Welke schade ontstaat na chemo/na 15 jaar hormonen slikken?

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
DeKim65
Berichten van DeKim65
Onderwerpen van DeKim65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Welke schade ontstaat na chemo/na 15 jaar hormonen slikken?

Bericht door DeKim65 » do 29 jan 2015 14:02

Dag lezer,

Ik heb een paar vraagjes waar jij misschien wel raad mee weet.

Een korte inleiding:
Ik ben 27 jaar wanneer ik een zware chemotherapie krijg vanwege de ziekte van Hodgkin (tegenwoordig Hodgkin lymfoom). "Binnen 2 weken zal je hoofdhaar verdwijnen, datzelfde geldt ook voor je menstruatie. Ik denk niet dat je ooit nog zal menstrueren", aldus de arts. De man krijgt helaas gelijk.
Met de gynaecoloog zoek ik een passende oplossing voor mijn ongewilde overgang. Zo jong lichaam moet beschermt worden, zo is de gedachte.
Na diverse uitprobeersels kiezen we voor Kliogest: estradiol en norethisteron oftewel
Oestrogeen- en progestageenhormonen.
Het zou bijdragen aan betere botstructuur en algehele fysieke en mentale gezondheid.
Het lukt mij inderdaad fysiek en mentaal goed te herstellen van de chemokuur.

Helaas krijg ik in 2013 te maken met DCIS (voorstadium borstkanker). Geen arts of verpleegkundige wil/kan met zekerheid vaststellen dat dit voortkomt uit het slikken van ruim 15 jaar hormoontabletten.
Wel constateren ze dat het verstandig is direct te stoppen met deze medicijnen. Over een paar jaar zou het sowieso al het geval zijn vanwege het bereiken van de mijlpaal 50 jaar. Van de een op de andere dag dien ik mijn bron van houvast los te laten.
Ik doe dat ondanks mijn twijfel en angst voor de afbraak van mijn lichaam.

Inmiddels ben ik bijna een jaar verder en de klachten stapelen zich in rap tempo op.
Het ergste zijn de enorme spier/gewrichtspijnen. Maar ik heb ook last van oorsuizen aan een oor, duizelingen, slecht slapen, opvliegers enzovoorts.
Ik twijfel zeer sterk aan het toen genomen besluit direct en geheel te stoppen met slikken van hormoontabletten.
Zou het achteraf gezien beter zijn dit fasegewijs door te voeren?
Is het normaal dat mijn lijf zo snel fysiek achteruit gaat (bijna 50 :) )?
Tot hoever kan ik dit laten gaan onder de noemer: dit hoort bij een normale overgang
Moet ik rekening houden met toekomstige blijvende lichamelijke beperkingen (los van ouderdomsklachten)?
Wie van jullie heeft ook na chemotherapie langdurig hormoonkuur gehad, misschien kunnen we ervaringen uitwisselen :?: :!:

Nu ik mijn eigen tekst teruglees lijkt het op een Noodkreet. Valt wel mee hoor, maar ik ben wel benieuwd of er advies/tips of raakvlakken zijn.

Fijn dag allemaal,
groet KIM

DeKim65
Berichten van DeKim65
Onderwerpen van DeKim65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Re: Welke schade ontstaat na chemo/na 15 jaar hormonen slikk

Bericht door DeKim65 » wo 25 feb 2015 14:55

Dag lezer,

Na jaren Kliogest geslikt te hebben: estradiol en norethisteron oftewel
Oestrogeen- en progestageenhormonen, ben ik van de een op andere dag gestopt.
Het gevolg veel pijn in de botten, slecht slapen enzovoorts. Ik heb hierover vragen gesteld in dit forum. Blijkbaar zijn er meer dan voldoende lezers, echter geen schrijvers, want ontvang geen enkele reactie.
Jammer want het mist zo zijn/haar doel. Het doet mij besluiten niet verder deel te nemen aan het onderdeel; forum. De website biedt mij overigens wel voldoende informatie, waarvoor dank !

DeKim65

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Pee » wo 25 feb 2015 15:04

Dag Kim,

Ik heb je post gelezen, maar ik heb nooit chemo gehad.
Wel hormonen geslikt voor 5 jaar, in eens gestop met die pillen.
Ook heb ik kalkspatjes gekregen in mijn borst.
Het stoppen was zwaar, dat had denk ik anders gemoeten.
De klachten die jij beschrijft zijn "gewone" overgangsklachten.
Die heb ik ook legio haha, ik denk dat je daar aan moet gaan wennen.

Groet petry

Marjo67
Berichten van Marjo67
Onderwerpen van Marjo67
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Marjo67 » wo 25 feb 2015 15:54

Hallo Kim,

Ik heb geen hormoonsuppletie gehad, maar heb wel 33 jaar geleden (1981) op mijn 14e botkanker (osteosarcoom) doorgemaakt. Hiervoor ben ik net als jij behandeld met zware chemokuren.
Van die chemokuren/cytostatica is sinds de jaren 90 dat ze op latere leeftijd (Late Effecten Kinderkanker) kunnen veroorzaken. Ik ben 47, maar mijn lichaam is door die rotzooi jaren ouder. Ik heb veel zogenaamde "ouderdomskwaaltjes". Ben snel moe, was al vroeg in de overgang (gevolg chemo's), heb net als jij veel spier-gewrichtsklachten, zeker in deze periode.
Als ik me vergelijk met leeftijdsgenoten, dan voel ik me echt een ouwe taart :(

Wellicht spelen bij jou de gevolgen van de chemo's van toen ook een rol bij het ouder worden.
De overgang is 1, maar onderschat de gevolgen van chemo's niet. Ze hebben ons leven gered, maar onze lichamen hebben er wel schade van opgelopen.....

groet van een "lotgenootje"
Marjo67

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht