Ervaringen Femoston/bijwerkingen pijnlijke en vermoeide benen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Wil0511
Berichten van Wil0511
Onderwerpen van Wil0511
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Ervaringen Femoston/bijwerkingen pijnlijke en vermoeide benen

Bericht door Wil0511 » ma 04 sep 2017 09:29

Hallo,

Ik ben opzoek naar vrouwen die ervaring hebben met Femoston.
Omdat ik al bijna 3 jaar last heb van hevige overgangsklachten ben ik vorige maand begonnen met Femoston....laagste dosering.
Alle klachten die ik had zijn verdwenen, geweldig....ik heb me in jaren niet zo lekker gevoeld, alleen heb ik wel een heel vervelende bijwerking die ik nu ook niet meer ga trekken, heb ontzettende last van mijn benen, pijnlijk en doodvermoeiend. Net mijn huisarts gebeld over deze klacht, krijg tot nu toe alleen zijn assistente te spreken en kreeg als antwoord ja het is het één of het ander. Daar kan ik dus niks meer. Mijn vraag is zijn er vrouwen die deze bijwerking ook hebben/gehad met Femoston en hoe hebben jullie het opgelost??

Gr Wil

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 56

Re: Ervaringen Femoston/bijwerkingen pijnlijke en vermoeide benen

Bericht door Troelaatje » ma 04 sep 2017 17:45

hallo Wil...

geen ervaring mee maar welke klachten had je en zijn nu weg?

Troelaatje

Wil0511
Berichten van Wil0511
Onderwerpen van Wil0511
Menopauzejaar:

Bericht door Wil0511 » ma 04 sep 2017 19:06

Hallo Troelaatje

Ik heb de afgelopen 10 jaar steeds meer klachten gekregen, ben er nu pas achter dat het met de overgang te maken heeft.
Ongeveer 10 jaar geleden begonnen met bijna altijd hoofdpijn en haaruitval. Ik slikte toen nog steeds de pil. Eenmaal met de pil gestopt 8 jaar geleden meteen van mijn menstruatie af en vreselijk veel nachtelijke opvliegers dat ik geen nacht meer kon slapen, na 3 maanden gestopt te zijn met de pil toch maar weer aan de pil begonnen.

Toen weer 4 jaar geleden weer gestopt met de pil, weer de zelfde vreselijk klachten niet kunnen slapen door de nachtelijke opvliegers, en maar weer aan de pil begonnen. Nog steeds altijd maar hoofdpijn. Drie jaar geleden in een depressie gekomen, hyperventilatie, angst en paniek aanvallen, veel spierkrampen, misselijk.

Huisarts kon hier allemaal niks mee, schreef alleen maar oxazepam voor, naar een psycholoog geweest, had ik ook niks aan. Nu afgelopen juni weer gestopt met de pil, meteen weer drama met nachtelijke opvlieger en niet meer kunnen slapen. Ik was het helemaal zat ik wil niet meer aan de pil, veel gelezen op internet over nachtelijk zweten toen las ik over Femoston, huisarts gebeld en gevraagd of ik dat kon krijgen. Ik slikt het inmiddels een maand.

Na 3 weken Femoston slikken was ik van al mijn klachten af die ik de afgelopen 10 jaar had. Voel me niet meer depri kan weer lachen, geen nachtelijke opvliegers, en geen hoofdpijn meer heerlijk. Alleen nu heel veel last van ontzettende pijnlijke vermoeide benen. Afgelopen zaterdag geen Femoston ingenomen volgende geen last meer van mijn benen. Vandaag voor het eerst weer Femoston ingenomen omdat ik de angst paniek hyperventilatie en de opvliegers al weer op voel komen. Lang verhaal.......ik had nooit verwacht dat al mijn klachten met Femoston zouden verdwijnen dus voor mij nu pas duidelijk dat al mijn klachten met de overgang te maken hadden. Nu nog van de bijwerkingen in mijn benen af zien te komen.

Gr Wil

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 56

Bericht door Troelaatje » ma 04 sep 2017 19:44

Goshi Wil..

wat een duidelijk verhaal en hoe duidelijk dat die k.t overgang dus voor al die klachten kan zorgen...zo over en overduidelijk.
Tja nu je benen nog kan me voorstellen dat dat eventueel. in het begin van de behandeling is en na een tijdje weer stabiel kan zijn... uitproberen en wie weet heeft iemand een tip... maar wat fijn dat je weer. kunt lachen!!

geniet en dankjewel, Troelaatje

Wil0511
Berichten van Wil0511
Onderwerpen van Wil0511
Menopauzejaar:

Bericht door Wil0511 » di 05 sep 2017 08:12

Dankjewel Troelaatje,

Niet eens bij stil gestaan dat het kan komen door het begin van de behandeling, wie weet wordt het nog minder. Gisteren wel een afspraak gemaakt met de gynaecoloog, kan over 6 weken daar terecht. Ik wil meer weten over de overgang en het gebruik van Femoston. Mijn huisarts luistert niet naar me als ik over de overgang begin....heel jammer.

Dankje voor het meedenken.

Marianne
Berichten van Marianne
Onderwerpen van Marianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Marianne » di 05 sep 2017 12:06

Wil0511 schreef:
ma 04 sep 2017 19:06
Eenmaal met de pil gestopt 8 jaar geleden meteen van mijn menstruatie af en vreselijk veel nachtelijke opvliegers dat ik geen nacht meer kon slapen, na 3 maanden gestopt te zijn met de pil toch maar weer aan de pil begonnen.
Hallo Will

Je hebt al die jaren hormonen gebruikt, verschillende keren heel kort gestopt. Veel te kort om te weten of je van jezelf nog menstrueert.
Je kunt op deze website alles vinden over de overgang en over hoe hormoonaanvulling het overgangsproces kunstmatig vasthoudt in de fase van voor de laatste menstruatie.
In 2011 vermoedt je de overgang al en schreef je er hier over. Je wist toen al dat het overgangsklachten konden zijn.
Dat het proces niet gewoon doorgaat als je hormonen aanvult is een feit en ook wat je steeds ondervindt. Je stopt, lichaam en geest krijgen een opdonder te verwerken, waarna het proces zich gaat oppakken om vervolgens met medicijnen weer te worden verdrongen.

Een ding is zeker, een keer gaan we door de overgang heen. Eens moet dat proces zich kunnen voltooien.
Je kunt er hier alles over lezen

Marianne

Wil0511
Berichten van Wil0511
Onderwerpen van Wil0511
Menopauzejaar:

Bericht door Wil0511 » di 05 sep 2017 12:55

Hallo Marianne,

Dank je wel voor het reageren.

Inderdaad 3 x gestopt hooguit 4 maanden en weer aan de pil. Elke keer als ik weer aan de pil begon was omdat ik op instorten stond en mijn huisarts mij geen advies gaf. Eigenlijk ben ik al die tijd ook zelfs wel een beetje in de ontkenning geweest dat het de overgang was, ik kon niet geloven dat de klachten zo erg konden zijn. Misschien ook wel omdat mijn moeder zusters helemaal geen overgangsklachten hadden. Nu dan de Femoston, daar sta ik niet helemaal voor 100% achter, ik wil geen hormonen meer slikken maar ik moet wel even ik stond echt weer op instorten,. Volgende maand heb ik een afspraak staan bij de gynaecoloog, ik hoop ik ook iets wijzer van te worden.

Heel fijn dat je hier alles erover kan lezen en fijn dat dit forum bestaat, er staat heeeeel veel informatie dat ik niet eens weet waar ik zal beginnen.

Dankjewel nogmaals!!

Mvg,
Wil

Marianne
Berichten van Marianne
Onderwerpen van Marianne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Marianne » di 05 sep 2017 13:44

Hallo Wil

Ja logisch, ineens krijgt je lichaam de hormonen niet meer aangevuld, dat je hormonale systeem dan "instort"..........
Denk dat er maar weinig vrouwen aan wie dat nagenoeg ongemerkt voorbij gaat.
Je lichaam en geest worden voor de leeuwen gegooid en hebben tijd nodig om je eigen, natuurlijke systeem weer wakker te maken.
Dat herstellen is geen kleinigheidje. Dan is het herstellende en wordt het weer terug gewezen.

De volgende keer dat je stopt, en je hormonen weer terugvallen naar 0, zal het weer tegen die afhankelijkheid aanbotsen en eerst moeten herstellen.
Herstelprocessen na de 50 worden er niet gemakkelijker op, of het nou om hormonen gaat of iets anders, het kost allemaal toch wat meer kruim dan vroeger, ervaar ik elke dag.
Langzaam afbouwen de volgende keer, zal zeker de klachten niet voorkomen, maar haalt er mogelijk net ff de scherpe kantjes van een plotselinge terugval af.

Deze kanten van hormoongebruik kunnen vrouwen je vertellen, en dat doen ze hier ook regelmatig.
Van je gynaecoloog zul je het vrijwel zeker niet horen.

Marianne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht