Kan overdag niet eten tot ongeveer 15.00 uur

De aanmaak van oestrogeen na de menopauze wordt deels verzorgd door vetweefsel. Het figuur verandert en je krijgt meer een buikje. Tussen je 35 en 40 jaar verandert de stofwisseling. De "overgangshormonen" verminderen de verbranding van buikvet. De meeste diëten en het doen van buikspieroefeningen werken dan ook niet voor vrouwen die 40 jaar of ouder zijn.
Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Kan overdag niet eten tot ongeveer 15.00 uur

Bericht door Sterre » za 23 dec 2017 19:33

Hallo beste allemaal,

Ondanks dat ik in mijn leven genoeg heb mee gemaakt, denk ik toch best positief in het leven te staan.
Echter er is 1 ding wat me compleet nekt, sinds mei dit jaar.
In de ochtend 5/6.00 beginnen mijn darmen zich te melden door enorm te gaan rommelen, soms al eerder en wordt mijn man ervan wakker.
Eenmaal op flinke buikpijn, niet kunnen eten/drinken tot ongeveer 15.00 uur.
Afvallen met 1.78 is niet handig omdat ik meestal rond de 63kg was, maar nu nog maar net 58.
Wie herkent dit? en heeft tip/advies.
Ik wil echt wel eten maar het lukt niet door de buikpijn. En zelfs Tramadol helpt niet tegen de buikpijn.
Kan nauwelijks nog functioneren.

Sterre

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Kan overdag niet eten tot ongeveer 15.00 uur

Bericht door Madu » za 23 dec 2017 21:02

Hallo Sterre,

Ik herken het eerlijk gezegd niet. Maar wil je sterkte wensen want het lijkt me een vreselijke klacht zeg. Ik hoop voor je dat er herkenning komt.

grtjs,

Madu

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door RaNa1970 » zo 24 dec 2017 10:24

Hoi!

Ik herken het niet zo heftig.. bij vlagen wel last van mijn darmen maar niet zo extreem als jij..
Misschien toch een dokter raadplegen?
Juist omdat het je leven zo beheerst... Het lijkt mij afschuwelijk...
Heel veel sterkte

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Sannie1412 » ma 22 jan 2018 14:19

Hoi hoi!

Jee dat is best heftig! Ze rommelen van tijd tot tijd hier ook wel maar niet zo erg als wat jij hebt..
Misschien inderdaad toch even naar de dokter?
Sterkte ermee hoor!

Groetjes Sandra

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » za 27 jan 2018 18:04

Hoi allemaal,

Van de week dieptepunt 56kg en enorme pijnen.
Eerste hulp.....gynaecoloog, zij was alleraardigst en begripvol en had voor mij HET antwoord.
Ze vertelde dat ik in een ver gevorderd stadium van een heftige overgang zit, wekelijks heeft ze 1 andere vrouw met dezelfde klachten alleen het wordt vaak niet gezien, (h)erkend omdat ik geen opvliegers heb. Zoals ze vertelde het gaat bij mij niet naar buiten maar keert zich naar binnen in het lichaam en dat is heel erg heftig. Ook vroeg ze waarom ik mijn buik zo aanspan, euh...geleerd jaren terug vanwege rugklachten.
Dit is zo'n automatisme geworden, dat ik mijn buik niet meer kan ontspannen, wat prima werkt voor mijn rug maar nu funest is voor de buik.
Ik krijg hierin verder hulp om me er doorheen te slaan vertelde ze, en om te leren m'n buik te ontspannen zonder m'n rug te belasten.
Dus.....ik heb weer goede hoop, warmtekussentje volop in gebruik (wat ik eerst niet durfde want als er toch een ontsteking zou zitten).
Hoop echt niet dat iemand anders dit moet meemaken, alhoewel ik elders op internet las dat een vrouw onder dwang opgenomen was omdat ze anorexia zou hebben, terwijl ze zelf zei dat heb ik niet het is de overgang wat niet werd erkend, zowel hoop ik dat degene hiermee eerder op de juiste manier geholpen kan worden.
Voor iedereen heel veel succes & kracht in deze moeilijke periodes voor ons vrouwen.

Sterre

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lia » za 27 jan 2018 19:21

Sterre schreef:
za 27 jan 2018 18:04
wekelijks heeft ze 1 andere vrouw met dezelfde klachten alleen het wordt vaak niet gezien, (h)erkend omdat ik geen opvliegers heb. Zoals ze vertelde het gaat bij mij niet naar buiten maar keert zich naar binnen in het lichaam en dat is heel erg heftig.
Hoi

Feitelijk zegt zij hiermee dat heel veel vrouwen heftige klachten hebben. En erkent zij dat andere overgangsverschijnselen dan het hebben van opvliegers, vaak niet worden herkend als zijnde de overgang.
En dat klopt wel. Opvliegers zijn voor de meeste vrouwen in de overgang niet hun ernstigste probleem. Er zijn natuurlijk vrouwen die wel extreem veel opvliegers hebben maar over het algemeen zullen de meesten zeggen, "die opvliegers, ja echt niet leuk, en heel vervelend maar dat is het ergste niet"
Veel meer hinder ondervinden zij door de lichamelijke en geestelijke veranderingen.
De overgang speelt zich altijd van binnen af. Daar moeten immers de veranderingen worden gemaakt.
Of het nu gaat om je hart, je maag- darmstelsel, je hersenen en zenuwstelsel. Echt alles van binnen moet anders gaan werken.
Of je er nou opvliegers bij hebt of niet.

Dus logisch dat vrouwen dat van binnen voelen.

En dan zijn het vooral klachten van het maag- darmstelsel, die het meest hier beschreven worden. In bijna ieders verhaal komen ze voor.
Gelukkig niet altijd in dezelfde gradatie als bij Sterre, of ze zijn van een andere aard.
Ook geestelijk is de overgang een proces dat gaat over naar binnen keren.

In mijn overgang was het zo, dat als mijn maag, buik, darmen heftig opspeelden, en dat had ik nogal vaak, dan waren de opvliegers ook veelvuldiger en intensiever. Of andersom, veel opvliegers, dan waren er ook veel andere klachten. En ja meer gespannenheid trad dan al gauw op, dat maakte al de pijnen bepaald niet beter.
Periodes van niet kunnen eten, dan weer een tijd geen zin hebben in eten, dan weer een tijd een zucht naar dit of dat. Noem het maar op.
Ik heb wel eens gehad dat ik met schrik wakker werd, dacht dat er een inbreker aan mijn deur rommelde, bleken het mijn darmen te zijn. Tja die vroegen om voedsel natuurlijk als ik op de dag niks weg kon krijgen. Ook eens flink afgevallen in zo'n periode. Van 63 naar 52 kg. Kon het net hebben met mijn lengte, en typisch genoeg draaide het ook om toen ik dacht, nou moet het niet minder worden.

Er zijn trouwens ook klachten die heel veel vrouwen wel hebben en die ik weer niet heb gehad.
Het is toch meer een kwestie van wat krijgt iemand wel en wat krijgt iemand niet aan verschijnselen. En hoe soepel verloopt iemands proces.
En niet of de overgang zich naar binnen of naar buiten keert. Het proces speelt altijd van binnen af, daar moet het zich voltrekken.

Maar het is jammer dat zoveel verschijnselen nog niet herkend worden. Want idd veel vrouwen krijgen ten onrechte de meest uiteenlopende stoornissen aangemeten. Jammer, want het scheelt zoveel als je weet waar het wel vandaan komt.

Succes Sterre met je overgang. En met beter kunnen ontspannen van je buik. Want pfff als er spanningen, waar ze dan ook vandaan komen, als ze opgeslagen zitten in je lijf maakt dat alles heftiger.
Hopelijk mag je dan weer een paar kilootjes extra tegemoet zien

Lia

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » di 30 jan 2018 15:38

Hallo Lia,

Dankje voor je reactie, herkenning.
Ook slik ik Femoston, vrijdag de laatste witte en dus zaterdag begonnen met de grijze.
Echt waar: Zondag en maandag nagenoeg nergens last van!!! Vandaag helaas weer wel.
Dit was ook vorige maand zo met de overgang van de witte naar de grijze tabletten.
Herkend iemand dit?

Groetjes Ellen.

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » di 30 jan 2018 16:10

Hallo

Je schrijft eerder dat je "in een ver gevorderd stadium van de overgang" zou zijn.
Daar kan ik maar één ding uit begrijpen, en dat is dat je al enkele jaren niet meer menstrueert. Het wel of niet nog hebben van een menstruatie is eigenlijk het enige waaraan af te meten valt waar je zit in je overgang.

Na de menopauze gaat het progesteron bij vrouwen naar nagenoeg 0.
En dat wil zeggen dat je lichaam dus gedurende de tijd dat je niet meer menstrueert, al niet meer gewend is aan progesteron, en (aangestuurd door de hormoonverlaging) al een eind op weg zal zijn geweest om zich daaraan aan te passen.

De hormoontherapie verhoogt ook de hormonen in je bloed, naar een niveau dat de situatie van vóór de menopauze nabootst.
Plotseling stopt dan het aanpassingsproces en moet je lichaam weer met die progesteron omgaan.
Het omgekeerde gebeurt als je stopt en de toegevoegde hormonen vallen weer weg. Dan moet je lichaam opnieuw weer leren omgaan met minder hormonen, ook dat is vaak een periode waarin vrouwen zich alles behalve lekker voelen, waarna de overgang weer door gaat.
Want overslaan kun je dat aanpassingproces natuurlijk niet.

Anette

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » vr 02 feb 2018 14:25

Hoi Anette,

Klopt, echter weet ik niet wanneer het gestopt is omdat ik het Mirena spiraaltje had.
Bij verwisseling 2 jaar terug, ontsteking, verwijderd en niet meer herplaatst en toen bleek dus dat ik niet meer menstrueerde.
Ook door hoge doseringen spuiten i.v.f. behandeling, zo'n 10 jaar geleden, is mijn lijf toen op z'n kop gezet.
De buikklachten zijn begonnen nadat spiraaltje verwijderd was, dit had ik echter niet direct in de gaten en de buikpijn nam heel geleidelijk toe,
vanaf Mei vorig jaar heb ik er echt last van en beïnvloed het mijn dagelijks leven.

groetjes....Sterre

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 02 feb 2018 17:21

Hallo Sterre,

Snap het. Nee bij hormoongebruik worden de niveaus door de medicijnen bepaald en weet je idd niet wanneer je natuurlijke menopauze zou zijn geweest.
Als de menstruatie niet terugkeert wordt het moment van stoppen gezien als het moment van de menopauze.
Met name vanaf de menopauze als de hormonen blijvend verlaagd zijn gaan lichaam en geest zich, aangestuurd door die verlaging en de schommelingen die er nog zijn, zich aanpassen, zodat ze uiteindelijk uit de voeten kunnen met de blijvend verlaagde hormonen.

Nu je overschakelt op opnieuw hormonen aanvullen, wordt het verhaal natuurlijk anders. De bedoeling van hormoontherapie is dat je teruggezet wordt op hormoonniveaus van voor de menopauze.
Je lichaam krijgt ineens weer wel progesteron erbij, na twee jaar zonder te hebben gedaan.
Als ik lees hoe je reageert op de verschillende progestageenpillen in de hormoontherapie, dan klinkt dat ook alsof je lichaam die niet meer accepteert en zich er ook heftig tegen verzet. Misschien kan je lichaam na zoveel tijd wel niet meer terug, en is dat ook waarom men zegt, dat vrouwen áls ze hun overgang en klachten willen onderdrukken met hormoontherapie, dat ze dan eigenlijk binnen een half jaar na de menopauze daarmee moeten beginnen.

Toen ik indertijd zelf stopte met hormoontherapie en mijn hormonen dus ineens naar 0 gingen, kreeg ik extreem heftige overgangsklachten. Niet ineens, het bouwde op. Op een bepaald moment progesteron geprobeerd, in de hoop dat dat wat zou verminderen. Ik was op dat moment ook al wel een paar jaar van de hormoontherapie af. Maar ik kon er niet tegen, mijn lichaam kon er niet meer mee omgaan, was blijkbaar al te ver aangepast aan een postmenopauzaal leven om nog met progesteron te kunnen dealen.

Er zat niets anders voor me op dan me erbij neer te leggen dat, de fysieke en mentale stappen terug die ik al had moeten maken, van blijvender aard zouden zijn. Mijn draaglast waar mogelijk verder beperken kon ik doen. Mijn draagkracht vergroten kon niet.
Ik stopte met mijn werk en nam, noodgedwongen, genoegen met een kleine uitkering. Het moest wel om mijn gezondheid niet verder op het spel zetten.
Het vervelende was dat voordat die stap effect had, ik eerst heen moest door een enorme strijd met instanties. Immers, ook al zijn het recht op een uitkering en de noodzaak ervan nog zo dringend en duidelijk.., je wordt er tien keer makkelijker ten onrechte uitgestuurd dan terecht in toegelaten.

Het moeten leven van mijn uitkering bleek uiterst mager , maar ik ging me in elk geval weer mens voelen toen er iets meer rust kon komen in alle chaos van mijn heftige overgang.

Groet
Anette

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » do 08 feb 2018 13:45

Hallo Anette,

Dankje voor je warme, open reactie, heb ik (en vele andere denk ik) steun aan.
Vorige week gestart met Femoston Continue, en het gaat iedere dag beter, en kan weer beter eten, de weerstand is nagenoeg weg.
Voel me iedere dag sterker worden, alsof ik weer land in mijn eigen lijf.
Een wasje draaien, ophangen, vouwen, doe ik gewoon, zonder er bij iedere handeling vermoeiend over na te denken.

Sterre

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » do 08 feb 2018 15:46

Hallo Sterre,

Dat is ook wat hormoontherapie bedoelt te doen. Je terugplaatsen naar voor de menopauze, naar hormoonwaarden die daarbij horen, zodat het lichaam gedurende die tijd, niet zelf aan alle aanpassing hoeft te werken.
Ik vind het effect wel heel snel, ik zou zelf denken, eerst maar eens even aankijken.
Heb nogal eens ondervonden dat alleen al het hoop hebben dat iets zal helpen, het dat in het begin ook doet.
De tijd zal het leren.

Ik hoop wel dat je er rekening mee houdt dat achteraf de overgang er weer is en weer kan doen wat nog moest gebeuren.
Niet dat het je koud op je dak gaat vallen als je nadien toch (mogelijk dezelfde) klachten weer krijgt.
Ik gun het je anders, maar ik zou daar rekening mee houden.

Wat zou het mooi zijn als we het (liefst ook nog zonder risico's) over konden slaan. Helaas blijkt te vaak dat het zo niet werkt.

Anette

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » vr 09 feb 2018 17:03

Hallo dames

Naar mijn idee en gevoel is het niet snel maar geleidelijk.
Eerder, met de andere Femoston, binnen 2 dagen een veel beter effect maar naar 2 weken niets meer.
Toen over op hogere dosering, weer hetzelfde.
Nu met de Femoston Continue gaat het iedere dag een beetje beter.
Inderdaad....we zullen zien wat de toekomst brengt.

Sterre

Sterre
Berichten van Sterre
Onderwerpen van Sterre
Menopauzejaar:

Bericht door Sterre » zo 18 feb 2018 18:43

Hallo

Ben inmiddels paar dagen gestopt met Femoston, deed niets meer helaas.
Wel is de wringende buikpijn (krimpende eierstokken) iets minder, ben wekelijks gestart met Yoga. Dit deed ik voorheen maar de afgelopen 2 jaar niet meer.
Iedere ochtend, ik lig immers toch op de bank:( de c.d. Bodyscan.
Jemig die onderbuik krijg ik echt niet bol.
Naar apotheek gegaan voor advies pijnstillers, Aleve Intense 550. (niet zomaar kopen, wel bij Apotheek voor juiste advies om niet/wel en hoe te gebruiken!)
Na 2 dagen merkte ik een enorm verschil en kon, en kan, m'n buik ontspannen/bol maken zoals ik in geen jaren meer kon. Kan weer normaal eten, heerlijk in alle opzichten. Deze medicatie mag je maar 10 dagen gebruiken, dus dat is best spannend na de 10 dagen, nu af en toe een dagje tussendoor niet genomen en gaat dan goed. Ben weer dingen aan het doen, zonder dat ik me er doorheen moet slepen, heerlijk wat een (hopelijk niet tijdelijke) opluchting.

Sterre

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht