Helpen hormonen, er doorheen te komen??

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Senseo
Berichten van Senseo
Onderwerpen van Senseo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Helpen hormonen, er doorheen te komen??

Bericht door Senseo » do 15 jun 2017 16:00

Hallo dames,

Ik ben nieuw, hier al 4 jaar in de overgang..ging redelijk..
Word hoe langer hoe erger, herken veel symptomen ook die hier beschreven worden, een feest van herkenning.
Zoveel rondgelopen met fysio, mijn spieren en gewrichten, moe, zweten, nergens zin in, laat me maar...
Nu last van hyperventilatie... achteraf al 2 jaar met perioden. Ook hartfilmpjes, onderzoeken, gezond als een vis.
Ik heb wel oxazepam, maar probeer het op te lossen met valdispert, en uit me hoofd gaan, en kalm blijven, gedachten verzetten.
Ga er wel mee naar fysio, voor ademhalingsoefeningen, en mijzelf kalmeren.
Ik heb hier totaal geen zin in!!
Boodschappen vind ik al wat!! Zo herken ik mijzelf niet!!
Helpt hormoontherapie, iets..en zo ja welke??
Wie heeft hier ervaring mee??
Andere tips ook zeer welkom!!

Senseo

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Helpen hormonen, er doorheen te komen??

Bericht door Lia » do 15 jun 2017 21:17

Hoi Senseo,

Geloof graag dat je geen zin hebt in alle ongemakken.
De aanpassingen van lichaam en geest krijgen hun beslag als de hormonen definitief verlaagd zijn, dus na de menopauze.
Het principe van hormoonaanvulling is, dat het je hormonen aanvult en je daarmee kunstmatig houdt in de fase van vóór de menopauze.

Met hormoontherapie moet je eigenlijk binnen een half jaar na stoppen menstruatie beginnen.
Het is maar zeer de vraag of je er nu nog iets mee kunt onderdrukken, want als je al 4 jaar in de postmenopauze bent dan zijn je hormonen al zo verlaagd en is er al zoveel veranderd in lichaam en geest. Dat kun je niet meer terugdraaien met aanvulling.

Maar sowieso, na een periode van aanvulling zal de overgang zich alsnog verder moeten voltooien.

Lia

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd: 52

Re: Helpen hormonen, er doorheen te komen??

Bericht door Max » zo 13 mei 2018 14:00

Hallo Senseo,

Het hoeft niet perse een half jaar na het wegblijven van de menstruatie.
Ik ben nu 4 jaar post en de opvliegers zijn bijna weg.

Vriendelijke groet Max.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht