Bang dat de overgang me nog meer gaat belemmeren

Werk (betaald of onbetaald), opvoeding, mantelzorg, jong moeten blijven......... Overgang of niet, er blijft van vrouwen veel verwacht worden.. Beeldvorming en een steeds sneller worden maatschappij zetten vrouw-eigenheid onder druk zet.
Ljvdb
Berichten van Ljvdb
Onderwerpen van Ljvdb
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bang dat de overgang me nog meer gaat belemmeren

Bericht door Ljvdb » za 19 aug 2017 21:37

Hallo allemaal,

Ik ben erover verbaasd, het is soms alsof ik mijn eigen verhaal lees :(
Maar wat doet dit forum goed, niet dat er mensen zijn met klachten, maar wel de herkenning!

Ik ben bijna 46 jaar en tot 3 jaar geleden kwam ik zeldzaam tot eigenlijk nooit bij een dokter. Nu moet ik uitkijken er niet elke week een bezoek te willen brengen. Ik leid een actief en druk leven. Ben getrouwd, 1 dochter van 12 jaar, man en ik zijn beide werkend en hebben het best druk (maar niet op een onprettige manier).

Een jaar of 3 geleden kreeg ik last van steken en 'bandklachten' rondom mijn middenrif. Soms alleen steken, maar vaak alsof mijn bh band veel te strak zit (maar dan niet constant). In een later stadium kwam daar ook met regelmaat een drukkend gevoel bij (alsof het beurs is en of er te weinig ruimte zit). Nu bijna 3 jaar verder heb ik meer klachten en echt allerlei onderzoeken gehad. Begonnen met fysiotherapie, mensendieck, longarts (ademhalingsonderzoek), longfoto's, echo van de buik, bezoek aan een cardioloog, hartfilmpje, echo, fietstest, osteopaat, ademhalingscursus (Buyteko), manueel therapeut, internist, CT scan, uitgebreid bloedonderzoek etc. etc.

Het bleef helaas niet alleen bij de band klachten. Ook heb ik regelmatig kramp tussen mijn schouderbladen, een zere schouder, vaak een stijve nek en sinds begin dit jaar ook af en toe hartkloppingen (een keer een hele nacht, waardoor ik 's ochtends op de eerste hulp belande). En dan heb ik het nog niet over mijn stemmingswisselingen. Waar ik vroeger NERGENS tegenop zag, super actief was, nooit aan het tobben, weet ik het nu soms echt niet meer. Hypochondrische trekjes zijn mij niet meer vreemd.

En dan last (but waarschijnlijk not least) heb ik sinds een paar weken ook een brok in de keel (inderdaad het gevoel alsof er iets zit wat je niet weg kunt slikken). En ja, als je daar eenmaal op gaat letten wordt slikken (wat normaliter vanzelf gaat) een ' dingetje' en daardoor heb ik ook wel eens het gevoel dat mijn eten niet lekker weg zakt, zucht.....

Afgelopen nacht weer 3 uur wakker gelegen van hartkloppingen (snelle hartslag), waar je super moe (en onzeker) van wordt. Dat begint steeds met me (uit het niets) niet zo lekker voelen en als ik dan ga liggen dan begint het. Een hartslag van ver boven de 100 en dat een paar uur lang :shock:

En ja dan is het gewoon moeilijk te geloven dat het maar ' de overgang ' is (of kan zijn), maar als ik al mijn klachten optel (en bedenk dat ik nooit ergens last van had) ben ik er eigenlijk op sommige momenten van overtuigd dat ik iets ernstigs heb. Dan is het voor mijn gevoel te makkelijk te denken/ geloven dat het de overgang is en ben ik bang dat ik wat over het hoofd zie en dat het toch iets ernstigs is.

Als ik dan weer op dit forum lees dan is er zoveel herkenning. Ik vraag me wel oprecht af hoe lang dit allemaal kan gaan duren (ik menstrueer nog heel regelmatig), en als ik sommige vrouwen op dit forum zie met een leeftijd van ver boven de 50 dan zinkt de moed mij in de schoenen.

Ben tot nu toe alleen 4 uurtjes minder gaan werken (werk nog ca 25-30 uur per week) maar ben zo bang dat het me straks (meer dan nu gaat) belemmeren in de dingen die ik doe. Ben regelmatig zo bang dat ik dan het liefst thuis blijf , zag er zelfs tegenop om op vakantie te gaan.

Goed, ik wilde dit even met jullie delen, het voelt (hoe wrang ook) goed dat ik weet niet de enige te zijn!

gr Janny

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Bang dat de overgang me nog meer gaat belemmeren

Bericht door SusanL » zo 20 aug 2017 12:44

allerlei onderzoeken gehad. Begonnen met fysiotherapie, mensendieck, longarts (ademhalingsonderzoek), longfoto's, echo van de buik, bezoek aan een cardioloog, hartfilmpje, echo, fietstest, osteopaat, ademhalingscursus (Buyteko), manueel therapeut, internist, CT scan, uitgebreid bloedonderzoek etc. etc
.
Mijn god :o wat zou het toch veel zorgkosten schelen als we als maatschappij gewoon de overgang met al haar geestelijke, lichamelijke en sociale facetten zouden erkennen en accepteren !

Een overgangsverlof voor vrouwen die dat nodig hebben zou goedkoper uitvallen lijkt mij, dan al die kosten voor doktersbezoeken, onderzoeken en therapieën voor een normale levensfase als de overgang.

Susan

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 52

Bericht door Ellenoor » ma 21 aug 2017 15:29

Dag Susan L
Jij hebt zeker wel overgangsverlof gehad, van je werk neem ik aan.

Janny
Heel erg herkenbaar allemaal wat je schrijft. Trouwens wat iedereen schrijft hier over de brok in de keel.
Ik heb daar zelf jarenlang aan geleden,en mijn huisarts stelde dat het een stress keel was,een overgangskeel zei een andere dame hier,dat is erg aannemelijk wegens al die innerlijke stress die er nu eenmaal bij komt kijken als je net in de overgang zit
Ik wil de dames hier graag eens verwijzen naar de Nieuwsbrief van juni 2012 op deze site.
Zelf heb ik daar heel erg veel aan gehad en hem zelfs uitgeprint en op de ijskastdeur geplakt tot ie jaren later helemaal geel was verkleurd door het het zonnetje in de keuken en door mijn gekook daar natuurlijk.
Laat nog eens horen hoe het met jullie gaat.
Zelf heb ik nog zelden een brok in de keel,maar ohw wat snap ik jullie angst hierover
Hopelijk stel ik jullie een beetje gerust door te zeggen dat die brok verdwijnt als de pre overgangsfase achter de rug is,alle klachten zijn nieuw en eng maar dat brengt deze fase met zich mee.
Zo was het bij mij althans dan,de pre overgang vond ik een hel puur vanwege alle lichamelijke ellende die zich manifesteerde en ik het niet herkende als pre overgangsklachten.

Met vriendelijke groet Ellenor

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Lia » ma 21 aug 2017 17:04

Ljvdb schreef:
za 19 aug 2017 21:37
Waar ik vroeger NERGENS tegenop zag, super actief was, nooit aan het tobben, weet ik het nu soms echt niet meer.
Hallo Ljvdb

Ja dat is wat in de overgang gebeurt. Door de veranderingen in hormonen moet alles anders gaan (samen)werken, waardoor je zenuwstelsel onder druk staat en je niet meer dezelfde draagkracht KUNT hebben.
Op dezelfde voet voort willen blijven gaan zal allerlei klachten geven of versterken.

De overgang was voor mij zeker een tijd van stappen terug doen in activiteiten en zeker ook in verantwoordelijkheden. Al was het alleen maar om te ervaren en te leren hoe mijn lichaam reageerde op dingen als stress. Eiste ik teveel van mezelf kon ik er donder op zeggen dat ik er de prijs voor kreeg te betalen en mijn klachten versterkten of er doken weer nieuwe op.
Dan zat er niks anders op dan de verwachtingspatronen bijstellen en er meer afstand van te nemen. Al was het alleen maar om niet te verzanden in overal bang voor worden.
Ik kwam er al gauw achter dat angstiger voelen niet alleen maar een hormonale kwestie was, maar heel sterk te maken had met te weinig luisteren naar niet meer kunnen, opzien tegen, enz.

We moeten tegenwoordig voldoen aan allerlei verwachtingen, en bewust of onbewust streven we daarnaar en geloven we maar al te graag dat dat kan.
Het aantal mensen met angst en paniekproblemen groeit dan ook gestaag. En Ja Susan, dat is inderdaad kassa....
Het kostte mij wel wat tijd om voor mezelf toe te geven dat stappen terug doen beter voor me was.
Had ik nog beter naar mezelf geluisterd en naar wat mijn emoties en gevoel in die tijd aangaf, dan had ik, zeker weten na mijn menopauze eerder meer rust gevonden.

Want daar ben ik intussen wel van overtuigd, hoe meer je jezelf tegenwerkt en je verminderde draagkracht negeert hoe langer het blijft naslepen.

En als je het af en toe ff niet meer weet, dan is dat zo. Dat mag. Niemand weet altijd precies wat te doen en dat hoeft ook niet. Zeker in de overgang niet als je instaat tussen het oude en het nieuwe. Gelukkig geeft de overgang je een aantal jaren o.a. de tijd voor die verandering, en om te ontdekken waar je naar toe gaat en herzieningen aan te brengen waar. Stel je voor dat je binnen een maand moest omschakelen, dan zou je pas gek worden.

groet
Lia

(PS: @Susan... vrouwen de ruimte geven die jij voorstelt zou inderdaad heel veel minder medicalisering opleveren en misschien ook nog wel mensen aan het werk helpen die nu niet aan de bak komen. Maar vooral ook minder angst voor de overgang, want dat medicaliseren bevordert die angst natuurlijk ook nogal.

Ljvdb
Berichten van Ljvdb
Onderwerpen van Ljvdb
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Ljvdb » zo 27 aug 2017 23:56

@ Suzan

Ja de overgang erkennen en accepteren, mooi gezegd.
Maar voordat je dit kunt doen moet je deze wel eerst Herkennen.

Dus die doktersbezoeken, therapieën en onderzoeken waren nog vóór het moment dat ik überhaupt erachter kwam dat al die klachten misschien wel eens door de overgang zouden kunnen komen.

Ljvdb

Sammy24
Berichten van Sammy24
Onderwerpen van Sammy24
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Sammy24 » di 29 aug 2017 09:16

Hallo dames,

Ik herken dit ook helemaal. Ook ik heb moeite te geloven dat al mijn klachten die ineens aanwezig zijn, met de overgang te maken hebben.
Het maakt me bang en onzeker, bang om iets ergs te hebben en onzeker over mijn lichaam waar ik altijd blindelings op vertrouwde. Het laat me zien dat gezondheid niet iets vanzelfsprekends is en dat is doodeng. Gelukkig heb ik geen last van het globusgevoel. Wel het ene kwaaltje na het andere terwijl ik nooit iets had en mezelf best heel stoer vind/vond.
Ik woon in Zuid Frankrijk ben alleen en het lukt me maar niet om een uitkering te krijgen. Ik ben daardoor afhankelijk van het zware lichamelijke werk dat ik doe: bomen kappen, stuken, metselen, tuinen bijhouden,enz..
Het wordt me heel vaak te zwaar maar heb geen keuze.. sterkte met alles..

Ik hoop dat je net als ik wat kracht vindt door alle verhalen hier.. ( ik ben 43 )

Sammy24

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Leeftijd: 61

Bericht door Gaby » do 14 sep 2017 09:31

Goedemorgen dames,

Allereerst even een antwoord voor ljvdb:

Allemaal heel herkenbaar! Ik kwam weliswaar wat later in de overgang dan jij, maar het heeft ook lang geduurd voordat duidelijk werd dat mijn klachten (ook veel met ademhalen en benauwdheid) met de overgang te maken hadden. Deze site heeft me daarbij enorm geholpen. Mijn mond viel echt open van herkenning, zo'n geruststelling! En de doktoren maar van niets weten, onbegrijpelijk! Veel sterkte er komen weer betere tijden.

En dan een vraag voor Lia:

Ik zie dat wij even oud zijn en uit jouw verhaal spreekt echt dat je door alle klachten heen bent. Is dat ook zo?
Mijn klachten begonnen pas echt toen ik 54 was, daarvoor was het veel milder, en het is nu echt vele malen beter met me dan in het begin, dat was echt een ramp. Maar nu ik 60 ben kan ik nog steeds helemaal niet tegen stress. Ik moet dan alles uit de kast halen om weer tot rust te komen en gelukkig gebeurt dat dan wel sneller dan een paar jaar geleden, maar jeetje dan komen die angsten ook weer om de hoek kijken en ik weet dat het allemaal niet ''hoeft'', maar het gebeurt toch. En dan komen de opvliegers ook weer en kan ik inwendig een soort trilgevoel krijgen. Ik voel me dan nog steeds zo kwetsbaar. In de ochtend is dat het sterkst, vaak wordt ik in de avond weer veel rustiger en voelt het ''normaler''. Herken jij dat?
Fijne dag vor alle dames!
Gaby

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 55

Bericht door Desi » do 14 sep 2017 09:41

Hallo Gaby,

Je vroeg het wel niet aan mij, maar ik kan jouw verhaal helemaal onderschrijven!
De klachten zijn echt milder geworden en veel beter te handelen dan een aantal jaar geleden, maar de stress......

Momenteel zit ik weer in een hele slechte week qua onrust/stress/nerveus gevoel en waarom? Ik heb geen idee. Een constant zeurend nerveus gevoel, met opvliegers tussendoor die voelen als paniekaanvallen. En daarna dan heel koud en een trilgevoel van binnen inderdaad. Ik kan dat dan ook niet stoppen.
En inderdaad vooral in de ochtenden behoorlijk erg, later op de dag wordt het minder. Dit is een week of 6 voor het eerst weer begonnen, duurde toen ook een week, en nu dus weer zo'n week. Het lijkt wel een soort van cyclus... maar ik ben al bijna 8 jaar postmeno!
Is dit een beetje te vergelijken met wat jij voelt?

groetjes,
Desi

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Leeftijd: 65

Bericht door Jacobina » do 14 sep 2017 12:10

Hoi,

Ik herken ook veel van de klachten die jullie hier schrijven. Ook ik heb s´morgens ook altijd heel veel onrust in mijn lijf. Heel nerveus. Later op de dag gaat het dan geleidelijk aan beter. Ja waar komt die onrust toch vandaan he? Is daar nou helemaal niets voor te krijgen. Ik heb al wat jaren AD, maar heb nu het gevoel dat dat eigenlijk helemaal niet helpt in de overgang. Ik heb ook oxazepam en gebruik dat zo min mogelijk. Morgen ga ik bloedprikken voor de schildklier, omdat de klachten van de overgang ook wel lijken op klachten van de schildklier. Dus dan kan ik dat uitsluiten als dat goed is.
Ik ben 65 jaar, en dacht ik ben er nu toch wel doorheen, nou mooi niet dus. Terwijl ik toch ook wel wat "goede" jaren heb gehad. Maar het laatste jaar hebben we wel veel meegemaakt, een verhuizing van het buitenland weer naar Nederland. Misschien is dat wel heel stressig geweest, dat daardoor de klachten weer wat teruggekomen zijn. Wat zou ik gelukkig zijn, als de overgang eens voorbij zal zijn. Ik wens jullie heel veel sterkte, het geeft me een goed gevoel dat ik niet de enigste ben.

Jacobina

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » do 14 sep 2017 13:50

Hallo Jacobina,

Ik zie jouw berichten over nerveus en onrust al wat vaker voorbijkomen. Ik heb een vraag: is het bij jou ook ineens weer komen opzetten na een tijd weggeweest te zijn?
Ik ben in december 8 jaar in de postmenopauze en sinds een aantal weken heb ik bij tijd en wijlen deze klacht terug. Het maakt me erg onzeker (is het wel nog steeds de overgang?) en daardoor ook moeilijk mee om te gaan.

Zoals vanmorgen: ik zit op mijn werk, niks aan de hand, en ineens uit het niks word ik heel bang/angstig/nerveus. Het zweet breekt me letterlijk uit (opvlieger?, ben dan echt kletsnat). Daarna heel koud (doordat ik nat ben van het zweet ook natuurlijk) en rillerig en na een half uur zakt het met zeker 70/80% af, maar het nerveuze gevoel in mijn buik blijft een beetje hangen dan. Natuurlijk ook door allerlei gedachten die ik dan krijg (het zou toch niks anders zijn?), dat helpt ook niet.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is.

groetjes,
Desi

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Leeftijd: 61

Bericht door Gaby » vr 15 sep 2017 09:05

Hoi Desi en Jacobina,

Dank voor jullie berichten,

Even een antwoord aan Desi:

Ja de klachten die je omschrijft lijken wel een beetje op wat ik voel.
Bij mij is het ook een soort van cyclus dan weer een week goed en dan weer een week veel angstiger voor dingen meer opvliegers en een soort trillerig gevoel in mijn lijf. Ik ben dan ook meer moe en heb de behoefte me terug te trekken.
Het gekke is inderdaad dat ik dan in de avond denk, waarom werd ik daar nou zoooo nerveus van, ik kan het dan allemaal weer veel meer relativeren.
Als ik wakker word voel ik me ook vaak onrustig nerveus en een beetje een soort tril in mijn lijf, wat dan in de loop van de ochtend weer wegtrekt.
Als ik in zo'n slechte week zit kan ik soms al een opvlieger krijgen als ik iets niet kan vinden bijv. dat is toch bizar?
Ik zit nu 6 en een half jaar in de postmenopauze, dus nog net iets korter dan jij, maar je zou toch denken nu is het wel eens klaar?!

En Jacobina,

Wil je even laten weten of je schildklier oké is?
Dan weten we ook dat de overgang dus nog lang kan aanhouden.
Hoe lang zit jij nu in de postmenopauze?

Dag dames heb een fijne dag!

Gaby

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Leeftijd: 65

Bericht door Jacobina » vr 15 sep 2017 12:16

Hoi meiden,

Ik ben vanmorgen niet geweest bloed te prikken. Ik heb me gisteravond zo kloten gevoeld, en waarom. Misschien nerveus voor het bloed prikken? Nu ga ik dus maandag heen. Ja ik denk zelf dat de overgangsklachten nog steeds doorgaan. Ik heb ook vaak dat getril in mijn lijf. Heb vanmorgen maar even een halve pam genomen, maar dat wil ik eigenlijk liever niet, maar ja soms moet je wat. Mijn man zegt ook steeds dat moet je gewoon doen. En het helpt wel wat hoor. Ik heb dat ook steeds dat dat nerveuze gevoel soms zo maar op komt zetten zonder enige aanleiding, en heb dan ook altijd last van de maag. Het trekt later wel wat weg. Ja meiden die rot-overgang, wat kun je daar toch een last van hebben. Het kan zoveel plezier vergallen. En toch kan ik best wel genieten hoor. En ga ook gewoon boodschappen doen. Ik hoop dat het met jullie ook gauw wat goed mag gaan.

Jacobina

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » za 16 sep 2017 12:57

Hallo Gaby en Jacobina,

Wat een waardeloze tijd is het toch die overgang! Ik vind het wel fijn om te lezen dat mijn klachten inderdaad door de overgang kunnen komen ondanks dat ik er al zo lang in zit. Geeft toch wat rust ook. Maar natuurlijk waardeloos dat we hier zo lang mee moeten zien te dealen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk gewoon mijn ding te doen. Een paar jaar geleden lukte het werken dan helemaal niet, maar nu gaat dat wel beter ondanks de aanvallen. Ben uiteraard wel wat minder productief dan wanneer ik ze niet heb, maar het lukt me toch mijn werk te doen. Ik doe er alleen dan wat langer over...

Hopelijk een fijn weekend dames! Laten we maar moed houden: ooit is het over (toch?).

Desi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht