Huisarts wil niet testen, te jong

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Mar1984
Berichten van Mar1984
Onderwerpen van Mar1984
Menopauzejaar:
Leeftijd: 34

Huisarts wil niet testen, te jong

Bericht door Mar1984 » wo 27 jul 2016 19:45

Dag dames,

Misschien dat meerdere hier dezelfde ervaring hebben. Ik loop al een tijdje met vage klachten. Pijn in de onderbuik, zwarte menstruatie, etc. Om de overgang uit te sluiten heb ik de thuistest gedaan (meno-check). Eigenlijk met het idee dat hij negatief zou zijn. Maar het eerste deel was positief, tweede deel volgt volgende week.

Nu ben ik vandaag naar de huisarts geweest die mij weer naar huis stuurde met de boodschap dat ik te jong was (32) en dat ik niet zo veel moest googelen. Wat moet ik hier nu weer mee dan? Ik lees overal op internet dat de test heel betrouwbaar is, dus weet even niet wat ik met deze tegenstrijdige berichten moet.

Ik heb nog een onvervulde kinderwens, hierdoor maak ik me er erg druk om.

Zijn hier meer dames van mijn leeftijd die tegen de huisarts oplopen?

Mar

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Re: Huisarts wil niet testen, te jong

Bericht door Lee64 » wo 27 jul 2016 21:05

Hallo Mar

Dames van alle leeftijden lopen tegen hun huisarts aan ! Tegen vrouwen van bijvoorbeeld 49 wordt zelfs nog weleens gezegd door huisartsen dat ze te jong zijn :o , het forum staat er vol mee, maar dat maar even terzijde.

Gezien je kinderwens moet je even op het antwoord van Anette wachten, zij weet hier op het forum het meest over hormonen, thuistesten, labwaardes enz. enz. Of zelf even de zoekfunctie gebruiken! Er is al erg veel geschreven over thuistesten.

vr gr Lee

Kaatje3005
Berichten van Kaatje3005
Onderwerpen van Kaatje3005
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Kaatje3005 » wo 27 jul 2016 21:57

Hallo Mar

Als er meerdere huisartsen zitten, naar een ander voor een second opinieonderzoek. En anders een verwijzing naar de gynaecoloog. Je wilt toch weten waar je klachten vandaan komen?
Of het nou de overgang is of niet? Kom voor jezelf op!

Succes, Karin

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » wo 27 jul 2016 23:19

Mar1984 schreef:Om de overgang uit te sluiten heb ik de thuistest gedaan
Beste Mar,

Die testen zijn ook betrouwbaar.
Je kunt er nookit de overgang mee uitsluiten.
Overgangstesten
Het staat allemaal in de informatie op deze website, en ook op dit forum heb ik het al keer op keer op keer uitgelegd.

Vanaf je 30e kun je als vrouw de overgang verwachten. Of een test dat nou kan aantonen of niet, Ergens tussen 30-35 Jaar dan begint bij vrouwen de overgang, waarna ergens tussen de 45 en 55 jaar de menstruatie stopt.

In de beginfase is de overgang vaak niet aan te tonen, of is een test de ene keer negatief en een tijd erna positief om dan een tijd daarna weer negatief te zijn. Simpelweg omdat de hormonen schommelend zijn en het fsh nog lang niet altijd verhoogd is. Een test valt alleen positief uit als die net wordt gedaan op een moment dat het fhs verhoogd is.

Gezien je kinderwens Mar, zou ik ik zeker verdere stappen ondernemen. Er wordt juist door de beroepsgroep gynaecologen geregeld gewaarschuwd voor het feit dat vrouwen steeds later kinderen krijgen en dan vaak te laat blijken te zijn.
Kaatje3005 schreef:Je wilt toch weten waar je klachten vandaan komen?
Een positieve test wil zeggen dat je overgang is begonnen. Het is daarmee nog niet perse gezegd dat dat de reden van iemands klachten is.

Anette

Kaatje3005
Berichten van Kaatje3005
Onderwerpen van Kaatje3005
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Kaatje3005 » do 28 jul 2016 11:17

Ja, dat bedoel ik ook Anette, als het de overgang niet is wil je toch weten wat dan wel!

Mar1984
Berichten van Mar1984
Onderwerpen van Mar1984
Menopauzejaar:

Bericht door Mar1984 » do 28 jul 2016 19:08

Dag dames,

Bedankt voor de reacties. Voordat ik het hele overgang idee kreeg ben ik al onderzocht doormiddel van een interne en externe echo. Omdat hier niets uit kwam is mijn huisarts nu een beetje testmoe denk ik, en ik kom ik wellicht wat hypochonder over. Ook omdat ik niet wil overdrijven. Dus dan zeg ik 'dat ik het wel eens warm heb, maar ook niet weet of dat opvliegers zijn'. Dus dan blijft het allemaal wat vaag. Ook kreeg ik het niet uit m'n mond dat ik depri ben. Ben dan alleen maar bang dat hij mij nog meer aanziet voor iemand die te veel googeled en dat dan op zichzelf projecteert.

Volgende week op vakantie heb ik de mogelijkheid om toch een bloedtest te laten doen. Daar doen ze over het algemeen niet zo moeilijk als in Nederland, als je maar betaald. Met die uitkomst kan ik dan weer verder in Nederland als er iets uit komt. En als de waardes nog normaal zijn dan heb ik ook wat meer rust voor mijzelf.

Ik hou jullie op de hoogte.

(condooms voor de zekerheid maar de prullenbak in gegooid, maar weet niet of man het er ook mee eens is :roll: :D )

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » do 28 jul 2016 19:28

Mar1984 schreef:Volgende week op vakantie heb ik de mogelijkheid om toch een bloedtest te laten doen.
Waarom zo moeilijk gaan doen Mar. Je urinetest was al positief. Je weet nu dat je overgang is begonnen.
Daar verandert ook een negatieve bloedtest helemaal nu komma niks meer aan. Die overgang is er.

Daarnaast schrik ik van het gemak waarmee je buiten medeweten van je partner, eenzijdig beslist over kinderen krijgen. Maar goed daar gaat dit forum niet over.

Anette

Mar1984
Berichten van Mar1984
Onderwerpen van Mar1984
Menopauzejaar:

Bericht door Mar1984 » do 28 jul 2016 21:20

Dag Anette,

Ja dat is hard dat je zegt dat de urinetest genoeg zegt. Stiekem heb ik natuurlijk nog de hoop dat het allemaal niet waar is. Maar ik heb wel behoefte aan bevestiging buiten een test waar mijn huisarts nog nooit van gehoord had. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de fabrikant met de vraag of de test op jonge leeftijd en een regelmatige ongesteldheid een vals positief kan geven, zo nee dan kan ik daar ook weer mee terug naar de huisarts. Maar ze hebben nog niet gereageerd. (niet dat ik jou niet geloof hoor, ik ben gewoon in de war)

Mijn man heeft wel door als er geen condoom wordt gebruikt. En die laat ook niet zomaar over zich heenlopen, dus maak je daar maar geen zorgen over. Maar ik heb wel een nu of nooit gevoel en ik hoop dat hij dat ook beseft. We zouden twee jaar geleden al beginnen, maar het werd steeds uitgesteld. Bij de inwendige echo waren er aan 1 kant wel eitjes te zien. Dus ik hoop dat ik er vroeg bij ben en er nog een kans is.

Pff.. aan de ene kant geloof ik het niet en aan de andere kant gaan alle alarmbellen af. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.

Mar1984

Marianne89
Berichten van Marianne89
Onderwerpen van Marianne89
Menopauzejaar:
Leeftijd: 28

Bericht door Marianne89 » vr 06 jan 2017 11:02

Hoi Mar

Ik las je berichtje en ikzelf ben maar iets jonger, 27 jaar. Ik las deze reacties en ik zie een hoop herkenning, ik loop nu al een half jaar met toch wel hevige klachten (halve dag kotsmisselijk, hartkloppingen, gejaagd, angstig, duizelig, extreem vermoeid en zo gaat het lijstje door van psychische en lichamelijke klachten) helaas weten de artsen het niet en gokken ze het erop dat ik jaren lang in een stressvolle situatie heb geleefd wat ik nu nog zou moeten verwerken "oude stress dus" maar voor mij voelt dat niet zo, ik heb sterk het idee dat ik in de overgang zit. Waarom?! Omdat mijn menstruatie ook al 2 jaar heel heftig is, moet dubbel dragen anders lek ik door, ben een week voor m'n menstruatie en tijdens helemaal van de leg (hormonen) met zware krampen (soms kruipend door huis). Ik heb een test gekocht de Meno-check, allebei gaven deze aan dat ik in de overgang zit. Ondanks dat ik het vreselijk vind omdat ik nog zo jong ben, was ik wel opgelucht want dan wist ik tenminste wat ik "mankeerde". Ik dus naar de huisarts ermee maar die zei dat hij nog nooit van zo'n test had gehoord en dus waarschijnlijk niet zo betrouwbaar was als in had gelezen en een bloedtest zou ook niet perse wat kunnen uitsluiten. Ging eigenlijk toch een soort pissig weg daar (wat hij ook wel merkte) dus ik m'n frustraties opgeschreven op dit forum en de eerste reactie die ik kreeg was dus dat je hormoon fsh zo kan schommelen dat het dus op de test idd "positief" aan kan geven terwijl je helemaal niet in de overgang zit. Hoe zit dat nou precies?!?

Groetjes Mar ;)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht