Extreem moe

Voor wie medisch ingrijpen nodig heeft om overgangsklachten te onderdrukken.
Voor aandoeningen die zich naast de overgang nog wel eens manifesteren.
En voor wie geestelijke overgangsklachten wil behandelen als een stoornis/aandoening.
Kiki1970
Berichten van Kiki1970
Onderwerpen van Kiki1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Extreem moe

Bericht door Kiki1970 » vr 15 dec 2017 20:53

Beste dames ,

Ik lees al maanden hier op het forum. Ik vind het zo fijn dat deze forum bestaat!
Hierboven heb ik mijn klachten vermeld.
Op dit moment kamp ik met extreme vermoeidheid. Al 3 maanden lang. Dat bezorgt mij onzekerheden en huil bijna dagelijks.
Ik was actief.... en nu is er niks van overgebleven.
Ik lees hier over dames die ook kampen met vermoeidheid.... maar die nog wel werken.
Ik werk niet.... en iets in de huishouding doen kost me zoveel moeite. Vaatwasser afruimen is een dagtaak voor me! En dan moet ik gaan liggen. Keuken beetje netjes houden is het enige wat ik dagelijks doe. Verder niks! Mijn lichaam voelt zich ziek en krachteloos.
Ik lig de hele dag op de bank.Totaal uitgeput! Vitamines maanden lang gebruikt.... (multi vitamine, vitamine D, magnesium, omega 3) Van de gynaecoloog de anticonceptiepil gekregen. (Tegen overgangsklachten zoals paniekaanvallen, hartkloppingen)

Bloed laten prikken op schildklier, vitamine B12 , vitamine D, diabetici, bloedarmoede.... Alles was goed.
Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.
Gister weer naar de huisarts.
Weer een lijst voor bloedonderzoek gekregen.

Heeft die vermoeidheid nog wel met de overgang te maken?
Zijn er dames die maanden lang zonder energie zijn/waren? En zo extreem?

2017 is een hel voor me geweest.
Ik hoop op betere tijden.
In de zomer leek het even beter te gaan. Had toen 3 maanden geen menstruatie.
Vaak denk ik: dit hoeft voor mij niet meer. Ik voel me ziek!
Kerstboom staat al 4 dagen in de huiskamer. Zonder lichtjes en ballen. Ik KAN het gewoon niet opbrengen om de boom te versieren!

Ik schrijf dit met tranen in mijn ogen. Als ik wist dat het eens over zou gaan... dan zou ik nog hoop hebben. Na 1 jaar is mijn hoop ver te zoeken. Ik ben zo bang dat er iets goed mis is met me.

Ik hoop op jullie reactie!

Kiki

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:

Re: Extreem moe

Bericht door Sannie1412 » za 16 dec 2017 09:34

Hallo Kiki,

Ik heb hetzelfde al een jaar moe, begin dit jaar werkte ik nog en ging inderdaad gewoon door met alles sinds 3 maanden geen werk meer...En nu ben ik opgebrand wat je zegt de keuken opruimen en ben uitgeteld, ik slaap soms ook in de middag een uurtje. Boodschappen halen zie ik gewoon tegenop totaal geen zin in voel me ook erg down. Huishouden doen verschrikkelijk!! Er is geprikt op hormomen bij mij en de huisarts belde donderdag voor de uitslag en die zei dat ik in de overgang zit nu moet ik 30 januari naar de overgangspoli omdat ik met vele klachten loop en dan idd dat extreem moe zijn.

Sannie1412

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 16 dec 2017 11:26

Hallo Kiki en Sannie

Ik heb het niet zo extreem als jullie, maar bij vlagen.
Ook 2017 was voor mij een soort van rampenjaar.. veel lichamelijke klachten waardoor ik niks kon.
Alles begon met een paar kaakontstekingen achter elkaar. Ik heb een volledig boven en ondergebit nu omdat het niet langer kon.
Daarna na een ontstoken teen een idioot allergische reactie op antibiotica.. ik had nergens geen zin meer in.. Ja lezen en nog eens lezen en ik moest mezelf dwingen om het huishouden te doen.
Na een werkelijk supervakantie in mei kwam ik terug en heb ik 2 maanden spit in mijn rug gehad. Ik was gewend om te sporten en actief te zijn omdat ik dat moet vanwege mijn diabetes... Kortom ik raakte best ook gedeprimeerd en nu weer een ontsteking in mijn linkerarm..
Ik slaap slecht en daarom overdag niet vooruit te branden. Ik slik zo nu en dan Oxazepam om te kunnen slapen. In overleg met de huisarts gedaan.
Ik moet de kerstboom ook nog optuigen, Ik heb de afgelopen week eindelijk veel achterstallig huishoudelijk werk kunnen doen en dat voelt heel goed!
Ik word zo depri van de onzekerheid. Ik heb het gevoel een soort van controle kwijt te zijn over mijn humeur.
Maar ook de onregelmaat in de menstruatie daar word ik knetter van eerlijk gezegd.
Ik wens jullie sterkte en ik hoop dat er snel verbetering komt.
Die donkere dagen werken natuurlijk ook niet mee..

Groetjes van RaNa1970

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Lee64 » za 16 dec 2017 17:45

Hallo dames,

Jullie berichten zijn voor mij herkenbaar. Ook ik had zo'n ontzettend moeilijk jaar, al was dat niet 2017: Mijn moeilijkste jaar van de overgang ligt al weer een tijdje achter me gelukkig maar ik weet het nog goed. Heel 2011 zat ik in de ziektewet: werken lukte voor geen meter en ook in het huishouden kon ik weinig. Laat staan sociale contacten onderhouden of sporten. Ik zat vooral op de bank eigenlijk dat jaar. Niet fijn, maar wel broodnodig op dat moment. Ik had al mijn energie nodig voor de overgang.

Dat ik daar toch weer 'uit' gekomen ben, uit die 'banksituatie' , komt omdat ik dankzij dit forum en de website mijn draaglast aan ben gaan passen aan mijn draagkracht. Een draagkracht die tijdens de overgang nou eenmaal verandert. Ook ik zag ineens op tegen het optuigen van de kerstboom en alle andere (kerst)acties die zonodig moeten.

Maar dames van wie moet dat eigenlijk??
Toen ik er geen zin en geen puf voor had deed ik het gewoon niet! Dat is namelijk ook een optie.....en die optie voelde, nadat ik mijn schuldgevoel opzij heb kunnen zetten, bijzonder goed kan ik jullie vertellen.

Dat schuldgevoel slaat namelijk helemaal nergens op: als er meerdere personen in een huis wonen, waarom moet dan degene in de overgang perse de kerstboom optuigen? Omdat dat jaren zo geweest is? Tijd om de taken dan eens anders te verdelen!
In het stukje van Kiki bijvoorbeeld: de kerstboom staat al 4 dagen in de huiskamer....ik weet niet hoeveel huisgenoten je hebt Kiki maar als je ze hebt waarom tuigen zij de kerstboom niet op?
Ik ben niet in mijn eentje verantwoordelijk voor de kerstgezelligheid dacht ik op een gegeven moment.

En zo zijn er echt meer situaties die misschien al jaren zo zijn en waar we ons eerder goed bij voelden, maar de overgang vraagt om al die ingesleten patronen te herzien. Mijn overgang vroeg daar in ieder geval wel om, waarbij het optuigen van de kerstboom misschien maar een kleinigheid was maar wel illustratief.

Vr gr Lee

PS. Mijn draagkracht is definitief veranderd inmiddels maar wel weer een stuk groter dan in 2011. En tegenwoodig vind ik het weer leuk om mijn kerstboom op te tuigen :) Maar hij staat er alleen omdat ik daar zelf zin in heb en er nu niet te moe voor ben.

Muna68
Berichten van Muna68
Onderwerpen van Muna68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Muna68 » za 16 dec 2017 23:18

Bestee dames,

Wat een feest der herkenning. Toch weer iets anders hier maar goed, er zijn zeker overeenkomsten. Bij mij komt die moeheid in vlagen. Zo denk ik dat het goed gaat en zo lig ik plat en is werkelijk alles te veel. Mijn kerstboompje trek ik uit de doos met lichtjes en versiering, alles zit er al in. Echt een overgangskerstboompje, stekker in het stopcontact en klaar. Daarna tevreden van af de bank kijken hoe 'gezellig' het eruit ziet.
Emotioneel snap ik soms niets van mezelf. Alles is een aanleiding tot huilen. Dat komt dan gelijk met die moeheid. Mijn vanzelfsprekende levensvreugde moet ik echt zoeken met een kaarsje soms. Waar blijft zoiets? Tel daar een abrupt leeg nest bij op en het feest is compleet. Ik vind het wat hoor, poehee. Lief zijn voor mezelf, zelfzorg en rust zijn voor mij de ingrediënten die werkzaam zijn. Voor mij is delen hierover wel belangrijk alleen merk ik toch dat het nog steeds een beetje beladen is en dat is best jammer want gedeelde smart is écht halve smart.

Succes dames met alle perikelen.
Muna68

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 17 dec 2017 09:45

Hoi Muna68

Ik ben heb me sinds een paar dagen aangemeld bij het forum.
Ik herken veel in wat je schrijft. Soms overvallen worden door zo'n verschrikkelijke moeheid. Vaak gepaard met opeens huilen uit het niets.
Die kerstboom doe ik hier net zo. Ik heb hem nog niet staan. Mijn man haalt straks de dozen van de zolder.
De lichtjes zitten er al in en ik duim telkens weer dat de lampjes het nog doen, anders moeten er nieuwe in.
Gelukkig weten de kinderen al een paar jaar dat wij een rustige kerst willen zonder overdreven gedoe.
Het kerstdiner bestaat meestal uit restjes uit de vriezer. Ik ben dol op koken maar niet als "verplicht leuk doen omdat het hoort op die dagen."
Lief zijn voor mezelf, dat proces duurt al een behoorlijke tijd van mijn leven.
Dat speelde al ver voor de overgang. Ik ben nu op een punt dat ik het wel gewoon laat merken.
Als ik geen zin heb, doe ik het niet. En als de ander daar een probleem mee heeft, probeer ik het bij de ander te laten.
Wel leg ik uit wat er aan de hand is of ik zeg netjes dat ik moe of overbelast ben.
Dat is een heel lang proces. Ik heb echter een "goed" slecht voorbeeld. Mijn moeder die zich altijd schikte naar anderen en nooit nee kon zeggen en dan tegen mij klagen dat ze het allemaal niet kon.. Daar zet ik mij erg tegen af.
Ik geef toch toe als ik lichamelijk op ben of geen zin heb, want hoe meer ik me ertegen verzet, hoe harder het later aankomt als ik gewoon doorga.
Vaak komt het dan dubbel en dwars terug..
Even voor de duidelijkheid, ik heb heel veel steun aan mijn man. Hij is mijn beste maatje en ik zou niet weten wat ik zonder hem moet.
Hij heeft het best zwaar met mij maar we spreken het tegen elkaar uit op het juiste moment. Natuurlijk is er weleens onenigheid maar we proberen het altijd weer goed te maken.

Groetjes van RaNa1970

ClaudGron
Berichten van ClaudGron
Onderwerpen van ClaudGron
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door ClaudGron » zo 17 dec 2017 10:34

Hoi allemaal,

Oh ja de kerstdagen.... pffff, mijn boom staat nog niet eens, alleen al het idee dat ik dat ding naar beneden moet halen, optuigen... Ik heb een alternatief gezocht in een klein kant en klaar kerstboompje :D
En idd de moeheid, ik ben ook ( normaal gesproken ) erg actief.
Ik heb paarden en voorheen kon ik wel elke dag rijden, nu zie ik er al tegenop om het zadel te pakken.
Maar het is voor mij ook wel een fijne uit laat klep, sta ze nu dagelijks gewoon lekker te poetsen en tegenaan te kletsen.
15 min met de hond lopen is voor mij nu ook echt wel de max.
Dit forum is idd fijn, mijn vriendinnen zijn wat jonger en zijn hier dus nog niet mee bezig, waardoor het lastig is om erover te praten.
Mijn man is echt super lief maar is erg praktisch ingesteld en weet ook niet zo goed wat hij ermee aan moet. Heel lief dat hij zegt, joh dan stofzuig je toch niet, maar voor mij voelt het als een beperking dat ik daar te moe voor ben.
Ik vind e overgang gewoon stom!!

Wens jullie een fijne dag!
ClaudGron

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 17 dec 2017 11:41

Hoi ClaudGron,

Ja! Ik vind de overgang ook stom! Maar ik denk dat het voor een deel ook door de omgeving komt.
Alsof het er niet mag zijn. Mijn man vindt het gelukkig niet raar en steunt me zoveel als hij kan.
Maar omdat ik ook niet zoveel in de rest van mijn omgeving kwijt kan, ben ik hier terechtgekomen.
Ik heb spijt dat ik van de week geen kant en klaar boompje meegenomen heb.
De laatste dagen was ik wel weer wat actiever. Oh paarden, daar ben ik als de dood voor. In de zomer zijn hier veel ruiters op de weg.
Ik ga meestal spontaan een ommetje. Ik vind ze leuk achter een hek maar niet te dichtbij.
Toch, als het jouw passie en je liefhebberij is zou ik me daarop focussen. Dat probeer ik ook op dagen dat het wel goed met me gaat.
Ik vraag mijn man weleens om te stofzuigen en gelukkig doet hij dat dan. Misschien een idee?
Ook al doet hij het niet op mijn manier, het is dan toch mooi gedaan en ik geef hem het gevoel dat hij mij helpt.
Groetjes van RaNa1970

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door SusanL » zo 17 dec 2017 12:09

Dag dames

Zomaar wat quotes uit bovenstaande berichten om eens bij stil te staan.....
ClaudGron schreef:
zo 17 dec 2017 10:34
Heel lief dat hij zegt, joh dan stofzuig je toch niet
RaNa1970 schreef:
zo 17 dec 2017 11:41
Ik vraag mijn man weleens om te stofzuigen en gelukkig doet hij dat dan. Misschien een idee? Ik geef hem dan het gevoel dat hij mij helpt
Zou het nou niet wenselijk zijn als die geweldige echtgenoten uit zichzelf de stofzuiger pakken en dat ook nog volkomen logisch vinden?
Persoonlijk zou ik dat pas echt begripvol en behulpzaam vinden!

Susan

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 17 dec 2017 12:47

Hallo Susan
SusanL schreef:
zo 17 dec 2017 12:09
Zou het nou niet wenselijk zijn als die geweldige echtgenoten uit zichzelf de stofzuiger pakken en dat ook nog volkomen logisch vinden?
Persoonlijk zou ik dat pas echt begripvol en behulpzaam vinden!
Er is bij ons een heel proces aan vooraf gegaan. Mijn man is vier jaar werkloos thuis geweest en in die periode hebben wij het huishouden volledig samen gedaan en de taken verdeeld.
Sinds twee jaar heeft hij vast werk en is hij van 7 tot 7 van huis en heb ik ervoor gekozen het huishouden volledig op me te nemen.
Om onze gezamenlijke hobby te kunnen blijven doen. Wij schrijven samen boeken. Die zijn ook uitgegeven.
Wij gebruiken veelal de weekenden om samen te schrijven, als ik ertoe in staat ben. Soms doet hij dan de dingen die ik heb laten liggen en dat betekent dan voor mij dat ik het vraag.
Dus ja, hij kan het heel goed uit zichzelf, maar wij kiezen op dit moment in goede harmonie voor deze weg.

Groetjes van RaNa1970

Kiki1970
Berichten van Kiki1970
Onderwerpen van Kiki1970
Menopauzejaar:

Bericht door Kiki1970 » di 19 dec 2017 20:52

Beste dames,
Bedankt voor jullie reacties!

@ Rana: wat fijn dat je het niet zo extreem hebt en van tijd tot tijd dingen doet! Gister voelde ik me even goed. Gelijk verlichting in de kerstboom gedaan.... toen de kerstballen..... na 10 ballen stopte ik maar en belande op de bank.

@ Lee: jij moet het echt zwaar hebben gehad! Jij kan mij goed begrijpen.
Je zegt: van wie moet het eigenlijk?
Van niemand! Maar ik ben gewoon en kasplant geworden. Dat is toch niet gezond? Als het tijdelijk was.... ok..... maar dit duurt maanden. Plus ik voel me echt ziek!
Dag in dag uit niet vooruit te branden.
Is dit nog wel normaal?

Ik heb 1 probleem meer dan jullie:
Door al een jaar met paniekaanvallen te zijn, ben ik verslaafd geworden aan kalmeringspillen en alcohol.
Ik herken mezelf niet meer.
Dit wil ik niet, maar ik kan niet zonder.
Wist ik maar 1 jaar geleden dat mijn klachten door de overgang komen!
Ik voel gewoon dat ik hier niet uit kom. En zeker niet met een huisarts die niet weet wat hij met me aanmoet.
Dit is een nachtmerrie zonder einde voor me.
Wat moet ik doen?

Kiki

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » wo 20 dec 2017 09:12

Beste Kiki,

Ik vrees dat je in een cirkeltje beland bent.
Ik weet niet of ik dit kan zeggen zonder je te kwetsen. Ik wil je niet kwetsen nl.
Praat evt eens met je huisarts of een therapeut over je alcohol probleem.

Praat met je man, zorg dat hij meer uit je handen neemt en dat hij je steunt.
Wees eerlijk naar jezelf toe meis, wat je nu doet, daar los je echt niets mee op.
Ja, de overgang is klote, ik weet het, zit ook midden in de beginfase en ben bang voor alle pijntjes in mijn lijf. Ik ben zelf heel erg bang voor enge ziektes. Heb ook al jaren paniekaanvallen en slik AD al 13 jaar. Als het nodig is, gelukkig niet vaak, gebruik ik een kalmeringspilletje.
Wat de overgang betreft heb ik niet veel aan mijn huisarts maar met haar heb ik wel de afspraak altijd te mogen komen wanneer ik me zorgen maak.

Ik wens je echt heel veel sterkte met alles.
Zorg goed voor je zelf en nogmaals.
Je bent niet alleen, zie maar op deze site maar je moet wel zelf aan de slag met jezelf.

Groetjes,
DIana

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Madu » wo 20 dec 2017 10:30

Hoi Kiki,

Er zijn hier echt nog veel meer mensen die zo moe zijn als jij dat bent. Ook mensen die helaas aan de pillen zijn gegaan en alcohol. Ik sluit me aan bij Diaantje. Stop aub met die pillen en de alcohol dat maakt je klachten alleen maar erger. Hoewel het lijkt dat het niet zo is. Kip en het ei.

Om te stoppen heb je hulp nodig. Daarna misschien ook wel omdat je dan niet klachtenvrij zult zijn namelijk. Voor angsten zijn andere middelen beschikbaar die minder verslavend zijn. Als je denkt dat je je zo niet kunt voelen door de overgang lees dan steeds hier weer. Het kan wel, helaas...

Gun het jezelf om zo gezond als mogelijk door de overgang te komen. Nu vergroot je de problemen die je lichaam heeft door pillen en alcohol.

Sterkte want het valt niet mee,
Madu

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Lee64 » zo 24 dec 2017 17:05

Hallo Kiki
Kiki1970 schreef:
di 19 dec 2017 20:52
@ Lee: jij moet het echt zwaar hebben gehad!
Net zo zwaar als anderen op het forum (of daarbuiten, want er zullen zeker ook vrouwen zijn die helaas voor hen deze website nog niet gevonden hebben en allerlei andere etiketjes opgeplakt krijgen)
Kiki1970 schreef:
Is dit nog wel normaal
vraag je. Die vraag heb ik hier al zo vaak gelezen..... en het antwoord is gewoon te vinden op de website en het forum.
Ja dit is helaas normaal voor veel vrouwen. Zoals Madu ook al schrijft: je bent heus niet de enige. En ja het kan maanden/jaren duren, al was het op een gegeven moment wel in wat lichtere variaties gelukkig deels afhankelijk van de keuzes die ik zelf maakte.

Op je vraag
Kiki1970 schreef:
wat moet ik doen?
heb je volgens mij al antwoord gekregen in je andere topic en als het niet duidelijk voor je is: op het forum staan veel berichten van vrouwen die hun weg in de overgang hebben gevonden en door deze website weer licht aan het einde van de tunnel begonnen te zien. Het gaat allemaal om bewustwording (daar is verder geen handleiding voor, dat kwartje moet vanzelf vallen door veel lezen hier), om het herzien van ingesleten patronen die vroeger bij ons pasten en nu niet meer, kortom:om het jezelf opnieuw uitvinden (dat vond ik zelf een hele klus) en om draaglastvermindering en stressbeperking! (voor laatstgenoemde zaken en ook voor het herzien van ingesleten patronen moet je omgeving/huisgenoten ook mee willen werken) Het is echt allemaal te lezen hier.
Dat alcohol geen oplossing is ga ik niet eens zeggen, dat weet je zelf al wel.

Vr gr lee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht