Veel klachten en hormoongebruik.

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 54

Veel klachten en hormoongebruik.

Bericht door Annita » do 23 okt 2014 19:15

Hallo dames..

Ik ben ten einde raad..zoveel klachten..Ben naar de gynacoloog geweest omdat ik t niet meer zag zitten. Nu zegt ook hij dat ik t best extreem heb.. dus kreeg een bloeddrukverlager maar geen succes. Ik leek wel een duizelige zombie.
Dus weer trug gegaan.

Nu toch hormonen gekregen.Terwijl ik wel 2x tia heb gehad..
Na overleg met neuroloog die ook zegt t leven moet nog wel leuk zijn, dus toestemming gehad. Toch vind ik t eng. Ik lees van alles erover.. maar mn klachten zijn zo erg dat ik t niet meer volhoud. Al paar weken niet aant werk..30 opvliegers pd..met duizelingen, misselijk, zwakte in benen, pijn op de borst.. wat een ellende.
Hopelijk gaat t binnenkort beter, en ja die hormonen. Ik ben geen voorstander maar nu ist hopeloos al 3/5 jaar aan de gang..elk uur ziek worden. pfffff hoe houden jullie t vol... vraag ik mij dikwijls af.. sorry voor mn lange verhaal.. en alvast dank voort lezen.

Zijn er hier dames die hormonen gebruiken voor alle vervelende slopende klachten..ik hoor er hier weinig over en heb er zoveel vragen over.?

Annita

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Veel klachten en hormoongebruik.

Bericht door Gaea » vr 24 okt 2014 14:49

Hallo Annita,

Sorry, ik vind hormoonsuppletie in combinatie met een voorgeschiedenis van een TIA
'spelen met vuur'.

Je hebt ook nog eens veel stress wat ook funest is voor jouw klachten (fibromyalgie/2x een tia en daarnaast moeten werken, moeten zorgen)....is niet bepaald niks :(

Ja, het leven moet leuk zijn...makkelijk gezegd maar het leven is niet altijd leuk.
Ook niet als je chronisch ziek bent of invalide blijft door een TIA/beroerte.

sterkte
Gaea

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar:

Bericht door Lee64 » ma 27 okt 2014 08:36

Hoi annita
Annita schreef:
do 23 okt 2014 19:15
ik hoor er hier weinig over
Er is erg veel over geschreven over hormoontherapie:
http://www.vrouwenovergang.nl/forum/viewforum.php?f=27

Gr lee

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Ilse61 » ma 27 okt 2014 22:03

Beste Annita,

Ik ben nu 53 en sinds mijn 42e heb ik al opvliegers en kreeg steeds meer en meer klachten. Mijn menstruatie begint eindelijk wisselvalliger te worden (de ene keer 3 weken en de keer erop 45 dagen ertussen). Vorige maand heb ik voor de eerste keer een menstruatie overgeslagen. Tussendoor ook steeds spottings. Voor mij betekent dat dat ik er nog lang niet ben.

Ik slikte rode klaver die de opvliegers wat deed verminderen, maar de laatste weken was het alsof er een donkere schaduw over mijn leven was gevallen, alsof ik onder een zwaar, zwart gordijn moest leven. Ik werd steeds somberder en zat de hele dag mijn tranen te verbijten uit schaamte voor mijn omgeving en moe, zo doodmoe.

In een reorganisatie raakte ik onlangs mijn baan kwijt met daarbij de wetenschap dat het op dit moment nagenoeg onmogelijk is om op je 53e een nieuwe baan te vinden.
Toen ik er ook nog eens maagklachten bij kreeg, was de maat vol. Al deze klachten maakten dat ik mij wel eens vaker af begon te vragen of ik nog wel verder wilde als het zo moest.

Ik ben ten einde raad naar de huisarts gegaan, waar ik lange tijd mee heb gesproken. Ik mocht van hem kiezen tussen AD of hormonen, want de klachten waren te erg. Nu ben ik een fel tegenstander van hormoongebruik (ik heb ook nooit de pil geslikt), want ik vind dat de natuur het zelf moet doen, maar in deze leek het mij de minst kwade van de twee. Mijn onzekerheid voor hormonen heb ik goed met de arts besproken en hij garandeerde me dat een korte tijd gebruik minder kwaad voor mij kon dan wat ik nu meemaakte. Ik ben er dus aan begonnen, oestrogeen gecombineerd met progesteron en voor maximaal een jaar (dat zal in mijn geval max een half jaar worden, want het zit me echt nog steeds niet lekker). 'Zo kort mogelijk!', zei ik nog toen ik hem een hand gaf bij het weggaan, waarop ik nog een briefje mee kreeg voor algemeen bloedonderzoek (waar verder niets geks uitkwam).

Maar sinds ik begonnen ben, nu bijna twee weken geleden, merk ik dat ik nagenoeg geen opvliegers meer heb. Daarnaast begin ik me alweer wat beter in mijn vel te voelen. Ik denk nu wel dat het goed voor mij is om even die rustpauze in te lassen en wat orde, rust en regelmaat in mijn leven terug te krijgen en dan zo snel mogelijk weer af te bouwen om opnieuw de strijd die menopauze heet (ik vind het echt een strijd) weer op een natuurlijke manier op te pakken, in de hoop dat er wat scherpe kantjes vanaf zullen zijn over een half jaar. Want uiteindelijk moet je lichaam het toch zelf doen.

Garanties dat het geen gevolgen heeft, heb je natuurlijk niet, behalve voor mij dan de garantie dat als ik er nu niets aan doe, het er ook voorlopig voor mij niet beter op word en ik weet niet wat daarvan de gevolgen zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Ilse

Petry
Berichten van Petry
Onderwerpen van Petry
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Petry » di 28 okt 2014 09:10

Hallo dames,

Ik wil even inhaken.
Ik ben al van voor mijn 40ste aan het worstelen met de overgang, das al een hele tijd.
In die tijd heb ik 5 jaar hormonen geslikt, van mijn 40ste tot mijn 45ste. In die tijd werd ook bekend dat het borstkanker kan bevorderen en dat was niet goed voor mij, ik ben een ernstig risico geval.
Ik was blij met mijn pilletjes, voelde me echt stukken beter, maar toen kwam het moment om er mee te stoppen.
Ik ben toen door diepe dalen gegaan, meende werkelijk dat ik gek zou worden. Dit heb ik ook beschreven hier op het forum.
Dit gebeurde 6 weken nadat ik gestopt was. Het heeft al met al ruim 3 maanden geduurd voordat ik mezelf weer bij elkaar had. Ik krijg de rillingen wanneer ik het woord hormoontherapie hoor.

De laatste maanden zijn bij mij met ups en downs. Vorige week tot en met gisteren voelde ik me vreselijk, huilen, boos, moe, onredelijk, onuitstaanbaar, niet slapen.
Ik heb met mijn vriend gepraat wat te doen, en vertelde over de dames die ad gaan slikken of hormonen en dat dat voor mij eigenlijk geen optie is, omdat ik de ervaring heb met hormonen en ad vind ik al helemaal niet fijn.
Toch als ik me zo zou blijven voelen dan denk ik dat ik ook naar de pillen ga pakken, was het niet dat vandaag de zon in mijn hoofd weer is terug gekeerd. Vraag me niet waarom, ik heb geen idee.
Ik moet eigenlijk ongesteld worden, vrijdag was 28 dagen, het is er nog niet, de pijn in mijn benen en buik is weg, waarschijnlijk ga ik overslaan deze keer. Wel heel veel opvliegers.
Dat kan dan ook wel de reden zijn van mij opluchting in mijn hoofd en lichaam, ik heb vannacht ook weer lekker geslapen, de tijd zal het leren.
Nu ik me vandaag weer vele malen beter voel sta ik ook weer mijlen ver van de medicatie af.
De wetenschap dat ik tussen die vreselijke weken, ook zonnetjes heb helpt mij door dit gevecht heen.
Het is moeilijk en zwaar, die hele overgang, ik hoop op veel licht aan het einde van de tunnel.

Groet van een zonnige Petry

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » di 28 okt 2014 10:08

Beste zonnige Petry,

hou vooral vast die zon en geniet van het gevoel. Zo te lezen kun je het hard gebruiken. Niet voor iedereen, maar voor veel vrouwen zijn deze jaren geen pretje en dat komt niet door ons of omdat we ziekelijk zijn, maar door de schommelingen van de hormonen waar we (hoe simpel kan je het schrijven/zeggen...) doorheen moeten. Vrouw zijn heeft zo z'n (grote) nadelen. Ik wens alvast dat jouw zon mag blijven schijnen en je de kracht zal vinden om zonder pillen door deze periode heen te komen.

Ilse

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » di 28 okt 2014 18:42

Hou ilse..

Nou ik ben nu ook aan de hormonen onder begeleiding gynacoloog en met toestemming van neuroloog en internist.. Zo ging t niet meer, ik werd knettergek.pfff..Vandaag gaat t iets beter.
Ook wezen werken dus hopelijk de goede kant op.
Was erg bang ervoor maar soms moet je kiezen uit 2 slechte. Nu krijg ik veel comentaar overal ivm mn tia maar mijn leven was echt drieenhalf jaar niks meer ben blij te lezen dat ook jij zo gekozen heb..eindelijk iemand die t begrijpt.
Ik doe me nu konstant verdedigen.
nou hopelujk gaat t oout echt beter zonder hormonen..
Het blijft troep maar wel troep waar mijn leven fijner is ..

gr annita.

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » di 28 okt 2014 19:00

Beste Anita,

Waarom verdediger je je? Je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. Dit alles gebeurt onder goede begeleiding, je bent dus overal goed in beeld. Probeer de hormonen zo kort mogelijk te gebruiken en vooral ook extra te genieten van de goede dagen.

Ik wandel veel, iedere dag wil ik echt een wandeling van een uur maken in de natuur, ook als het regent, en dat doet me heel erg goed. Ik rook niet en drink langere tijd al geen druppel alcohol. Daarnaast eet ik heel gezond. Ik denk dat dat, ondanks de hst zeker bijdraagt aan de gezondheid. Soms is het gewoon even niet anders en over een tijdje kunnen we het allebei weer aan om weer op een natuurlijke manier met de overgang om te gaan.

Succes en denk vooral aan jezelf,
Ilse

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » za 01 nov 2014 17:18

Hoi Gaea

Ja jij vind misch dat ik een groot risico neem. Dat vind ikzelf ook.
Maar als de overgang mij letterlijken figuurlijk kapot maakt ..lichamelijk vooral..dan ben ik blij dat artsen meedenken.
Ja ik heb een verleden, maar ook een waarbij ik moet werken. Of ik kan of niet. Dus ben nu 2 weken bezig en nu kan ik zeggen heey ik voel me wat energieker en minder ziek. Ik lig niet hele dag plat omdat t niet gaat.
Hoelang ik deze hormonen ga gebruiken weet ik niet..zal niet lang zijn denk maar wat ben ik blij.. mn opvliegers nu om t anderhalf uur en niet meer elk half uur ong..niet zo ziek meer.

Ik weet mijn risico ..wilde gewoon beetje begrip hier en of er meer dames waren die dit toch probeerden..

Toch dank voor je reactie
gr Annita.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » zo 02 nov 2014 14:01

Hallo Anita,

Ik veroordeel je niet hoor, ik verwoord mijn eigen gevoel hierover en vooral omdat ik in mijn omgeving van dichtbij meemaak welk een impact een tia heeft op je geestelijke en lichamelijke gezondheid en dat het dan enorm belangrijk is om te luisteren naar je lichaam (een tia is een waarschuwing en niet zo'n kleine ook)...dat vergt aanpassing.
Ik zou het juist oneerlijk vinden om te zeggen: je doet maar.

Het is ook niet dat ik je niet snap, ik heb zelf wel eens op het punt gestaan om toch naar de hormonen te grijpen maar doe het toch niet omdat ik daar mijn eigen redenen voor heb, net zoals jij jouw redenen hebt om het wel te doen.

Ik wil je veel sterkte wensen en laat nog eens horen hoe het met je gaat.

Groetjes
Gaea

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marjolein » zo 02 nov 2014 14:20

Hallo Annita,

Als je 2x een TIA hebt gehad, dan gebruik je nu vast medicijnen. Heb je al eens op de bijsluiter(s) gekeken of je klachten misschien bijwerkingen van die medicijnen zijn?

In dat geval vraag ik me altijd weer af welk advies een arts gegeven zou hebben als je een man was geweest.

Twee maal een TIA en dan hormonen voorschrijven... ongelooflijk !

groet,
Marjolein

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 02 nov 2014 17:20

Hoihoi dames,

Ik moet misch duidelijker zijn ivm mn tias..waren hele kleintjes..dus kleine storinkjes volg neuroloog.. Hij zegt deze zijn zo klein geweest dat ik enkel lichte bloedverdunners heb.
Nu zeggen beide artsen dat ik met deze overgangspul net zoveel kans op iets nieuws heb als ieder ander.
Vooral omdat ik dus bloedverdunners slik.. dus kleine kans op trombose..
Ik neem dit risico alleen omdat ik echt niet meer kan..pfff baal ongelooflijk hiervan.
Ik snap jullie reacties zeer goed hoor, echt wel. Maar de neuroloog zegt ook dat de stress meer kwaad deed nu dan deze pillen. Ik zal over paar weken na controle alles aan jullie laten weten, want ik waardeer jullie mening echt wel
Nou fijne avond en tot horens enne succes iedereen..met deze ellende.

Annita

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » wo 05 nov 2014 20:53

Hallo Annita,

Ik begrijp je volledig, nu je aan hormoontherapie bent begonnen!
Ook mij maakte de overgang mij lichamelijk en geestelijk kapot, dat ik wel aan de hormoontherapie moest!
En ook ik moet werken en dat ging absoluut niet meer zonder hst, ook heel veel onbegrip op het werk...bah
Helemaal over zijn de klachten niet, maar ik zal maar zeggen dat het nu beheersbaar is.
Veel sterkte!

gr Sandra66

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Rian » do 06 nov 2014 14:47

Hallo Sandra,

Als je vindt dat je aan hormonen moet om te kunnen blijven werken, betekent dat dat je tot aan je pensioen zult vastzitten aan deze medicijnen.

Het lijkt er steeds meer op dat we het wel oke vinden dat er zo met vrouwen wordt omgegaan. En dat ze het zelf horen te willen. Het economisch belang voor eigen gezondheid laten gaan is steeds meer een ongeschreven wet.
Maar we noemen het een vrije keus.

Rian

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » do 06 nov 2014 20:24

Hallo

Soms moet je dingen doen waar je niet achter sta..niet graag maar kan even niet anders..speelt nog veel meer..

groet, Annita

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lia » do 06 nov 2014 22:58

Hoi Sandra en andere dames,

Natuurlijk sta je niet te springen om HST te gebruiken.
Je wilt het niet, maar het is de arbeidsmarkt die de overgang niet wil en je noodzaakt om te kiezen tussen slikken of vertrekken. En de omgeving kan er soms ook wel wat van. Zo gauw je je uit, staan die dikwijls ook graag klaar met hormontherapie.

En zo gaat het vaak denk ik. Gezonde vrouwen in de overgang die om die redenen kiezen voor, toch nog altijd redelijk risicovolle, medicijnen.

Lia

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gippy » ma 10 nov 2014 03:47

Annita,

Ik snap de reactie van Rian heel goed,

Je hebt 2 waarschuwingen gehad en je wilt je eigen geld verdienen.

Maar stel..je krijgt weer een tia en die loopt minder goed af...
Ben je verder van huis

Ik snap hoe moeilijk de overgang kan zijn
Maar probeer je lichaam aan te voelen, wat goed voor je is.
En wat als je je werk kwijt bent..snap het helemaal, zit in een zelfde situatie.
Maar zou mijn leven er niet voor willen op offeren.

Als je je goed voelt hierdoor prima, maar heb je twijfels luister goed naar jezelf.
Neem je tijd om er goed over na te denken en laat je niet ompraten door medici, zij weten niet hoe jij je voelt

Gippy

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » wo 12 nov 2014 16:12

Hoi Gippy..

ik snap jou antwoord..
ik heb ook afspraak over twee weken bij gynaecoloog opnieuw en idd misschien toch al stoppen met de hormonen
Toch dank voor de antwoorden.

groet, Annita.

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Leeftijd: 52

Bericht door Ellenoor » wo 12 nov 2014 18:39

Hallo Annita

Een ongeschreven wet, een fantasie, dat de pil kan helpen bij overgangsklachten, was het maar waar.
Maar de normen en waarden van de medici verschillen nogal hierover.
Evengoed vind ik wel dat jij het recht hebt om zelf te weten welke risico's je neemt, een persoonlijke keuze ook op basis van jouw eigen normen en waarden gesteld.
Heel veel sterkte Annita

Groet Ellenor

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht