Te jong, maar toch...??

Gaat de overgang wel gewoon door bij pilgebruik? Kan ik toch klachten? Stel hier je vragen daarover. Vind en vraag her- en erkenning.
Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:
Leeftijd: 33

Te jong, maar toch...??

Bericht door Naomi » di 25 mar 2014 20:39

Hoi,

Dit jaar wordt ik 30 en ik loop nu een paar weken met het idee dat ik mogelijk in de overgang ben. Redenen daarvoor zijn met name (1.) opvliegers waarbij zo een beetje mn hele lijf klammig wordt/gaat zweten en ik het enorm warm krijg, erg ongemakkelijk als dit eigenlijk altijd wel in gezelschap voorkomt. Daarnaast (2.) is mn menstruatie nu een paar maanden anders dan anders, langer en heviger. Ik ben nog altijd aan de pil, sinds mn 17e of zo. Voordat ik aan de pil begon, was ik altijd onregelmatig en had ik heel veel last van menstruatiepijnen. Met gebruik van de pil was ik normaal na 2,5-3 dagen bloeden er vanaf. De laatste keer duurde het een week en zijn de eerste dagen ook zwaarder en pijnlijker (de paar keren daarvoor was het ook afwijkend). Mn pil is niet gewijzigd van fabrikant of sterkte en slik al zo'n 9 maanden uit hetzelfde doosje, dus hij is ook niet ongemerkt veranderd. En (3.) mn zin in intimiteit met mn man is veel minder geworden. Er zijn ook nog wel andere punten, maar ben niet zeker of ze verergerd zijn de afgelopen tijd. Ik ben namelijk vergeetachtig (merkt mn man veel van), maar heb geen besef of het verergerd is. Heb last van stemmingswisselingen, maar heb ik in het verleden ook wel enigszins last van gehad. Heb last van mn heupen alsof ze aan het slijten zijn (botontkalking?), maar weet niet of het iets anders is met een andere oorzaak.

Gister was ik bij de osteopaat om gekraakt te worden en er bleek heel veel spanning in mn spieren te zitten, zoveel heb ik normaal echt niet. Hij vroeg of ik ergens stress over heb, maar kon niks bedenken. Toen hij opmerkte dat ik erg warm aanvoelde, bracht ik mn vermoeden over de overgang ter sprake (nee, had toen geen opvlieger). Hij stond eigenlijk stomverbaasd vanwege mn leeftijd. Hij gaf aan dat stress ook soortgelijke symptomen kan veroorzaken, maar er over nadenkend vermoed ik dat de spanning in mn spieren juist vanwege mn zorg over die overgang komt.

Mn man heb ik het al verteld, gelijk nadat ik 2 online vragenlijsten had ingevuld waar nog niet eens een vermoeden van de overgang uit kwam, maar bevestiging. Het geluk is dat we geen kinderwens hebben en voor in de toekomst altijd al open hebben gestaan voor adoptie. Toch voelt het, als mn vermoeden juist zou zijn, als een falen van mijn lijf om een kind van onszelf te kunnen schenken en ben hier aardig emotioneel over. Ik ben bang voor wat het met mijzelf zal doen met impact op mijn persoon en mijn relatie. Mn man staat er gelukkig heel neutraal tegenover: als het werkelijk zo is, is het zo en ben je er voor mij niet minder om.

Ik vraag me af of ik reden genoeg heb om onderzoek te laten doen of dat het iets tussen mn oren is. Op dit moment denk ik mn doosje van de pil (3 maanden resterend) verder te slikken en als ik voor een nieuw voorschrift moet gaan, het dan ter sprake zal brengen. Ik hoop dat mn huisarts er niet raar over zal doen vanwege mn leeftijd en hoop dat het goed te testen is

Naomi

Lovely305
Berichten van Lovely305
Onderwerpen van Lovely305
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Re: Te jong, maar toch...??

Bericht door Lovely305 » di 25 mar 2014 21:20

Hallo

Ik ben 41 en mijn arts wilde me niet laten testen 2 jaar geleden omdat ik te jong zou zijn. Ik heb een zelftest aangeschaft, zitten er 2 in de doos en beiden positief. Toen geloofde mijn huisarts mij wel.
Misschien ook voor jou de weg??

Lovely

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » di 25 mar 2014 21:23

Hallo

Had nog niet vernomen van testen om thuis uit te voeren. Zal daar eens naar gaan zoeken.

Naomi

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » di 25 mar 2014 21:45

Gevonden!

Ze geven aan dat je de test in principe wel kunt doen terwijl je nog aan de pil bent, je kunt dan alleen wel een vals negatief krijgen, in dat geval raden ze aan even te stoppen met de pil.
Ze zetten er alleen niet bij hoe lang... 1, 2, 4 weken...? Wat zou aan te raden zijn?

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » wo 26 mar 2014 01:55

Beste Naomi,

Voor pilhormonen uit je lichaam zijn ben je minimaal 4 weken verder.
Maar ook dan is de kans op een vals negatieve uitslag groot.
Het begin van de overgang is nou eenmaal heel vaak niet aan te tonen.

Vergeet ook niet dat de pil een zwaar medicijn is waarbij je heel wat soortgelijke bijwerkingen kunt ontwikkelen.
En het klopt inderdaad ook dat alle verschijnselen die in de overgang kunnen voorkomen, ook kunnen voorkomen in andere situaties

Anette

HVE
Berichten van HVE
Onderwerpen van HVE
Menopauzejaar:
Leeftijd: 41

Bericht door HVE » do 27 mar 2014 22:50

Hallo dames

Je kunt wel degelijk in de overgang zijn natuurlijk. Ik ben 37 en in de overgang. Is al een paar jaar bezig. Mijn moeder was ook 30 toen ze in de overgang kwam. Maar mijn huisarts heeft mijn bloed in het begin ook laten onderzoeken op schildklier werking. Verstoorde schildklier zou dezelfde symptomen kunnen veroorzaken als overgangsklachten blijkbaar.
Misschien ook iets om even te laten checken.

HVE

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » vr 28 mar 2014 10:08

Bedank voor de reactie!

Ik wil nu een maandje met de pil stoppen en dan een thuis test doen. Mocht daar een negatief uit komen, zal ik alsnog de dokter voorleggen wat er speelt.

Naomi

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » di 08 apr 2014 16:33

Hallo dames,

Ben nu 1,5 week met de pil gestopt en wacht op mn volgende menstruatie om de test te doen.

Volgens mij kan ik het nachtzweten ondertussen ook aanvinken op het lijstje. Mn lijf zegt echt dat de overgang is begonnen... Ben bang voor de uitslag van de test, wat er ook uitkomt.

Als het mn vermoedens bevestigt: neeee!!! Ben nog te jong en ben bang voor wat de gevolgen gaan zijn
Bevestigt de uitslag het niet: waarom voel ik dan al deze dingen??

Nog een paar weekjes in complete onzekerheid :(

Naomi

Lovely305
Berichten van Lovely305
Menopauzejaar:

Bericht door Lovely305 » di 08 apr 2014 21:24

Sterkte tijdens deze onzekere dagen Naomi!

Lovely

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » di 08 apr 2014 21:46

Dank je wel!

Mn man heeft gelukkig begrip voor wat ik allemaal voel, daar ben ik echt blij mee. Dat ik in tranen vertelde dat ik denk dat ik in de overgang zit, zei hij dat hij geen idee had waar ik het over had. Toch kwam hij iets van een week later aan met: *dit en dat* schijnt ook te helpen als je in de overgang zit. Blijkbaar had ie in de tussentijd toch hier en daar zitten luisteren naar wat het is, erg lief!

Waar ik wel bang voor ben is de stemmingswisselingen en hevigheid. Normaal weet ik het aan de astma als ik me onrustig voelde, maar zoals ik me bijvoorbeeld gister voelde, zo'n totaal gebrek aan concentratie op mn werk, dat had niks met astma te maken. En het opgefokte dat ik af en toe voel... Wij kunnen best hevig naar elkaar uitvallen als een van ons (ook ongemerkt) een bepaalde hevige toon in de stem heeft. Ik ben bang dat het de komende periode meer van dit gaat worden... En dat juist terwijl het nu beter gaat dan ooit met onze relatie (over 2 weken 5jr samen)

Naomi

Lovely305
Berichten van Lovely305
Menopauzejaar:

Bericht door Lovely305 » wo 09 apr 2014 22:03

Ja, dat opgefokte....
Ik heb geen man meer...gelukkig voor hem, maar wel 4 pubers thuis.
Zodra ik het voel opkomen trek ik me terug, of leg ik ik hen uit hoe ik me voel.
Gelukkig hebben de pubers er wel begrip voor.
Zij hebben immers ook last van hun hormonen.

Ik denk dat blijven praten erg belangrijk is!
En denk stiekem ook dat jullie het wel gaan redden, want jouw man verdiept zich wel in jouw gevoelens.
Ik hoor bijna nooit dat een man dat doet.

Credits!
Dat is een stap in de goede richting.

Lovely305

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » wo 09 apr 2014 22:46

Thanks voor je reactie.

Mn man kent me door en door en ziet het wanneer er iets aan de hand is. Ik ben eigenlijk degene die er meer op moet letten om te uiten wat er dwars zit... In gezelschap durf ik nu nog niet te zeggen dat ik niet lekker in mn vel zit als ik wat narrig reageer naar mn man.

Vanavond waren we eten bij onze beste vrienden en ik had het weer een beetje zitten en kon hier en daar reageren op een manier die wat fel is, en enkel naar mn man toe... Dan kan ik nog niet zeggen: sorry schat, ik zit even niet lekker in mn vel. Voor zolang het voor ons niet duidelijk is wat er aan de hand is, wil ik er ook niet met anderen over praten. Het kwam ook nog op het onderwerp kinderen en ze vroegen wat verder door dan anders; we hadden al eerder besloten geen rekening te houden met een eventuele kinderwens die mogelijk ooit nog zou kunnen komen, adoptie staat bij ons open mocht het lichamelijk gezien te laat zijn. Ik was niet blij met het onderwerp, maar ik kan het nu ook nog niet zomaar afkappen zonder verdacht gedrag of smoesjes. Voelt niet fijn... Ik merkte wel dat mn man er open voor stond om er meer over te zeggen, maar ben blij dat hij verder gezwegen heeft.

Dat het maar snel een paar weken verder is... Hoop dat mn menstruatie gewoon op tijd is, dat we niet lang met de test hoeven te wachten

Naomi

Naomi
Berichten van Naomi
Onderwerpen van Naomi
Menopauzejaar:

Bericht door Naomi » di 06 mei 2014 23:11

Hallo dames,

Pfff, we zijn nu 5,5 week verder sinds het stoppen met de pil en nog steeds geen menstruatie (behalve die van mn 'stopweek')... Zit in de tussentijd maar te wachten tot ik mn test kan gaan doen. Moet wel zeggen dat het lijkt alsof het met mn lijf beter gaat nu ik niet meer aan de pil ben. Als de test negatief uitwijst en ik terug aan de pil ga, hoop ik dat het niet weer met mn voeten gaat spelen en ik zou wensen met de pil te stoppen...

Naomi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht