Kramp bij mijn hart

Hartkloppingen: Een verzamelnaam voor het bewust voelen kloppen van je hart.
Hartoverslagen, snelle hartslag, hartfladders, hartbonken enz.
Ademhaling: Met alles wat we in de overgang meemaken, lukt het soms niet de ademhaling laag te houden.
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Kramp bij mijn hart

Bericht door Madu » vr 12 jan 2018 17:11

Hallo allemaal,

Nou ik ben me vandaag kapot geschrokken. Al heel lang last van hartbonzen, enz maar door hier veel te lezen maakte ik me er geen zorgen over. Wel irriteerde het soms vooral als het zoals nu niet wegtrekt.

Gisteren voelde ik me grieperig zonder verkouden te zijn. Ik had verhoging en deed rustig aan. Vanmorgen dacht ik dat het wel weer ok was. Dus yoga gedaan en NiB. Tijdens de squats kreeg ik kramp bij mijn hart, ik werd misselijk moets kokhalzen en voelde me dus beroerd. In rust zakte het wel maar er blijft een krampgevoel links onder mijn borst zitten. Als ik beweeg word ik wel licht duizelig en misselijk maar verder gaat het wel weer.

Gelijk een verwijzing gevraagd voor een cardioloog want nu wil ik wel gerustgesteld worden. Ik val ook in de risicogroep en heb geen zin in deze stress.

Moest het even kwijt hoor.

Grtjs,
Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Re: Kramp bij mijn hart

Bericht door Claire » vr 12 jan 2018 17:43

Hoi Madu,

Jeetje wat schrikken. Ik snap dat je wilt dat er verder wordt gekeken.
Ik wens je heel veel sterkte en beterschap.

Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 12 jan 2018 19:15

Hoi Claire,

Dank je wel. We gaan het zien. Hopelijk is het gewoon 'hormonaal'. :S

Grtjs,

Madu

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » vr 12 jan 2018 19:54

Hoi Madu,

Vast hormonen idd. Toch geeft het je rust als het wordt nagekeken is mijn ervaring. Is ook goed om dingen uit te sluiten. Heeft de HA al een eerste check gedaan bij je?

Hormonen doen rare dingen met een vrouwenlijf. Waarschijnlijk ook een combi van iets onder de leden hebben en de inspanning wat innerlijke stress geeft in je lichaam.

Gaat het inmiddels al wat beter met het krampgevoel?

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » za 13 jan 2018 17:15

Hoi Claire,

Lief dat je er aan dacht. Het gaat wel hoor. Ik heb nog steeds rare sensaties maar dat kan ook echt ergens anders van zijn. Inmiddels heb ik me even ingelezen en ja, het kan ook het hart zijn.

De huisarts heeft mij naar de cardioloog verwezen. Die zou contact opnemen. Ik ben niet echt in paniek hoor. Als het nog een keer komt dan ga ik wel gelijk naar een poli of bel 112. Ik ben er wel mee bezig natuurlijk maar vooralsnog hoop ik dat de cardioloog snel een afspraak maakt voor een check. Dan kan ik dat hopelijk achter me laten.

Ik heb het idee dat het griepgevoel wat ik ook had aan het afnemen is. Dat is ook al winst. Lijkt mij als het acuut zou zijn dat ik dat zou houden. Voel me niet lekker nog maar ook niet zo slecht als de afgelopen dagen.

Ik laat het weten als het achter de rug is.

Groetjes,
Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 56

Bericht door Troelaatje » di 16 jan 2018 20:04

Sterkte Madu!!!

Troelaatje

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:

Bericht door Catootje » do 18 jan 2018 22:03

Sterkte Madu, hopelijk kan de cardioloog je geruststellen.

Groetjes,
Catootje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 19 jan 2018 18:04

Hallo dames,

Bedankt. Volgende week testen. Vrijdag weet ik dan als het goed is al hoe of wat. Best lekker vlot. Ik ben nog steeds niet in paniek. Slaap zelfs wel redelijk. Mentaal lijk ik echt wel sterker te worden. Dat is heel fijn iig en mooi meegenomen. Ik laat het weten als ik meer weet.

Grtjs,
Madu

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Diaantje » za 20 jan 2018 08:49

Heel veel sterkte Madu.

Wil je ons op de hoogte houden?

Diana

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 26 jan 2018 11:40

Hallo dames,

Nou heel fijn. Dit was allemaal goed. Helaas, ben ik echter niet klaar. Er is een hartruis geconstateerd. Dit is overigens meestal onschuldig, maar ik krijg toch een echo. Eind Februari pas, dus nog even afwachten weer. Op zich wel fijn dat het nu even goed onderzocht wordt. Ik ben snel moe en kortademig, maar dat zijn natuurlijk veel vrouwen hier. Maar ivm een ruis is het dan wel fijn als dingen uitgesloten worden.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Grtjs,

Madu

ps. Ook deze arts keek me vol ongeloof aan toen ik zei dat ik de klachten veelal op de postmeno gooi, aangezien veel vrouwen dit soort klachten hebben. Wat ben ik blij dat ik mij inmiddels niet meer van mijn stuk laat brengen hierdoor.

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » vr 26 jan 2018 12:22

Hoi Madu,
Fijn dat alles goed was, jammer van je hartruis. Hoe ontdekken ze die als ik vragen mag?

Jouw opmerking begrijp ik niet zo. Bedoel je dat je cardioloog jou en je overgang wel serieus neemt en het daarom niet begrijpt of bedoel je dat ook hij de overgang niet serieus neemt?

Sorry, hier een onzekere dame die graag het naadje van de kous weet.

Gisteravond ook erge kramp op mijn borst. Nu hoest ik me te pletter door de griep en zal het ik mijn geval de spieren zijn die me geplaagd hebben. Toen mijn man zachtjes mijn rug wat masseerde en ik de aanhechtingen bij borstbeen, zakte het weg.

Sterkte nog even en ik hoor graag van je.

Diana

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 26 jan 2018 12:33

Hoi Diana,

Dat horen ze via de stethoscoop. Ik heb hem niet gevraagd of hij de overgang serieus neemt. Hij nam iig mijn klachten wel serieus waarschijnlijk omdat ik een echo krijg. Hij keek me aan met ogen van ongeloof toen ik zei dat ik vaak denk bij klachten; het zal de overgang wel zijn. Hij ging er verder niet op in dus wat hij dacht weet ik niet. Hij beaamde iig niet dat de overgang dit soort klachten teweeg kan brengen.

Sterkte met de griep. De kramp die ik had was meer dan kramp alleen, ik kokhalsde ook en werd misselijk. Het zat ook niet op de borst maar onder mijn li-borst uitstralend naar links en achter op de rug tussen de schouderbladen. Op dit moment zit echter ook alles zo vast als een huis daar en ook nu voel ik uitstraling naar mijn li-arm. Dus ik houd het zelf op spieren en eventueel zenuwen die wat klem zitten of gevoelig zijn.
Ruis wacht ik even af.

Grtjs,
Madu

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » vr 26 jan 2018 12:56

Hey Madu,

Toen je je verhaal deed, dacht ik gelijk ook aan spieren, maar ja, ben geen arts dus kan zeggen wat ik wil.
Daarnaast ben ik zelf zo vreselijk onzeker en altijd bang dat er iets mis is met mijn hart.
Ben toch meerdere keren onderzocht, ook 2 x op hartbewaking gelegen.
Moet vertrouwen, maar dat vind ik zo verdomde lastig.

Kramp gisteren begon bij middenrif, trok door naar boven tot en met de kaken aan toe.
Ook mijn hele rug deed vrolijk mee. Nou hoestte ik met echt te pletter, gelukkig vandaag wat minder, vandaar dat ik denk dat het daardoor komt.
Maar stiekem vind ik het zo vreselijk beangstigend.

Dank je wel voor je antwoord.
Diana

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » vr 26 jan 2018 15:02

Hallo Madu,

Fijn dat je ons op de hoogte houdt en nog veel fijner dat alles goed is.

Even afwachten wat de hartruis is die de cardioloog hoorde. Laat je dat ook nog weten?

De meeste reguliere artsen hebben niet zoveel op met onze hormonen die klachten veroorzaken; ze kunnen het niet oplossen nl. ;)

Groetjes,
Claire

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 23 feb 2018 17:47

Hallo Claire en anderen,

Ik krijg net een telefoontje dat alles goed is. Fijn dat de cardioloog belde. Hij zou pas maandag bellen. Eerst schrok ik dus even. Ik heb bewust nog even benadrukt dat ik er dan van uitga dat het de hormonen zijn gezien het feit dat de klachten niet weg zijn. Volgens mij kwam dat wel over. Hij zei dat daar iig niets aan te doen is maar dat wisten wij al ;)

Toch een opluchting. Ik was gelukkig niet in paniek of zo maar fijn is anders. Dan gaan we er maar vanuit dat het vanzelf over gaat.................

Voor de herkenning ga ik nog even omschrijven waar de kramp mee te vergelijken was voor mij. Ik denk dan aan kramp in mijn kuit waarna het wat beurs aan kan blijven voelen. Daarbij is het dan ook vaak zo dat je het gevoel een tijdje blijft houden alsof het er zo weer in kan schieten(soms gebeurt dat ook). Zo was dat voor mij die hele dag.

Dat beurse gevoel bij mijn hart heb ik vaker en soms wordt dat erger tijdens het sporten. Incl hartkloppingen en sinds deze week het 'fladderen' lijkt mijn hartspier aardig van slag. Of de prikkelgeleiding is in de war dat is misschien een meer plausibele verklaring nu blijkt dat alles wel werkt zoals het moet werken. :roll:

Magnesium lijkt mij niet zoveel te helpen.

Sterkte dames,
grtjs, Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » za 24 feb 2018 19:11

Wat een fijn berichtje Madu!!
Goed weekend
Grtz. Troelaatje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » zo 25 feb 2018 01:26

Hallo Madu,

Wat een fijn bericht!

Ongelofelijk eigenlijk dat overgangshormonen de hartslag (en nog veel meer lichamelijke processen) zo erg beïnvloeden. Goed bevestigd te krijgen van de arts dat het daardoor kan komen en dat hij daarin helaas niets kan betekenen.

Nog een fijne zondag.

Groetjes,
Claire

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:

Bericht door Catootje » zo 25 feb 2018 22:38

Hallo

Ondanks dat er niks aan te doen is hoop ik dat de uitslag je gerustgesteld heeft.
Hopelijk verdwijnt het net zoals het gekomen is.

Catootje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 26 feb 2018 10:27

Catootje schreef:
zo 25 feb 2018 22:38
Ondanks dat er niks aan te doen is hoop ik dat de uitslag je gerustgesteld heeft.
Hopelijk verdwijnt het net zoals het gekomen is.
Beste Dames,

Bedankt voor jullie reacties. Ja, Catootje, ik ben gerustgesteld. Ik ga niet vaak naar de dokter maar dit vond ik wel een ding. Hoewel ik er niet van in paniek raakte. Dat is ook een meevaller. Mentaal lijk ik in de lift te zitten ook. Ik ga er vanuit dat als ze testen en die zijn goed dat er niets accuut is. Dat het de hormonen zijn die al die klachten veroorzaken. Natuurlijk lees je dat het bij het vrouwenhart anders is en dat de huidige testen niet echt voldoen maar aangezien ik het idee heb dat ik opkrabbel lijkt mij een dichtslippend hart niet aan de orde.

Ik ben het sporten weer langzaam aan het oppakken. De energie die ik heb gaat daarin. Eens kijken hoe dat uitpakt.

Grtjs,
Madu

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 02 mar 2018 09:07

Hallo,

Mooie berichten Madu. Heel erg fijn! Weer wat vertrouwen opbouwen nu.

Ik heb ongeveer dezelfde klachten en moet ook naar de cardioloog. Af en toe kramp in de hartstreek (vooral 's nachts had ik dit), hartkloppingen en verlengde qt-interval bij een ECG. Dit is de herstelfase van het hart. De tijd tussen de hartslag en het eigenlijke herstel is langer dan gewoonlijk. Dit kan aangeboren zijn maar ook een tegen zijn van een te laag calcium-gehalte in het bloed. Zelfs hyperventilatie kan hierin een rol spelen.

Omdat ik last heb van slijmvliezen nam ik geen melkproducten meer. Kreeg ineens allerlei klachten van tintelingen, nerveus, onrustig, benauwd. Mogelijk dat m'n calcium-levels te laag waren wat ook dit soort klachten en ECG-uitslagen kan geven. Ik zorg nu voor meer calciumrijke voeding en neem een supplement (niet teveel want dat is ook niet goed met calcium). Het lijkt wel wat te helpen. M'n hele systeem is wat rustiger. Ook de nachtelijke borstkrampen zijn weg.

7 Maart moet ik naar de cardioloog. Wel spannend. Hoop dat alles goed is.

Groetjes, Jamilla.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » zo 01 apr 2018 13:22

Hoi Jamilla,

Hoe was het?
Hier heb ik veel minder klachten. Ik ben gestopt met 10 mg amitriptyline en het is een stuk minder. Volgens mij versterkte dat de hartklachten. Even tijd geven natuurlijk maar ik zou er niet gek van staan te kijken.

Grtjs,
Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Bericht door Troelaatje » zo 01 apr 2018 21:39

Wat fijn madu

dat je er lekker doorheen bent betreft het afbouwen van je ad en alleen maar positieve ontwikkelingen doormaakt....
ik gun het je zo!!
Met.mij gaat het ook best goed..hoop dat het ook de.goeie kant op.blijft gaan.
Fijne tweede paasdag morgen voor iedereen natuurlijk.

Liefs troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » ma 02 apr 2018 09:20

Hoi Troelaatje,

Wat fijn dat het even wat beter gaat met je. Ik bedoelde vooral mijn hartklachten. Verder gaan sommige dingen beter maar andere nog steeds niet erg lekker hoor, helaas. Ik ben er nog niet. ;)
Fijne dag vandaag voor jou en iedereen die het leest natuurlijk.

Madu

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 02 apr 2018 20:57

Hoi Madu,

Fijn, dat je verbetering voelt!

Hier gaat het ook wat beter. Ben wat rustiger ook. 's Nachts word ik nog wel regelmatig wakker, dan gaat het hart weer even te hard, te snel met bijbehorende opvlieger. Ik krijg er wat meer vat op, heb ik het idee. Eerder lag ik uren wakker nu een half uurtje ongeveer. Soms korter. De kramp is eigenlijk weg. Ik heb ook wel het idee dat ik baat heb bij de haptonomie.

Verder had ik bloedmatig wat fosfor-tekort wat ook weer hartritmestoornissen kan geven. Bij mij het ik het idee dat veel te maken heeft met spanningen en verkeerd ademen daardoor.

In een ander topic hier schreef ik al even dat ik vrijdag een hart-echo en een holter krijg voor 48 uur. Daarna nog een keer een fietstest en resultaat-gesprek met de cardioloog. Langdurig verhaal al die onderzoeken.. :roll: Maar goed, wel fijn om te weten of alles goed is..

Wens iedereen een rustige nacht straks! Groetjes van Jamilla.

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:

Bericht door Catootje » ma 02 apr 2018 22:08

Hallo Ladies,

Gisteren mijn 51e verjaardag gevierd. Nou ja gevierd, een heel relaxed dagje gehad want ik was doodmoe.
Ik heb me voorgenomen om vanaf morgen heel gezond te gaan eten omdat ik merk dat ‘gewoon’ eten niet meer door mijn systeem wordt gewaardeerd.
Ik voel me zo opgeblazen en reageer enorm op hetgeen ik eet.
Alsof ik heel zwaar getafeld heb met soms hartkloppingen, snelle hartslag en pijnlijke steken in mijn borst na het eten dat ik er bang van word.
Misschien vaker en kleinere beetjes eten.
Hebben jullie ervaringen met dingen waar je erg op reageert ?
Ik zou graag een handleiding hebben wat vrouwen in de overgang juist wel en wat juist niet zouden moeten eten.
Misschien dat het mentaal ook nog wat oplevert.

Groetjes,
Catootje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire » wo 04 apr 2018 23:50

Hoi Catootje,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Op deze site staat bij de informatie (klik bovenaan de pagina) een stuk over voeding. Ook een opsomming waar je in de overgang baat bij hebt en wat je beter kunt vermijden qua voeding.

Groetjes,
Claire

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:

Bericht door Catootje » di 17 apr 2018 22:01

Hallo Claire,

Bedankt. Ik ben inmiddels met een dieet begonnen omdat ik in de overgang bijna 10 kilo ben bij gekomen.
Hopelijk krijg ik ze eraf, ze zitten puur en alleen op mijn buik dus ook flink in de weg.
Heb steeds het idee dat buiten het afvallen dat de gezonde dingen die ik eet me een stuk beter doen voelen.
Het is geen specifiek dieet maar heel serieus gezonde dingen eten. Ik ga ervoor

Catootje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht