Hormoontherapie en toch klachten

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Hormoontherapie en toch klachten

Bericht door Ilse61 » wo 19 nov 2014 16:39

Beste lotgenoten,

Ik stel deze vraag niet om een nieuwe discussie over wel of geen hormoongebruik op te starten, maar om ervaring te delen/vragen.
Vanwege ernstige overgangsklachten gebruik ik (die er overigens altijd fel tegen was...) nu 5 weken Femoston continue, de laagste dosering 0,5/2,25. Mijn bedoeling is om na een half jaar van betrekkelijke rust te stoppen en daarna de strijd weer aan te gaan.

Voordat ik de hormoontherapie ging gebruiken had ik na altijd netjes op tijd te zijn geweest een rommelige en onregelmatige menstruatie, waar pas 1x 60 dagen tussen zat, maar met nagenoeg iedere dag spottings.

Mijn ervaring met de hormonen tot nu toe is dat ik elke dag nog steeds spottings heb. Dit zou na een bepaalde periode moeten stoppen, staat in de bijsluiter.
Wat de hormonen voor me doen is dat ik nog nauwelijks opvliegers heb en daardoor weer slaap (lees: betere nachten heb). Verder is mijn hart rustiger en voor de rest haalt het enkel de scherpe kantjes van de overgangsklachten af. Ik heb nog steeds last van mijn maag (maagpijn en misselijkheid), sombere buiten en stemmingswisselingen.
Ik dacht dat hormoontherapie je weer even je oude zelf zou laten zijn, maar het valt me eerlijk gezegd tegen. Niettemin is die nachtrust wel erg veel waard om straks de strijd weer aan te kunnen.

Wie heeft een soortgelijke ervaring met hormoontherapie?

Volgens mijn huisarts zouden de voordelen zich nog verder uitbreiden, maar als dit over een paar weken nog steeds niet gebeurd is dan ga ik het maar weer langzaam afbouwen, want daarvoor zijn de risico's me te groot. (Ook al heeft mijn huisarts mij met klem laten weten dat er nauwelijks risico's verbonden zijn aan een zo kortdurend gebruik. Een licht verhoogd risico op borstkanker zou zich pas voordoen na 3 jaar hormoongebruik).

Ben benieuwd of er meerdere gebruikers zijn die dezelfde ervaringen hebben.

Dank alvast,
Ilse

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 54

Re: Hormoontherapie en toch klachten

Bericht door Annita » za 29 nov 2014 16:41

Hoi ilse..

Ik gebruik femoston nu 6 weken..indd ook ik minder opvliegers maar nog steeds elke morgen misselijk..doodmoe..veel gewrichtspijn..dizzy gevoel..
ik hoop dat de klachten nog minderen..
Ik mag t 1 jaar gebruiken, ook omdat ik na 3,5 jaar er compleet doorheen zat
Nou jij ook weet succes en sterkte.

groet, Annita

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Caatje65 » wo 17 dec 2014 11:01

Hallo dames,

Ik kan me herkennen in deze situatie. Er zijn weken geweest dat ik me weer goed voelde. Ik weet niet of dat iets met de hormoonsuppletie te maken heeft.
Wat het voor mij doet is minder opvliegers (af en toe wel warmteaanvalletje), geen nachtzweten meer, iets beter slapen.

Ik heb nu wel weer veel last van neerslachtig zijn, bang, geen eetlust. Vorige week ook elke dag misselijk geweest.

Caatje

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Dorien73 » wo 17 dec 2014 18:29

Hallo,

Ik begrijp nu heel goed waar de waarschuwingen vandaan komen van vrouwen die ervoor pleiten heel voorzichtig te zijn met hormoongebruik. Ze hebben het beste met ons voor, dat weet ik sinds het met hst bij mij mis ging.
Ook heb ik op andere sites veel zitten lezen, en mij is duidelijk geworden dat veel artsen elkaar tegen spreken en je niet meer weet wat te doen.

Ik zou, achteraf gezien, beter hebben kunnen luisteren naar de goede bedoelingen van de dames hier. Zij hebben ervaring en zeggen het om ons te behoeden van wat hen zelf is overkomen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je hier onbezorgd je verhaal kwijt moet kunnen.

Sterkte dames!
Groetjes Dorien

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Gaea » do 18 dec 2014 15:13

Beste Caatje,

Jij hebt het over vertrouwen in de farmaceutische industrie en je (huis)arts, helaas....
door schade en schande ben ik dat vertrouwen wel kwijt geraakt.
Onvolledige voorlichting, achteraf niet nodig gebleken ingrepen, foute medicatie zijn hier debet aan.
Ook in mijn omgeving zie ik dit gebeuren en helaas met verstrekkende gevolgen.

Nieuwe medicijnen worden op de markt gebracht nog voordat effectiviteit en veiligheid met zogeheten fase 4-onderzoeken zijn aangetoond.
Bij deze langlopende en grootschalige studies wordt onderzocht of patienten er werkelijk langer en beter door leven en de eventuele nadelen/gevaren voor de gezondheid.
Als een geneesmiddel wordt toegelaten tot de markt zijn die onderzoeken nog niet gedaan.
Ieder nieuw medicijn dat op de markt komt, is daarom eenvoudigweg nog niet bewezen veilig en niet bewezen effectief.
Rond orale antidiabetica en tientallen andere geneesmiddelen is dat inmiddels overduidelijk gebleken. Zij werden echter pas van de markt gehaald nadat er tienduizenden doden waren gevallen

En wat dacht je van DES?
Je zal maar de dochter zijn van een moeder die DES voorgeschreven heeft gekregen en hier de lasten van draagt?!

Het gaat nu dezelfde kant op met bijv. de 4e generatiepil (om even in de hormonen te blijven). De markt van derde- en vierde ­generatie anticonceptiepillen (onder meer Marvelon, Femodeen, Modicon, Ministat, Diane 35 en Yasmin) zakt momenteel in elkaar door het onomstotelijk aangetoonde verhoogde tromboserisico.
Jonge vrouwen raken invalide door herseninfarcten en sterven aan longembolieen.

Klinkt voor velen vast allemaal als een 'ver van mijn bed' show totdat je er zelf mee geconfronteerd wordt en er zijn meer slachtoffers dan we denken (een nichtje en een vriendin horen daar helaas ook bij).

Dit moet jij dan toch ook weten, vooral omdat je in de farmaceutische industrie hebt gewerkt!

Dit gaat echt niet om respect hebben voor iemands keuze, maar als jij zegt dat je kunt vertrouwen op de arts en/of farmacie dan deel ik die mening niet.
deels om wat me zelf overkomen is en deels om wat ik in mijn omgeving zie en hoe gemakkelijk er medicijnen voorgeschreven worden en zelfs soms zonder naar de voorgeschiedenis van de patient te kijken/mee te laten wegen in het voorschrijven van medicatie.

En nee, je bent echt geen suffe trut zoals je zelf al aangaf maar ik ook niet dus ;)

Groet
Gaea

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Caatje65 » do 18 dec 2014 18:38

Beste Gaea,

Ik vind het heel rot voor je dat je dit soort dingen hebt moeten meemaken. Ik weet ook heel goed van de problemen die geneesmiddelen waaronder DES teweeg hebben gebracht. Ik heb bij een van de distributeurs van DES gewerkt.
Er zitten altijd risico's aan medicijngebruik.

Het gaat erom dat je vrij moet zijn om de keuze als vrouw zelf te maken na alle voors en tegens te hebben afgewogen. Dat heb ik gedaan en ik kies voor hst. Jij niet, duidelijk en prima. Ik vind wel dat ieders keuze gerespecteerd moet worden. En nee, jij bent ook niet achterlijk. Ik wens je veel sterkte en heb een beter inzicht in jouw keuze gekregen. Dank je voor de toelichting.

Caatje

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Gaea » do 18 dec 2014 20:33

Hallo Caatje,

Bedankt en alle goeds toegewenst, vindt het fijn om een discussie te voeren zonder allerlei verwijten.
Zal ook niet zeggen dat iemand dit of dat niet moet doen, laat dat liever aan de persoon zelf over maar kan het niet laten om anderen toch te waarschuwen niet alles voor zoete koek te slikken, dat je zelf ook verantwoordelijkheid hebt en deze niet uit handen kunt geven, hoe goed (of lief) een arts/deskundige ook is.
En wat iemand er mee doet, is haar of zijn zaak....dat is persoonlijk.
Of iets werkzaam is of niet is zelfs persoonlijk
Een keuze maken uit onwetendheid vind ik geen keuze, omdat je niet op de hoogte bent (gesteld) van de nadelen tov de voordelen en dat vind ik een slechte zaak.

Jij hebt je keuze gemaakt, je hebt alle info en voor- en nadelen tegen elkaar af
gewikt en gewogen en dan is het je goed recht om de keuze te maken die bij je past.

Nogmaals alle goeds en lees je vast nog wel eens :)

Groetjes
Gaea

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht