Hormoontabletten helpen niet meer

Gaat de overgang wel gewoon door bij hormoontherapie? Kan ik toch klachten hebben? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Hormoontabletten helpen niet meer

Bericht door Sillie51 » do 14 jan 2010 19:37

Hallo dames,

Ik ben 1 jaar geleden naar menopauzecentrum geweest, ik heb een dexascan gehad voor de botten en me bloed in onderzocht, alles was goed en ik kreeg femoston hormoon therapie, dat hielp ontzettend goed tegen de opvliegers.
Ik heb het 8 maanden geslikt en toen 2 maanden gestopt toen kwam alles weer terug maar nu nog veel erger, opvliegers, nachtzweten, nervositeit, hoofdpijn, spierpijn, moe, strak gevoel in me gezicht trillen en noem maar op.
Ik ben weer begonnen met de femoston maar het helpt nu niet meer, ik voel me echt niet goed en beeld me ook van alles in. Ik ga ook zo snel mogelijk naar de dokter want dit is geen leven zo. :(

Sillie51

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Hormoontabletten helpen niet meer

Bericht door Anette » vr 15 jan 2010 01:54

Hoi Sillie,

Ja meis, het bekende verhaal na hormoongebruik.
Je kunt de overgang niet overslaan. Die komt een keer.
Een keer moet je lijf de omschakeling maken en we worden er niet jonger en sterker met de loop der jaren.
Hormoongebruik zet je alleen maar terug naar de tijd van voor de menopauze. In plaats van dat je lichaam kan wennen aan de nieuwe natuurlijke hormoonhuishouding, vangen de medicijnen het op en krijgt je lichaam niet de kans het zelf te doen.
Als je stopt valt je lijf terug op dat feit, het mist in 'een klap de hormonen.

Dat duurt echt een tijd voordat de overgang zichzelf weer opnieuw kan oppakken. Dat herstelt zich niet in een paar maandjes. Daar kun je zeer zeer ziek van zijn.
En nu moet het alweer verwerken dat het opnieuw hormonen krijgt toegediend. Wat een ingrepen krijgt je lijf te verwerken Sillie binnen een jaar tijd.
Het is enorm wat die hormonen met je lijf doen.

Anette

Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:

Bericht door Sillie51 » vr 15 jan 2010 07:48

Hoi Anette

Dus ik kan beter stoppen met die hormoonpillen denk ik, maar ze onderdrukken wel een beetje de ergste opvliegers alleen de andere klachten zoals de angsten niet, die spelen nu extra omdat mijn zoon in maart naar Uruzgan moet en ik me daar erg druk over maak en dat daardoor ook mijn klachten heviger zijn.
Ik ga contact opnemen met het menopauzecentrum, heeft iemand goede ervaring met andere middelen ik heb al ymea geprobeerd maar dat helpt ook niet.

Groetjes, Sillie

Alies39
Berichten van Alies39
Onderwerpen van Alies39
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Alies39 » vr 15 jan 2010 13:37

Hallo Sillie,

Zou het wellicht ook een optie zijn om je klachten te accepteren zoals ze komen? Dit bedoel ik niet ironisch, hoor.
Maar zijn de opvliegers dan zo bezwaarlijk? Of heb je nog meer klachten? Het is natuurlijk enorm vervelend en klachten komen vaak op de meest onhandige momenten (op je werk, in de supermarkt , als je op visite bent midden in een gesprek of als je lekker aan het wandelen bent).

Ik wilde ook een tijdlang niet voelen wat ik voelde, maar ik heb nu door dat dat geen zin heeft. Ik heb geleerd dat het heus niet erg is om ook eens wat naars te voelen. Laat maar gewoon gebeuren en probeer het rustig te accepteren. En ik moet zeggen in dit geval is het zo dat oefening kunst baart. Het gaat mij al een stuk beter af. De klachten zijn zeker niet weg, maar door mijn reactie erop een stuk behapbaarder. Ik heb o.a. last van opvliegers, hartkloppingen, misselijkheid, kokhalzen, plotselinge vermoeidheid en heup/knie/enkel gewrichtspijnen.

Bovendien denk ik dat wat Anette schrijft echt waar is en dat je juist door de onderdrukking van de klachten met hormonen een nog hardere klap te verwerken krijgt als je weer stopt. Dat heb je zelf al ervaren en dat kun je ook opmaken uit veel ervaringen van vrouwen op dit forum. Uit je verhaal lees ik dat je toch graag weer een middel wilt om de klachten te doen verdwijnen, maar misschien kun je iets met mijn ervaring.

Uiteraard is het belangrijk dat jij hierin je eigen weg vindt. Met of zonder medicatie. Ik wens je veel sterkte, hoor.

Groetjes,
Alies

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 15 jan 2010 14:47

Sillie51 schreef:Ik ga contact opnemen met het menopauzecentrum,
Hoi Sillie,

Ja ik lees het en denk dan, meid stel je toch niet zo bloot aan die medische industrie. Er wordt zo vreselijk geexperimenteerd met vrouwen.
Houd je overgang toch aan jezelf en geef hem niet uit handen.
Maar ja, wie ben ik.
Iemand die aan den lijve heeft ondervonden hoe het is om na stoppen terug te vallen op een lijf dat het zelf niet kan en nog moet beginnen te leren. Iemand die er achteraf pas achterkwam dat met hormoongebruik je overgang niet doorgaat.
Iemand die zich sindsdien redelijk verdiept heeft in wat vrouwenlijven zoal wordt aangedaan. Brr........

We worden gemaakt, gevormd en gemanipuleerd naar een ideaal dat bedacht is door een maatschappij. We moeten voldoen, functioneren en renderen en worden derhalve gedwongen ons altijd goed te moeten voelen. Een maatschappelijk streven waarvan we zijn gaan denken dat het in beginsel ons eigen streven is, of op zijn minst zou moeten zijn.
Maar als we diep in ons hart kijken wanneer we niet meer onder invloed zijn van het gemanipuleer....... dan...........

Ik kan ook maar niet bevatten dat vrouwen zelf over het algemeen gemakkelijk denken over het ingrijpen in hun natuurlijke processen. Is iedereen nog steeds net zo onwetend als ik, als 25 jaar geleden.
We lijken nog steeds maar weinig stil te staan bij de vergaande gevolgen die alom om ons heen aanwezig zijn en al lang niet nieuw meer zijn.
Wat zijn we toch van ons zelf afgedwaald.

Wat Alies zegt, pauze (menoPAUZE) nemen en omgaan met wat de overgang aanbrengt, dat bracht mij uiteindelijk wat meer rust nadat ik met hormonen gestopt was. Me aanpassen aan wat over me heen kwam, ermee omgaan i.p.v het bestrijden. Ik heb er al zat over geschreven en ga dat verder niet meer herhalen.
Ook over de conclusie die ik voor mezelf heb moeten trekken, dat mijn langdurig hormoongebruik blijvend 'schade' heeft aangericht.

Had men mij maar vooraf geinformeerd over hoe moeilijk het achteraf zou kunnen zijn. Dan had ik een eerlijker keus gehad en een mogelijkheid om anders te kiezen.

Anette

Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:

Bericht door Sillie51 » vr 15 jan 2010 19:01

Hoi Alies en Anette

De klachten zijn echt zo erg dat ik niet normaal kan functioneren ik kan niet slapen word 20 keer per nacht wakker van zweetaanvallen.
En overdag heb ik zeker om de 20 minuten een opvlieger, nu heb ik dus de angst aanvallen erbij en het drukkende gevoel in mijn wangen in mijn hoofd en hartkloppingen. Ben gewoon zo moe van alles dat ik alleen met de hormoonpillen de dag door kan komen, ik heb voor woensdag een afspraak bij menopauzecentrum en ga daar bespreken wat het beste is.

Maar ik moet eerlijk zeggen nu ik op dit forum zit en antwoorden heb gekregen het mij wel een stuk rust geeft, het is echt een stuk minder nu, dus het helpt om erover te praten met mensen die je begrijpen omdat ze hetzelfde doormaken.

Groetjes, Sillie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » za 16 jan 2010 01:25

normaal kan functioneren
Hoi Suillie,

Ja dat is het hem. We zijn gaan denken dat "normaal" op elk moment in het leven aan dezelfde voorwaarden moet voldoen. En moet kunnen voldoen.
Als we niet kunnen, mogen we geen andere betekenis geven aan wat op dat moment 'normaal' is, namelijk een flinke stap terug doen en de tijd n de rust nemen om de overgang zijn kans te geven.

De overgang onderdrukken, is bezig zijn met het proberen tegen te houden van een natuurlijk proces dat niet anders kan dan doen wat het moet doen.
Het idee dat alles maakbaar is of kan zijn, laat de vrouw vechten tegen haar natuur in, die op zijn beurt niet anders kan dan vechten tegen het onderdrukkend handelen. Onderdrukkend handelen dat niet alleen het proces belemmert maar ook nog de nodige gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Ja Sillie daar word je doodmoe van. Wat een kracht gaat daarin verloren.

Zoals je zegt, de ruimte krijgen voor je overgang. Er mogen zijn met je overgang, even niet hoeven vechten maar erkend worden, ja dat geeft rust.
Zelfs dat hele kleine beetje erkenning wat je hier anoniem ontmoet, draagt daar al aan bij.
De ruimte krijgen om te mogen hebben wat je hebt, zonder de druk van op moeten lossen geeft verlichting. Mogen zijn wie je nu bent en niemand die vind dat je jezelf moet veranderen.

Menopauzecentra en overgangsconsulentent bestaan bij het idee dat je wel anders moet.

Al lang voordat er menopauzecentra of overgangsconsulenten bestonden deed het idee dat alles en iedereen maakbaar is en dat ook moet willen zijn, zijn intrede. Verzinsels van een mannenmaatschappij. De handel in overgangsverschijnselen was geboren.
Het lost niet de overgang op. Men komt ermee tegemoet aan wat de samenleving lastig vindt. Vrouwen in de overgang vindt men lastig. Ze kunnen even niet rendabel zijn, dus onderdrukken hun proces. Geen mens die stilstaat bij de gevolgen voor deze vrouwen. Als er nu maar gescored wordt.

Blijkbaar denkt men, we geven die vrouwen nu een 'snoepje' zodat ze denken dat oplossing mogelijk is en kunnen zij nu even scoren......... en straks..... ach laat ze er straks in het bejaardenhuis achter hun rollator maar achter komen en het uitzoeken met hun eerder verwaarloosde overgang. Zo gauw ze zich bewust worden houden we ze ook wel weer opnieuw zoet met een paar pilletjes meer.

Merkwaardig hoe we het allemaal nagenoeg zwijgend laten gebeuren en accepteren dat voor al dat soort dingen elk jaar meer premie uit onze onze zakken wordt getrokken.

Goede menopauzezorg bestaat voor mij uit de vrouw haar overgang gunnen en haar in haar moeilijke tijd tegemoet komen. Haar de tijd, de rust, en de toestemming gunnen en geven om haar overgang te beleven en de verandering naar het nieuwe bewustzijn te kunnen maken. Dat alleen is al moeilijk genoeg.

Anette

Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:

Bericht door Sillie51 » zo 17 jan 2010 15:59

Hallo dames

Wie heeft er ervaring met Femoston, en wat zijn de voor en nadelen als je het zelf gebruikt of gebruikt hebt.

Ik heb het zelf 8 maanden geslikt en had geen opvliegers meer, ben toen 2 maanden gestopt en alles is nu nog erger geworden, angsten hartkloppingen hoofdpijn, moe. Ik ben nu weer begonnen met femoston en de opvliegers zijn nu gelukkig een stuk minder.

Ik snap dat het niet goed is voor je lichaam om die hormonen te slikken maar ik heb geen leven als ik ze niet neem.

Groetjes, Sillie

AnnetteR
Berichten van AnnetteR
Onderwerpen van AnnetteR
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door AnnetteR » ma 18 jan 2010 14:13

Hoi Sillie,

Ik heb ook zeker een jaar of 13 Femoston geslikt.
Na het stoppen kwam het allemaal nog harder aan.
Het is echt geen pretje dan.

Ik ben het met Anette eens.

Als alles me aanvliegt maak ik mijn polsen met koud water nat, en achter in mijn nek, het helpt mij meestal wel.

AnnetteR

Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:

Bericht door Sillie51 » ma 18 jan 2010 14:22

Hoi AnnetteR,

Zolang heb je femoston geslikt pfft heb je er nare dingen aan overgehouden, of dat de overgang nog heftiger is gekomen ben je er nu wel vanaf van de opvliegers en de angsten, het helpt me inderdaad wel om er zo over te schrijven met lotgenoten.

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes, Silvia

AnnetteR
Berichten van AnnetteR
Onderwerpen van AnnetteR
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door AnnetteR » ma 18 jan 2010 15:29

Hoi Sillie,

Ik was 33 toen ik in de menopauze kwam, ik had toen al geen menstruatie meer.
Bloed geprikt, en ja hoor, de arts zei dat ik er al doorheen was, ik nam toen aan door de overgang.

Inderdaad toen aan de femoston. Elke maand weer de menstruatie.
Ik dacht het zal allemaal wel goed zijn, wist ik beter.....
Ik was ongeveer 47 toen ik er mee stopte, omdat ik zelf graag wou, en de nodige informatie hier van gezocht had.

De nare dingen die ik er aan overgehouden zijn dat het daarna veel zwaarder was en ik flink down werd, en nog ben.
Daar tegenover vind ik de opvliegers niet zo erg als dat depri zijn, die zijn nu meer bij mij overgegaan naar hitte aanvallen over heel mijn lichaam, dus niet meer zo erg in het gezicht.

Nu heb ik ook even een heftige periode van iets wat gebeurd is, en nu is het allemaal weer erger, ook dat depri zijn natuurlijk, het versterkt dan allemaal.

Op het moment slik ik niets meer.

Dus Sillie, dat slikken heeft het gewoon uitgesteld.

AnnetteR

Sillie51
Berichten van Sillie51
Onderwerpen van Sillie51
Menopauzejaar:

Bericht door Sillie51 » ma 18 jan 2010 19:28

Hoi AnnetteR

Dat is wel erg jong zeg om in de overgang te zijn, snap dat je dan na 13 jaar wil stoppen met hormonen.

Ik denk ook dat als je stress hebt de symptomen erger zijn, depri zijn heb ik ook last van maar ik probeer toch me ding te blijven doen, ik ga ook weer spinnen op de sportschool en echt dat helpt wel.

Ik hoop dat jij ook je weg zal vinden om je beter te voelen ik had je verhalen over het lege nestsyndroom gelezen, ik snap je daar ook in hoor.

Heel veel sterkte,
groetjes Silvia

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marjolein » di 19 jan 2010 13:37

Beste Silly51,

Bedenk wel dat menopauzeklinieken zijn opgezet door de farmaceutische industrie. En niet voor niets geeft juist een website van een farmaceut die over de overgang gaat, het advies om vooral naar een z.g. menopauzespreekuur in een ziekenhuis te gaan. Goed om dat in je achterhoofd te houden als je er heengaat voor advies.

Zoals dit bijvoorbeeld:

Geen wetenschappelijk onderzoek doen, maar spookschrijvers inzetten , die tegen veel geld positieve artikelen over hormoontherapie (HST ) willen schrijven.
Reclame in reviews hormoontherapie

Groet,
Marjolein

Sippie
Berichten van Sippie
Onderwerpen van Sippie
Menopauzejaar:

Bericht door Sippie » zo 11 apr 2010 23:22

Hallo,

Ik ben 50 jaar en sinds een poosje heb ik veel last van neerslachtig buien voor mijn menstruatie. Het heeft invloed op mijn relatie en mijn dagelijkse leven, werk etc.

Ik slik nu sinds ruim een maand Femoston en ik merk geen verbetering. Het is allemaal zelfs erger geworden. Ben nu al een week niet te genieten, wil niemand zien als het niet hoeft en ben blij als mijn werkdag er weer op zit. Ik heb last van allerlei verschijnselen die ik normaal met de menstruatie heb maar wat het ergste is zijn die buien. Gaat dat over naarmate je langer Femoston slikt of hoe zit het?

Ik ga in ieder geval van de week contact opnemen met mijn huisarts als er niets verandert. Ik lees dat ik niet de enige ben die last heeft van de bijwerkingen en als ik het zo eens lees wordt het er na verloop van tijd niet beter op. Ik ben niet van plan constant met deze gevoelens te moeten leven.

Groet, Sippie

Judith
Berichten van Judith
Onderwerpen van Judith
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Judith » ma 12 apr 2010 09:10

Dag allemaal,

Ik begin hoe langer hoe meer te begrijpen dat een hormoonkuur geen optie is, en dat er weinig is wat een huisarts kan doen aan alle klachten die bij de overgang komen kijken. Ik denk dat dit voor veel vrouwen erg frustrerend is. En zeker voor de vrouwen die echt veel en erge klachten hebben en vroeg in de overgang komen EN nog gewoon moeten werken.

Ik zelf wil absoluut geen hormonen omdat ik inderdaad denk dat het alleen maar uitstelt, maar het is wel eens moeilijk.

groet, Judith

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » ma 12 apr 2010 14:12

Hoihoi,

Het is toch eigenlijk raar dat vrouwen voor hun laatste menstruatie al aan hormoontherapie worden gezet.
Tot aan de menopauze schommelen je hormonen enorm. Bovenop die pieken nog meer hormonen toevoegen.......tja........
Want dat doe je met hormoongebruik: Extra hormonen stoppen in een lichaam dat gewoon gezond was.

Ik heb in de loop van de jaren behoorlijk last gehad van de buien van mijn toenmalige pubers en de midlifecrisis van mijn toenmalige partner.
Het is nooit bij iemand opgekomen om in hun lijven hormonen of andere pillen in te stoppen om ze koest te houden.
Als moeder hoorde ik me in te stellen op de feiten van het leven. Het is niet meer dan normaal dat ik hen hun verandering gunde, ze moeten die nu eenmaal maken.

Andersom mag vrouwzijn, en de ontwikkeling daarvan, niet meer de eigenheid van pieken en dalen kennen en beleven.
Als het over vrouwen gaat wordt het vanzelfsprekend gevonden dat ze zich van buitenaf laten sturen met hormonen.
15 Jaar en eenmaal vruchtbaar, hup de pil erin. Lastige cyclus, hup de pil erin. Overgang, huppakke maar weer hormonen erin.
Niemand mag hinder van haar hebben. Het is zo gewoon geworden dat we zijn gaan geloven dat we het zelf zo willen, of op zijn minst zouden moeten willen.

Anette

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Gaea » ma 12 apr 2010 22:28

Hallo Sippie,

Mijn eigen ervaring is, dat zo gauw ik hormonen toegediend krijg, ik mezelf niet meer ben.
Met mezelf bedoel ik dus: met al mijn buien (zowel goede als slechte momenten).

Ik gebruikte voor de vakantie hormonen om de menstruatie uit te stellen.
Ik was werkelijk niet te genieten!

Sterkte,
Gaea

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Charamber » ma 20 jun 2011 20:37

Hallo allemaal,

Vandaag naar de menopauze poli geweest.
Inderdaad kreeg ik ook Femoston voorgeschreven. Ik had aangegeven dat mijn moeder is overleden aan borstkanker en dat ik niets wil gebruiken dat dit kan versterken op wat voor manier dan ook.

Hij legde het zo uit... je kan van hormonen geen kanker krijgen, sowieso heb je dit hormoon van jezelf en tot je 57 kan je het gebruiken zonder dat het iets versterkt, pas na die leeftijd kan het borstkanker versnellen??
Hij garandeerde dat het honderd procent ongevaarlijk zou zijn als ik het gewoon nu vier maanden zou proberen.

Verder gaf hij wel aan dat er wel vrouwen zijn die het ver tot in hun zeventigste nog gebruiken.

Nu lees ik net dit alles hierboven en ben ik eigenlijk helemaal in de war of ik er nou wel goed aan doe

Hartelijke groet van Willemien

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Ankie » ma 20 jun 2011 21:05

Charamber schreef:Nu lees ik net dit alles hierboven en ben ik eigenlijk helemaal in de war of ik er nou wel goed aan doe
Beste Willemien,

Dit vind ik nou onbegrijpelijk. Je gaat toch niet in een opwelling naar zo'n kliniek of zonder een van tevoren gemaakte afspraak.
Als je dusdanige klachten hebt dat je meent ervoor naar een ziekenhuis te moeten......
Je komt al meer dan twee jaar op dit forum zie ik aan je berichten en op het moment al een lange tijd zo goed als dagelijks, vaak wel meer dan een keer per dag.

Ik snap dit echt niet. Naar een menopauzekliniek gaan betekent voor 99% zeker dat ze je hormonen gaan voorschrijven, daar zijn ze voor en veel anders kunnen ze niet als het over menopauzeklachten gaat.
Als je al langer dan twee jaar leest op een forum dat hier zoveel aandacht aan besteed en je neemt de vrouwen die over hun hst hebben geschreven serieus, dan hoef je toch niet meer in de war te raken.
Dan weet je toch dat wat die arts vertelt een commercieel verhaal is wat niet klopt met de werkelijkheid.

Aan de andere kant, wat die arts van jouw vraagt is positiviteit. Bekijk het zo eens, misschien spreekt het je dan juist erg aan. Je bent immers een voorstander van altijd positief blijven en hormoontherrapie zorgt er wel voor dat je de werkelijkheid voor je uit kunt schuiven en dan kun je zelfs nog positief met borstkanker omgaan.

Ankie

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Bericht door Wendy » ma 20 jun 2011 21:28

Juist Ankie,

Met positiviteit red je de overgang niet. Dat ga je op een gegeven moment merken.
De stap naar een ziekenhuis is dan gauw gezet. Wie niet positief genoeg is valt immers buiten de boot in onze samenleving en wordt negatief bevonden en bekritiseerd.

Dit is het moment waarop je de realiteit van het leven gaat leren zien en hoe die botst met wat de maatschappij eist.
Hier maak je de keus: blijf ik dat kuddedier of ga ik begrijpen dat positief zijn niets anders is dan een waardeoordeel, het gaat nergens over, het is maar een loze kreet die voorbij gaat aan het leven en aan wie je zelf als mens bent!!

Wendy

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » di 21 jun 2011 10:53

Beste Ankie,

Ik ben niet zomaar gegaan, mijn huisarts heeft voor mij een afspraak gemaakt nadat ik dus een nacht op de hartbewaking had gelegen.

Ik kreeg inderdaad direct hormonen voorgeschreven. En ik heb aangegeven dat ik me er voor ik ze eventueel haal in zou verdiepen.
Daar kwam ik dus gisteren tegenstrijdigheden tegen.

Hartelijke Groeten van Willemien

Marjolein
Berichten van Marjolein
Onderwerpen van Marjolein
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Marjolein » di 21 jun 2011 21:14

Beste Willemien,

Ik kan het allemaal niet meer volgen.. je hebt een nacht op de hartbewaking gelegen en daarom stuurde je huisarts je naar een commerciele menopauze-kliniek?
Het is toch werkelijk godgeklaagd dat een in dienst van de farmaceutische industrie zijnde arts ( want dat is hij ! ), tegen vrouwen durft te beweren dat je van hormonen GEEN borstkanker kunt krijgen! En dat na alles wat hierover de afgelopen jaren in het nieuws is geweest en waar veel van op dit forum terug te lezen is.

Zoals dit bijvoorbeeld:

Geen wetenschappelijk onderzoek doen, maar spookschrijvers inzetten , die tegen veel geld positieve artikelen over hormoontherapie (HST ) willen schrijven.

groet, Marjolein
  • Inhoud van dit artikel over spookschrijvers in het Nederlands Tijdschrijft voor Geneeskunde van 12-04-2011 :
    Vrouw en Overgang schreef:

Twan van Venrooij

Veel reviews die hormoontherapie voor vrouwen in de overgang aanbevelen, zijn geschreven door auteurs met banden met de farmaceutische industrie. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in PLoS Medicine (2011;8:e1000425).

Bijna de helft van de Amerikaanse gynaecologen heeft twijfels bij de uitkomsten van de Women's Health Initiative Study. Dit onderzoek liet zien dat hormoontherapie, in de VS vaak voorgeschreven aan vrouwen rond de overgang, juist nadelig is omdat dit het risico op onder meer borstkanker en beroertes vergroot. Adriane Fugh-Berman en collega's onderzochten of de mening van de gynaecologen mogelijk beïnvloed wordt door de toon in opiniestukken over hormoontherapie en of reviews die hormoontherapie aanbevelen auteurs hadden met banden met de farmaceutische industrie.

Zij verzamelden opiniestukken van auteurs die tussen 2002 en 2006 meer dan 4 artikelen over dit onderwerp hadden gepubliceerd. Nadat de auteursnamen waren verwijderd, werden alle 50 artikelen door 3 lezers beoordeeld op accuratesse en de mate waarin zij hormoontherapie aanprezen.

De meerderheid van de artikelen was accuraat (86%), wat inhield dat zij meldden dat hormoontherapie gepaard gaat met een verhoogd risico op borstkanker en dat de behandeling geen positief effect heeft op de cardiovasculaire gezondheid. Toch werd in 64% hormoontherapie aanbevolen. Van de 32 artikelen die hormoontherapie aanprezen was 90% geschreven door auteurs die betalingen hadden ontvangen van de industrie.

Er is mogelijk een verband tussen het hebben van banden met de farmaceutische industrie en het schrijven van promotionele artikelen over hormoontherapie, concluderen Fugh-Bergman en collega's; ze waarschuwen dat artsen op hun hoede moeten zijn bij het lezen van dergelijke artikelen.

(Bijdrage: Twan van Venrooij.)

Charamber
Berichten van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » di 21 jun 2011 23:10

Hoi Marjolein,

Is de menopauzekliniek commercieel?? Ik wist dat helemaal niet...pfft ik zal wel reuze naief overkomen, maar ik heb me er eerlijk gezegd nooit zo mee bezig gehouden.

Ik kreeg inderdaad direct hormonen voorgeschreven.
Ik was zelf ook verbaasd hoor, om te horen dat het volgens hem 100% veilig was. Daarom ben ik ook toen ik thuis kwam op deze site gaan kijken.

Ik heb besloten het niet te halen en neem dus de meningen en adviezen ter harte!

Dankjewel voor de link!

Groet van Willemien

Karin56
Berichten van Karin56
Onderwerpen van Karin56
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Karin56 » zo 11 mar 2012 22:01

Goede avond allemaal,

Femoston dat schijnt een middel te zijn voor de overgang als hulp.
Nou weet ik dat het een hormoon middel is.
En dat is niet goed als je dit te lang gaat slikken.
Weet iemand of heeft iemand van jullie dit middel gebruikt of gebruikt nog?
Ik zou hier graag wat over willen weten.
Want dan wil ik aan de huisarts vragen om dit middel.

groet, Karin

Ria
Berichten van Ria
Onderwerpen van Ria
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Ria » zo 11 mar 2012 22:19

Beste Karin,

Hierboven wordt al van alles geschreven.
Op deze link lees je heel veel over ervaringen met en na hormoontherapie.
Overgang na Hormoontherapie

Ria

YvonD
Berichten van YvonD
Onderwerpen van YvonD
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door YvonD » zo 24 jun 2012 15:36

Hoi,

Vandaag na een periode van een zwakke gezondheid toch maar besloten weer eens te zoeken op internet naar het onderwerp dat me zo bezig houdt, de overgang.
Ik heb zeker 5 jaar Femoston gebruikt. Het heeft ervoor gezorgd dat ik in een periode met een pittige belasting in werk en thuis in balans ben gebleven en zelf heb kunnen kiezen voor het moment waarop ik die overgangsklachten dan wel aan zou kunnen.

Dat moment was eind maart dit jaar, ik ben gestopt. Ik gebruik nu sinds 3 maanden geen Femoston meer en merk dat allerlei overgangsverschijnselen nu toch nog krijg. Veel wakker 's nachts, het is te warm of te koud, veel hoofdpijn en een behoorlijke griep. Vaker dan ik gewend was roep ik naar mijn omgeving dat men niet meer alles van mij mag verwachten. Toch ben ik niet alleen negatief over het gebruik van dit middel. Het heeft me keuzevrijheid gegeven en 5 kwalitatief goede jaren erbij. Hoe het verder gaat nu de overgang komt, zie ik wel.

Ik realiseer me dat ik meer dan ik tot nu toe deed met mijn kwetsbaarheid moet leven. Dat valt niet mee met mijn instelling dat je vooral door moet gaan. Ik ben benieuwd hoe lang deze fase van de overgang naar de overgang gaat duren en hoelang die eigenlijke overgang me nog gaat bezighouden. Ik dacht mijn portie al gehad te hebben omdat de overgang bij mij al voor mijn 40e levensjaar is begonnen.

We zien wel. Ik heb nog goede moed. Langzaam durf ik het aan om te visualiseren hoe het plaatje er uit ziet. Gelukkig ben ik creatief en besluitvaardig om het een beetje bij te stellen door de keuzes die ik maak in mijn leefstijl. Nieuwe dingen leren die wel kunnen (piano spelen), iets meer investeren in mijn uiterlijk, in mijn reactie op mijn omgeving meer mezelf zijn (me niet meer zo laten uitdagen). Loslaten maar ook aangaan wat er echt toe doet, Kortom, er is nog best iets van te maken.

Yvon

Marloes
Berichten van Marloes
Onderwerpen van Marloes
Menopauzejaar:

Bericht door Marloes » zo 24 jun 2012 18:59

Hallo Yvon,

Ik hoop het voor je hoor dat je conclusies blijven gelden, maar ik ben bang dat het wel een beetje heel erg snel is om die nu al te trekken, terwijl de hormonen nog maar amper uit je lichaam zijn en allerlei veranderingen van de overgang nog gemaakt moeten worden.

Marloes

Evaluna
Berichten van Evaluna
Onderwerpen van Evaluna
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Evaluna » vr 15 mar 2013 14:42

Hallo allemaal ,

Ik ben een vrouw van 52 jaar oud en heb Femoston gebruikt voor ongeveer ander half jaar .
Dit medicijn ging ik gebruiken omdat mijn overgang mijn leven te zeer ging beheersen . Ik functioneerde niet goed meer .

Toen ik stopte met Femoston deed ik dit door langzaam af te bouwen ......
Ik heb geen last meer gekregen van de overgang, die was over.

De overgang gaat gewoon door tijdens het gebruik van Femoston hoor !
Dat deze stopt is niet waar !

De laatste paar maanden valt mijn haar heel erg uit. Ik ben al vijftig procent van mijn haar kwijt!
Mijn huisarts zegt dat dit normaal is voor iemand in de overgang.

Succes!

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:

Bericht door Anette » vr 15 mar 2013 15:46

Evaluna schreef:Ik heb geen last meer gekregen van de overgang, die was over.
...
De laatste paar maanden valt mijn haar heel erg uit.
Mijn huisarts zegt dat dit normaal is voor iemand in de overgang.
Beste Evaluna,

Als je overgang over is hoe komt het dan dat je verschijnselen hebt die je huisarts herkent als overgangsverschijnselen, en hoe komt het dan dat je uitgerekend als de overgang over is herkenning zoekt op een overgangsforum?

Maar ook als je na stoppen geen klachten meer gekregen zou hebben wil dat nog niet zeggen dat de overgang gewoon door is gegaan. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Sommige vrouwen hebben nou eenmaal minder klachten of minder lang klachten, ook al is hun overgang nog lang niet klaar. Bij die geluksvogels horen niet zoveel vrouwen.

Al die vrouwen hier die ergens in de jaren na het stoppen met hormoongebruik alsnog door de overgang gingen, daarvan suggereer jij nu dat ze dat verzinnen of dat ze zitten te liegen!!

Het moment dat je stopt met hormoontherapie is het moment van je menopauze (laatste menstruatie). Dat is ook medisch erkend.
En de meeste hier die hun menopauze voorbij zijn kunnen je vertellen dat ze nog lang niet van de overgang af zijn.

Niettemin ben ik blij voor je dat jij wel bij de vrouwen met wat meer mazzel hoort.

Anette

Mmwouters
Berichten van Mmwouters
Onderwerpen van Mmwouters
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Bericht door Mmwouters » za 16 mar 2013 13:46

Hallo Eva Luna,

Uit ervaring kan ik bevestigen wat Anette schrijft.
De jaren na hormoongebruik waren en zijn geen pretje.
Ben bijna 63 jaar en sinds mijn 55e in de postmenopauze.
Sterkte voor alle lotgenoten.

gr Marie-Anne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht