Afbouwen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Afbouwen

Bericht door Ilse61 » vr 23 jan 2015 09:39

Beste lotgenoten,

Na drie maanden Femoston continu 0,5/2,5 te hebben gebruikt, ben ik, zoals met mijzelf afgesproken, aan het afbouwen. Ik neem nu 1 dag niet en 2 dagen wel. Dit doe ik al 2 weken en het gaat goed.

Maar hoe zet je nu de volgende stap zonder in ene de hele ellende weer over je heen te krijgen? Kun je de Femostonpillen doorknippen om zo bv over te gaan naar 1 dag niet, 1 dag een halve en 1 dag wel?

Of ga je stoffen missen als je ze doorknipt? (ik heb geen idee hoe de samenstelling van zo'n pil is).

Wie heeft hier ervaring mee en wil die met mij (en de anderen) delen?

Dank,
Groetjes,
Ilse

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Re: Afbouwen

Bericht door Gerrie » vr 30 jan 2015 21:56

hoi Ilse,

ik weet van een vriendin dat zij het advies kreeg om de pil door te knippen, en had van de apotheek een knippertje..
Ikzelf had pleisters destijds en daar knipte ik elke paar maanden! en stukje meer van af.
Als je in een keer stopt is mijn ervaring krijg je heftige klachten / als je afbouwt krijg je ook in de regel wel klachten maar niet opeens heel erge. Ikzelf had toen ik geen hst meer had minder klachten (met name de opvliegers) dan voordat ik met hst begon. Ook de stemmingswisselingen waren grotendeels na het stoppen over. Terwijl ik die heel erg had voordat ik met die rommel :mrgreen: begon.
Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

Gerrie

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Ilse61 » do 02 apr 2015 22:52

Dag Annita, Ilse en Sandra,

Ik ben nog niet zo lang geleden gestopt met HST en wil jullie vertellen hoe het mij is vergaan. Begin oktober 2014 ben ik met HST begonnen.
Ik heb de Femoston drie maanden geslikt en ik knapte ervan op. In die tussentijd heb ik een nieuwe leuke baan gevonden omdat ik weer kon slapen, want de opvliegers waren grotendeels weg, had ik weer energie, waardoor dat lukte. Ik zag het leven weet zitten.

In januari ben ik, omdat de angst voor borstkanker bleef knagen in overleg met mijn overgangsverpleegkundige gestopt met de HST. Ik heb heel langzaam afgebouwd, begonnen met 3 dagen wel en 1 dag niet. Dat twee weken. Daarna 2 dagen wel 1 dag niet, en toen ik er nog maar drie per week slikte ben ik helemaal gestopt, omdat ik merkte dat ik teveel hormoonschommelingen kreeg. Zienderogen knapte ik op doordat de schommelingen afnamen en blijkbaar mijn eigen lichaam het weer oppikte. En wat bleek: de klachten die ik had voordat ik in oktober aan de HST begon, kwamen niet meer in die hoedanigheid terug. Wel heb soms flinke opvliegers, maar omdat ik veel beter in mijn vel zit, heb ik daar minder last van. Ik grap wel eens naar mijn man: Ik ben een slecht mens geweest, want ze zijn me aan het voorbereiden op de hitte in de hel :evil:

Hoe dan ook, de HST heeft me tot nu toe goed gedaan, ik had het blijkbaar even nodig. Had mijzelf ook beloofd om het maar drie maanden te nemen. Voor de opvliegers slik ik nu rode klaver (ben ik ook geen fan van, want ik slik liever niets waar oestrogeen of fyto oestrogeen in zit, maar kwaliteit van leven is ook belangrijk) dat mij redelijk goed helpt. Verder neem ik vitaminen, eet gezond, drink geen of nauwelijks alcohol, neem in de avond een paar koppen valeriaanthee om te slapen. Natuurlijk heb ik nog steeds goede en minder goede dagen, ik ben nog regelmatig misselijk en heb nog wel last van mijn maag, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik niet meer verder wil, integendeel.

De HST heeft blijkbaar een positieve wending aan mijn leven gegeven, want daardoor had ik dus ook de energie om aan die nieuwe leuke baan te beginnen. En nu, als ik een opvlieger heb, dan roep ik even: Gloeiende gooters en dan moeten mijn twee jongere (mannelijke) collega's lachen en zeggen dan: ze heeft er weer eentje. Daar krijg ik weer energie van en die energie helpt mij om door de overgang te komen en weer mens te zijn.

Ik hoop dat mijn verhaal jullie een beetje hoop geeft. Ik geloof dat het de kunst is om rustig af te bouwen met de HST om zo goed mogelijk door die periode heen te komen. HST blijft natuurlijk chemische rommel die je beter niet kunt nemen, maar soms is het niet anders en helpt het je een stapje verder. En dan is het fijn als je dat even met lotgenoten kunt delen. Luister in ieder geval goed naar je gevoel en je lichaam en blijf daarnaar luisteren. Neem voldoende rust, verwen jezelf, geef en ontvang liefde en zorg goed voor jezelf.

Groetjes,
Ilse61

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 54

Bericht door Annita » do 02 apr 2015 23:13

Hoi Ilse,

wat fijn dat t jou zo goed afgegaan is..ik heb besloten om na de grote vakantie af te gaan bouwen dan is t nog geen jaar.. hoop dat t mij net zo vergaat als bij jou.
Ook ik trok t echt niet meer na 3,5 jr klachten en ziek zijn.. nou groet en hopelijk is alles snel over.

gr Annita

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht