Brandende tong en raar gevoel in keel

Geuren en smaken anders beleven. Drogere ogen en mond. Wazig zien, overgevoeligheid voor licht of geluid.
Zelfs je stem verandert in de overgang
Anita73
Berichten van Anita73
Onderwerpen van Anita73
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Re: Brandende tong en raar gevoel in keel

Bericht door Anita73 » wo 23 dec 2015 22:40

Hallo dames

Nou..... Ik zeg tegen mezelf welkom bij jullie club. :mrgreen:
Maagzuur, brandend gehemelte, gevoelloze /dikke tong, brok/verdikking in keel, 's nacht wakker worden met gejaagd gevoel (net of je heel eng gedroomd hebt), soms het gevoel dat je in een vuilniszak leeft (warm/zweterig). Ik ben al een half jaar aan het dokteren: 2keer bloedonderzoek o.a. Schildklier, infecties, via internist: bloed en ontlasting. Parasiet ontdekt, drankje, klachten ff 1 weg en hup een week later alle klachten weer terug. Voor tong mond spoeling en ga morgen voor de derde keer naar huisarts. Maar ik denk dat ik het al weet. Ben ook blij te lezen dat dit ook voor komt bij vrouwen van begin 40. ;)
Mogelijke oplossing...... Bij mij werkt het.
Thee van gember.
Verse gember raspen en laten intrekkingen in gekookt water.
Het is het proberen waard.
Succes.

Groet, anita

Pubermoeder
Berichten van Pubermoeder
Onderwerpen van Pubermoeder
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Pubermoeder » zo 21 feb 2016 13:55

Beste dames,

Sinds een paar maanden heb ik ook last van een brandende tong. Soms doet mijn verhemelte ook mee en mijn keel, maar voornamelijk aan de linkerkant. Daar is een kies getrokken en sindsdien heb ik deze klachten.
Ik ben naar de tandarts en de huisarts geweest, zij zeggen dat het niets met die getrokken kies te maken heeft. Foto's zijn gemaakt, bloedonderzoek gedaan, maar u raadt het al: niets aan de hand. Nou ja, wel iets, al de hele tijd last van die tong. Ik word er soms stapelgek van. Het is pijnlijk tijdens praten, maar niet tijdens eten.
:P

Ik zie dat meer dames hier last van hebben. Dat stelt wel wat gerust.
Mijn vraag is, gaat het ook over? En zijn er meer dames die alleen aan een kant last hebben?
Misschien tips? Ik kauw al kauwgum, dat helpt, en eet soms een waterijsje, als ik er echt genoeg van heb. Dat helpt allemaal tijdelijk.

groeten,
Pubermoeder

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Gijsje66 » ma 22 feb 2016 07:30

Hoi,
Ik heb hier ook met perioden last van.,Toen ik net in de ovgsng zat had ik het heel erg. Ook een hele droge mond. Het branderige gevoel is nu een stuk minder en ook regelmatig helemaal weg.
Ik heb soms ook last aan een kant en heb gemerkt dat dit bij mij komt door spierspanning. Meestal zit mijn nek dan helemaal vast en dit trekt door richting kaak en keel. Een rondje fysio en weg branderige pijn!

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat veel klachten indirect verband houden met de overgang, maar voortkomen uit stress. Door alle verandeingen in mijn lichaam loop ik vaak erg te stressen, wat weer allemaal klachten uitlokt.
De droge mond is daar een goed voorbeeld van Bij mij.

Veel sterkte.
Gijsje

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Carola51 » ma 22 feb 2016 19:08

Hallo,

Herkenbaar...ik heb ook vaak last van droge mond en vieze smaak in mond mn bij opstaan. Stress is idd moeilijker te hanteren in de overgang. Ik heb ook vaak last van hoofdpijn die doortrekt naar kaken. Vervelend gevoel, pijnstiller werkt dan maar matig.

Carola

Senga52
Berichten van Senga52
Onderwerpen van Senga52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Senga52 » zo 06 mar 2016 11:10

Hallo danes.

Ik heb sinds half december 2015 last van een brandende tong. Er ligt ook steeds een laag "beslag" op. Ben naar de huisarts geweest en kreeg een kuur daktarin oraal wat niets bleek te helpen. Ik heb ook een frame in mijn mond en als ik dat uit doe nemen de klachten iets af, dus nu een nieuw kunststof frame besteld. Want na diverse onderzoeken is gebleken dat ik een erge nikkelallergie heb. Toch ligt de oorzaak van alle problemen niet daar volgens de kaakchirurg, dermatoloog en mondhygieniste.
De pijn is vreselijk en ik vind het moeilijk om positief te blijven. Jullie forum helpt me wel, het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben.
Alle tips en suggesties om de pijnklachten te verminderen hoor ik graag.
Ook zou ik graag willen weten of iemand volledig van deze klachten is afgekomen.

Senga

Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Grietje58 » za 02 apr 2016 10:50

Hoi,

Ik heb dit ook gekregen, op en af gedurende een jaar nu.

Brandende tong, niks speciaals aan te zien, geen witte aanslag, groefjes ja maar die heb ik altijd al gehad.

Ik las ergens een tip van een dame die kauwgom ging kauwen en idd bij mij helpt het ook. Dus nu heb ik altijd kauwgum in huis en zo gauw het begint te branden gaat de koe aan het kauwen en het helpt.

Het gaat ermee heel snel over.

Maar idd die brandende mond behoort bij het gamma uitdrogen van de slijmvliezen. Oa sinussen, mond, vagina..overal waar er slijmvliezen zitten, kan je last krijgen.

Wat oestrogenen toch met je lijf doen, en zeker als deze er niet meer zijn...

Gaan al die rare dingen nog ooit wel overgaan of is dit nu de oude dag? Ik heb het nu al zo moeilijk om me te verzoenen met al die gekke kwalen en toestanden. Dus rustige oude dag hoeft niet echt voor mij! :x

Greetz
Ingrid

Spontanity
Berichten van Spontanity
Onderwerpen van Spontanity
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Spontanity » zo 24 apr 2016 20:01

Goedenavond allemaal,

Ook ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden.
Sinds anderhalve week brandende, verdoofde tintelende tong keel gehemelte wangen tandvlees.
Wat zit er nog meer in je mond?
Gek word ik ervan.
En veel vrolijker word ik hier ook niet als ik zie hoe lang de klachten aan kunnen houden.

Achtergrondinfo:
Het is begonnen met schildklierkanker in 2013 waaraan ik in september 2013 geopereerd ben, een week voordat ik oma werd, waarbij ik als complicatie een verlamde stemband overhield waaraan ik in oktober 2014 geholpen ben, om vervolgens een week later gediagnosticeerd te worden met aanvankelijk borstkanker in situ, in ontwikkeling, waarvoor geen chemo of andere behandelingen nodig waren, maar wat toch resulteerde in amputatie wat achteraf gezien maar goed was, omdat inmiddels is gebleken dat ik toch wel hele echte borstkanker heb waarvoor ik 17-02-2015 mijn eerste chemo heb gehad en ik dus nu nog niet klaar ben.
Wel bijna.
Maar goed, nu krijg ik dit erbij. Niet fijn.
Mag wel eens een keer over zijn.
Iedereen veel sterkte met alles.
Ik moet onder anderhalve week naar de oncoloog, dan leg ik dit probleem ook even bij hem neer, eens kijken of ik daar dan wat wijzer van wordt.
Mocht ik ergens mee geholpen zijn, wat dan ook laat ik het uiteraard hier ook weten.

Groetjes
Aukje

Mgb58
Berichten van Mgb58
Onderwerpen van Mgb58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Mgb58 » vr 01 dec 2017 22:13

Goedenavond Dames,

Ik ben blij met datgene wat ik allemaal gelezen heb. Ik ben dus niet gek.
Ook ik heb al sinds drie maanden een branderig gevoel in mijn mond vaak keelpijn wat naar de oren doortrekt maar dit laatste niet altijd. Vaak trekt het ook door in mijn slokdarm en maag. Het voelt dan een beetje als maagzuur maar is niet hetzelfde want een maagzuurremmer helpt niet. Ik heb al bloed laten prikken voor tekort vitamine B12 maar dat was het ook niet. Ik heb er vaak een menthol-achtige smaak bij alsof je een erg sterk menthol snoepje hebt gegeten.
Het is niet altijd even erg maar meestal 's avonds wordt het erger. Pijnstillers helpen nauwelijks of niet.
Ik word er een beetje moedeloos van eerlijk gezegd.
Hoop dat iemand met iets komt wat helpt.

Margot

Gab
Berichten van Gab
Onderwerpen van Gab
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Bericht door Gab » wo 20 dec 2017 11:38

Goedemorgen,

Na googelen kwam ik op dit forum terecht,
Wat fijn om te lezen dat er meer vrouwen zijn met deze klacht!
Bij mij is het 9 weken geleden begonnen, pijnlijke brandende tong, soms ook gehemelte,
Ik ben bij mijn huisarts terecht gekomen en via hem een verwijzing naar een kno arts gekregen,
Deze heeft de tong bestudeerd en heeft geen afwijkingen gevonden, en houd het op overgangsklachten,
Nu ben ik net 40 jaar, en merk dat mijn menstruatie patroon al een tijd aan het veranderen is, dus dit zou kunnen,
Echter....,zit het brandende gevoel bij mij slechts aan 1 kant, en overal waar ik lees over mond of tongbranden lees ik alleen maar mensen die het aan beide kanten hebben, vandaar dat ik me er eigenlijk vreselijk druk om maak....

Zijn er meer mensen die het voornamelijk aan 1 kant van de tong en mond hebben?

Mvg G

Summerbee
Berichten van Summerbee
Onderwerpen van Summerbee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Summerbee » za 13 jan 2018 21:30

hallo,

ik heb ook lange tijd last gehad vaan een brandende tong en zere keel, globusgevoel.
ik ben naar een osteopaat geweest en deze heeft mij zeer goed geholpen om van het globusgevoel af te komen.
na hhet lezen van een boek over de overgang, las ik dat extra vitamine D3 gewenst kan zijn bij de overgang.
Mee gestart en wonder boven wonder verdween mijn brandende tong...weer even gestopt en ja hoor, branden gevoel was weer terug.
nu dus al geruime tijd aan de D3 en het gaat nog steeds goed.
Ik wilde dit even delen, misschien helpt het ook een ander.

Sterkte
Summmerbee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht