Kan de (geestelijke) overgang zomaar over zijn???

Algemene vragen en informatieve onderwerpen over wat de overgang is
Ook aankondigingen van nieuwsbrieven of evt. huishoudelijke medelingen zullen we op dit forum plaatsen.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Kan de (geestelijke) overgang zomaar over zijn???

Bericht door Lee64 » wo 18 jan 2012 13:20

Hoi allen,

Ik vraag me af of de geestelijke overgang zomaar over kan zijn???

Ik voel me namelijk al 12 dagen ( ja ik tel de dagen :D ) beter dan sinds tijden het geval geweest is. Met zeker wel wat mindere momenten tussendoor hoor, maar globaal genomen voel ik me ineens rustiger, minder down en minder zenuwachtig.
Ben zeker niet de oude die ik was voor de overgang en voor mijn 'burn-out en dat word ik ook nooit meer denk ik, maar die grijze deken over me heen lijkt wat dunner en ik voel die klont in mijn maag die ik eerst continue voelde nog maar af en toe gelukkig. Verder merkte ik dat ik gisteren zat te zingen in de auto !, iets wat ik al heel lang niet meer deed/wou/kon.....

Weet gewoon niet wat me overkomt, ben er blij mee maar ik vertrouw het allemaal niet. Het kan zeker ook allemaal weer terug komen al die nare gevoelens?

Want uit de hele overgang ben ik nog lang niet denk ik. Qua menstruatie weet ik het niet omdat ik al wel rommelde met mijn menstruatie maar daarna een half jaar de pil heb geslikt en dus alleen pil onttrekkingsbloedingen had. Hoe mijn cyclus nu wordt na het pilgebruik moet ik dus nog afwachten.
En verder heb ik nog geen opvliegers overdag, alleen veel nachtzweten.
Opvliegers overdag moet ik eerst ook nog krijgen he? Pas als die stoppen dan ben ik uit de overgang toch?

Naast het nachtzweten heb ik ook nog wel andere lichamelijke klachten: pijntje hier en pijntje daar, minder energie, wat rare tintelingen ( denk bijvoorbeeld steeds dat mijn mobiel trilt in mijn zak, maar dan is het iets raars in mijn bil of buik of been of zo), droge slijmvliezen, maak veel typefouten en heb soms last van mijn geheugen.
Al dat lichamelijke gedoe vind ik echter minder erg dan het je geestelijk zo verschrikkelijk rot voelen.

Maar goed, wat zou er nou aan de hand zijn denken jullie? Heb ik het ergste gehad en ben ik nou door de geestelijke overgang heen??
Of wordt er een loopje met me genomen door mijn hormonen met een soort tijdelijke opleving en kan ik straks gewoon weer nog van alles aan geestelijke narigheid verwachten??

Weten jullie hier een antwoord op? En hoe is dat bij jullie?

groetjes Lee64

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Kan de (geestelijke) overgang zomaar over zijn???

Bericht door Dorothea » wo 18 jan 2012 13:28

Hoi Lee64,

Dat heb ik ook wel eens hoor, een periode dat het heel redelijk gaat, maar ik hoed me voor wat daarna komt.
Telkens komt er dan toch weer zo'n rot periode er achteraan.
Wil je niet ontmoedigen hoor!, bij jou kan het anders lopen tenslotte.
maar als je hier op het forum leest, spreken de meeste ook wel over goede en slechte periode's.

geniet er maar van dat je nu zo lekker gaat.

Dorothea.

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Marie » wo 18 jan 2012 15:58

Hoi Lee64.

Fijn voor je. Geniet er van!
Bij mij worden de klachten getriggerd door stressperiodes die daar aan vooraf gingen.

Ik heb nu ook bepaalde keuzes gemaakt en hoop dat hiermee de gevolgen van die stress langzaam zullen -en mogen- verdwijnen.

Groetjes,
Marie

Lydia1959
Berichten van Lydia1959
Onderwerpen van Lydia1959
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Lydia1959 » do 19 jan 2012 10:30

Hallo Lee64

Wat heerlijk voor je, geniet ervan en ik hoop voor je dat je het nu achter de rug hebt.
Ik heb ook wel eens zulke periodes (gelukkig), maar dan komt het na maanden plotseling om de hoek kijken en slaat weer toe. Ik hoop in jouw geval dat het blijvend is en dat je vanaf nu weer een nieuwe weg in kunt slaan van het genieten en de mooie dingen in het leven en niet meer het eeuwige vechten tegen de overgang waar we helaas toch doorheen moeten.

Hoe akelig of leuk het voor sommige vrouwen ook is de overgang daar ontkomen we niet aan. Was het maar waar, ik zou het liefst willen slapen en wakker worden als ik de overgang achter de rug heb.

Ik ontdek wel dat er toch meer vrouwen last van ondervinden dan ik in eerste instantie dacht dus dat schept ook een band. Maar zonder deze site en jullie zou ik me echt geen raad weten. Het steunt mij in ieder geval dat ik niet de enige ben met de nodige balast van het leven en de overgang.

Ik wens je in ieder geval veel voorspoed en geluk in je leven en hoop dat je weer een beetje kunt genieten vanaf nu.

Een groet van Libby

Jocede
Berichten van Jocede
Onderwerpen van Jocede
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Jocede » do 19 jan 2012 11:02

Hallo dames

Marie wat jij hebt, dat heb ik ook, dat de klachten erger worden bij stress, ik denk dat veel vrouwen dit hebben in de overgang. Waar ik voor de overgang zo overheen kon stappen, kan nu weken blijven hangen met alle gevolgen van dien, slapeloze nachten, het niet los kunnen laten, constant malen, huilen, moe moe moe, het niet meer relativeren van dingen, (komt natuurlijk ook door het slechte slapen)..

Maar je kan niet alle stress uit je leven bannen (jammer genoeg)..
Gelukkig heb ik nu wat het geestelijke betreft ook weer een rustige periode, maar je weet nooit wanneer het weer komt..
ik wens iedereen veel sterkte

groetjes Jolanda..

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » do 19 jan 2012 15:02

Hai

Fijn om jullie antwoorden te lezen! Ik moet niet te vroeg juichen denk ik, maar die neiging heb je he als je je even beter voelt. Zo van laat het alsjeblieft voorbij zijn ! Het is zo naar om je zo ongelukkig te voelen als wij ons vaak voelen hier met zn allen.

En dat het wisselt was ik weer even vergeten, stom van mij. Zag dat ik op 6 december ook een post geplaatst had dat ik me zo goed voelde en daarna was het toch weer mis. Ik trap er gewoon in blijkbaar maar moet er rekening mee houden dat ik me ook weer veel rotter kan gaan voelen.
Ik merk nu eigenlijk ook wel dat het nog een wankel evenwicht is (net op het winkelcentrum had ik toch weer het gevoel snel naar huis te willen, waarom? geen idee.)

En bij mij is het inderdaad ook stressgerelateerd zoals jullie ook al schrijven. Mijn overspannen en depressieve puber vraagt vandaag weer veel van me en dat voel ik dan ook meteen in mijn hele wezen. Maar door de bank genomen voel ik me dus wel minder slecht dan eerder en daar ben ik toch wel blij mee. En nou maar hopen dat het zo blijft. Voor jullie allemaal hoop ik ook op betere tijden!

groetjes van Lee64

Dieuwke4
Berichten van Dieuwke4
Onderwerpen van Dieuwke4
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Dieuwke4 » do 26 jan 2012 14:05

Hallo dames,

Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum.
Ben bijna 52 en sinds een aantal dagen heb ik weer zo'n naar, akelig, onrustig en ontevreden gevoel.
Ik kan niet zeggen hoe blij ik ben herkenning te vinden in dit forum, het verklaart zo veel van mijn overgangsklachten, zo veel vrouwen met de zelfde klachten, symptomen en gedrag.
Ondanks dat niemand dit bij je weg kan nemen, wordt het denk ik wel makkelijker dit te accepteren, juist omdat ik niet de enige ben.

En nee! ik ga er niet vanuit dat het vandaag voor het laatst is, maar ga wel mijn fijne, verdraagzame man vertellen dat er ooit een einde zal komen aan mijn onuitstaanbaar gedrag.
Dat naast de lichamelijke klachten ik mijn hoofd ook weer op orde zal krijgen.
En dat niet HIJ de aanleiding is/was van mijn buien, want immers alles of iedereen kan het zijn op dat moment?
Dat klachten verklaarbaar zijn, zonder verdenkingen van een ernstige ziekte onder de leden te hebben.

Als ik nu vanuit mijn computerkamer naar de keuken kijk, waar alles nog staat zoals een uur geleden, rommelig, afwas en stof! zie ik toch ineens weer een opgeruimd aanrecht... Maar zal hoogstwaarschijnlijk over een aantal uren wel weer chaos lijken, waar niet over heen te kijken is.
Maar vandaag is vandaag en morgen ziet het er weer anders uit.

dank meiden voor dit forum en voor jullie inbreng en dat we mogen delen in...

Dieuwke

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » ma 20 feb 2012 11:32

Nou dames het is niet over helaas......

Heb me een tijdje beter gevoeld maar word weer met de dag somberder. Soms een beetje zenuwachtig maar heb vooral last van zo'n ' is dit het nou ? ' gevoel, nergens zin in hebben en niets meer echt leuk vinden. Daarbij nog 'lege nest achtig gedoe' terwijl mijn nest nog helemaal niet leeg is, maar ik kan zo weemoedig worden als ik aan 'vroeger' denk.
Al met al niet fijn. Hopen maar dat het weer over gaat....zucht.

Het gekke is dat het lichamelijk best goed gaat, maar dat geestelijke gedoe bah!

Lee

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 51

Bericht door Gippy » ma 20 feb 2012 23:52

Hallo

Is het zo dat je opvliegers overdag krijgt je ervan af bent? Ik kreeg eerst opvliegers overdag toen een paar s nachts en toen weer overdag.
Dacht dat er niks over te zeggen viel wat betreft de volgorde? Of heb ik het verkeerd.

Gippy

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » di 21 feb 2012 06:39

Dat weet ik zelf ook niet Gippy. Misschien iemand anders?

Zelf heb ik amper opvliegers overdag, een heel enkel keertje eens. Van nachtzweten heb ik wel een periode flink last gehad maar dat is ineens weer over.
Raar he?

Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Dorothea » di 21 feb 2012 10:02

Hoi Lee,

Ja, ik had het geschreven, als de pil na een week of 6 uitgewerkt is, komt alles weer terug, ik heb hetzelfde gehad.
Geestelijk vind ik het ontzettend zwaar, maar ik neem niets meer, je zal er zelf uit moeten komen.
Sterkte, en opvliegers krijgt ook niet iedereen dat is ook geen maatstaaf, niets is in een bepaalde volgorde, die hormonen doen wat ze willen en erg is geen peil op te trekken, je bent overgeleverd aan wanneer jouw lichaam en geest alles overnemen.

Geduld en moed zijn nu van belang.

Maar Lee heel veel sterkte, ik weet hoe het is al alle klachten weer terugkomen, terwijl het net zo lekker ging.

Dorothea.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » di 21 feb 2012 16:47

Hoi Dorothea

Ja je had het geschreven, maar ik zat in zo'n diep dal, ik kon voor mijn gevoel niet anders. In dat hele diepste dal ben ik gelukkig niet terug gevallen maar echt blij voel ik me ook niet. Ik heb liever alle lichamelijke klachten dan de geestelijke. Maar idd jij en ik en iedereen hier moeten er maar weer doorheen.
Ik wens ons allen maar weer de nodige kracht!

groetjes Lee

Sylvia12
Berichten van Sylvia12
Onderwerpen van Sylvia12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Sylvia12 » di 13 mar 2012 15:54

Hallo Lee,

Helemaal met je eens, liever het lichamelijke als het geestelijke.
Het geestelijk kan je echt gek maken die onrust, gejaagdheid en dat sombere je word er niet goed van.

Ben pedicure en een client van mij zat ook zo in de overgang, die is er zo van doorgedraaid dat ze zelfmoord heeft gepleegd.
Dat gevoel heb ik echt niet hoor, maar om aan te geven hoe moeilijk iemand er het ermee kan hebben.
De vrouwen die in een inrichting terecht komen met deze klachten wil ik echt niet te eten geven.
Maar na mijn idee zijn dit ook veel vrouwen met overgangsklachten hoor.

Mijn schoonmoeder hebben ze jaren geleden en dan spreek ik over ruim 30 jaar terug de baarmoeder echt alles verwijderd, nu die is ook helemaal de weg kwijt geraakt omdat zij daardoor in de overgang kwam en ook opgenomen is geweest daarvoor.

Zo zie je dat de hormonen rare dingen met je doet, maar dat weten we helaas maar al te goed.

Veel sterkte allemaal
Sylvia

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » za 13 jan 2018 10:07

Hallo

Heeeeeel bijzonder om zo'n oud bericht uit 2012 van mezelf terug te lezen. Hoe onzeker en onwetend was ik toen nog betreffende de overgang en wat heb ik inmiddels ontzettend veel bijgeleerd dankzij deze site! Klinkt wellicht wat theatraal maar ik denk soms weleens dat deze site mijn leven gered heeft.

Dat hele proces van leren begrijpen van de overgang in het algemeen en leren omgaan met mijn eigen overgang in het bijzonder en alle veranderingen die ik doormaakte tijdens mijn transitie van vruchtbare naar onvruchtbare vrouw is in mijn meer dan 500 :o berichten goed te lezen, maar goed daar moet iemand maar net geïnteresseerd in zijn en zin in hebben ;)
Voor wie dat wel heeft: Een deel van het verloop van mijn overgang is te lezen in het subforum 'Omgaan met de veelheid aan klachten' : het topic 's Avonds zijn alle klachten weg', een bericht van 21 augustus 2014 , waarin ik antwoord geef op Ge die vraagt naar mijn overgangsklachten, en een ander topic in het subforum 'De nieuwe fase' : 'Even een pas op de plaats' wat ook stamt uit 2014 maar ook nog berichten uit 2016 bevat.

Inmiddels kan ik mezelf ook antwoord geven :lol: op de openingsvraag hier 'kan de geestelijke overgang zomaar ineens over zijn?'
Nee dat kan niet.
Het hele overgangsproces is een periode van groei en ontwikkeling en gaat met horten en stoten en pieken en dalen tot je op een gegeven moment geleidelijk aan in een wat rustiger vaarwater komt. De pieken en dalen worden dan minder heftig, mits je je aanpast en inzichten toelaat! Want als je op de oude voet door wil blijven gaan en je overgang ontkent, negeert of onderdrukt op welke wijze dan ook, duurt het allemaal nog veel langer en blijft het ook heftiger verlopen heb ik het idee. Been there, done that!
Ik vind nog steeds dat Marloes heel goed beschrijft waar het om gaat betreffende de geestelijke overgang. Zie het subforum 'De nieuwe fase' het topic 'Geestelijke Overgang'. Ook op de informatie pagina's staat hele duidelijke uitleg erover. Dat soort informatie heb ik zelf vaak gelezen en herlezen en laten bezinken, het moest als het ware beklijven voor ik er wat mee kon.

En hoe het nu met mij gaat is te lezen in een bericht van mij van 24 juli 2016 waarin ik antwoord geef op Lunar die vraagt hoe het gaat. Mijn diepste overgangswanhoop heb ik hier op het forum met vele vrouwen gedeeld dus laten weten dat het niet altijd zo hoeft te blijven is wel zo netjes vind ik zelf.
Dat bericht is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden maar mijn huidige situatie is vergelijkbaar denk ik. Met een paar verschillen: ik ben inmiddels postmenopauzaal (nog maar net) en ik woon nu samen met mijn geliefde. Een nieuwe hobby van mij is verre reizen maken: wil alle werelddelen ontdekken. In 2016 was dat Oceanië, in 2017 Afrika en in 2018 staat Azië op de planning. Mijn geliefde houdt niet van reizen dus ik ga gewoon alleen, me myself and I. Verder ga ik nog aan een nieuwe baan beginnen per 1 maart. Spannend!!! natuurlijk, dus ook ik moet mezelf weer (of nog) goed in acht nemen. Ik schat echter in dat mijn nieuwe baan wat rustiger zal zijn dan mijn huidige baan, vandaar dat ik deze keuze maak.
Postmenopauzaal is mijn draagkracht nou eenmaal blijvend veranderd vergeleken bij voor de overgang en daar heb ik naar te leven. Doe ik dat niet dan betaal ik zelf de prijs.
Het klinkt wellicht toch of ik teveel hooi op mijn vork neem maar ik luister heel goed naar mijn gevoel en intuïtie en doe wat bij mij past. Daarnaast heb ik heus wel oog voor mijn omgeving weer hoor, iets waar ik eerder mee geworsteld heb (ook te lezen in een van die oude berichten) maar wel in de juiste proporties.
De overspannen en depressieve puber waar ik hierboven ergens over schrijf is gelukkig geen puber meer en het gaat nu goed met hem, al zal ik me om hem altijd wel wat meer zorgen blijven maken dan om mijn andere kinderen die het gewoon wat makkelijker hebben in het leven.

Mijn hormonen spelen nog wel eens op, zo had ik van de week ineens weer een dag zo'n gejaagd gevoel, wat ik eerder in mijn overgang dagelijks had. Maar wel wat minder heftig en minder vaak dus dat opspelen van de hormonen. En ik heb opvliegers, de ene keer wat meer dan de andere keer.

Vr gr Lee

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Troelaatje » di 13 feb 2018 22:26

Wat een lief en uitgebreid antwoord Lee...dankjewel...

op de vraag van is het dit nou allemaal heb je jezelf ook in kunnen hervinden...wat fijn is dat...
voor mij zijn het altijd de angsten die opspelen...
Ik ben dan zo gespannen en angstig dat ik alle gedachtes die langs komen voor werkelijkheid zie en voel...
Het raarste en akeligste wat ik maar kan bedenken passeert de revue met als einde dat ik er niet meer van af zal komen en gek wordt...zo naar en akelig...heb dit al veel vaker gehad maar soms zit ik toch weer op de nullijn en maakt me bang en radeloos..er midden inzitten is vreselijk....er ontstaat dan weer angst voor de angst en de circel is rond...herken jij dit ook...of heb je nog tips?

Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 14 feb 2018 18:59

Hoi Troelaatje en anderen,

Blijft lastig zo midden in de angst. Sterkte daarmee. Hier gaat het momenteel wel wat beter heb ik het idee. Maar is nog maar net dus ja...Er komen nu weer spannende keuzes aan. Ik merk dat ik daar direct op reageer met een terugval. Maar ik lijk het sneller te kunnen tackelen. A. ik weet wat ik moet doen. B. ik ben minder angstig dus dat helpt er echt aan. Mijn angst piekt even niet zo. Wel was ik AD aan het afbouwen maar slik ik nu weer een 1/2. Ik zat op een kwart en wilde net naar 0 gaan. Even hulp in spannende tijden vind ik niet erg. Het afbouwen lukt wel weer als ik de keuzes heb gemaakt die ik moet maken.

Ik heb sinds 4 weken geen migraine gehad. Dat werkt positief op mijn stemming. Tja, verder zijn er gewoon hartkloppingen en opvliegers maar als er ook klachten afgaan dan is dat hier wel te behappen zeg maar.

Nou ja, ik hoop dat je er snel weer doorheen bent.
Wees maar lief voor jezelf. Dat helpt mij altijd.

Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Troelaatje » do 15 feb 2018 16:10

Dankjewel Madu en allen..

weten jullie eigenlijk ook wat hormonen met angsten te maken hebben..maalgedachtes enz...wat triggert het nou om veel meer angst te voelen en te ervaren dan normaal...wat velen hebben voor lichamelijke ongemakken heb ik het op het geestelijke vlak... bang voor controleverlies bang om gek te worden bang om psychotisch te worden dwanggedachten
en dat soort rare fratsen...

Grtz Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » vr 16 feb 2018 22:43

Hoi Troelaatje,

Ben je weleens psychotisch geweest? Angst is heel moeilijk. Ik heb daar dus vaak even hulp bij nodig als het te erg is. Bij mij komt het als ik niet genoeg kan slapen dat heeft een wisselwerking met stress natuurlijk.(ik heb ook PTSS) Het is een cirkel. Dus ik probeer de laatste jaren heel rustig aan te doen. Leefde als een kluizenaar bijna. Strikt regime vbt voeding, bedtijden, zeer weinig sociale contacten en als ze er waren op mijn tijd en naar wat ik aankon. Ik doe dan wel weer veel alleen. Dus zit niet alleen maar binnen, maar wel veel, zeker in de winter. Door hier te lezen snap ik dat ik me even terug trek dus ik maak me er niet meer druk over, hoewel ik het weleens zat ben natuurlijk, maar afdwingen werkt averechts.

Beetje AD als het nodig is. Soms een slaaptablet als het moet. Maar rust is het allerbeste weet ik. Soms komt er echter natuurlijk iets op je pad waar je even wat mee moet maar zelfs daarin leg ik mezelf veel minder moeten op. Vroeger moest ik voor anderen zorgen bv ook al voelde ik me beroerd. Nu doe ik het zelfs vaak niet al voel ik me niet beroerd. Ik maak andere keuzes en die vallen vaak naar mezelf uit. Ik leg dat wel uit overigens.

Ik houd hoop dat het ooit veel beter zal gaan. Ik leer zoveel meer aan mezelf te denken. Geef veel beter mijn grenzen aan en voel me er zelden meer schuldig over. Dat is zo'n energievreter geweest.

Wat doe je zelf aan je angsten?

Nogmaals sterkte,

Madu

Flora1
Berichten van Flora1
Onderwerpen van Flora1
Menopauzejaar:

Bericht door Flora1 » zo 11 mar 2018 19:22

Hoi Lee,

Ik heb slechte en goede fases maar ik hoop dat het bij jou goed blijft! Wat mij bij mijn fases opvalt is dat de ze minder intensief zijn nu dan in het begin. Daarom heb ik ervan ook niet meer zo erg last.

Groetjes,
Nele

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht