Gestopt met Femoston

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Anat
Berichten van Anat
Onderwerpen van Anat
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Gestopt met Femoston

Bericht door Anat » wo 19 nov 2014 16:34

Beste mensen van het forum

Ik zal mij eerst even netjes voorstellen :) Ik heet Anat de Graaf en ben bijna 59. Bij mij begonnen de eerste overgangsklachten (opvliegers) ruim 15 jaar geleden. Het eerste jaar de verschijnselen onderdrukt met een homeopatisch middel en daarna aan de Premelle.
Ik heb me destijds nooit afgevraagd waarom ik uberhaupt aan de hormonen ging want voor zover ik me kan herinneren had ik "alleen" opvliegers.
Het was waarschijnlijk omdat mijn arts zei dat ik dan ongemerkt door de overgang zou gaan en waarom zou ik de ellende van de opvliegers doorstaan wanneer het met een simpel pilletje op te lossen viel? Wist ik veel!

Toen Premelle uit de handel ging, ben ik gestopt met hormonen en kwamen de klachten terug. Balen dat ik nog steeds in de overgang zat en dus overgegaan op wat er zoal verkrijgbaar is bij de drogist. Soms hielp het 4 maanden, soms helemaal niet en uiteindelijk toch maar weer hormonen.
Een paar jaar later vertelde een andere huisarts dat ik het alleen maar uitstelde en dat ik er toch een keer doorheen moest. Waarom was mij dit nooit verteld?! :evil:
Het zou ongeveer een half jaar duren en dat was mijn lichaam aan het hormoonloze leven gewend.
Na twee jaar ellende (opvliegers, slapeloze nachten, labiel, geirriteerd) was het lichaam nog steeds niet gewend en ik kon niet meer (en mijn man vond mij echt niet aardig meer).

Terug naar de dokter en Femoston gekregen. Heerlijk! Ik kreeg mijn leven terug! Vorig jaar oktober weer gestopt en weer werd mijn leven een hel. Terug aan de Femoston.
Nu heb ik per 1 november helaas ontslag gekregen en dat vond ik een goede gelegenheid om definitief te gaan stoppen mbv Ymea (had ik nog niet geprobeerd).
Ik ben nu 2 maanden van Femoston af en opnieuw terug bij af. Ymea helpt geen spat (dag/nacht en extra sterk geprobeerd) en ik heb ieder uur een opvlieger.
Nu vind ik dat niet het ergste, maar ik slaap niet of nauwelijks en ben dood- en doodmoe en raak daardoor weer geirriteerd en huil bij het minste geringste.

Opvliegers oke, maar ik heb mijn slaap nodig! Heb al alternatieve slaapmiddelen geprobeerd, maar ze helpen niet en aan verslavende middelen wil ik niet.
Heb het "blauwe licht" al 2 uur voor het slapen uitgeschakeld zoals hier geadviseerd wordt, maar ook dat helpt niet.
Ik ben wanhopig, wil Femoston terug!

Graag advies.
Alvast bedankt voor het "luisteren",

Groet Anat

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Gestopt met Femoston

Bericht door Anette » do 20 nov 2014 02:06

Hallo Anat,

"Afkicken" van hormoontherapie. Met je verhaal gooi je me terug in de tijd.
Ik heb er in die tijd en ook later nog wel, regelmatig over geschreven hier. Misschien wil je het nalezen.
Omdat ik op het moment te vermoeid ben brengt het teveel emotie omhoog om het opnieuw te beschrijven en weer in dat gevoel te moeten gaan zitten.

Ik begrijp zo goed je wanhoop. Ik ken hem van binnen en van buiten.
Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen met het hele stuk overgang dat er nu alsnog aan zit te komen.

Ik lees dat je ontslag kreeg. En dus nu thuis bent?
Ik zou zeggen maak daar gebruik van. Slaap op andere tijden als het dan wel lukt. Uitputting door slaapgebrek en de stress daarvan kun je er nu niet bij hebben.
Neem jezelf in acht en heb voorlopig maar zoveel mogelijk lak aan verwachtingen en aan al het 'moeten'. Om je heen draait het toch wel door.
Makkelijk gezegd achteraf, ik weet het. Ik kon dat niet meteen. tot iemand me zei: "Als je er morgen niet meer bent moeten ze het toch ook zelf doen, dan zal er best eens wat in de soep lopen maar dat komt heus wel weer goed, ze leren dat wel"

Je lichaam heeft een enorm karwei te doen, en zal nu al je energie nodig hebben. Het valt van alles naar niets en wordt wakker geschud om zo meteen zelf voor hormoonaanmaak te kunnen gaan zorgen.
Bij mij heeft dat toch wel 3-6 mnd geduurd voor ik het gevoel had dat mijn lichaam het zelf weer deed en die overgang in kon gaan. Ik was toen 47.

Overslaan kun je de overgang niet. Nog een keer aan hormoontherapie beginnen gaat dat niet veranderen. En inderdaad, de fytohormonen die je geprobeerd hebt die zullen in deze fase meestal niet helpen en maar een druppel op een gloeiende plaat zijn.

Wat ik wel gemerkt heb van het 'afkicken' en wat daarop volgde is dat dit zo zwaar kan zijn voor lichaam en geest dat het zinnig is goed op je vitaminen en mineralen te letten.

Sterkte meid!!

Anette

Anat
Berichten van Anat
Onderwerpen van Anat
Menopauzejaar:

Bericht door Anat » do 20 nov 2014 09:51

Dank je wel Anette voor je opbeurende woorden!

Vannacht opeens redelijk doorgeslapen. Gisterenavond van 18-20 uur geslapen met een korte onderbreking voor een opvlieger :) , maar daarna weer gelijk ingeslapen en toen van 24-6 en van 7-9 uur onderbroken geslapen.
Wat knapt een mens daarvan op!
En ik was ook altijd zo'n slaapkop. Je kon mij neerleggen en ik sliep dus ik ken het helemaal niet: gewoel, ergernissen om ieder geluidje (man, katten), huilen omdat je alweer de klok een uur verder hoort slaan. Waarom slaap ik niet?

Voor maandag toch een afspraak met de dokter gemaakt om te kijken of er nog iets mogelijk is wat betreft het slapen zonder dat het gelijk verslavend werkt, maar mocht ik nu toch weer in het ritme komen zoals vannacht (duim, duim) dan zeg ik de afspraak af want hoe minder pillen, hoe beter!

Ik zal eens naar multi-vitaminen gaan kijken. Dacht hier toch al over na omdat ik als vegetarier 6 weken geleden gestopt ben met melkproducten (blijk een lactose-intolerantie te hebben) en alleen nog Alpro-soja gebruik en incidenteel kaas en toch wel beducht ben voor vit.B tekort dus wat extra vitamientjes kan geen kwaad (en hoef nu toch geen geld meer uit te geven aan middeltjes tegen de overgang die best wel duur zijn en niets doen).

Anette: ik zal je verhaal gaan lezen (heb nog een heleboel te lezen op deze site :) )

Anat

Anat
Berichten van Anat
Onderwerpen van Anat
Menopauzejaar:

Bericht door Anat » di 30 dec 2014 19:56

Hallo dames

Nadat ik jaren hormonen had geslikt ben ik eind september hiermee gestopt.
Ik was al vaker gestopt en had allerlei middeltjes geprobeerd, maar meestal werkten ze slechts een paar maanden tot helemaal niet.
Echter, Ymea had ik nog niet geprobeerd en dus maar eens een verpakking dag/nacht gekocht. Nou, dat had dus geen enkel resultaat en na een maand de sterkere versie geprobeerd met hetzelfde resultaat. Niets dus, ieder uur een opvlieger, slapeloze nachten.

Misschien was ik te ongeduldig en duurde het wat langer voordat Ymea zou gaan werken? Toch nog maar weer een verpakking gekocht. Maar nee hoor.
Vorige week dinsdag heb ik mijn laatste pilletje ingenomen en besloot om niet verder te experimenteren. Het is een dure grap en het helpt toch niets. :cry:

En tot mijn verbazing gebeurde er iets heel geks: vanaf donderdag merkte ik dat ik die dag nog nauwelijks opvliegers had gehad. En nu, sinds drie dagen, heb ik helemaal geen opvliegers meer. Word zo nu en dan nog wel een beetje warm, maar dat mag geen naam hebben.

Anat

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht