Pijn in benen, is dat normaal in de overgang?

Spier- en gewrichtspijn en andere verschijnselen van het bewegingsapparaat, zoals trillingen, stijfheid e.d.
Ook andere verschijnselen die je ledematen betreffen kun je op dit forum kwijt
Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Pijn in benen, is dat normaal in de overgang?

Bericht door Ilse61 » do 22 okt 2015 18:57

Beste lotgenoten,

Ik heb al geruime tijd pijn in mijn benen bij stilzitten. Vooral mijn scheenbenen en de bovenkant van mijn voeten. Het tintelt, voelt koud en doet vooral pijn. Ook heb ik vaak erg koude knieën. Een zeer onaangenaam gevoel, alsof er mieren onder mijn huid lopen, alsof er vanbinnen uit geprikt wordt.. In mijn kuiten heb ik ook regelmatig kramp. Door te bewegen en door warmte wordt het minder, maar zodra ik weer even zit begin t het weer. Ik moest al aan de extra magnesium van mijn overgangsverleegkundige, maar ik merk na 5 dagen nog geen enkel verschil.

Kennen jullie dit? Soms denk ik echt dat het einde van mijn leven in zicht is, hoor, met al die gekke overgangsklachten... als dit tenminste een overgangsklacht is.

Hoop dat jullie tips hebben.

Groetjes,
Ilse

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Pijn in benen, is dat normaal in de overgang?

Bericht door Anette » vr 23 okt 2015 00:29

Hallo Ilse,

Heb het zelf nooit gehad, maar wel regelmatig gelezen dat vrouwen in de overgang datzelfde gevoel hebben.
Had wel een gevoel wat er op lijkt maar zou dat eerder omschrijven als 'duizenden speldeprikjes', bij mieren denk ik zelf eerder aan kriebelende prikjes en ze waren scherper.
Maar er zijn meer vrouwen die het als mieren beschrijven, kijk maar:
Mieren onder de huid

Anette

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » vr 23 okt 2015 10:36

Beste Anette,

Het geprik en getintel is om moedeloos van te worden. Vanmiddag heb ik een afspraak bij mijn huisarts om die benen te bespreken, want op mijn werk (zittend werk achter de computer) heb ik soms zo'n pijn eraan en ik loop voortdurend te zoeken of het er tocht langs de benen, maar buiten mij heeft niemand daar last van.
Ik slik een goed opneembare (niet goedkope) magnesium citraat en moet 400 mg per dag slikken van de overgangsverpleegkundige. Ik begrijp dat ik dus nog even geduld moet hebben voor het resultaat.

Ilse

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 53

Bericht door Babsi » vr 23 okt 2015 11:02

Succes Ilse bij de huisarts.

Ik ben ook bekend met pijn in mijn benen, dus weet wel hoe rot dit is. Ik had ook de meeste klachten met zitten en liggen, als ik liep ging het beter. Was bij mij een constant zeurend gevoel, maar een heel sterk gevoel.
Werd er echt een beetje gek van.

dag Babsi

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » vr 23 okt 2015 11:48

Dank je wel, Babsi.

Zo te lezen weet je precies wat ik bedoel. Heb jij het laten onderzoeken? En zo ja, wat was het resultaat? Heb je er lang last van gehad, of heb je er nog last van?
Inderdaad als ik beweeg dan voel ik het niet alleen wel altijd kou bij mijn knieën, behalve in de zomer, met warmte gaat het ook goed.

Groetjes,
Ilse

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » vr 23 okt 2015 12:10

Hoi Ilse,

Het koude gevoel had ik dan niet.
Ik had nog veel meer klachten, eigenlijk het gehele lichaam en veel last van duizeligheid, ook uitvalverschijnselen.
Helaas een ongeneeslijke aandoening, veroorzaakt door een afwijking in de genen.
Maar bedenk wel, hierbij is het gehele lichaam betrokken (ook organen) en niet alleen de benen.
Maar de pijnen in de benen werden o.a. veroorzaakt door een enorme spierspanning en beklemming van zenuwen. Had weer met mijn rug te maken.
Ik heb toen mijn rug los laten maken (was niet in 1x gedaan hoor), maar die pijnen zijn toen wel afgenomen.
Bij mij deed het hele been zeer, mijn bovenbenen waren ook erg. Bij mij komt het altijd weer terug, daar is niets aan te doen.

groeten Babsi

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » vr 23 okt 2015 12:15

Wat erg, Babsi.

Iets wat steeds terugkeert dus... goed voor jezelf zorgen en lief voor jezelf zijn, zeggen ze wel eens.
Dat is ook een beetje het probleem, in je hoofd blijf je altijd jong, maar het lichaam wordt ouder en wil niet meer doen wat het deed toen we 20 waren. De omschakeling is niet makkelijk als er zoveel te doen is in het leven.
Ik hoop dat het voor jou weer te handelen is en vind het fijn dat je even met me wilde sparren. Ik weet dat ik niet zo moet zeuren en dat het altijd erger kan...

Ilse

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » vr 23 okt 2015 13:54

Dank je :)

Ik heb na een heel proces mijn weg er redelijk in gevonden. Maar ja, leuk is het niet natuurlijk.
Het is waar wat je zegt over jong van geest, maar nu nog de rest :lol:
We gaan natuurlijk sowieso lichamelijk achteruit, maar ja, begin 50 zouden we nog redelijk fit kunnen zijn toch?
Of ben ik nu te positief? Vaak weet ik ook niet meer wat nou normaal is of niet.

Je zeurt helemaal niet. Ik begrijp heel goed dat je klachten hebt en er mee zit. Zeker als een klacht niet meer weggaat, dan maak je je zorgen. En ook ik denk vaak dat het altijd erger kan, en dat is ook zo. Zo kun je alles weer een beetje relativeren.

Ik wens je succes bij de huisarts en hoop dat hij iets voor je kan betekenen.

groetjes Babsi

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar:

Re: Pijn in benen, is dat normaal in de overgang

Bericht door Mymi » vr 23 okt 2015 14:54

Hoi dames,

Ja die benen, ik ken het, heb al maanden last van mijn benen, vroeger voor de overgang nooit.
Ik ben een paar weken geleden ook naar de huisarts gegaan want ik had overal steken in mijn benen, zij wist het ook niet en ze stelde voor om mijn bloed te laten prikken, heb ik gedaan en was allemaal goed, maar ja ik bleef last houden, toen ben ik naar de fysio gegaan, daar zeiden ze dat het van mijn onderrug kwam, ik kreeg oefeningen mee en warempel het werd beter, die steken heb ik niet meer. Ik heb ook op aanraden van overgangsconsulente ook magnesium geadviseerd gekregen, helpt goed. oke dus die benen dat ging weer poos goed, toen zag ik eveneens onder mijn knie een bobbel,leek vocht, fysio echo gemaakt, was geen vocht maar overbelaste pezen volgens hem, daar heb ik al 2 Maanden last van ,moet vanzelf over gaan,mag niet te veel lopen en koelen met ijs, heel vervelend.
Wat is dus wil zeggen ik denk wel dat het een overgangsklacht is hoor, voorheen nooit 1 keer last van mijn benen gehad en nu loop ik al maanden te tobben.
Ik ben benieuwd wat jou huisarts over je benen zegt Ilse, ik hoop dat je het met ons wilt delen.

Groetjes Mymi

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » vr 23 okt 2015 20:56

Hallo

Ik wil het zeker met jullie delen. Goed gesprek met de huisarts gehad vanmiddag. Hij heeft mijn benen bekeken en onderzocht (zoiets als: sloeg er met een hamer op en vroeg of het pijn deed. Ja... duh... en prikte met een dun draadje in mijn voeten en vroeg of ik het voelde en met stemvork) Alles was goed, volgens hem geen doorbloedingsproblemen. Dat stelde me best gerust, maar ja, wat is het dan...
De huisarts gaf aan dat hij deze klacht vaak hoort van vrouwen in de overgang en dat het een nare klacht is. Ik heb al 30 jaar last van ernstige oorsuizen en beiden vergeleken we het met oorsuizen, maar dan in je benen. Mijn huisarts zei dat het een klacht is waarvan ze niet vaak of makkelijk achter de oorzaak komen. Of het overgaat? Hij haalde triest zijn schouders op.
Magnesium vindt hij een goed idee. Ik moet mijn bloed laten prikken op magnesium,B12 en nog een paar van die dingen en op schildklier, dan is ook dat uitgesloten. Verder proberen te blijven bewegen. Hij vond het duidelijk rot voor me en zei nog dat er ook wel weer momenten zullen komen dat het minder zal zijn... Maandag ga ik bloed prikken.
Maar toch wel gerustgesteld dat het niet de bloedsomloop is.

Echt een vervelende en ook wel pijnlijke klacht.

Veel sterkte ook voor jullie.
Fijn weekeinde,
Ilse

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar:

Bericht door Mymi » vr 23 okt 2015 22:04

Hoi Ilse,

Bedankt dat je hebt geschreven over je bezoekje aan huisarts. Het lijkt me voor de huisarts ook best wel lastig om te weten wat er met je benen aan de hand is als er verder weinig aan te zien is. Ik zelf was bang voor trombose maar dat was uitgesloten, dat zie je echt wel aan de benen dan en bij mij was niets te zien.
Goed dat ze bloed gaan prikken bij je, bij mij hebben ze ook vitamine b, schildklier en zo nagekeken, was allemaal goed.
En als jouw bloed verder ook goed is ben je misschien iets meer gerustgesteld. Maar jij hebt ook echt pijn he dus ik snap dat je verder gaat met je zoektocht als de magnesium niet helpt bij je.
Sterkte er mee en een fijn weekend ( ondanks je pijn )

Groetjes Mymi

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » vr 23 okt 2015 22:37

Dank je wel Mymi.

Het is fijn om het met mensen die het begrijpen te kunnen delen. Dat verzacht de pijn.

Groetjes,
Ilse

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » za 24 okt 2015 12:41

Hoi Ilse,

Gelukkig heeft het niets met de bloedsomloop te maken, is al weer een hele geruststelling.
Fijn dat je huisarts je zo serieus neemt en dat je van alles mag laten prikken. Altijd goed om e.e.a. uit te sluiten.
Hopelijk neemt het of weer wat af zodat het wat dragelijker voor je is.

Veel sterkte en een fijn weekend.
groeten Babsi

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd: 59

Bericht door Krista » do 31 dec 2015 16:05

Dag dames,

ook ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn benen. Het begint eigenlijk bij de heupen ( laag)en trekt door naar de liezen en de rest van de benen, soms met kramp. Met name in rust heb ik er heel veel last van. Maak me er best zorgen over. Dacht nu alles wel achter de rug te hebben. Ook is helaas het slechte slapen weer terug. ik ervaar dus niet dat kriebelende gevoel maar weet soms van narigheid niet hoe ik zitten moet. Herkenbaar?

Iedereen een hele fijne jaarwisseling en laten we hopen dat het in 2016 beter gaat.

Groet Christa

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Helena » zo 03 jan 2016 14:46

Hallo dames

Dat heb ik ook, pijn in de benen niet alleen in gewrichten (knie, voeten, heupen) maar ook pijn of raar gevoel in hele been. Kan het niet goed omschrijven. Niet heel veel pijn gelukkig. Maar soms ook zware benen.
Vorig jaar nog periode gehad dat ik als ik liep mijn linkerbeen 'inzakte' of door boog zo ter hoogte van mijn knieholte. Gelukkig duurde dat niet al te lang.
Maar die benen is zoveelste klacht waar ik meer dan last van heb tijdens de overgang. Voel me constant soort van ziek eigenlijk. Kan ook al jaren niet meer sporten terwijl ik dat vroeger echt veel gedaan heb. Ook raar gevoel in hoofd alsof het mijn hoofd niet meer is. Twee jaar geleden een kort durende opleving van zes weken dat ik weer kon joggen, me weer helemaal goed voelde en nergens meer tegenop zag en ik was zo blij! Toen merkte ik pas hoe lang ik a last had van die rothormonen! Echt wel langer dan 12 jaar denk ik.
En mensen begrijpen me niet echt want opvliegers en gewrichtsklachten en de stemmingswisselingen zijn de gewone klachten vd overgang maar al die andere klachten komen niet veel voor in het 'rijtje'....
ik kan een boek volschrijven...

Helena

Jackievos
Berichten van Jackievos
Onderwerpen van Jackievos
Menopauzejaar: 2013

Bericht door Jackievos » di 12 jan 2016 15:49

Hallo Helena,

Het is net of ik jou stukje hier schrijf en ik ben nog maar 2 jaar in de post menopauze. Pfffff.
Sterkte.

Groetjes Jacqievos.

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Helena » di 19 jan 2016 10:47

Hoi Jacqievos,

apart dat jij hetzelfde geschreven zou kunnen hebben! (als ik het goed lees).
Aantal klachten bij mij waren er al voordat de menstruatie begon te veranderen. Niet de opvliegers dan maar andere dingen. De echte opvliegers heb ik ongeveer 4 jaar. Opvliegers kunnen ook steeds verschillend zijn overigens.
Ik weet nog niet zeker of ik al in de post menopauze zit want had in oktober 2015 nog last van spottings maar denk eigenlijk dat ik ook al post meno ben. Ik hoop echt dat het niet lang meer duurt nu... soms weet ik echt niet meer hoe nog verder namelijk. Slecht slapen doe ik ook...
heb een pieptoon in oren al langer dan een jaar. Raar hoofd waardoor ik niet tegen drukte meer kan en echt genieten is er ook niet meer bij eerlijk gezegd. Heb ook depressieve periodes gehad dat ik het leven niet meer zag zitten. Nu meer wisselende stemmingen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de last vd menstruaties die ik toen de menstruaties begonnen te veranderen... ben een jaar wel constant ongesteld geweest met van die onverwachte rotbloedingen erbij..(kon je dus eigenlijk het huis niet uit). En daarna begon het langzaam af te nemen en werd ik dus minder vaak ongesteld.

Heb jij last van opvliegers etc? en herken jij de rest van wat ik hier schrijf ook?
Ik hoop voor jou dus ook en natuurlijk voor iedereen op dit forum dat het niet zo lang meer duurt....
Ik denk dat er veel vrouwen zijn met onverklaarde klachten die naar de dokter gaan en wellicht ook naar ziekenhuis waar geen oorzaak voor wordt gevonden maar waar de overgang wel een verklaring voor zou kunnen zijn.

Helena

Jackievos
Berichten van Jackievos
Onderwerpen van Jackievos
Menopauzejaar: 2013

Bericht door Jackievos » wo 27 jan 2016 19:09

Hoi Helena,

De opvliegers heb ik ook, maar de rest wat je schrijft niet zo.
Ik heb wel erge spier en gewrichtspijn en wel heel vaak raar in mijn hoofd. En ja ik wou ook dat het niet zolang duurt maar ja we moeten er doorheen.
Ik word nu door de mangel gehaald bij de cardioloog en als dat goed blijkt te zijn ga im me daar ook echt geen zorgen meer over maken.
Het is wel een vreselijke periode vind je ook niet.

Groetjes Jacqievos.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Josephine » zo 31 jan 2016 13:12

Beste dames,

Ook heel herkenbaar de klachten aan de benen. Ik heb er nu ook al een tijdje last van van die raar aanvoelende stuwing in de benen als ik zit en inderdaad als ik loop heb ik er weinig last van. Ook last daarbij van de linkerknie bij bepaalde bewegingen, niet echt pijn ofzo maar alsof het even op slot zat en dat gevoel heb ik ook in mijn rechter bovenarm maar ook alleen bij een bepaalde beweging.
Heel raar allemaal. ook soms stuwingen, tintelingen in de hand.
En dan ook die onrustgevoelens op de borst alsof er iets staat te gebeuren en ik word dan ook nerveus. Meestal neem ik dan maar een valeriaantablet. Je voelt je ineens een oude taart die aan het aftakelen is.
Iedereen veel sterkte.

Groetjes Josephine

Alyvandijk
Berichten van Alyvandijk
Onderwerpen van Alyvandijk
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Alyvandijk » di 16 feb 2016 20:26

Hallo dames,

Het lezen van de reacties geeft een stuk herkenning. Met name 's avonds en 's nachts last van de benen, raar gevoel en pijnlijk.
Ik zou op bijna elk onderwerp wel kunnen reageren want heb zoveel klachten (hart op hol, migraine, pijnlijke borsten, overslaan van het hart, pijnlijke gewrichten, darmklachten, heel veel boeren en borrelen, stress en angstig etc).
Maar herkennen jullie ook pijn in beide heupen, aan de buitenkant?? Hier loop ik al heel lang mee rond en gaat op en af...

Aly

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Ernarda » di 16 feb 2016 21:01

Hallo Aly

Ben heel blij te lezen dat jij al de klachten opnoemt die ik ook herken. Heb regelmatig last van mijn heupen, maar ben eigenlijk best nog wel lenig voor mijn leeftijd haha.
Het lijkt erop dat mijn bekken dan instabieler is dan anders en ook van binnen voelt het allemaal vreemd. Pijn bij gemeenschap alsof er een blokkade zit.

Je ziet het je bent niet de enige met dit probleem en ik ook niet gelukkig. Probeer er maar het beste van te maken al valt dat soms niet mee he. Telkens weer iets anders en maar bang zijn dat t iets heel engs is.
Wens jou ook sterkte in deze langdurige strijd.

Groetjes Erna

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » do 08 feb 2018 15:11

Dag allemaal,

Ik heb een wat vreemde klacht en ik ben benieuwd of iemand het herkent.

Tijdens n opvlieger in de nacht krijg ik ook pijn in mijn benen. Het is echt een nare pijn, lijkt in mijn spieren te zitten, denk ik, in elk geval niet in mijn botten of gewrichten. Het houdt een paar minuten aan voordat het afzakt. Soms voel ik het ook een beetje in mijn armen, maar veel minder pijnlijk.
Eerst dacht ik dat ik de opvlieger kreeg doordat ik zo'n pijn had, maar van de week werd ik wakker van een opvlieger en die had ik eerst en pas daarna de pijn in mijn benen. Kan mijn benen dan ook amper bewegen zo'n pijn doet het. Het lijkt wel een knijpende pijn of zoiets, moeilijk te omschrijven.

Als ik overdag een opvlieger heb, doet het dus geen pijn. Heel raar dus.

groeten Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht