Gevolgen hormoongebuik: gal, lever, cholesterol

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Annemar8
Berichten van Annemar8
Onderwerpen van Annemar8
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Gevolgen hormoongebuik: gal, lever, cholesterol

Bericht door Annemar8 » ma 09 mei 2011 15:41

Hallo, mijn ervaring...

Inmiddels is het twee jaar geleden dat ik zelf voor de 1e keer op dit forum had geschreven...
Veel klachten na hormoongebruik, er niet vanaf kunnen komen
Destijds heb ik daarop een reactie gekregen van Daan, dit heeft mij toen echt erg veel goed gedaan. Met name dan het weten, dat ik dus echt niet alleen ben met deze ingrijpende ervaringen... Ben er van geschrokken, dat er zo ontzettend veel vrouwen blijken te zijn met deze soortgelijke ervaringen als zij proberen te stoppen met hormongebruik
Ik voel me daar niet beter door, maar het doet mij wel beseffen dat ik dus niet gek ben!

Helaas moet ik bekennen dat ik 2 jr terug, nadat ik (in 1 dag!) gestopt was met femoston,(dit op aanraden van vr. HA) het met de dag slechter met mij ging. En na 3 maanden zonder hormonen het zelfs zo slecht met mij ging dat ik hier toch ten einde raad weer mee was begonnen.

Maar intussen is:
Mijn galblaas verwijderd
Ik had vele kleine galsteentjes die heel erge koliek-aanvallen veroorzaakten. (Welke trouwens eerst door ambulance personeel als paniekaanvallen werden afgedaan!)...
Mijn lever blijkt in slechte conditie en ik heb een
heel hoog cholesterolgehalte...of ik veel alcohol nuttig, werd mij gevraagd...nou neen dus! (zelden een wijntje)

Zeer waarschijnlijk waren de galsteentjes, en zijn de slechte leverconditie en hoge cholesterol een gevolg van het hormoongebruik! Ik heb dus alle reden om te willen stoppen met femoston.

Ik slikte helaas al vanaf mijn 14e jr. de pil en nu alweer 5 jaar de overgangspil dus al 40 jaar! al die hormonen!!!

Ik ben o.a. naar HA, een overgangsconsulente (hielp mij niets) een psychologe (hielp ook niet natuurlijk)en zelfs een psychiater (die inderdaad alleen maar AD kan en wil voorschrijven) geweest.
Heb echt dus alles op dat gebied al uit geprobeerd, (uiteindelijk zelfs toch ook nog 12 weken lang AD! )
Maar helaas...het helpt mij allemaal echt niet. Ook al voel ik mezelf dus nu al 4 a 5 jaar eigenlijk opgebrand + heb ik een scala van klachten...

het IS weet ik nu zeker allemaal alsnog DE OVERGANG.

Nu ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het toch zeer waarschijnlijk beter is als ik van die femoston af zou zijn!...en nu vooral omdat deze hormonen de overgang dus alleen maar uitstelt! Binnenkort wordt ik n.l. alweer 55 en ik moet er, (zoals ik ook uit de vele ervaringen kan opmaken) dus toch nog eens een keer doorheen 'zonder die hormonen...
Er komt dus met andere woorden, sowieso een nog een veel ernstigere overgangsperiode aan...Dan kan ik dat toch beter z.s.m. zonder toegevoegde hormonen zien te doorstaan!
Hoe ouder ik wordt, des te zwaarder zal het gaan worden denk ik?!

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaringen tot nu toe?!
Een groet en veel sterkte aan alle overgangsvrouwen!

Annemar

Jens
Berichten van Jens
Onderwerpen van Jens
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Re: Gevolgen hormoongebuik: gal, lever, cholesterol

Bericht door Jens » za 29 nov 2014 14:02

Dag beste Annemar,

Ik heb het een update van mijn ervaring op de site gezet. Er is hoop en het gaat straks beter met je. Ik ben je voorgegaan na 40 jaar hormoongebruik en jij kunt het ook.

Veel wijsheid en sterkte.

Jens

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Gevolgen hormoongebuik: gal, lever, cholesterol

Bericht door Anette » za 29 nov 2014 15:56

Hallo Jens,

Iemand schreef al dat ze heel blij voor je was dat na het verwijderen van de eierstokcyste jouw klachten zijn opgelost.
En dat ze het achteraf 'Gelukkig' vond, dat de klachten bij jou niet van de overgang waren en dus ook na stoppen weg bleven
Cysten kunnen voor hormonale klachten zorgen, maar als die cyste dan weg is zijn ook die klachten weg.

Ik ben daarmee ook heel blij voor jou.

In het verhaal van Annemar is het in mijn ogen heel anders. Zij is een vrouw bij wie haar klachten van de overgang zijn. Bij haar zit niet 'iets' dat ze kan laten verwijderen of waar haar hormonale klachten vandaan komen.
Haar klachten zijn van de overgang.
En die keren terug als ze stopt.
Ik vind dat een heel andere situatie.
Met haar hormoongevoeligheid is het niet even een kwestie van ik stop en het is klaar, dat heeft ze al een keer ondervonden.

Wat haar overkwam toen ze probeerde te stoppen is erg zwaar. Ik vraag me af of het haar steunt als we daar te gemakkelijk over denken.

Afgezet tegen wat zij vertelt wat ze meemaakt als ze stopt, en mezelf daarbij een klein beetje inlevend, vind ik tenminste dat "Ik kon het dus jij kan het ook" gezegd vanuit een situatie die zo anders blijkt te zijn, de lading niet dekt.
En ik begrijp heel goed dat het alleen maar goed bedoeld is en niets anders anders dan dat.

Als ze de goede mensen om zich heen heeft en zich voldoende gesteund weet, genoeg rust en ruimte krijgt, kan het haar zeker lukken bij een nieuwe poging.
Ik weet niet of ze er al aan toe is om een nieuwe poging te doen, dat heeft ze niet meer laten weten.
Als het zover is wens ik haar ontzettend veel succes en hoop ik dat er wat mensen voor haar klaarstaan met veel geduld, troost en warmte, die haar kunnen en durven laten zijn wie ze dan is.

Anette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht