Za 18 Apr 2009 21:55

Hallo dames

Ik heb begrepen dat aan deze therapie ook haken en ogen zitten,
en toen ik zag hoeveel pillen die mevr. slikte een hele kralenketting, toen heb ik
er toch een hoop vraagtekens bijgezet. Ik heb van alles geprobeerd heb twee maanden
hormonen geslikt ik werd na 10 jaar weer ongesteld ben nog nooit zo ziek geweest. Het ergste vind
ik nog dat mijn man in die tijd kanker had (en is gestorven) en ik kon bijna niet functioneren.
Toen naar een overgangsconsulente, voor kapitalen fytopreparaten of hoe heet dat rode klaver enz. en zieker
en zieker. Ik ben nu 61, weduwe en het is nog iedere dag overleven, alle kwalen die bestaan heb ik.
Ik geloof niks en niemand en Mevr. Winfrey al helemaal niet. Die heeft al tig dieetprogramma,s aangeprezen
en waar is ze nu .. weer terug bij af helpt ook niet. Ik ben nu in mijn eentje, en soms ben ik liever nu dood
dan morgen, en die overgang is voor mij net zo,n grote hel als rouwen, maar ik ben erachter dat niets helpt.
Als er ook maar iets zou zijn was ik de eerste die het zou proberen, want soms is mijn leven geen leven.
Ik wens jullie veel sterkte en als iemand een tip heeft graag, deze site is voor mij een uitlaatklep, en ik hoop
dat ik niet al te negatief overkom maar soms wordt ik zo moe van de t.v. en al die mensen die het zo goed
weten. Ja de seks was weer geweldig en dan zit daar zo,n man te glunderen ik geloof er niks van het is alleen maar jong willen doen

Groet van Mees

Daan

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Za 18 Apr 2009 22:38

Hallo,

We zijn allemaal maar een mens, de 'één heeft dit en de ander nog iets anders en we rommelen allemaal wel in het leven, ieder op zijn wijze.

De groep vrouwen waar dame Northrup het over had is die groep met wel erg weinig overgebleven hormonen, die hebben vaak de meeste klachten, ook werd er verteld dat het ook NIET kan aanslaan.

Ik begrijp de korzeligheid wel onder veel vrouwen, we zijn het zat maar er is niks, daar komt het uiteindelijk op neer. Persoonlijk zie ik uiteindelijk geen echte (los van de Amerikaanse cultuur) verkeerde dingen in de shows.

Groet maar weer van Daan.

Anette
Leeftijd: 61

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Berichtdoor Anette » Za 18 Apr 2009 23:53

Mees schreef:Ik geloof niks en niemand en Mevr. Winfrey al helemaal niet. Die heeft al tig dieetprogramma,s aangeprezen en waar is ze nu .. weer terug bij af helpt ook niet.

Ja joh,

Het is ook nog niet zo lang geleden dat ze de bestaande hormoontherapie met regelmaat de hemel in prees. Toevallig (?) net in de tijd dat hormoontherapie zwaar onder druk stond en vrouwen op grote schaal dreigden te stoppen.

Anette

Josee

Berichten van Josee
Onderwerpen van Josee

Berichtdoor Josee » Zo 19 Apr 2009 00:08

Daan schreef: ook werd er verteld dat het ook NIET kan aanslaan.

Hallo,

Precies.
Ze zien er hetzelfde uit, maar de werking is dus anders dan die van onze eigen hormonen.

Josee

Lenie

Berichten van Lenie
Onderwerpen van Lenie

Berichtdoor Lenie » Zo 19 Apr 2009 19:27

Hallo Daan

Ik heb naar Oprah gekeken, maar het lijkt mij helemaal niets die hormonen. Je zult ze dan de rest van je leven moeten gebruiken en dat lijkt mij echt niet gezond, wie weet wat dat allemaal met je lichaam zal doen.
Zodra je stopt met die hormonen zal het net zijn zoals met reguliere hormonen, dat je al je klachten weer terugkrijgt en waarschijnlijk nog erger. Plus je moet maar afwachten hoe je er op reageert als je er mee begint.
Ik ben al 7 jaar ziek van die overgang met daarbij zoveel nare klachten, zo'n naar hoofd, waardoor ik haast niets kan doen, dit is geen leven, dus lijkt het mij natuurlijk heerlijk, even wat crème smeren en je klachten zijn over.
Ik heb eens de natuurlijke progesteron creme geprobeerd, maar daar reageerde ik niet goed op dus ben ik daarmee gestopt. Later kwam ik er achter dat je die dus ook je hele leven zou moeten blijven gebruiken.

Groetjes
Lenie

Winny

Berichten van Winny
Onderwerpen van Winny

Berichtdoor Winny » Zo 19 Apr 2009 20:40

Daan schreef:De groep vrouwen waar dame Northrup het over had is die groep met wel erg weinig overgebleven hormonen, die hebben vaak de meeste klachten,

Hoihoi dames,

In de menopauze houden we allemaal weinig hormonen over. Een aantal verdwijnen nagenoeg helemaal. Toch blijven de meeste vrouwen daarvan geen klachten houden.
Het kan dus niet liggen aan de afname van onze hormonen. Immers vooral de bijnieren nemen voor zover nodig die taak in de jaren na de menopauze over.

Soms zullen de bijnieren die taak niet aankunnen. Aanleg, of het hebben van bepaalde andere ziekte(s), teveel en langdurige stress, eerder hormoongebruik, lijken mij daarbij mogelijke redenen.
Voor die vrouwen kan ik me voorstellen dat bio indentieke hormonen een mogelijk medicijn kan zijn om voor de rest van het leven het niet goed functioneren van de bijnieren te vervangen.

Winny

Marjolein

Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein

Berichtdoor Marjolein » Zo 19 Apr 2009 21:18

Hallo dames,

We hebben het DES-en het Softenon-drama gehad. Medicijnen die zo maar op de markt verschenen, zonder dat er onderzoek was gedaan naar de gevolgen op langere termijn.
Daarna volgde de Hormonale Substitutie Therapie (HST), een bedenksel van een arts en een medicijnfabrikant die er samen schatrijk van geworden zijn. Nu, jaren later zijn ze wel onderzocht en weten we dat we er beter niet aan kunnen beginnen, omdat ze diverse kankersoorten kunnen veroorzaken.
En wat hebben we nu? Bio-identieke hormonen. Geen idee wat er werkelijk inzit, maar als de zwaar gesponsorde wereld-dominee Oprah zegt dat het veilig is, dan zal dat wel zo zijn?? Heeft iemand een bijsluiter gezien? Gaan vrouwen weer zomaar iets slikken omdat er nu eenmaal veel reclame voor gemaakt wordt? Pillen die niet gecontroleerd zijn op hun veiligheid?
Hebben we dan helemaal niets geleerd van het verleden?

Groet,
Marjolein

Daan

Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan

Berichtdoor Daan » Zo 19 Apr 2009 22:54

Hallo,

Oprah zegt niet dat ze veilig zijn, wel heeft ze dit onderwerp voor haar show gekozen!

En zeker leren wij voldoende, de meesten blijven hier voorzichtig?! Toch kan een vrouw in nood rare sprongen maken, ook daar zijn we mens voor.

Zoals ik al schreef: deze middelen zijn hier in Nederland niet, dus we hoeven ons niet druk te maken.

We kunnen allemaal weer 'rustig' slapen...

Daan.

Anette

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Berichtdoor Anette » Za 08 Aug 2009 20:46

Hallo dames,,

De vrouwen die zich hier druk maken over hormoongebruik zijn vooral vrouwen die er gevolgen van ondervonden.
We staren ons veel te veel blind op doseringen. Daar gaat het niet alleen om. Het gaat vooral om de werking ! die een middel heeft.
Dezelfde werking betekent dezelfde risico's.

Voor mezelf geldt dat ik voor het hormoongebruik géén overgangsklachten klachten had, men had andere argumenten om me bij te brengen dat het goed voor me zou zijn.
Mijn lijf wist de menopauze tot dan toe prima op te vangen.
Ik kreeg de klachten ná het hormoongebruik.
(Een deel van de reguliere hormonen die tegenwoordig gebruikt worden zijn overigens al bio-indentiek.)

Hoe langer ik aan de hormonen was, hoe meer er weer klachten tevoorschijn kwamen. Ook daarmee is dat bij lange na niet meer aan te vullen.
Ik stopte en de overgang sloeg alsnog toe. Kon mijn lijf dit nog wel aan na al die jaren.
Hoe moeilijk het was om te stoppen en de ellende die volgde zal ik niet nog eens herhalen.

Zou vrouwengezondheid op het lijstje staan van wetenschappers, dan was vrouwen nooit op zo grote schaal hormonen toegediend geworden en was het niet in zo grote hoeveelheden in het milieu terechtgekomen.
Dan hadden hun lichamen het niet op zo grote schaal laten afweten.
Dan hadden hun hormonale processen zich normaal kunnen voltrekken.

Mijn lijf werkt niet meer door al dat geklooi.
Dat is niet de schuld van mijn natuur.

Klachten van een overgang die goed verloopt zijn geen voorbode van de rest van je leven.
Bij een goed verlopende overgang maakt je lichaam na afloop voldoende zelf aan. Als dat niet gebeurt is er iets mis.
De klachten die ik kreeg en nu ook nog heb, hebben niets meer te maken met mijn overgang.
Ze zijn het gevolg van het onderdrukken van de overgang met hormonen.

Waarom vrouwen volgens de bio-identiek theorie (anti-aging-therapy) ineens geloven dat ze ook allerlei hormonen moeten aanvullen die een vrouw na de menopauze sowieso al niet meer heeft, is toch vreemd. Nou ja, vreemd, dat heeft alles te maken natuurlijk met verstrengelingen in de sector.

Wat we wereldwijd hormoongebruik lieten en laten aanrichten, behandelen we dan weer met hormoongebruik, waar we nu weer het etiketje bio-identiek op plakken. Wat moet je anders als de schade er al is.
Dan moet je wel. Toch?

Toch doe ik het niet. Ik accepteer niet dat het de normaalste zaak van de wereld gevonden kan gaan worden, dat je vrouwen tot aan hun dood manipuleert. Dat speelt voor mij een grotere rol dan mijn persoonlijke rest van mijn leven.
Mijn verantwoordelijkheidsgevoel houdt niet op bij mezelf. Zo'n zeikerd ben ik! Ik geef mijn laatste hoop niet op.
Als vijftigplusser van nu voel ik me daarom op zijn minst verplicht om serieus te nemen hoe mijn eigen generatie omging met vrouwengezondheid, en om dat als overweging mee te nemen.

Ik wil trouwens ook niet straks tegen mijn puberende kleinkinderen hoeven zeggen, slik maar hoor al die hormonen, dan kun je straks in het bejaardenhuis nog effe je overgang doen, als je straks oud en wijs bent en je lijf is kapot, dan hebben ze nog wel wat extraatjes voor je.
Ik wil eerlijk tegen ze kunnen zijn. Ze mogen zien wat het aanrichtte.

Ja ik voel me geregeld heel naar. Ik zit heel wat vaker achter de geraniums dan vroeger. En ja, ik doe mijn best mijn lot nog enigszins in waardigheid te dragen. En daarnaast doe ik nog veel meer !

Anette

Els
Leeftijd: 60

Berichten van Els
Onderwerpen van Els

Berichtdoor Els » Zo 09 Aug 2009 12:38

Hallo dames,

Dit is wat een paar belgische artsen die deze medicijnen voorschrijven daarover zeggen.

De mens is op zijn hoogtepunt, wat zijn betreft hormonale productie, als hij 18 à 20 jaar is.
        Vanaf de leeftijd van 25 jaar is onze hormonale productie al een flink stuk afgenomen.
        Tegen de leeftijd van 40 à 45 jaar zitten we al onder de helft
        Men past eigenlijk bij, wat de patiënt zelf niet meer kan maken en brengt hem terug op de leeftijd van 25 jaar.
        Jonge mensen zijn gezond, kunnen alles aan, hebben veel plannen en verwezenlijken die ook. Dit is de voor ons normale toestand waar AAT de patiënt opnieuw naartoe brengt.

Voor wie het niet weet: AAT is een afkorting van Anti Aging Therapie en is de therapie waarbij o.a. bio-identieke medicijnen worden voorgeschreven aan vrouwen in de overgang.

De therapie brengt je terug naar een balans op 75% van de ideale waarden.
Dat is ook wat men er zelf over zegt:

‘Op je dertigste jaar heb je de optimale spiegel. Dat is het niveau dat je na moet streven, wil je je goed voelen’

Kunstmatig terug dus, of kunstmatig gehouden worden in de situatie van ruim voor de overgang. Dan moet er toch echt flink aangevuld worden.

En uiteraard zit je er dus voor de rest van je leven aan vast.
Want zou je stoppen met deze medicijnen dan kun je wel nagaan wat voor een enorme val je maakt. Dan valt alles weg en zit je plotsklaps met een lijf dat dan misschien wel helemaal niets zelf meer doet.

Voor de claim dat bio-identieke hormonen veiliger en effectiever zijn dan de traditionele hormonen is weinig tot geen bewijs, omdat er te weinig onderzoek naar is gedaan. De Amerikaanse Food and Drug Administration waarschuwt: ‘De FDA maakt zich zorgen dat vrouwen worden misleid door claims die ze een vals gevoel van zekerheid geven over het gebruik van potentieel gevaarlijke hormoonproducten.’ Het algemene advies is hormonen, ook bio-identieke, zo kort mogelijk te gebruiken in de laagst mogelijke dosering.

Groeten
Elsje

AnnaH
Leeftijd: 55

Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH

Berichtdoor AnnaH » Zo 09 Aug 2009 14:35

Hoi allemaal,

In het kader van deze topic is het interessant om eens deze nieuwsbrief te lezen: Hormoontherapie is meer dan alleen oestrogeen
In de laatste fase van de overgang kan hormoontherapie kennelijk wel iets bijdragen. Logisch eigenlijk want hierin zitten we aan het einde van de veranderingen waardoor toegevoegde hormonen het natuurlijke proces minder kunnen verstoren.

Ik ga zelf ook maar eens internet doorpluizen. Tot nu toe red ik het op eigen kracht maar in ieder geval wil ik weten wat er aan mogelijkheden is en waar ik vervolgens nee tegen zeg.

Fijne zondag nog,
Anna

Anette

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Berichtdoor Anette » Zo 09 Aug 2009 20:11

AnnaH schreef:In de laatste fase van de overgang kan hormoontherapie kennelijk wel iets bijdragen. Logisch eigenlijk want hierin zitten we aan het einde van de veranderingen waardoor toegevoegde hormonen het natuurlijke proces minder kunnen verstoren.

Hoi Anna,

Dat is wat men met mij heeft gedaan. Ik zat al ruim in de postmenopauze, kreeg hormoontherapie en werd zo teruggeplaatst naar de tijd van vóór mijn menopauze.
Noem dat maar een kleine ! verstoring.

Ik stopte na jaren = het moment van de menopauze, alsnog alle overgangsverschijnselen weer over je heen krijgen om na een aantal jaar tot de conclusie te komen dat je lijf het niet meer kan.
Alleen al het ontwennen, want je gaat van alles naar niks, was gruwelijk.

Mijn overgangsproces werd met hormonen niet lichtjes verstoord, nee het werd totaal en blijvend ontwricht.

Nou, als je dat een kleine verstoring vindt....... Wat had mij dan moeten overkomen om nu op mijn 55e van een 'flinke verstoring' te mogen spreken, of liever nog van een "onherstelbare verstoring", want dat is het gebleken.
Ik leef nog, maar dit behandelen gaat voor mij zeker g'één gezonder of langer leven betekenen.
Natuurlijk hoop ik op geluk hebben, maar ik ben echt niet achterlijk. Ik weet echt heel goed dat ik hierdoor geen 80 meer kan worden.
Daar verhelpt een bordje spinazie of een extra vitaminepil echt niets meer aan. Toen niet en nu niet.

Waar zo'n "kleine verstoring", zoals die ons overal op internet wordt voorgehouden, al niet toe kan leiden he?
Maar dat wordt er in de regel niet bijgeschreven.

Anette.

Gerda

Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda

Berichtdoor Gerda » Di 06 Okt 2009 05:47

Hallo,

Hormonen zijn hormonen. Elke hormoontherapie beoogt hetzelfde effect, dezelfde werking. Het aanvullen van hormonen om de overgang te onderdrukken.

Gerda

Lee64
Leeftijd: 51

Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Berichtdoor Lee64 » Vr 16 Mar 2012 21:25

Hallo Anette

Omdat jij nogal veel van hormonen weet Anette vroeg ik me af of jij hier wat van af weet? Het gaat over een Boek 'Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt' .

De schrijver is tegen hormoonsuppletie: Dr. John R. Lee publiceerde meer dan vijftien jaar geleden zijn verrassende conclusies over conventionele hormoonsuppletietherapie: synthetische hormonen werken niet als voorspeld en erger nog, ze vormen een bedreiging voor de gezondheid van vrouwen.
Zijn bevindingen ontketenden een storm van controversie. Maar jaren later heeft onderzoek (Million Women Study) aangetoond dat hij gelijk had.

So far so good.

Hij denkt echter vrouwen te kunnen helpen met natuurlijk progesteron.....tja.

Toch schrijft hij in het voorwoord van zijn boek best zinnige dingen: Veel vrouwen weten dat ze door hun arts niet op de juiste manier behandeld worden. Vrouwen zijn veel beter op de hoogte, veel intelligenter en intuitiver dan artsen denken. Vrouwen weten dat hormoontherapie dat geacht wordt genezend te werken niet tegelijk kankerbevorderend moet zijn. Niets is leerzamer voor artsen dan luisteren naar goed geinformeerde, intelligente en assertieve vrouwen.

Als je het nog niet gelezen hebt wil je er eens kritisch naar kijken dan?

gr Lee

Anette

Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette

Berichtdoor Anette » Za 17 Mar 2012 02:21

Hallo Lee,

Het enige wat klopt aan zijn beweringen is dat tijdens de overgang vrouwen last kunnen hebben van oestrogeen pieken, en niet alleen van verminderd oestrogeen.
Als tegenwicht van die pieken schrijft hij progesteron voor.
Voor mijzelf zou het funest zijn geweest. Progesteron maakte mij ziek, depressief en heel erg moe. Dat was vroeger in mijn cyclus zo, tijdens de zwangerschappen en tijdens hormoongebruik.

Ik weet achteraf waarom ik tijdens hormoongebruik ziek werd van de progesteron. Ik was in de menopauze.
En wat hij niet zegt is dat na de menopauze het progesteron helemaal verdwijnt. Na de menopauze maakt een vrouw geen progesteron meer aan. Dat hoort dan naar 0 te gaan
Hij vult het terug aan = hormoonsuppletietherapie.

Vrouwen weten dat hormoontherapie dat geacht wordt genezend te werken niet tegelijk kankerbevorderend moet zijn.

De meeste vrouwen zien hun overgang helemaal niet als een ziekte. Dr Lee wel, hij spreekt over het hebben van een genezende werking. Als je met zijn hormonen stopt zit je net zo goed daarna weer gewoon in de overgang.
Naar reguliere hormoontherapie is redelijk wat onderzoek gedaan.
Over zijn medicijnen zijn die nog niet gedaan.

Niets is leerzamer voor artsen dan luisteren naar goed geinformeerde, intelligente en assertieve vrouwen.

Tja, waarom doet hij dat dan niet?.
Dan zou het weten dat vrouwen in hun hart vragen om ruimte voor de overgang, om rust mogen nemen, pauze mogen nemen. Dat er rekening met ze wordt gehouden en ze wat meer worden ontzien in die tijd.
Wat ze diep in hun hart eigenlijk willen is dat de maatschappij zorgt voor het creëren van voorwaarden zodat ze met hun overgang uit de voeten kunnen.
Maar ja daar verdien je niets mee, dat levert alleen maar welzijn voor vrouwen op.

natuurlijk progesteron

Natuurlijk progesteron bestaat bestaat helemaal niet. Het komt niet voor in planten en wordt kunstmatig gemaakt.
Wat natuurlijk progesteron wordt genoemd is diosgenine een steriodal, dat in de fabriek d.m.v. processen wordt omgezet tot het lijkt op progesteron.
Zoals het bio-identieke oestrogeen in regulier therapie lijkt op ons oestrogeen.
Dat zegt allemaal niets over veiligheid.

Ik ga zijn boek niet lezen. Ik walg van zijn praktijken en de agressieve manieren, en van de dubieuze manieren waarop hij zijn koopwaar via ondeskundigen aan de man brengt, voor elke klacht die je maar kunt hebben. Dit gebeurt oa door een vrouw die een nederlands forum runt en connecties heeft met omstreden Italiaanse artsen. Je wilt niet weten wat je tegenkomt als je gaat zoeken op hun namen.
Deze vrouw kreeg overigens zelf borstkanker.

Ik denk, het feit dat jij dit bericht hier neerzet bevestigt wat hij zegt. Namelijk dat vrouwen intelligent en intuïtief zijn.
Die voelen bewust of onbewust dat ze op hun hoede moeten zijn.
Alhoewel......... als ik dit forum lees, en dat doe ik al meer dan tien jaar, merk ik toch ook wel dat vrouwen steeds minder naar hun lichaam luisteren.
Het voortgaand gemanipuleer met hormoonmedicijnen maakt het ze kennelijk steeds meer onmogelijk nog naar hun lichaam te luisteren. Maar dat is weer een ander onderwerp.

Anette

Lee64
Leeftijd: 51

Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Berichtdoor Lee64 » Za 17 Mar 2012 08:48

Ok duidelijk. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Lee

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overgang na Hormoontherapie”