Toch echt in de overgang!

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Yvantwel
Berichten van Yvantwel
Onderwerpen van Yvantwel
Menopauzejaar:
Leeftijd: 35

Toch echt in de overgang!

Bericht door Yvantwel » ma 03 jul 2017 14:54

Hallo

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Yvette, 35 jaar en een dochter van 7 jaar. Sinds vorig jaar augustus begon ik me raar te voelen. Hoofdpijn soms slecht zicht alsof ik diamantjes zag twinkelen in me ogen. Daarnaast kreeg ik soms hartklopping en zat ik niet lekker in me vel.
Ik dacht werkelijk iets aan me hart te hebben, maar na onderzoeken blijkt er niks aan de hand te zijn.
Ik voel(de) me down en had nergens meer zin in. Dus hop naar de huisarts, die dacht dat ik depressief was omdat Ik had in die tijd ook steken bij me linkerborst en trok door naar mijn schouder. Nu bijna een jaar verder, en veel lezen op internet denk ik helaas dat ik ben begonnen aan de overgang. Ik heb hartklopping af en toe niet altijd. Begin ineens te zweten terwijl handen en voeten koud zijn. Ik bed zo'n raar gevoel voor het slapen gaan dat ik het idee heb, wordt ik morgen nog wel wakker. Mijn vertrouwen in mezelf is gedaald naar 0% en voel me soms deprie en kom de dag niet door.
Met gewoon opstaan kan ik ineens duizelig worden en ligt in me hoofd. Me menstruatie is altijd week of langer te laat, ik ben het maar 3 dagen en vloei enorm.
Na vandaag veel gelezen te hebben toch maar afspraak bij de huisarts gemaakt. Wellicht dat hij mij kan helpen. Ik wil zo niet verder. Als ik werk......nergens last van, als ik alleen thuis ben, bang om alleen te zijn, en dat er wat zou gebeuren. Herkennen jullie dit ook?

Yvantwel

Greetje78
Berichten van Greetje78
Onderwerpen van Greetje78
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Re: Toch echt in de overgang!

Bericht door Greetje78 » di 04 jul 2017 11:20

Hoi Yvantwel,

Ik wil even tegen je zeggen dat ik al deze klachten ook had toen ik 10 jaar geleden overspannen was. DAt is dus zeker niet uit te sluiten. Daar kun je zelf natuurlijk het beste wat over zeggen. veel stress geha de laatste tijd? Erg druk gehad? Zorgen gemaakt? Het kan allemaal! laat je even weten hoe het afloopt bij de huisarts?

Greetje78

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door SusanL » di 04 jul 2017 13:08

Dag dames

Voor we met diagnoses gaan strooien..... het gevoel overspannen te zijn gaat zeer regelmatig gepaard met de (pre) overgang. Het is niet of-of maar het is vaak en-en. Er is erg veel over te lezen hier zowel op het forum, de informatiepagina's als in de nieuwsbrieven.

Mijn advies: eerst alles lezen hier en dan pas besluiten of je naar de huisarts gaat. Daar kan je namelijk nogal eens van een kouwe kermis thuiskomen met een doosje AD of de ACpil in je handen. En of je daar nou zoveel mee opschiet.....

Groetjes Susan

Yvantwel
Berichten van Yvantwel
Onderwerpen van Yvantwel
Menopauzejaar:

Bericht door Yvantwel » wo 05 jul 2017 21:59

Dag dames,

Jaar geleden wel veel druk gehad, nieuwe woningen en moest binnen een week verhuizen zodat ik niet te te veel kosten we te zitten als een alleenstaande moeder. Was een drukke en hectische periode. Daar ben ik in inmiddels wel over heen. Gaat super met mij, volg een opleiding waar ik veel plezier in heb en hoge cijfers haal, dus ik zit echt wel goed in me vel.

En heb nu al een jaar lang mijn symptomen bijgehouden, wat en wanneer....... en na een jaar blijft het aan. Ik kan met mijn eigen huisarts perfect overweg en heel goed praten, ik kan hem dit in vertrouwen nemen. En mijn ha en dat weet ik 100% zeker die smijt niet met medicatie, probeert het altijd op een natuurlijk weg. Anderhalf jaar geleden ook bij hem geweest, en hij gaf aan eerst maar eens bloed te prikken voordat er iets wordt gedaan. En ik slik ook niet zomaar medicatie, een aspirine neem ik eigen 80% niet omdat ik zoiets heb mijn lichaam lost het op. Ik beslis zo wie zo zelf als ik wel of niet wat wil slikken.

Ook het forum heb ik goed geleze voordat ik überhaupt iets zou schrijven, ik ben niet iemand die graag met andere mijn problemen deelt, maar ik moest het kwijt. En hoopte hier fijne gesprekken te vinden.

Greetje78 ik laat het je wel weten hoe het verlopen is. Thanx.

Yvantwel

Yvantwel
Berichten van Yvantwel
Onderwerpen van Yvantwel
Menopauzejaar:

Bericht door Yvantwel » do 06 jul 2017 10:15

Dag dames,

Vandaag bij de huisarts geweest en wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Me huisarts heeft goed naar mij geluisterd. Hij gaf aan dat als een vrouw in de overgang is moeilijk te pijlen is of het daadwerkelijk zo is omdat de hormonen schommelen, je moet dan maar op de juiste tijd bloedprikken en dat werkt niet altijd.

Zo wie zo ga ik n een hele onderzoek krijgen met mijn bloed. Hij gaat me op heel veel punten checken. Daarvan uit gaan we verder kijken. Omdat ik vaak emotioneel ben en niet durf te slapen kunnen we altijd een stap zetten om naar de praktijkondersteuning te gaan om te kunnen prate en dingen van me af te zetten zodat mijn leven weer normaal kan worden.

Het kunnen 2 opties zijn: daadwerkelijk in de overgang, of nog steeds overspannen na een jaar. Nu ga ik dat gezamenlijk met de huisarts bekijken. Over een week kan ik bellen over mijn bloeduitstlag, is daar niks raars in te vinden mag ik van hem (moet niet) 3 maanden hormonen slikken, helpt dit, dan zijn we een stap verder en dan ben ik met de overgang bezig. Als die uitsluitsel er is dan moet ik stoppen met hormonen, omdat je daar veel bij aankomt in gewicht. En ik eindelijk na een jaar onder de 100 kilo zit ivm afvallen. En dan ga ik met de praktijkondersteuning praten zodat ik de angst niet meer krijg en me leven weer op kan pakken, en samen met de huisarts bekijken hoe we de periode van de overgang goed kunnen laten verlopen zonder angst.

Dus al en al ben ik super blij met deze uitslag en dat de huisarts naar me heeft geluisterd. En niet zo maar medicatie gaat gooien, ik mag hormonen maar het hoeft niet, de keuze is aan mij. Mijn huisarts is top en een luisterend oor, 10 min consult was het niet, was uitgelopen naar 20 min, nou dat geeft me een goed gevoel.

Nu wachten op de rest, en ik heb nu moed.

Yvantwel

Zoem
Berichten van Zoem
Onderwerpen van Zoem
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Zoem » zo 09 jul 2017 07:44

Hoi Yvantwel,

zo te lezen heb je een goede, verstandige huisarts, dat is heel fijn! Super dat je eventueel de hormonen (oestrogeen? Of oestrogeen/progesteron-combi?) gewoon kan uitproberen en dat hij het niet laat afhangen van testen maar van jouw ervaring. Lijkt me echt een hele geruststelling als je weet dat je arts met je meedenkt en meezoekt naar een oplossing die bij jou past.
Ik was zelf afgelopen week ook bij mijn huisarts om te vragen naar de mogelijkheid om progesteron te krijgen en hij zei: "Wij (ik vraag me overigens altijd af wie die 'wij' zijn) geven altijd pas hormoontherapie als de menopauze is begonnen". Toen zakte me de moed meteen in de schoenen eerlijk gezegd. Gelukkig stond hij vervolgens wel open voor mijn verhaal over natuurlijke hormoonondersteuning tijdens de overgang (was geheel nieuw voor hem) en hij zei dat hij het ging uitzoeken.
Volgende week hoor ik of hij gevonden heeft wat ik bedoelde. Ben benieuwd...

De reden dat ik naar de huisarts ging voor hormonen was dat ik dezelfde symptomen heb als jij, plus nog een hele rits andere. Ik heb een tijd bijgehouden wanneer ik van welke klacht ik het meeste last heb en zie een heel duidelijk verband met mijn cyclus. De week voorafgaand aan de eisprong is het ergst, dan lig ik compleet op apegapen en zijn o.a. dat vreemde, nare gevoel tijdens het slapen gaan en de hartkloppingen/neiging tot flauwvallen het ergst. Mijn breinpower staat dan ook echt op nul, ik kan nauwelijks mijn werk doen en scharrel de hele dag rond als een zombie. Ook heb ik dan veel last van een soort vibratie/getintel in mijn hele lichaam, voelt erg vervelend, vooral 's nachts.

Hou je ons op de hoogte over hoe het verder gaat met je?
Bedankt alvast!

Zoem

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht