Bloedtest: Fout FSH test moment?

De zin en onzin van overgangstesten
Soms kan een overgangstest de overgang aantonen. Maar heel vaak ook niet, wat voor veel verwarring kan zorgen. Testen zijn momentopnames en je hormonen schommelen
Lina
Berichten van Lina
Onderwerpen van Lina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Bloedtest: Fout FSH test moment?

Bericht door Lina » ma 08 okt 2012 10:26

Hallo,

Ik ben een vrouw van 37 jaar. Mijn moeder was 37 toen de eerste overgangsverschijnselen begonnen. Ik ben onlangs bij de gynaecoloog geweest met mijn klachten; bijna een jaar lang onregelmatig gemenstrueerd, maanden niet, dan weer wel, mentale klachten, paniek etc. Vlak voor de eisprong is het het ergst.. Mijn menstruatie is nu sinds een paar keer weer regelmatiger maar eerder moest ik vanwege de heftigheid met kraamverband rondlopen, nu sinds 2 keer is de menstruatie voor mijn doen erg weinig. De gynaecoloog heeft 2 bloedtesten laten doen, tijdens de 3e week van de cyclus en de 5e week (mijn cyclus is nu ongeveer 6 weken). Daaruit concludeerde hij dat er in het bloed niks is aan te tonen van begonnen overgang. Nu lees ik overal dat je moet testen direct na de menstruatie, dat is bij beide testen niet het geval geweest. Ik ben ook nog jong en begrijp dat het als je menstrueert ook nog moeilijker is aan te tonen en helemaal als je op verkeerde momenten test. Heeft iemand hiermee ervaring en kan iemand mij iets meer vertellen?
Heel graag!

Groet,
Lina

Teresa
Berichten van Teresa
Onderwerpen van Teresa
Menopauzejaar:
Leeftijd: 38

Re: Bloedtest: Fout FSH test moment?

Bericht door Teresa » di 09 okt 2012 21:48

Hallo Lina.

Een test die kan aantonen of je FSHwaarden hoger zijn (dus overgang) moet je doen op je 3e dag van je menstruatie en de 20e 21e of 22e dag van je cyclus, dit zijn de beste dagen om je waardes heel goed te kunnen checken.
Dat betekent dat je dus 2 x bloed afnemen moet, dus op de 3e dag en dan doortellen tot de 20e 21e of 22e dag.
Omdat ik mijn vermoedens onder ogen wilde zien heb ik een thuistest gedaan (urinetest) en daar kwam uit dat ik in de overgang zat, daarna heb ik bij de huisarts/gynaecoloog een afspraak gemaakt en daar 2 x bloedtest gedaan (zoals ik hierboven beschreef) ook daar kwam dus uit, de overgang.
Ik hoop dat ik je wat verder op weg heb kunnen helpen, succes !

groetjes
Teresa

Femmena
Berichten van Femmena
Onderwerpen van Femmena
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Re: Bloedtest: Fout FSH test moment?

Bericht door Femmena » vr 19 jan 2018 08:10

Hallo dames

Maakt het Veel verschil als je de vierde dag test want vandaag begonnen met menstrueren maar zondag is huisarts gesloten.

Femmena

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht