We moeten jong blijven

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

We moeten jong blijven

Bericht door Rian » zo 30 apr 2006 23:08

iemand op deze website schreef:Mijn arts zei letterlijk: "U moet rekening houden met een vervroegde 'aftakeling' "

Wordt er dan zo tegen vrouwen na de overgang aangekeken? Afgetakeld?

Hallo dames,

Ik las dit ergens op deze website in een reactie van iemand.
Een manier van een arts, een gynaecoloog in dit geval, die een vrouw uitlegt wat overgang volgens hem is.

Terecht was deze vrouw helemaal verbouwereerd en vroeg ze ze zicht af:

Wordt er echt zo tegen ons vrouwen aangekeken?

Ja! Zo wordt er dus tegen vrouwen in/na hun overgang aangekeken.
Het is overal merkbaar en zichtbaar dat we niet meer aan de bak mogen.
Zo krom is onze westerse wereld.
Als te oud en uitgerangeerd word je gezien.

Maar pas op vrouwen!
Hoe logisch het ook is dat we ons door deze beeldvorming ook gaan voelen als te oud en uitgerangeerd........... Zeg niet hardop dat je je daardoor ook zo voelt.
Want dan ineens zegt dezelfde maatschappij: "Jij ziet het verkeerd, dat is alleen maar je eigen beeld"..... En men stuurt jou als een onvolleerde kleuter naar de hulpverlening en wast zelf de handen in onschuld.

Rian

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd: 63

Re: We moeten jong blijven

Bericht door Ruchama » ma 01 mei 2006 00:33

Hallo dames

Allemensen .. wat een botte, zeer onnadenkende snert opmerking van zo'n arts.
Maar laten we blij zijn dat ze het hardop zeggen want je merkt het inderdaad heel subtiel/verkapt alom in de maatschappij.

Alleen Rian om eerlijk te zijn wist ik het wel ... maar wilde ik het eigenlijk eerst niet weten omdat het zo zeer doet.

Ik ben er geschokt en verdrietig van.
Ik voel mij aangevallen en ontkend in mijn vrouw/menszijn.

Kruimel

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marjolein » ma 01 mei 2006 02:11

Hoi Rian en Kruimel,

Niet alleen 'jong' is in.
Het lijkt tegenwoordig vooral om het 'volmaakte lijf' te draaien.

Herinnert iemand van jullie zich dat tv-programma nog, op een of andere commerciele zender, natuurlijk gefinancierd door de plastische chirurgie, waarin een stel bij een groot scherm stond, waarop steeds een ander lichaamsdeel te zien was.
Daar gaven de heer en dame dan commentaar op, in de trand van: 'ja, daar kan nog wel wat af' of: 'dat zou ik wegzuigen' of: 'daar moeten toch wel siliconen in.'
En soms werd een lichaam zelfs 'goedgekeurd!"

Ik heb met verbijstering naar deze programma's zitten kijken. Ik vroeg me af wat voor wereldbeeld jonge vrouwen hierdoor krijgen.
Hoe zien ze hun eigen lichaam, maar vooral hoe moet dat als ze ouder worden. En, hoe kijken ze tegen oudere vrouwen aan?

Dat er zoiets als het 'borstenforum' op internet kan bestaan, waar jonge meisjes schrijven: "Nog vier nachtjes slapen en dan ga ik van cup A naar cup C!"
En.........nu komt het........... "M'n moeder heeft een paar dagen vrij genomen om me te verzorgen na de operatie.....!"

Hebben vrouwen daarvoor vroeger hun bh's in het openbaar verbrand, omdat ze meer wilden zijn dan een paar borsten?

groet,
Marjolein

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Bericht door Linda » ma 01 mei 2006 17:01

Hoi dames,

Oow, ik ben toch niet de enige lees ik, die zich zo akelig voelt bij de manier waarop met vrouwen wordt omgegaan.

Wat ik ook zo erg vind, is dat deze praktijken dan ook nog zo vaak worden gerechtvaardigd met de de dooddoener: "Het is toch niet verplicht, je hebt toch een keus?"

Wie vroeg om die keus? Wie creeerde die markt?
De maatschappij slaat keihard terug naar elke verworvenheid die vrouwen bereiken.
Vroeger bij voorkeur achter het aanrecht. Tegenwoordig bij voorkeur in de spotlights als sprookjesprinses.
Om het oog te strelen van de prins op het witte paard?

Vrouw-onwaardiger kan het haast niet meer worden.
Mensen, wat ben ik weer even heel blij met mijn rimpels en mijn afgezakte borsten.
Ik ben het in elk geval nog helemaal zelf.
Ik zeg bewust 'even blij' want het is een magere troost in het grote pijnlijke geweld van veronderstelde maakbaarheid.

En de jonge vrouwen van nu, die straks in de overgang 'hun' maakbare maatschappij gaan doorzien............ Ik leef met ze mee.

Linda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht