Het medicijn estradiol zonder progestageen

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Moonique
Berichten van Moonique
Onderwerpen van Moonique
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Het medicijn estradiol zonder progestageen

Bericht door Moonique » ma 27 jan 2014 13:33

Hallo,

Ik heb raad nodig.
Ik zit in de overgang.
Ik heb erg last van hoofdpijn. Mijn dokter heeft mijn estradiol voorgeschreven.
In de bijsluiter (ook op internet) heb ik gelezen,
dat je dit moet combineren met progestogeen. (om tegen te gaan kans op baarmoederslijmvlieskanker)
Dit heb ik niet gekregen. Toen ik ernaar vroeg, waarom niet, zei hij dat ik dit niet nodig heb. (ik heb wel mijn baarmoeder)
Ik vind dit geen antwoord.
Ik lees overal dat je dit medicijn moet combineren met progestogeen.
Heeft iemand ervaring met dit medicijn zonder progestogeen?

gr.,
Moonique

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Het medicijn estradiol zonder progestageen

Bericht door Elsje » di 28 jan 2014 14:49

Hallo Moonique,

Nee dat is natuurlijk ook geen antwoord.
Het staat niet voor de grap specifiek in elke blijsluiter vermeld.
Oestrogeen bevordert de groei van baarmoederslijmvlies. Overmatige groei geeft meer kans op baarmoederslijmvlieskanker. Omdat risico niet te groot te maken krijgen vrouwen die hun baarmoeder nog hebben er normaal gesproken progestageen bij.

Maar los daarvan, vind ik hormoontherapie voorschrijven vanwege hoofdpijnklachten ook wel heel erg rigoreus.
Sinds ik in de overgang periodes heb met hoofdpijn, neem ik in die periodes liever wat meer paracetamol (en/of - misschien nog wel belangrijker- gecombineerd met stappen terug doen) dan dat ik elke dag hormonen in mijn lichaam stop.
Dan kan mijn overgang tenminste gewoon doorgaan, wat met hormoontherapie niet het geval is. Want daarbij komt de verrassing achteraf, en vrijwel zeker gegarneerd met ook weer diezelfde hoofdpijn, want die maakt nou eenmaal onderdeel uit van de overgangsverschijnselen die bij mijn overgang horen.

Elsje

Liane
Berichten van Liane
Onderwerpen van Liane
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Liane » di 28 jan 2014 17:15

Hallo Moonique,

Een aantal maanden geleden heb ik ook de pleister Estradiol voorgeschreven gekregen van de huisarts. Ik kreeg ook niet Progesteron voorgeschreven, terwijl ik ook nog mijn baarmoeder heb. Na 3 weken gebruiken van de pleister Estradiol kreeg ik buikpijn. Ik ging naar de huisarts en vertelde dat er volgens de bijsluiter naast Estradiol ook Progesteron gebruikt moest worden. Och ja voor een klein tijdje was het niet zo erg, maar daarna moest het wel.
Ik ben toen meteen Progesteron erbij gaan gebruiken. En ja hoor na een paar dagen kreeg ik een bloeding die 3 weken duurde!
Terwijl ik al 9 jaar niet meer menstrueer. Dus gelijk met al die hormonen gestopt en na een paar dagen was de bloeding weer over en gelukkig nooit teruggekregen.
Je hebt er dus weinig aan. Denk nog maar eens goed na en ga anders ermee naar je huisarts.

Succes.
Liane

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marjolein » wo 29 jan 2014 11:14

Beste Moonique.

Je hebt last van hoofdpijn, je bent toevallig in de overgang en dus krijg je hormonen voorgeschreven. Wat zou de arts doen als je een man was geweest en je was met de klacht hoofdpijn gekomen?

Het rare is dat je vervolgens een middel krijgt voorgeschreven dat hoofdpijn kan veroorzaken of verergeren. Dat staat op de bijsluiter
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h26359.pdf

Net als op andere bijsluiters van hormoontherapie ( HST ) staat dat de voordelen tegen de nadelen moeten worden afgewogen. De bijsluiter lezende kun je toch al snel de conclusie trekken dat de nadelen, de bijwerkingen en de risico's die genoemd worden , duidelijk van ernstiger aard zijn dan hoofdpijn.

De voordelen en nadelen van HST zijn al in zoveel onderzoeken tegen elkaar afgewogen. Dat hoef jij niet meer te doen. Je hebt kans op ernstige bijwerkingen en op dit forum hebben veel vrouwen al aangegeven wat de nadelen zijn van deze pillen.

De waarschuwing op de bijsluiter ; laat regelmatig een mammografie maken en onderzoek regelmatig je borsten, geeft al aan dat het link is om aan deze pillen te beginnen. Want als je iets voelt in je borst en er wordt een tumor ontdekt op de borstfoto, dan is het kwaad al geschied.

groet,
Marjolein

Moonique
Berichten van Moonique
Onderwerpen van Moonique
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Moonique » ma 03 feb 2014 13:24

Dank jullie voor de reacties.

Ik ben blij dat dit forum er is. Om ervaringen te delen en te herkennen.

Het is zeker de vraag wat zou mijn huisarts voorschrijven, als ik een man was met hoofdpijn? :S

Ik heb ook al een aantal andere medicijn voorschreven gekregen zoals een kalmeringsmiddel, waarvan ik dacht wat moet ik daar mee. Ik heb ze wel uitgeprobeerd maar dit hielp ook niks.

Ik ga zeker dat estradiol niet innemen. Ik vind het eng om hormoonpillen in te nemen. En het is eigenlijk ook uitstel is van de overgang. En als ik lees wat de nadelen van zijn dan heb ik er helemaal geen vertrouwen in.
En dit heb ik dan gekregen omdat ik hoofdpijn heb.
Maar ik ben wel knockout als ik hoofdpijn heb. Kan alleen maar ik mijn bed liggen, slapen en wachten tot het over is.

Moonique

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht