Provera juiste middel tegen nachtzweten en opvliegers??

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Jolie
Berichten van Jolie
Onderwerpen van Jolie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Provera juiste middel tegen nachtzweten en opvliegers??

Bericht door Jolie » zo 11 mei 2014 11:22

Hoi,

Ik ben al jaren erg onregelmatig en hevig ongesteld. Sinds een paar weken heb ik echter ook heel veel last van nachtzweten en opvliegers. Ik slaap erg slecht hierdoor en voel me ontzettend slecht, verdrietig, zenuwachtig, totaal niet mezelf. Ben ook even niet aan het werk. Vorige week ben ik naar de huisarts geweest met wie ik een goed contact heb. Zij heeft me Provera voorgeschreven na overleg met gynaecoloog ziekenhuis, daar ben ik bekend ivm myoom. Nu lees ik dat Povera meer bedoeld is voor de hevige menstruatie en niet zozeer tegen het nachtzweten en opvliegers en de stemming. Wie weet hier meer van en wat helpt beter hiertegen? Die menstruatie vind ik zelf maar bijzaak en het nachtzweten veel erger omdat ik hierdoor steeds wakker ben. Trouwens de hormonen zijn wel op eigen verzoek, ik heb alle homeopathische middelen al uitgeprobeerd. Ik wil me zo graag weer beter voelen.....ook omdat we over 2 weken samen even op vakantie gaan naar Griekenland, moet er niet aan denken dat ik me daar ook zo voel, kijk er zo naar uit. Wie heeft goede raad of tips?

Dank!!!
Jolie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Provera juiste middel tegen nachtzweten en opvliegers??

Bericht door Anette » vr 16 mei 2014 23:39

Hoi Jolie,

De logica van het toedienen van progestageenhormonen, anders dan vanwege de heftige menstruatie die je noemt Jolie, ontgaat mij op dit moment ook even.

Opvliegers en nachtzweten worden vooralsnog toegeschreven aan vermindering van oestrogeen.

Aangezien opvliegers later na de overgang weer verdwijnen bij de meeste vrouwen, terwijl het oestrogeen definitef laag is, denk ik persoonlijk dat opvliegers minstens zoveel te maken hebben met het voortdurend schommelen van de hormonen en de steeds in beweging zijnde (on)balans tussen oestrogeen en progesteron.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht