Huismiddeltje

Kleding in laagjes, op je voeding letten, het zijn een paar dingen waarvan gezegd wordt dat je er soms overgangsklachten wat mee kunt verlichten
Ernie
Berichten van Ernie
Onderwerpen van Ernie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Huismiddeltje

Bericht door Ernie » ma 06 jun 2005 09:52

Hoi Marjolein,

Ik weet uit mijn hoofd dat o.a. citroen en venkel (allebei puur natuurlijke middelen) goed kunnen helpen tegen de overgang en tegen opvliegers.
Dat van die venkel en citroen, dat helpt voornamelijk tegen buikpijn bij de menstruatie.

Om opvliegers een beetje in toom te houden, daar heb ik het volgende van gevonden:
eet veel rauwkost en fruit, drink karnemelk en af en toe het sap van een vers uitgeperste rauwe aardappel.
Zorg voor voldoende ontspanning en volop beweging in de frisse lucht.

Nou, meer natuurlijke middelen bestaan er volgens mij niet. Deze tip heb ik overigens niet zelf bedacht hoor.
Weet niet of het echt helpt want heb zelf nauwelijks last van opvliegers.

Groetjes, Erna
ernie0262

Josee60
Berichten van Josee60
Onderwerpen van Josee60
Menopauzejaar:

Re: Huismiddeltje

Bericht door Josee60 » ma 06 jun 2005 11:54

Hoi Marjolein,

Ik denk niet dat opvliegers veroorzaakt worden door wat je eet.
Het heeft er wel invloed op maar kan er niet door veroorzaakt worden.
Dan had ik mijn hele leven al opvliegers moeten hebben en zouden ze na de overgang ook niet minder zijn geworden.
Chocola zou ook opvliegers veroorzaken. Bij mij worden ze daardoor eerder minder dan meer.

Volgens mij letten op wat bij jezelf de opvliegers versterkt en dat dan minderen of laten staan.

Dat meer ontspannen en meer bewegen helpt, vind ik echt weer zoiets waarmee een verkoper zichzelf beschermt, omdat die ook wel weet dat zijn middel niet zo super is als hij wil laten geloven.

Bij mij komen de opvliegers juist heftiger als ik me meer beweeg of ontspan.

Als ik naar mijn eigen moeder kijk en een tante, dan hadden die hetzelfde als ik. Ze kregen in die tijd alleen nog wel eens wat practische steun uit familie en buurt als ze niet konden.
Daar maakt tegenwoordig niemand meer tijd voor.

Joseetje

Jolande
Berichten van Jolande
Onderwerpen van Jolande
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Huismiddeltje

Bericht door Jolande » do 10 aug 2017 10:02

Hallo dames,

van sommige kruiden en etensmiddelen is bekend dat ze je bloedvaten verwijden, bijv. pepers, gember, zoethout etc. Ze zouden daarom niet geschikt kunnen zijn wanneer je last hebt van opvliegers? Ik ben zelf nogal van het type koukleum met lage bloeddruk dus eet dit juist wel en drink sterrenmunt met zoethout er in. Een aantal jaren geleden (nog voordat ik overgangsklachten had) kreeg ik erg last van buikpijn en -krampen als gevolg van verstopping in mijn darmen. Ik heb mijn voedingspatroon aangepast, uiteindelijk via een dieetiste de tip gekregen om eens naar het fodmapbeperkende dieet te kijken. Sindsdien eet ik erg weinig (tarwe)brood en andere dingen waar tarwe in zit en sommige kunstmatige zoetstoffen laat ik staan. Ik reageer ook op bloemkool..Het heeft echt wonderen verricht voor mijn buik en darmen. Ik eet nu havermout (ongekookt) als ontbijt.
Veel fruit, veel verse groente, weinig brood en niet te veel suiker en vlees.
En kreeg de tip om slechts 3 keer per dag te eten en niet meer na 8 uur 's avonds.

Jolande

Plaats reactie