Pijn aan borsten

Hormonen hebben invloed op je borsten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je borsten gezwollen, gespannen of pijnlijk aanvoelen. Ook het melkklier- en vetweefsel verandert, waardoor je borsten minder stevig aanvoelen of onregelmatig en bobbelig.
Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Pijn aan borsten

Bericht door Sannie1412 » ma 22 jan 2018 09:35

Goedemorgen Dames

Sinds een week heb ik ontzettende pijnlijke borsten, lijkt wel of ze een cup maat gegroeid zijn...
Ze voelen als beton zo zwaar, als ik opsta uit de bank moet ik ze gewoon vast houden, zo ook met fietsen doen ze erg pijn :-(
BH uittrekken idem dito moet ik ze ook vast houden
Ik heb dit wel eerder gehad toen ik nog de prikpil had maar minder heftig pijn en dan maar 2 of 3 daagjes...maar nu al een week lang, november gestopt met de prikpil en nu zo,n pijn, herkent dit iemand die ook gestopt was met de pil en alles 10x pijner doet?

Groetjes Sandra

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Re: Pijn aan borsten

Bericht door Mrsx » ma 22 jan 2018 15:18

Hallo,

Niet gestopt met de pil, wel in de overgang.. kunnen soms wel 2-3 weken zeer doen (soms ook enorme zere tepels) dan weer een weekje niet en dan begint het weer...soms slik ik wel eens een paracetamol als ik het even zat ben...

Mrsx

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 22 jan 2018 16:03

Hallo

Ohh inderdaad pijnlijke tepels en worden ook wat roder van kleur, en naast de tepel van die bruine grote pukkels ( ik weet even niet hoe ze te omschrijven haha)
Als de pijn weer weg is heb ik weer twee theezakjes hangen :-( en verdwijnen de " pukkels " naast de tepels ook weer....geen idee wat dat is?

Sannie1412

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » di 23 jan 2018 08:42

Hallo

Gewoon accepteren dat het erbij hoort, maakt mij soms ook wel eens onrustig en het doet soms zo ontzettend zeer... maar niet te veel over nadenken :)

Mrsx

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 27 jan 2018 13:59

Hallo dames

Ik heb het ook een tijdje gehad.. Soms een paar dagen en ook een keer twee weken.
Uiteindelijk is het vanzelf over gegaan.. maar lastig is het wel!
Sterkte!

Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » zo 28 jan 2018 11:37

Hallo Meiden,

Waarom moeten wij vrouwen ook van alles mankeren in de overgang, toen de vrouw werd geschapen is het echt oneerlijk verdeeld tussen de man en de vrouw hahaha.
Maar goed de borsten pijn is er nog, in de ochtend moet ik ze gewoon vasthouden met opstaan :-(
Dinsdag heb ik een afspraak bij de overgangspoli eindelijk, heb anderhalve maand moeten wachten. Zal mij benieuwen of ik ook een borsten foto zal krijgen ( staat wel op de brief ) of ik daar blij mee ben das een 2de als ze zo,n pijn doen en ze worden plat gedrukt :roll:
Bij mijn moeder zijn al een aantal keer cystes verwijderd...gelukkig allemaal goedaardig :-)
Ook heeft mijn moeder Osteoporose ( mindere botdichtheid) en ik moest een formulier invullen of er ook Osteoporose voorkomt in de familie...
We zullen het zien dinsdag :-)

Groetjes Sandra

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » zo 28 jan 2018 13:50

Hoi Sandra

Dan wens ik je daar heel veel sterkte mee!! Kan het me voorstellen dat het nu niet leuk is om borstfoto's te laten maken.
Ben benieuwd!
En ja.. ik vind het soms ook niet eerlijk.
Groetjes van RaNa1970

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » ma 29 jan 2018 11:36

Dankjewel RaNa,

Ik laat het je wel weten hoe het morgen is gegaan :-)

Groetjes Sandra

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » di 30 jan 2018 18:34

Hoi RaNa en Meiden :-)

Vandaag naar de poli geweest en veel helder geworden, dat ik in de overgang zit kan ik nu niet meer omheen.
Mijn Oestrogeen is gezakt en mijn FSH is verhoogd 47,5....
Doordat ik zoveel klachten heb waarbij al mijn slijmvliezen droger worden en vooral de spierpijnen en de vermoeidheid moet ik nu aan
de oestrogeenpleisters en progestoron tabletten....
Morgen krijg ik een mammografie en 9 februari scan voor botdichtheid, over 6 weken naar de geneacoloog en over 3 maanden weer terug naar de overgangspoli.
Waarschijnlijk ben ik zelfs al 2 jaar bezig omdat toen alle klachten begonnen maar zelf heb ik het nooit gelinkt aan de overgang..
En ze zei ook dat ik waarschijnlijk niet eens meer eitjes aanmaak :shock:

Ook zei ze dat ze het zo jammer vindt dat niet alle artsen op de hoogte zijn van de overgang of dat ze zich er niet in willen verdiepen. Omdat vrouwen met heel veel klachten van het kastje naar de muur worden gestuurd, onderzoeken waar niks uit komt en weer naar huis worden gestuurd met de veelheid aan klachten. Nu wilt ze in april met artsen om de tafel gaan zitten om het over de overgang te hebben, en veelal willen de artsen dat niet eens weten ook omdat je niet alles op de overgang mag gooien, maar het gaat meer om vrouwen zoals ons die plots overal pijnen hebben die niet te verklaren zijn.

Maar goed ik zit dus in de overgang en dat verklaard dus alle lichamelijke klachten :-)

Sannie

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Anette » di 30 jan 2018 19:55

Sannie1412 schreef:
di 30 jan 2018 18:34
moet ik nu aan de oestrogeenpleisters en progestoron tabletten....
Nou Sannie,

Dat "moet" helemaal niet hoor.
Je bent nog altijd zelf degene die de keus maakt en bepaalt of je de aanpassingen die de overgang moet maken, wel of niet voor je uit te wilt schuiven.

Anette

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door SusanL » di 30 jan 2018 21:31

Dag Sannie

Laat ons vooral weten hoe het met je gaat als je weer stopt met die troep.

Susan

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » za 03 feb 2018 11:25

Anette schreef:
di 30 jan 2018 19:55
Sannie1412 schreef:
di 30 jan 2018 18:34
moet ik nu aan de oestrogeenpleisters en progestoron tabletten....
Nou Sannie,

Dat "moet" helemaal niet hoor.
Je bent nog altijd zelf degene die de keus maakt en bepaalt of je de aanpassingen die de overgang moet maken, wel of niet voor je uit te wilt schuiven.

Anette
Dat klopt Annete ik moet helemaal niks :-) Maar alsnog ga ik het wel proberen en het een kans geven, mijn lichaam is gewoon helemaal op door de oestrogeen tekort, mijn bijnieren zijn uitgeput waardoor ik nog meer oververmoeid ben :-(
Ik moet ook doorgaan met mijn werk, geen werk geen geld.....huishouden gaat ook gewoon door alles gaat gewoon door! Maar op deze manier put ik mezelf helemaal uit als ik geen hormonen zou gebruiken/proberen, dus vandaar de keus van mijzelf om het te proberen met de oestrogeen en progestoron.

Groetjes Sandra

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » za 03 feb 2018 11:32

SusanL schreef:
di 30 jan 2018 21:31
Laat ons vooral weten hoe het met je gaat als je weer stopt met die troep.
Voor de 1 is het troep voor de ander heeft het baat...ik vindt je soms best kort door de bocht ( zal wel aan je overgang liggen) ;)

Sannie

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Rian » za 03 feb 2018 12:37

Sannie1412 schreef:
za 03 feb 2018 11:32
( zal wel aan je overgang liggen) ;)
Sannie,

Als hier op jouw emotie op die manier was gereageerd, hoe zou dat gevoeld hebben?

Rian

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lia » za 03 feb 2018 13:29

Hoi Sannie,

Je bent natuurlijk nog maar kort geleden gestopt met de prikpil. Een lichaam dat in de overgang is zal, zeker na zoveel jaren, vast veel meer tijd nodig hebben om zich te herstellen, en te leren weer zelf voor hormonen te zorgen. En o.a. je bijnieren moeten voor die hormoonaanmaak zorgen.
Dat kan niet in een paar maandjes gedaan zijn. De hormonen uit de pil vallen weg, dus vrij logisch dat je dan terugvalt op een tijd van te weinig. De bijnieren hebben niet een knopje dat je gewoon even op 'aan' kunt zetten.

Tja, altijd maar doorgaan, is daarbij zeker een extra aanslag op je bijnieren, die raken gemakkelijker uitgeput, met als gevolg dat ze er ook niet aan toekomen om voor voldoende oestrogeen te zorgen.

Datzelfde speelt zich af als een vrouw na een tijd gebruiken van hormoontherapie, weer stopt. Opnieuw moet het lichaam weer opstarten om het zelf te gaan doen en opnieuw is staan die bijnieren onder druk.
Het is allemaal niet niks. Een vrouw kiest voor hormoontherapie en neemt de gezondheidsrisico's die eraan kleven voor lief, allemaal in de hoop daarmee een stuk ongemak van de overgang te kunnen overslaan, of in de hoop dat het ze een pauze oplevert.
Als ze stoppen dendert de overgang toch weer over haar heen. Dan hebben ze misschien wel een poosje het gevoel gehad er baat bij te hebben, maar dat voelt dan achteraf vaak niet meer zo als ze wéér flink die overgang in kukelen. En komen ze nog eens voor datzelfde dilemma te staan. Of maken alsnog mee dat ze hun financiële zekerheid moeten verliezen.
Dan vind ik het heel erg begrijpelijk dat zo'n vrouw het achteraf benoemt en ervaart als "troep" en het evt voordeel dat ze had voor haar niet meer opweegt met wat ze nadien meemaakt.
Ook achter hun emotie zit een verhaal.

Dat is voor vrouwen ook dikwijls onderdeel van hormoontherapie en van de voors en tegens die zij tegengekomen. Dat zijn ervaringen die vrouwen hebben met deze medicijnen.
Wil nog niet zeggen dat ze je dilemma niet zouden snappen. Zij kennen dat dilemma, ze stonden er zelf al vaker voor.

Minder financiële zekerheid is ook zeker geen lolletje. Zoals veel klachten hebben en overbelast voelen, dat ook niet zijn.

Lia

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Marjan » za 03 feb 2018 15:37

Sannie1412 schreef:
za 03 feb 2018 11:25
mijn bijnieren zijn uitgeput waardoor ik nog meer oververmoeid ben :-(
Hoi Sannie

Bijnieren maken verschillende heel belangrijke hormonen aan waaronder cortisol en adrenaline (zgn anti-stress hormonen) en het energiehormoon DHEA.
Als de stress van de bestaande levensstijl overeind blijft, blijft de aanmaak van al die hormonen onder druk staan. En hoe langer die stress blijft bestaan, hoe meer die aanmaak achterblijft.
Oestrogeen laten ze als eerste achterwege. Het is het gevolg van overbelaste bijnieren, niet de oorzaak.

Bijnieruitputting, ook wel burn-out genoemd, is het gevolg van constante stress.
Iemand met bijnieruitputting kan bijna niets meer, de behandeling ervan is een precair proces.
Rust voor lichaam en geest, aanpassing van levenstijl e.d. zijn erbij als eerste van belang. Minder werkdruk, minder inspanningsactiviteiten, minder moeten van jezelf o.a.

Als je oestrogeen toevoegt, heb je wel weer oestrogeen in je bloed, maar is er ook nog steeds de overbelasting op de bijnieren.
Dus of dat wel een effectieve behandeling is................
Lijkt mij toch echt heel wat meer voor nodig om bijnieren weer te genezen om weer wat van je energie terug te krijgen.

Marjan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht