Steeds wisselende klachten

Zelden is het één klacht die onze overgang tekent. De veelheid aan klachten en het omgaan daarmee valt niet altijd mee. Soms vallen ze je allemaal tegelijk lastig, of ervaar je iets wat niet zo bekend is
Candy
Berichten van Candy
Onderwerpen van Candy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Steeds wisselende klachten

Bericht door Candy » do 01 feb 2018 16:35

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum :-)
Ik ben 45 jaar en heb nu ruim een jaar last van enorm veel klachten. Begonnen met vooral vermoeidheid als ergste klacht.
Bloed laten prikken en daar kwam vit d tekort uit en foliumzuurtekort uit naar voren. Verder alles goed (op heel veel geprikt). Ook op overgang en de ha gaf aan "dat mijn lichaam zich er nog tegen probeert te verzetten maar dat er wel e.e.a. gaande is". De vermoeidheid was in eerste instantie het ergste. Maar daar kwam ook oorsuizen bij en duizeligheid en een continue gevoel van lamlendigheid. De duizeligheid heeft maanden geduurd en is nu weer weg. Ik denk dat dit ook met stress te maken heeft: je voelt van alles en denkt dat je van alles hebt. Ik was altijd een rasoptimist maar ben een angstig persoon geworden, bijna een hypochonder.

De duizeligheid is nu weg maar waar ik nu vooral last van heb: een soort verdoofd gevoel in benen en armen (vooral rechterbeen) en gewrichtspijnen. Het verdoofde gevoel in mijn benen had ik altijd als ik ongesteld moest worden maar heb ik nu dus continu en is steeds meer aanwezig! Is dit herkenbaar?
Ook stijfheid/pijn in mijn tenen en voel me nooit lekker. Heel af en toe een goede dag. Ik ben nog wel regelmatig ongesteld. En de zorgen over mijn lichaam helpen ook niet. Niemand in mijn omgeving begrijpt het dus ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden. Hopelijk geeft dat me een beetje rust.
Maandag ga ik wel weer na de ha, ik wil toch graag doorverwezen worden...............alvast bedankt voor de steun hier!

Candy

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Steeds wisselende klachten

Bericht door Claire » vr 02 feb 2018 09:03

Beste Candy,

Zeker fijn dat je deze site hebt gevonden. Hier vind je herkenning en erkenning.

Uit je bericht lees ik dat je een traject van doorverwijzing in wilt gaan. Ik adviseer je hier de ervaringen te lezen daarover.

Er is eigenlijk geen oplossing voor de overgang; je moet er doorheen. Acceptatie, aanpassen van je draaglast aan je draagkracht, rust en regelmaat zijn zaken die helpen. Maar omdat je klachten veroorzaakt worden door hormoonschommelingen, is het heel lastig hierop in te spelen.

Je bijnieren nemen in de overgang de hormoonaanmaak over, maar geven voorrang aan adrenaline aanmaak (bij zowel positieve als negatieve stress).
Rust geeft je bijnieren dus de mogelijkheid zich op de hormoonbalans te richten. Vaak gaan vrouwen in de overgang te lang door op de oude voet en resulteert dat helaas vaak in een burn-out.

Je klachten zijn heel herkenbaar. Natuurlijk wordt je onzeker en angstig van lichamelijke klachten die je niet kunt plaatsen. Veel lezen hier helpt om jezelf goed te informeren, zodat je wat rustiger wordt. Veel sterkte.

Groetjes,
Claire

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Re: Steeds wisselende klachten

Bericht door RaNa1970 » zo 04 feb 2018 10:33

Hallo allemaal,

Sinds ik op het Forum ben, en weet dat er veel meer vrouwen zijn met een veelheid aan klachten, ben ik me minder zorgen gaan maken.
Ook probeer ik het te accepteren. Gelukkig heb ik van mijn man alle begrip. Anders was het nog moeilijker geworden.
Ik "onderga" het maar. Onderzoeken zullen aantonen dat er niets aan de hand is...
Ik vind hierdoor wel meer rust als er dagen zijn dat ik me wat beter voel.
Op dagen dat ik me slecht voel probeer ik me er niet tegen te verzetten..
Ik zeg niet dat het altijd goed gaat, maar het maakt het wel iets draaglijker.

Groetjes van RaNa1970

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht